tilbage

Land Rover Forum  

Index
121957: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (18-03-2012 21:46:11)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hej

Sådan et mere eller mindre teoretisk spørgsmål:

Det er tit at man hører at f.eks. kulfiber er så og så mange procent lettere end stål og meget stærkere, men hvordan forholder det sig i praksis?

Jeg har lavet en del i både håndoplagt glasfiber og kulfiber gennem tiden, men af andre årsager end netop styrke og vægt. Den indlysende fordel er at det bliver rustfrit og at man kan lave ting med simpelt håndværktøj, der ellers skulle en maskinfabrik til at lave.

Det der kunne være interessant at vide lidt om, er hvis man f.eks. lavede en dør eller en kofanger udelukkede i kulfiber er der så noget at hente på vægten for håndoplagt kulfiber?
Man (jeg) vil jo ikke have et regiment af eksperter i baghånden til at beregne den og ej heller kunne bruge prepreg oplægning eller alle de andre hi-tech metoder racerbilfabrikkerne bruger.

Helt specifikt tænker jeg på at en plade i jern eller alu har nogen kendte egenskaber mht. stivhed og modstandskraft overfor f.eks. en spids genstand på en tropybane.
Er det muligt at finde en "opskrift" på en erstatning for en så og så tyk metalplade og så bare bruge denne. Eller skal der laves individuelle beregninger og test for hver del man ønsker at fremstille før der er noget at hente på vægten?

Hilsen
Jens
Index
121958: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (18-03-2012 22:43:10) (svar på 121957)
stephan s (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.165.112)
Hej Jens,

Jeg vil klart anbefale dig, at tegne den i et CAD program, eller finde en ven der kan. I et CAD program kan du tilføje objekter de mekaniske egenskaber de har og beregne stres og styrke i givne situationer.

Det er "relativt" let at beregne styrken af en flade overfor en kraft påvirkning, men man skal kende en masse faktorer.

Helt grundlæggende skal man kende "styrken" af den overflade der skal belastes,og den kraft den bliver påvirket med, vinklen i flere dimensioner..osv

så det letteste er at tegne den i et CAD program og teste der.

Med venlig hilsen


Stephan
Index
121959: sv: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (19-03-2012 02:02:33) (svar på 121958)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det lyder en anelse kompliceret. Jeg er godt nok i stand til at anvende sådan noget som AutoCAD til at tegne i, men det bliver alt for omfangsrigt at beregne karosseridele på CAD.
Hvis ikke man har alle mulige data om vindpåvirkninger fra en vindtunnel, div. tænkte påvirkninger fra stød og skader, plus de alm. påvirkninger fra statisk brug af komponenterne giver en CAD analyse ikke brugbare resultater.

Det jeg tænkte på var om der var nogen tabeller eller anden litteratur man kan slå op i og ud fra disse estimere hvordan ens komponent kan udformes.

Det der kunne være brugbart var f.eks. at vide hvordan en helt ordinær firkantet plade i kulfiber skal dimensioneres for at modsvare en karosseriplade i alu eller jern-karosseriplade.

Hilsen
Jens
Index
121960: sv: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (19-03-2012 02:03:10) (svar på 121958)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Det lyder en anelse kompliceret. Jeg er godt nok i stand til at anvende sådan noget som AutoCAD til at tegne i, men det bliver alt for omfangsrigt at beregne karosseridele på CAD.
Hvis ikke man har alle mulige data om vindpåvirkninger fra en vindtunnel, div. tænkte påvirkninger fra stød og skader, plus de alm. påvirkninger fra statisk brug af komponenterne giver en CAD analyse ikke brugbare resultater.

Det jeg tænkte på var om der var nogen tabeller eller anden litteratur man kan slå op i og ud fra disse estimere hvordan ens komponent kan udformes.

Det der kunne være brugbart var f.eks. at vide hvordan en helt ordinær firkantet plade i kulfiber skal dimensioneres for at modsvare en karosseriplade i alu eller jern-karosseriplade.

Hilsen
Jens
Index
121990: sv: sv: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (20-03-2012 19:58:41) (svar på 121960)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.29.16)
Prøv at henvende dig til ham her : steinmarg@hotmail.com

Min gamle ven Steinmar Gunnarson ved det meste (alt) om kulfiber. Og at dømme ud fra dit efternavn, har i sikkert også andet at snakke om ;-)

Du ka' jo hilse fra "Fister" hvis du snakker med ham...
Index
122005: sv: sv: sv: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (21-03-2012 09:40:17) (svar på 121990)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Mange tak for henvisningen. Jeg kan se at han er både ingeniør og bådbygger som erhverv. Det er da helt klart manden at snakke med.
Index
122287: sv: sv: sv: sv: sv: Kulfiber / Alu / Stål vægt og styrke? (29-03-2012 21:07:27) (svar på 122005)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 31.25.21.149)
Hej Carsten

Jeg har mailet et par gange frem og tilbage med Steinmar og har fået nogle virkelig gode råd fra ham.
Så jeg ville bare lige sige mange tak for at du formidlede kontakten.

Hilsen
Jens