127364:
sv: EAS problem uden fejl.... (20-10-2012 18:14:21) (svar på
127356)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Ib,
Har (endnu)ikke været ude for dette problem med luftaffjedringen, men vover da gerne et gæt. Mine oplysninger knytter sig til EAS'en fra Classic'en, som er dén jeg har dokumentationen til - men systemet er grundlæggende det samme på P38.
Når du kan tvangskøre kompressoren med EAS unlock, men den ikke starter af sig selv, lyder det mere som om tryksensoren i reservoirtanken (X204) er 'stuck on'. ECU'en opdager altså ikke af sig selv, at der er brug for at fylde tanken.
Den ene side af X204 modtager 12 V over en 1 kOhm modstand når tændingen er slået til. Den anden side er forbundet til stikben 13 på ECU'en. Ledningen fra ECU'en til termokontakt / kompressor er den samme, uanset om kompressoren aktiveres pga. for lavt tryk eller med EAS unlock, så næppe nogen fejl hér.
X204 er åben op til ca. 8,5 bar og slutter ved ca. 10 bar, hvorved den sætter 12 V på ECU'ens stikben 13. Så når tanken er 'flad' skal den være åben.
Du kan teste det på 2 lige gode måder - begge måder med 'flad' tank:
1) Der skal være 0 V på ben 13 bag i multistikket med tændingen slået TIL. Jord i multistikket ligger på ben 18, ellers brug en tilfældig stel.
2) Der skal være mere end 2 kOhm mellem ben 13 og ben 1 med tændingen slået FRA.
Hvis en af ovennævnte tests fejler, er X204 'stuck' i sluttet stilling. Det kan du bekræfte ved at måle modstanden henover selve kontakten.
Lad mig vide hvad du finder ud af - så skal jeg prøve at hjælpe dig videre.
Venligst,
Peter Vinter / RRC LSE