tilbage

Land Rover Forum  

Index
127672: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 07:25:28)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Goddag alle Seriebilsorakler :-)

Normalt roder jeg jo kun med biler med sofafjedre, så er lidt på udebane her.

Skal renovere foraksel (kryds, lever (skive)bremser etc.), på en LW fra 1983.
Det vil sige, den står til at være registreret første gang i 1983.
Stelnummeret hedder SALLBBAG2AA17xxxx
Betyder det så, at det er en Serie 2A ?
Eller kan jeg regne med, at delene til en Srien 3 fra 1882 og frem passer ? ?
Eller kører en LW med helt egne dele ?
Nogen bud på, hvad den passer dele med, så jeg får det rigtige bestilt i første hug ?
Jeg er med på, at skivebremserne er uoriginale. Det har jeg fundet hos Zeus i UK.

På forhånd tak for al hjælp og inspiration..

1270
Paw
Index
127673: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 07:48:44) (svar på 127672)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er en serie III. En LW SIIa har lygterne i grillen, og blev kun bygget frem til '71.

Så vidt jeg ved er drivlinien identisk med en 88"

Mht bremserne, så er der nogen der mener at den kan synes med skivebremser. Men nok bedst hvis man kan få dem med som godkendt konstruktiv ændringer. Lidt surt at blive indvolveret i et uheld og så er der en emsig taksator eller bilinspektør der for øje på "ulovlige hjemmeflikkede bremser"

Mvh Niels
Index
127674: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 07:52:43) (svar på 127673)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Hej Niels.

Er det så modellen før september 1980, eller efter, hvor det tilsyneladende skiller ?

Kan det passe, at Paddock ikke har det CV kryds samt stubaksel ?

Du(eller andre) skulle vel ikke liogge inde med en tegning med numre på delene :-) ?

1270
Paw
Index
127675: sv: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 08:59:51) (svar på 127674)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej

Altså en seriebil,(bortset fra Stage One) har ikke CV-joints. Den har gammeldags kardan-kryds. (Universal joints på udenlandsk)
Og når du siger "stubaksel" mener du så "stik-aksel" eller mener du "stub-aksel" altså den stump aksel hjullejet og hjulet drejer over?

Skal du skifte kardan-krydsene i forakslen, så er det en lidt større operation, da du skal have skildt forhjulet af helt ind til kromkugler/swirwelhuset. Faktisk var den en af de første reperationer jeg udførte på min Seriebil. Her kommer en manual in handy, har man ikke prøvet det før.

Så vidt jeg ved er der ikke forskel på de kryds. Kun i kvaliteten.

Umiddelbart så er det dette kryds
SERIES FRONT HALF SHAFT UJ Part number: RTC3690

Skal du have stikakslerne også så hedder de front halfshafts, men her er der forskel på om det er 12 eller 24 splines og det skiller vist ved 1980, og der er forskel på om det er til højre eller venstre og om det er til en 109" eller en 88"

I det givne tilfælde kan det være en fordel at skille det af, og ringe til Benedikte hos Williams. Hun er muligvis lidt dyrere end Paddocks, men hun taler et fremragende dansk og er god til at spørge ind til hvad det er man sidder med i hånden. Det har før været en fordel for mig, da min IIa ikke er helt original, og der er bygget både serie IIa og Serie III dele sammen.

Mvh Niels
Index
127676: sv: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 09:23:33) (svar på 127674)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.11)
Dansk lwt deler mekaniske dele med civile 88"ere fra samme periode!!
Dvs din har 2 hjulcylindre pr forhjul! Stub shaft er den samme som på civil på Dansk lwt!
Du skal bestille dele til efter 80'!
Hvis ikke Paddock har så har LRSeries eller de Danske forhandlere!
Index
127677: sv: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 09:24:07) (svar på 127674)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.63)
Hej Paw

Ifgl.: http://www.disgruntledgoat.com/content/useful/LandRoverVINchecker.php?territory=RoW&approxAge=G&VIN=sallhabn8ha606302&op=crunch

Decoding SALLBBAG2AA17xxxx

Region S Europe
Country A United Kingdom
Manufacturer L British Leyland / Land Rover
Model LB Series III, Stage 1 or Lightweight
Wheelbase B UNKNOWN
Body type A Truck Cab, Soft Top or Hard Top (Utility Body)
Engine G 2.25-litre, 4-cylinder Diesel
Steering / Transmission 2 LHD, 4-speed
Model year A 1983 - 1984 ish...
Assembly location A Solihull, UK

Serial number 17xxx

Med RRC 2,5 VM hilsen
Arnth
Index
127678: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 09:31:17) (svar på 127672)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Tak for interessen :-)

Bilen har kørt, med et defekt hjulleje, og en knækket half shaft(AEU1827?), så der er smadret rimeligt meget, og det er derfor svært at se hvordan det har været.
Jeg er med på, at den kører med kryds og ikke CV joint, vidste bare ikke hvad det hed :-)

Men hvis jeg, jvf. parts catalogue, vælger delene til en 88" efter oktober 1980, så burde jeg vel være på rette spor ?

1270
Paw

Index
127679: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 09:44:58) (svar på 127678)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Korrekt!
Index
127680: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 09:55:42) (svar på 127678)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Check lige antal stråler foran... Jeg kan ikke huske om de også er 24 ligesom på bagenden....
Index
127681: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 10:17:28) (svar på 127672)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.176.66.100)
Er det virkelig så dyrt at skrue på en seriebil, og er stumperne nogen gange udgået ??

Nu må I sgu lige hjælpe. Syntes at nogle af delene koster spidsen, og en af dem er i restordre alle steder ??

AEU 1827
Front half shaft stub
Cirka 2.000,-
Dyrt
Og i restordre alle steder ??

RTC3690
Kryds
Cirka 100,-
Fair pris

FRC3925
Stub aksel
Cirka 1750,-
Dyrt ??

FRC3099
Pakdåse
Cirka 25,-
Fair pris

FRC2928
Bronzebøsning
Ingen pris, og i restordre
??

RTC3537
Seal kit
Cirka 100,-
Fair pris

FRC3875
Nav
Cirka 600,-
Tjahhh..

Og så nogle smådele til cirka 250,-

Syntes nogle af priserne er hen i vejret, i forhold til en Defender ?

Og hvad gør I med dem der er i restordre ??

1270
Paw
Index
127682: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 10:22:45) (svar på 127681)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Hvor kikker du henne???
Index
127683: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 11:04:08) (svar på 127681)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.188)
De forreste stikaksler er ganske rigtigt meget dyre. Jeg endte med at få en "salvaged part" fra Paddocks 30£ plus fragt for en komplet med kryds. :)

Og hvem har for øvrigt bildt dig ind at det er gratis at skrue på en seriebil?

:)

Mvh niels
Index
127685: sv: sv: Light Weight vs Seriebil (01-11-2012 11:39:45) (svar på 127681)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.70.70)
Hej Paw

Der er lige skiftet foraksel på min 88" fra 83. Jeg tror den gamle aksel ligger der endnu, og den indeholder formentlig hovedparten af de dele du skal bruge. Min er med dobbelte cylindre på forhjulene så det er den rigtige type i forhold til årgangen, men selvfølgelig er det ikke nyt.

Sig til hvis du er interesseret. Du har min mailadresse.

MVH
Lars Ellegaard