tilbage

Land Rover Forum  

Index
119536: I dag var en stor dag (23-01-2012 12:07:54)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Så kom der ENDELIG en nummerplade på mit restaureringsprojekt! Efter års adskillelse og genopbygning på en ny galvaniseret chassisramme fra England kunne jeg køre til den synshal, hvor jeg i sin tid fik udført en ID kontrol inden adskillelsen forud for chassisrammeudskiftningen. Desværre ligger den pågældende synshal på Vestfyn, og jeg er i mellemtiden flyttet til Djursland, så det blev til et par hundrede kilometer på midlertidige nummerplader i åben bil iklædt thermokedeldragt, tykke handsker og pelshue og udsat for en del undrende (og enkelte medlidende) blikke fra overhalende bilister på motorvejen. Vel fremme ved synshallen blev jeg mødt af to sjældent entusiastiske synsmedarbejdere, der endte med at godkende mit legetøj (og stort set kappedes om at få lov at køre en tur rundt om hallen og op på bremseprøvestanden), trods en del kosmetiske mangler.

Dernæst videre til SKAT, der afkrævede mig en fornyet afgift for skift af rammen samt et gebyr for nummerplader, og vupti blev jeg nu den lykkelige ejer at et stk. officielt indregistreret Land Rover 88.

Nu mangler der bare lidt karrosseriarbejde, lidt mere elarbejde, noget fornyelse af interiør, at finde ud af hvorfor min generator ikke virker og den slags småting, og så er en lang proces endelig blevet afsluttet! Jeg vil gerne i den anledning takke alle her på forum, der har hjulpet mig med svar på mine spørgsmål.

Venlig hilsen Niels – nu med ”ny” gammel Land Rover 88
Index
119537: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 12:09:14) (svar på 119536)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Lige lidt flere billeder.

Der kan også findes billeder fra processen her:

https://picasaweb.google.com/nielskpetersen

Index
119539: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 12:27:27) (svar på 119537)
Henrik Klinge #8692, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.186.182.50)
Tillykke tilykke. Glæder mig til at se den igen..
Index
119541: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 12:43:18) (svar på 119536)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Niels.

Hvor meget måtte du betale i afgift for at montere ny ramme?

MVH Jakob E S
Index
119544: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:03:02) (svar på 119541)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Jakob

4.793 kr (dertil kommer så gebyr på udlevering af nummerplade - ca 1.200 kr).

vh Niels
Index
119548: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:27:12) (svar på 119544)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Tillykke med afslutningen på projektet og så er det altid glædeligt at se en seriebil på gaden igen og nu kan den så holde 40-50 år igen. :)

Mvh
Kenneth Poulsen
Jeg bruger også:

http://serieslandrover.10.forumer.com

for os der ikke kan få fladjerns Land Rovere nok ;)
Index
119549: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:27:56) (svar på 119544)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
Hej Niels.

Det er dælme da også noget af en ekstra udskrivning når man tænker på at man "bare" udskifter en reservedel. Man ændrer jo ikke på noget.

Nå, men det er jo Skat der bestemmer reglerne.

MVH Jakob E S
Index
119552: sv: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:41:17) (svar på 119549)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Tillykke med dyret! :)

Under 5.000,- i afgift for at udstyre den med en ny ramme, det synes jeg ikke lyder voldsomt. Det er trods alt en ret stor del af bilen. I princippet kunne man uden denne slags afgifter jo bygge en ny bil af reservedele. I princippet. Og reglerne er jo kun skrevet for at genere Land Rover entusiaster, men for at imødekomme alle mulige bilejere og deres krumspring for at undgå afgift.

Og fem-tusinde er måske en udskrift, men så er det jo heller ikke mere, end det er til at overkomme. Mange kommer af med mere end fem af de lange når de kører borgergryden på værksted.

med en ny galva. ramme så har man en så godt som ny Land Rover der vil holde i årevis og med afgiften betalt så har man en samvittighed så ren at det er ligefør man kan bruge glorien som nærlys, skulle Luas, mørkets fyrste slukke det elektriske lys. :) Især må den lyse vidt og bredt når man kører åben på denne årstid. Mx respekt der! Det må eddersparkhylemig ha' været koldt. :)

Held og lykke med vognen.

Mvh Niels
Index
119557: sv: sv: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 14:03:59) (svar på 119552)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Niels

Jo tak! :-)

Så koldt var det faktisk ikke. Jeg kunne holde ca. 80 km/t på motorvejen uden at motoren lød som om den var på decideret overarbejde, og jeg sad fint i læ, så med langt skiundertøj, thermokedeldragt ("Nexø-smoking", som den hed i min ungdom på Bornholm - her i Jylland hedder det vist en "Harboøre-habit"), halstørklæde, handsker, hjelmhue fra min brandmandsindsatsdragt og skindhue model "russer", så gik det overraskende godt med at holde varmen. Heldigvis holdt det så også tørt - regnvejr havde været knap så lækkert.

