tilbage

Land Rover Forum  

Index
127639: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 21:00:52)
Torben Gøtzsche (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.86.35)
Hej alle

Når man søger på forum er der mange der har været igennem store operationer og har strippet deres biler helt ned til ramme.

Der er jeg også - og jeg var sikker på jeg havde fundet alle huller og problemer. Det kan anbefales at sende den til sandblæser - han fandt det sidste jeg havde misset.

Her på forum er der før diskuteret galvanisering for/imod og jeg forholdt mig til at der var mange der mente at rammerne blev bløde af varm galvanisering, så jeg valgte en kold metalisering med zink - der gik 12 kg til rammen.

Ang. maling er der også skrevet en del men jeg synes der er noget mindre info - Esbjerg emalje nævnes tit, men når jeg læser deres datablade kan deres maskin primer (0102) ikke binde på galvanisering (zink). Hvad gør man så?

De foreslår deres shop-primer, men den har ifølge databladet kun korrosions beskyttelse til "indendørs uopvarmede lokaler" - næppe nok?

Så er der deres PUR 2-komponent system - 0446 primer og 0440 emalje -ifølge datablade kan det virke, men er det godt hvis rammen vrider lidt, eller krakelerer det? Hvad med stenslag?

Andre skriver bare "2 komponent epoxy baseret primer og top coat" uden at beskrive det nærmere?

Endelig har jeg fået anbefalet en 2-komponent primer med en top af shipolin - men at det skulle tage en krig om at hærde.

Hvad skal man vælge?
Index
127642: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 21:59:24) (svar på 127639)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Et er jeg temmelig sikker på. Det er at en LR-ramme ikke bliver blød af at blive varme-galvaniseret. Det er da kun hvis den er blød i forvejen altså tæret indvendig.

Var for øvrigt så sent som i går en tur forbi synshallen i andet ærinde og her spurgte jeg om det kunne passe at man ikke kunne få synet en galvaniseret ramme. Det havde synsmanden aldrig hørt om. Og vi taler om en af de størrer synshaller på Fyn. Min gode ven der er værkfører på Fyns Galvanisering siger det samme. De bliver ikke udglødet af varmegalvanisering. Men hvis der er sand og skidt inde i rammen, kan det være umuligt at galvanisere den rigtigt. Zinken klumper bare sammen om skidtet istedet for at lægge sig på stålet.

Mht maling så skal du have en grunder der ætser sig ind i zinken, præcis som alu også skal grundes med ætsende grunder. Der findes decideret "Etch primer" (eller hvordan det nu staves) der er beregnet til formålet.

Mvh Niels
Index
127643: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 22:09:23) (svar på 127639)
sven-Åge Friis.. ØJY (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.94.69)
hejsa..

ja hvad skal du vælge ????

jeg står i samme situation... vil rigtigt gerne have den galvaniseret,, men igen får man slaget i hovedet.. den bliver svagere og hvis de til syn ser det kaserer de bilen på stedet.. øvøv...
og mange penge til en ny der er klar og godkendt.. hmm der skal spares noget længere op...
lige nu jeg er på det stadie at få den sand blæst og måske lappet hvis der skulle være noget..

dernæst vil jeg få den primet og industilakeret.. det skulle holde rigtigt godt...det kan også "repareres" hvis man skader malingen..
pulverlakering koster ca. det samme, men har fået at vide at rusten vil slå ud igen i løbet af et par år.... OG det kan ikke "fikses" hvis man skader det..
med venlige forvirende eller opklardende hilsen..
Sven-Åge
4443.
Index
127644: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 22:49:56) (svar på 127643)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg gentager lige, den bliver *ikke* svagere!! Og den kan *godt* synes selvom den er galvaniseret. Det er blot et spørgsmål om at finde en synshal, der ved hvad de laver.

;)

Mvh Niels
Index
127645: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 22:59:47) (svar på 127639)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Prøv at læse lidt mere på Esbjerg-malingen. Jeg er helt overbevist om at jeg har læst et sted hos dem at man kan skrubbe galvaniseringen med salmiakvand og male med en af deres grundere på det så det holder ved...

Den almindelige Esbjerg-maskingrunder er for øvrigt god nok til at man kan bruge den under alm. autoakryl-lak som er både smidig og holdbar.

Ellers ville jeg foreslå at hente Hempel's "Den lille søstærke": http://www.hempel.dk/internet/inedkc.nsf/8fef8e51f0b0712a0c256bf8007082b8/25f6224fff00e5e0c125746300312c5f/$FILE/Den%20lille%20S%C3%B8st%C3%A6rke%202012%20DK.pdf
Der står en del om maling af metal med forskellige systemer og bådskrog vrider sig jo en del også.

