tilbage

Land Rover Forum  

Index
125009: Oliefilter/olietryk opdatering (12-07-2012 19:18:52)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.197.206)
Jeg spurgte for en tid siden efter et akut tilgængeligt oliefilter da jeg havde opdaget mit olietryk var meget lavt http://www.dlrk.dk/forum/vis.asp?w=103&i=124419&f=m&g=&ex=1&s=&uid=931101277

Skift af oliefilter hjalp ikke, hvorfor jeg måtte i gang med at skille motoren med henblik på at skifte hoved - og plejllejer.

I tidligere diskusioner her på forum har andre skribenter tit henvist til at oliepumpen kunne være slidt, dette har jeg gerne afvist og henvist til mine erfaringer fra min mekanikerlæretid for snart 40 år siden, hvor jeg ikke husker at være stødt på en slidt oliepumpe. Jeg har lidt skråsikkert hævdet at lavt olietryk stort set altid skyldtes slidte lejer.

Jeg er lige kommet ind efter at have skildt oliepumpen ad - som det første inden jeg piller lejer fra hinanden.
For første gang har jeg nu set en slidt oliepumpe. Den er ikke kun slidt - der er knækket stumper af tænderne og disse stumper har den gnasket i sig - det ser ud som om den har tygget 3" søm. Jeg tror ikke engang jeg checker lejerne - jeg skal bare have en ny pumpe monteret.

Jeg har set at Paddock's har en oliepumpe til 65£ + vat, er det forsvarligt at købe denne - eller er der forslag om mere pålidelige pumper ?

Med 88" 200Tdi hilsen
Peter
Index
125012: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (12-07-2012 19:46:29) (svar på 125009)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Ja… pumpen spiser nu engang af den ufilteret olie, og sender olien upstream til filteret… Landy har det med at tiltrække alt muligt skidt til olien, især hvis den bruges til heavy off-road. Så hyppig draininterval og filter skift er nok ikke usmart hvis man er et mud happy wild boar..!
Index
125015: sv: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (12-07-2012 21:07:40) (svar på 125012)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.49)
Det er under alle omstændigheder en god ide lige at sætte (lime) en neodynium magnet på den indvendige side af bundproppen. Det holder på de værste cykelstel der flyder rundt i sumpen...

Hilsen
Jens
Index
125013: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (12-07-2012 19:54:28) (svar på 125009)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 89.184.149.55)
Oliepumper har det ikke med at gå i stykker, men hvis Paddocks produkt er det samme, som ligger på hylderne herhjemme, kan du vel nøjes med selvimport...

Men du kunne jo spørge hos Meldgaard eller Berthelsen for blot at nævne to lokale forhandlere...
Index
125025: sv: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (13-07-2012 01:02:40) (svar på 125013)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.236)
Paddock sælger Britpart eller Bearmach til den pris.

Jeg ville gå efter en brand new til 1.300,- dkr.

Fåes f.eks. her:

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/5155/ERR1178-OIL-PUMP-ASSY-200TDI.html?limit=0&search=oil%20pump&page=1

Olietrykket er hjertet i motoren og garantien for lang levetid og ikke lige der man skal spare på pengene - syntes jeg. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
125059: sv: sv: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (14-07-2012 08:39:33) (svar på 125025)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)
Jeg har aftalt med Meldgaard at jeg kan hente en ny pumpe hos dem når de får den hjem onsdag/torsdag, og på mit direkte spørgsmål står de inde for kvaliteten.

@Ole Jensen - Jeg var ikke klar over at en Landy-motor er så utæt for indkommende skidt, at off-roadkørsel skulle være et problem desangående. faktisk er de stumper jeg fandt inde i pumpen så store at de ikke kan passere pumpens sugesi, så jeg har svært ved at se at nok så hyppige oliskift ville have ændret noget her. Stumperne ser ud til at være brudstykker fra pumpens egne tandhjul. Motoren har i øvrigt mig bekendt ikke deltaget i heavy off-road eller mudderbade.

@Jens Sigurdson - hvis der kommer magnetiske stumper i en motors bundkar, er det så ikke så sent i motorens liv at det kun er et spørgsmål om minutter før den dør ? :-). Men selvflg. er det en lille ulejlighed at sætte sådan en magnet i.
I en gearkasse vil det ihvertfald være en god idè - de engelske forhjulstrækkere der havde gearkassen liggende nede i bundkarret, havde en magnet i proppen og den kunne være helt langhåret af magnetiske partikler.

Med 88" 200Tdi hilsen
Peter
Index
125082: sv: sv: sv: sv: Oliefilter/olietryk opdatering (15-07-2012 13:10:32) (svar på 125059)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
@Peter #4214 - jeg tror du lidt misforstår det jeg skrev… jeg har skrevet det før... og gør det gerne igen - en bedre filtering-hyppigere drænering-optimal olie ift. konstruktionen / vil forlænge gangtiden.

http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=89154#89154

200Tdi er vel ikke mere utæt end andre engelske motorkonstruktioner fra samme tidsalder, den lever bare som regel i et mere belastet miljø… (motoren i en baja racer lever heller ikke længe..!! dels som følge af belastningen, men i særdeleshed som følge af det miljø den operere i..!

Synes i øvrigt det er lidt underligt at du med din bagrund ikke før har set en slidt pumpe… jeg har ikke set tandhjulspumper uden en eller anden form for slid, ikke som følge af fremmedetlemmer der ikke kunne passere suctionmesh, men mere forsaget af partikler som cikulerer med olien. det var endelig den kobling jeg forsøgte..

Man kan retbeset ikke diagnosticere ved hjælp af et mekanisk manometer at crankshaft bearings er slidte…! manometeret indikerer jo kun hvad olietrykket er, ikke hvilken komponent som er slidt, og det kunne jo lige så godt være en pressure relief valve som driller.

Du bør iøvrigt ikke være i tvivl om fragmentet kommer fra pumpen selv, brudstykker fra pumpen skulle gerne lokaliseres enten i sugerøret/mesh (downstream) eller i olie filteret (upstream) medmindre der er hul i sien eller man køre uden filter…!

Fandt du fragmentet i bundkaret (og mesh + filter er ok) så vil jeg umiddelbart mistænke at du har problemer andet sted i motoren... og det kunne meget vel tænkes efter som du måske nok i længer tid har opereret med alt for lavt olietryk - jvf. din beskrivelse i den anden tråd - målte du 0 psi i tomgang og det havde du evt. overvejet at køre videre på..! (ikke specielt smart hvis du spørger mig)

Positivt er det dog, at du vælger at kaste penge efter en original pumpe, den holder forhåbentligt længer tid end en kopivare - og man gambler jo ikke med et godt olietryk - gør man..?

just my two pennies' worth