tilbage

Land Rover Forum  

128624: Snekæder. (04-12-2012 11:16:36)
Jens Sigurdson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.233.224.181)
Jeg går lidt og overvejer et sæt snekæder frem for at montere nye vinterdæk, da det egentligt går meget godt i 4x4 på sommersutterne i moderat tempo.

I den forbindelse har jeg et par spørgsmål.
Indtil videre har jeg set to størrelser kæder; 9mm og 17mm kæder. Der er en markant forskel i pris da 9mm kæderne kan fås for ca. 400Kr/sæt og 17mm kæderne koster ca. 1600Kr/sæt.
Så spørgsmålet er om det også er "så" meget bedre med de store kæder?

Næste spørgsmål er om man skal have kæder til alle fire hjul eller om det er nok med et sæt til baghjulene?

Jeg har aldrig før brugt snekæder på bil, så alle kommentarer og forslag er velkommen, incl. anbefalinger af mærker/modeller.

Mvh
Jens (medlem på arbejde)
128628: sv: Snekæder. (04-12-2012 12:01:21) (svar på 128624)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Du er ude i religion nu, men mine erfaringer fra udlandet i bjerge, fjelde og landevej er at man kun kan køre mindre end 50 km,t at man ikke skal overvurdere sin evne til at forcere sne, når først man glider rundt så glider man fint ( på is).
Når det så er sagt så er der en KLAR forbedring på vejgreb altså man står godt fast i sne og fedtet føre, ( husk den lave hastighed),
hUSK AT EFTERSPÆNDE tit og godt, men ikke så kæderne synger pinefuldt.
Dine kæder skal passe på hjuler så godt som muligt,
du gnaver på dine dæk. undgå at køre på ren asfalt/beton.
Kæderne skal (som jeg har lært) være godkendte og helst i en prisklasse så der her en god kvalitet og jo tykkere jo bedre.
Mange ting at overholde men det virker godt. det larmer og rusker men det er fedt at køre igennem ild og vand i en laro.

God tur.
MVH Jens E der skal kigge på en 88 laro milli idag.
128647: sv: Snekæder. (04-12-2012 20:03:57) (svar på 128624)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.176.93.246)
Køb nu de vinterdæk, i stedet for at genere den øvrige trafik. Og køb så kæderne(til alle 4) når der virkeligt kommer sne.

/Leif - der selv lige har bestilt.
128648: sv: Snekæder. (04-12-2012 20:28:13) (svar på 128624)
Torben Vestergaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.176.31)
Hej

Jeg har undrsøgt lidt og der er ingen tvivl om at pris og kvalitet hænger sammen....Køb et kendt mærke i den tykke model og drop det kina l...
Et dansk firma mener at jeg skal købe til alle 4 "sko" Pris ca 4500.-
Et kendt engels firma skriver, at det er nok med et sæt. ca. 1500.- Også til permanent 4x4 som jeg har på min 90'er.
De er dog enige om en ting- Tykkelse og navn følger prisen så der er ingen vej udenom.
Konig eller Thule------
http://www.snowchains.com/4x4-snow-chains
Held og lykke
Torben #8901
128649: sv: Snekæder. (04-12-2012 20:36:47) (svar på 128624)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Med en let omskrivning vil jeg anbefale at købe vinterdæk så hurtigt som muligt, og så sent som nødvendigt.
Kører selv på mit andet sæt BFG Winter Slalom lameldæk med tilfredsstillende vejgreb og komfort, omend der utvivlsomt findes dæk, som er endnu bedre - men også endnu dyrere.
Vinterdæk har sædvanligvis - uanset fabrikat - mindre fodfæste end almindelige dæk på tør og våd vej uden sne og is.
Kørsel på vinterdæk med samme hastighed som med f.eks. AT'er eller MT'er på tør eller våd vej kan medføre, at man løber tør for asfalt i en bremsemanøvre.
Snekæder er næppe et hensigtsmæssigt alternativ med mindre turen går til destinationer højt mod nord eller man har til hensigt at bestige veje i sydeuropæiske alper, hvor snekæder ligeledes kan være påbudt.
God tur og pas på derude - der kan være glat og vejen befærdet af letsindige trafikanter.
Morten
128661: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 08:51:32) (svar på 128649)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Jens, jeg er ikke klar over om det er fordi du vil bruge snekæder på danske veje frem for vinterdæk. Hvis ja, så mener jeg at den ide bør blive til en abort og begraves med det sammen.

Det sludder med, at man kan køre i moderat tempo på sine sommerdæk, det er nærmest egoistisk. Da det i den grad sinker den øvrige trafik.

se dette link: http://www.sikkertrafik.dk/Raad-og-viden/I-bil/Efteraar-og-vinter-paa-vejene/Forbered-dig-paa-vinteren.aspx

Her vil det fremgå at den moderate hastighed ved sneglat skal være 40 km. hvor du ville køre 50 for at have samme bremselængde som hvis du har vinterdæk. Du kan selv lege med hastigheden.