Og så lunede nogle af tilkendegivelserne fra de øvrige billister også: En mand i et gammelt folkevognsrugbrød overhalede på et tidspunkt med alt lys tændt i sin kabine, så jeg kunne se, at han sad og fægtede vildt med sin tommelfinger i "Thumbs Up" stillingen....

vh Niels
Index
119584: sv: sv: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 18:24:29) (svar på 119552)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.218.159.184)
Bravo Niels Erik, du har gennemskuet dem, de
Sataner: "Og reglerne er jo kun skrevet for at genere Land Rover entusiaster..."

Gnæg,gnæg...
Index
119550: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:29:59) (svar på 119536)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej Niels

Tillykke - det er altid fedt, når et langvarigt projekt kommer i mål (eller næsten, for helt i mål kommer man jo aldrig ...).

Du skriver, at synsfolkene kappedes om at køre en tur rundt om hallen og op på bremseprøvestanden. Forklar lige nærmere, for de testede vel ikke bremser på bremseprøvestanden? Eller har en 88" ikke permanent 4x4?

Mvh
Mikael
Index
119553: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:42:44) (svar på 119550)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Mikael

Tak for lykønskningen! :-)

Jo, de testede bremser på prøvestanden. En 88´er har ikke permanent 4x4. Den er baghjulstrukket indtil forhjulene kobles med ind. I tilgift til det har jeg så også monteret friløbsnav på forhjulene, så den kan godt testes på et rullefelt.

Han testede i øvrigt også håndbremsen på rullefeltet - jeg sagde til ham inden da, at det er en kardanbremse, så den skulle betjenes meget forsigtigt. Og det gjorde han bestemt også (og forøvrigt vidste han så også i forvejen, at det var en kardanbremse). Det var mit indtryk, at de to synsfolk havde god styr på (gamle) Land Rovere, og de havde stor forståelse for, at jeg var noget øm om mit legetøj. Og så bød de endda på glimrende kaffe mens papirarbejdet blev overstået.

vh Niels
Index
119554: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:43:03) (svar på 119550)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Nej Mikael

En 88" har ikke permanent firehjulstræk og tager ikke skade af en bremseprøvestand. (altså ud over at det er så forbasket svært at få den til at gå igennem syn, når synsmanden kun kigger på displayet. :> )

mvh Niels
Index
119551: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:35:29) (svar på 119536)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Stort misundeligt tillykke herfra. Jeg står netop selv og skal til samme omgang.

Bestiller man bare en tid i synshallen og får lavet det der ID tjek, eller er der noget forudgående papirnusseri?

Det er primært de forreste horn og bagvange der er rådden på min. Skal man også svare afgift af en hel ramme hvis det "kun" er den del med stelnummeret der skiftes?

Hilsen
Jens

Index
119555: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 13:55:18) (svar på 119551)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.144.247.49)
Hej Jens

Jeg dukkede bare op i synshallen og fik udført det, der i hvertfald dengang (i 2004) hed en ID kontrol. Der noterede de farven på bilen og de numre, som de nu kunne finde (numre på motor og gearkasse og den slags), så de senere kunne bekræfte, at bilen stadig var den samme. Det skal bare gøres inden man begynder at adskille bilen.

Men der er muligvis kommet nye regler nu, hvor det ikke længere hedder Statens Bilinspektion, så kør ned forbi din lokale synshal og forhør dig som det første, inden du begynder at skille noget ad.

Jeg tror - gentager TROR - ikke, at du behøver at skulle betale ny afgift, når du blot skifter hornet, hvor chassisnummeret sidder. Men igen - din lokale synshal har mere styr på de nuværende regler end jeg.

vh Niels
Index
119556: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 14:00:44) (svar på 119551)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.2)
I forlængelse af Jens' spørgsmål kan man jo også spørge om der skal svares afgift, hvis det kun er den del UDEN stelnummer der skiftes:-)

MVH Jakob E S

Index
119561: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 15:13:48) (svar på 119556)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Hvis chassinummerdelen skal udskiftes, så skal man have en genihugningsattest og så skal man møde med køretøjet i synshallen og de skal se at stelnummeret er ulæseligt f,eks. rustet væk eller delen som stelnummeret sidder på er rustet væk.
Med attesten i hånden kan man reparerer delen (skifte hornet), men ikke skifte hele rammen!

Det koster som regel et syn - der er nogen der flinke og lige knæler ned ude på forpladsen og klarer det på den måde UB.

En genihugningsattest udløser ikke nogen ny afgiftsberigtigelse.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
119562: sv: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 15:36:27) (svar på 119561)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Genhugningsattest er et levn fra fortiden.
Nu får du "blot" en anmærkning på synsrapporten, og skal stille til omsyn

1270
Paw
Index
119567: sv: sv: sv: sv: sv: I dag var en stor dag (23-01-2012 17:01:03) (svar på 119562)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.166.94)
Tillykke med det, det er altid dejligt at få en vogn på plader efter sådan en omgang.

Og så en lille kommentar til det med permanent 4x4 i bremseprøvestand, Så er det intet problem så længe standen ikke kører med en fart over 5km/t
Og det er vist ikke mange af dem der kommer op over den fart.