tilbage

Land Rover Forum  

Index
123029: Millitær Serie III? (28-04-2012 11:16:33)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.217.157)
Lidt tanker på en grå lørdag formiddag.J
eg kunne godt tænke mig at vide, om nogen kan give en forklaring på, hvorfor millitærudgaven har en anden type vandpumpe en den civile udgave?
Jeg kan ikke rigtigt finde nogen forklaring, og er der andre ting som er væsentligt anderledes på millitærudgaverne, bortset fra 24 V og en anden bagkofanger - og hvorfor er den egentlig ændret?
Index
123031: sv: Millitær Serie III? (28-04-2012 14:47:53) (svar på 123029)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Hvorfor der er forskel ved jeg ikke med 100% sikkerhed, men mit gæt er at 7 huls modellen lader mere vand passere igennem. De er tit monteret på 24v biler som har haft radio monteret. Derfor har de tit stået og kørt stationært og har haft brug for den extra køling. Der findes faktisk også en 8 huls model men den har jeg aldrig set.
Mili biler kan være monteret med både 7 eller 9 huls pumpe.
Mange mili biler har derudover også oliekøler monteret.
Bagvangen er anderledes for at kunne montere "buffere" som på et tog.
Formålet med disse bliver mit personlige gæt men det er at de er blevet monteret netop for at kunne skubbe køretøjerne uden skader på f.eks. lygter.
Derudover er 24v mili biler også jordet bedre, dvs flere stelforbindelser på alt muligt. Dette for at radio støjdæmpe.
Nogle mili biler er med både 12 og 24volt. 12 volt til bilen og 24 volt til radioerne.
Der er også monteret et slave kit, dvs et stik hvormed der hurtigt kan sammenkoblen 2 køretøjer for starthjælp.
Så er der NATO mørklægnings positions, bag og stoplygter med omskifter imellem civil og mørklægning. Denne er der tit problemer med og den er tit set frakoblet.
Dertil en mørlægnings kørelys lygte, Notex.
En spade, et håndsving og en gasflaskeholder er også at finde på Danske mili køretøjer.
Udover ovenstående er bilerne tit monteret med alt muligt funktionsrelateret udstyr.
Index
123034: sv: sv: Millitær Serie III? (28-04-2012 17:15:39) (svar på 123031)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.167.214.61)
Jeg har en Norsk Ex-Mil, One Ton, og så var der LR som all-round, & mountain rescue biler på RAF-Valley. Jeg har indtryk af at milli biler blev bygget i små serier, specifikt efter kundens ønsker. Fex Norsk One Ton har forstærket aksler, gearkasser (full-hellical, low ratio) ramme, 2tank, 50+70Ltr, 24volt. FFR(Fitted for radio)nogen har "sol-tag"(Skyde-luge, med krans)Res hjul på motorhjælm, jerrycan bagpå,+ et par andre stunts. De Norske har en anden Nato lys kontakt, som er totalt problemfri, og enda et "wanking light"(0.2w,skærmet) under bilen, lige bag bag akslen
Når man ser andre lands LR, bla de Danske, så er det ret tydelige at bilerne er bygget efter enkelt bestilling. Der kan forekomme enda variationer inden for samme bestilling, i samme land, fex nogen Belgiske har kun 2WD!
Index
123036: sv: sv: sv: Millitær Serie III? (28-04-2012 19:55:43) (svar på 123034)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.61)
Den anden type vandpumpe kunne tænkes at hænge sammen med det enorme støbte beslag som den lige så enorme 24V strømmaskine sidder på.

Altså, at man har lavet ændringen for at få delene til at sidde på motoren i forhold til hinanden..

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
123041: sv: sv: sv: sv: Millitær Serie III? (29-04-2012 09:07:15) (svar på 123036)
Michael Kruse Jepsen #5081, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.217.157)
Tak for de fine plausible svar. Og ja tak, stelforbindelser er der rigeligt af på min ex-milli. Der er sågar stelforbindelser mellem de galv. ladkanter, og alle mulige andre steder.
Det med vandpumpen er jeg spændt på at se forskellen, da jeg får en ny 7 huls på tirsdag og har en 9 huls liggende.
Jeg oplever også, at en ex-milli er bedre lavet end de civile, eller også er det fordi millitæret har været bedre til at vedligeholde dem. Ihvertfald har jeg ikke oplevet irring generelt, eller rust i torpedoen og bagkofangeren, som jeg har oplevet i de civile jeg har haft. Men måske jeg bare har været heldig med min.
Index
123047: sv: sv: sv: sv: sv: Millitær Serie III? (29-04-2012 10:11:52) (svar på 123041)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 193.88.88.10)
Jo, mili har da passet bilerne med bla Pava, maling osv men det er efterhånden nogle år siden så tro mig, der er mange ex mili biler med masser af rust! Du har da været heldig :)