tilbage

Land Rover Forum  

Index
127356: EAS problem uden fejl.... (20-10-2012 09:31:44)
Ib NIelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.175.219)
Hej har EAS problemer med min p38 fra 98' kan ikke få kompressoren til at køre af sig selv,den virker fint med eas unlock og jeg har skiftet thermo switchen for den var død,men det hjalp ikke og der kommer ikke med nogen fejl hverken i displayet eller i eas unlock.Jeg kan godt pumpe den op gennem eas unlock og vælge højder og med døren åben holder den højden i en uge så tror ikke den er utæt.

Håber der er en der har de vise sten og vil kaste dem i nakken af mig...
Index
127364: sv: EAS problem uden fejl.... (20-10-2012 18:14:21) (svar på 127356)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Ib,

Har (endnu)ikke været ude for dette problem med luftaffjedringen, men vover da gerne et gæt. Mine oplysninger knytter sig til EAS'en fra Classic'en, som er dén jeg har dokumentationen til - men systemet er grundlæggende det samme på P38.

Når du kan tvangskøre kompressoren med EAS unlock, men den ikke starter af sig selv, lyder det mere som om tryksensoren i reservoirtanken (X204) er 'stuck on'. ECU'en opdager altså ikke af sig selv, at der er brug for at fylde tanken.

Den ene side af X204 modtager 12 V over en 1 kOhm modstand når tændingen er slået til. Den anden side er forbundet til stikben 13 på ECU'en. Ledningen fra ECU'en til termokontakt / kompressor er den samme, uanset om kompressoren aktiveres pga. for lavt tryk eller med EAS unlock, så næppe nogen fejl hér.

X204 er åben op til ca. 8,5 bar og slutter ved ca. 10 bar, hvorved den sætter 12 V på ECU'ens stikben 13. Så når tanken er 'flad' skal den være åben.

Du kan teste det på 2 lige gode måder - begge måder med 'flad' tank:
1) Der skal være 0 V på ben 13 bag i multistikket med tændingen slået TIL. Jord i multistikket ligger på ben 18, ellers brug en tilfældig stel.
2) Der skal være mere end 2 kOhm mellem ben 13 og ben 1 med tændingen slået FRA.

Hvis en af ovennævnte tests fejler, er X204 'stuck' i sluttet stilling. Det kan du bekræfte ved at måle modstanden henover selve kontakten.

Lad mig vide hvad du finder ud af - så skal jeg prøve at hjælpe dig videre.

Venligst,

Peter Vinter / RRC LSE
Index
127378: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (21-10-2012 05:23:33) (svar på 127364)
Ib Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.175.219)
Hej og mange tak for hjælpen.
Jeg har prøvet den her test http://www.youtube.com/watch?v=a8Gdsc6880c og det virker desværre også til det er som det skal være.

Jeg fik den pumpet op manuelt i går og kørte en tur da jeg kom hjem og den havde stået i en lille halv time var der kun 3 lys i højde vælgeren, der var tændt desværre er alle 4 lys igen tændt her til aften...

Har læst mig frem til at den styre box der sidder sammen med kompressoren kan give fejl signal ang. tryk selvom tryk sensoren virker, mon det er noget man kan teste?
Index
127392: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (21-10-2012 18:45:52) (svar på 127378)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Ib,

Fint nok, så har du da elimineret to fejlkilder ('always suspect the sensors first').

Styreboksen ved kompressoren lyder som en P38-specifik komponent - den kender jeg ikke fra RRC. Men der er tredie mulig fejlkilde ifølge min RRC ETM (Electrical Troubleshooting Manual):

ECU'en tillader kun kompressoren at køre, hvis motoren er i gang. Det véd ECU'en ved at se på signalet fra generatoren - stikben 12 til ECU'en. Du tester det ved at måle spændingen mellem stikben 12 og stel med motoren kørende - spændingen skal flukturere mellem 0 og 12 V.

Hvis signalet mangler, er det ledningen til generatoren der er brudt - eller eventuelt støjdæmpningskondensatoren på generatoren der er kortsluttet (i det sidste tilfælde virker din omdrejningstæller nok heller ikke).

Hører gerne om dine videre resultater !

Peter.


Index
127393: sv: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (21-10-2012 18:48:45) (svar på 127392)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
... glemte lige:

Er med på at du godt kan køre kompressoren med EAS Unlock. Men det er nok fordi Unlock kan tvangskøre kompressoren selvom motoren ikke i gang.

Peter.
Index
127408: sv: sv: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (22-10-2012 13:58:55) (svar på 127393)
Ib Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.175.219)
Hej nu har jeg prøvet stik 12 og der er godt nok strøm.
bilen kan heller ikke hæves med easunlock hvor de 4 instillinger er lige som knappen med de 4 lys instrument brættet men kan godt ta hver enkelt luftfjeder for sig selv med easunlock...
Index
127439: sv: sv: sv: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (23-10-2012 16:51:03) (svar på 127408)
Peter Vinter #6416, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.163.167.14)
Hej Ib,

Giv mig gerne et ring i aften efter 18:30 hvis belejligt ... 46 34 33 60.


Venligst,

Peter
Index
127456: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (24-10-2012 11:28:49) (svar på 127439)
Ib Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.175.219)
Hej Peter

Jeg så ikke dit indlæg i går havde nogen aftaler så range roveren kom i anden række...

Men jeg har bestilt tid med den lokale land rover mek. til en tur i deres tester for efter hvad jeg kan læse mig til,er drive packen/box der er gået...

Vender tilbage når jeg ved noget mere...
Index
127450: sv: EAS problem uden fejl.... (23-10-2012 23:48:31) (svar på 127356)
Michael P. Sarstad #8736, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.52.56.55)
hej måske også nemmer hvis vi ved hvor i landet du holder til .

jeg har brugt mange,mange timer på luft undervogn på min p38 ..


har snart været alt igennem og programerede den om mere end en gang...

men jeg holder til i nordsjælland .

så du er også velkommen til at kaste et ring på 28407753 hvis der er noget jeg kan hjælpe dig med ..


har du prøvede med en anden driver ??
Index
127658: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (31-10-2012 15:41:00) (svar på 127450)
Ib Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.56.175.219)
Hej ja det kan der være noget om,bor i Nordjylland...

Men det hele har nu fixet sig selv... Da jeg startede bilen for at køre hen og få den testet hævede den sig og alt virkede som det skulle men kørte stadig der hen,de kunne ikke finde nogen fejl og det har ikke været noget siden,køre nu på 5 dag.
Mekanikeren mente det måske kunne være fordi strømmen havde været koblet fra og det bryder de boxe sig vist ikke om????

nu må jeg jo bare vente og se hvor længe det holder...
Index
127659: sv: sv: sv: EAS problem uden fejl.... (31-10-2012 15:52:55) (svar på 127658)
Michael P. Sarstad #8736, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.63.96.58)
du kan også have en ventil blok der hænger eller en føler der hænger

en fod ting kan være at køre bilen gennem alle højder min en gang om ugen, det er jo ikke lige frem nye biler mere