Hilsen
Jens
Index
127646: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 23:46:21) (svar på 127645)
Torben Gøtzsche (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.86.35)
Hej Jens

Jeg har allerede læst det :-) hvis du går ind her
http://www.esbjergpaints.dk/pageframeset.asp?menu=produkterne&language=dansk&mid=2
Tryk "2 Komponent systemer" og "Malings Systemer" kommer du derind - det er den 2 komponent primer jeg nævnte i det første indlæg der er tale om. Det er det malings system hvor jeg er bekymret for (sten og andet) slagfastheden og for om det kan holde til at vride sig, eller det bare krakelerer.

Maskin grunderen er sikkert god, men som der står i databladet her kan den ikke hæfte på zink, og jeg har kold metaliseret det hele med zink
http://www.esbjergpaints.dk/pdf/0102-2-DK.pdf
Index
127647: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (30-10-2012 23:50:15) (svar på 127639)
Michael Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.3.169)
Har selv lige været turen igennem.Endte op med en 5 lags malerbehandling af den sandblæste ramme.Husk at give rammen en masse hulrumsbehandling indvendig,da den nok ikke er metalliseret indvendig.Ellers forsvinder den indvendigt fra.Jyderup Sandblæseri skrver lidt om efterbehandlig.
Hilsen Michael
Index
127651: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (31-10-2012 12:07:30) (svar på 127647)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Hej

Jeg har lige snakket med min maler, og han siger med klar røst:

På galvaniseret eller metalliseret overflade skal du bruge
1) Wash primer CF
2) Epoxy-filler
3) Farve - evt. 2-komponent

Det gjorde han på min Minor Rover i 2004 (billedet) - både på ramme og karosseri - og der er siden ikke kommet så meget som en rustplet - heller ikke de steder, hvor klipper og sten har lavet dybe skrammer på rammen helt ind til metallet. Løsningen er elastisk nok til, at der ikke er opstået revner, hvor rammen har flexet (hvilket en RRC-ramme vist ikke gør ret meget).

Han henviser til sin leverandør Akzo Nobel, hvor du kan ringe til Claus på tlf. 46565666.

Mvh
Mikael - på vej til maler med sandblæst Sankey-trailer, som skal have samme omgang
Index
127865: sv: sv: sv: Ramme behandling igen - en opsamling (06-11-2012 13:46:52) (svar på 127651)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Jeg er sådan set meget enig med Friis og hans maler - der er et enkelt punkt hvor jeg lige vil gøre det lidt anderledes. Det er med hensyn til CF fri wash primer kontra bløde metaller.

Som andre er inde på så er det vigtigt primeren kan hæfte på zinken (el. alu.) derfor helt korrekt med en etch primer el. wash primer, ret beset det samme blot forskellige begreb/navn.

Ikke alle etch/wash p. fungerer lige godt på zink/alu. idet de er måske er orienteret imod Fe. jeg vil personlig selv vælge at prime med en zink chrom primer på zink og alu. Kan klart anbefale Akzo Nobel grønne aircraft primer fungerer rigtig godt - men den er gift at arbejde med derfor anbefaler Friis´s maler nok en wash primer CF (zink/chrom fri) han skal jo også arbejde med det skidt hver dag… !

Zinc chromate primer er ok at arbejde med hvis man tager sine forholds regler - gummihandsker - åndedrætsværn - engangsdragt - vel ventileret, miljø, fornuftig bortskaffelse af affald. primeren er markant mere holdbar samt korrosionsbeskytende og hæfter rigtig godt, og det kan sagtens forsvares at bruges den ene gang, men nok ikke hver dag…!

Udover det, er det vigtigt at prep sin metaloverflade. Henkel og Dupont har hver deres metalprep. produkter. Specielt vigtigt når det drejer sig om aluminium.

Epoxy-filler ville jeg kun bruge på overflader der efterfølgende skal frem stå helt glatte som eks. karrosseriplader, og på karrossen vil jeg bruge wash primer CF for at gøre miljøet mere behageligt (stor overflade). På chassiet ville jeg blot efterbehandle med en 2-komp. epoxy-topcoat, og en som er sej og blød i strukturen.

En metalflade skal helst være ru i overfladen for at metalliseringen hæfter godt, derfor grov sandblæser man ofte emnet for metallisering - metalisering kan udføres med en trådblanding af zink/alu eller rent zink tråd. Den ruhed som der er i overfladen efter metalisering er en epoxyfiller velegnet til at lukke - metaliseringen skal have lov til dampe af før behandling (ofte en dag).

Så min opskrift er -

Chassis -
1/ Zinc chromate primer
2/ 2-komp. Epoxy-topcoat.
3/ Undervogns rustbeskyttelse af hulrum

Karrosseri -
samme som opskrift som Mikael F. / maler (og andre). + rustbesskyttelse til hulrum

just my two pennies worth

Ps. samme opskrift til chassis, bruger jeg også akselhuse… altså - minus hulrumsbeskyttelse ;)