Morten i teorien har du ret - men det skal ikke være argument for at beholde sine sommerdæk på. bare for at tage et vildt eksempel (jf. link ovenover) så skal man ved 150 km/t bruge 141.4 m m/sommerdæk til at stoppe mod 157,4 m på vinterdæk. samme hastighed på våd vej sommer/154,4 - vinter/165,7. Sneglat samme hastighed sommer/475,7 - vinter 297 meter.

Opfordring - prøv linket.
128681: sv: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 14:53:31) (svar på 128661)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.59.174.38)
Vi er vist ikke uenige Eddie.

Mange bilister viger tilbage fra et ”besværligt“ obligatorisk skifte af bilens ”fodtøj“ og kører året rundt på samme dæk. Det kan medføre problemer og har givet mange bilister ubehagelige oplevelser på sne og is.

Andre skifter ganske vist til vinterdæk, men fortsætter ufortrødent i samme tempo som i sommerhalvåret.
Dét er heller ikke optimalt. Til danske kørselsforhold betragter jeg i øvrigt snekæder som et absolut sekundært alternativ.

Det er dog min erfaring, at vinterdæk på tør og fugtig vej mister grebet tidligere end dæk med en hårdere compound.
Siliciumblandingen i vinterdækkets gummi bidrager til, at det forbliver blødt og smidigt ved kuldegrader. Derfor er vinterdækket det optimale på en frossen vej med sne og is, men ikke på tør og fugtig vej. Desuden reduceres vejgrebet i takt med nedslidning og ælde; vinterdækkets gummiblanding mister med tiden gradvis smidigheden, og dermed fordelen i glat føre. Har i år selv kasseret et 5 år gammelt sæt vinterdæk, selvom det stadig har en mønsterdybde på 4-5 mm, men to episoder med forøget standselængde beseglede dommen. Bilen kører nu på friske vinterdæk.

Jeg sværger til dækskift 1. november og 1. april og kører i vinterhalvåret med reduceret hastighed og forlænget afstand til de forankørende.
I forvejen er jeg ingen ynder af stor fart på Landyen, den synger bedst omkring 2000 omdr./min.

Be careful, it's dangerous out there.
Morten -
128650: sv: Snekæder. (04-12-2012 21:07:24) (svar på 128624)
Lars Kragh #3231, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.102.216)
Her er de helt rigtige snekæder til 4x4 brug.
Til meget sne og kørsel i Fjeldene i Norge , kan jeg kun anbefale kæder på alle 4 hjul. Kan anvendes kun på baghjulene på serie biler, og til nød kun på baghjulene biler med permanent 4x4 f.eks. Defender og Disco Range Rover. Man anbefaler ikke fra fabrikken kun at bruge på 2 hjul ved permanent 4 hjulstræk.
De billige tynde kæder kan lave store skader hvis de sprænger, og det gør de ved 4x4 brug.
Ud og prøv i forhåbentlig en hvid jul:-), det er sjovt.
Hilsen Lars Kragh midt jl. 3231
128656: sv: sv: Snekæder. (04-12-2012 23:44:54) (svar på 128650)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Tak for alle svarene.

Hilsen
Jens
128665: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 10:38:17) (svar på 128650)
John Hansen #8523, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.2.26)
Hej Lars !
Hvad er det for et fabrikat, og hvor kan de købes ?
De ser gode ud.
Hilsen John
128686: sv: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 15:38:14) (svar på 128665)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.160)
Hvis I vil bruge snekæder, så køb dem lokal: i Norden er det bedste med dem, nordmændene og svenskerne kører på, sydpå dem, I kan købe i udstyrsbutikkerne dernede. Kører man begge steder, ville jeg holde mig til Nordens bedste...
128690: sv: sv: sv: sv: Snekæder. (05-12-2012 16:22:05) (svar på 128686)
Peter Boas #8543, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.51.62.74)
Vi har Thule XD-16 snekæder til de knap så ekstreme forhold. De er lette og hurtige at montere. Når naturen viser sig fra sin hårde side bruger vi König Polar på bilen og XD-16 på traileren.
Men absolut kun hvis det et nødvendigt - ikke til hverdag.
128742: sv: sv: sv: sv: sv: Snekæder. (07-12-2012 13:47:21) (svar på 128690)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 95.209.251.14)
Afore yae go; det er alene i DK tilladt at montere snekæder for at komme fri af dyb sne ved fastkørsel eller kørsel i samme; så snart man er kommet ud på ryddet vej, skal snekæder fjernes. Skal man udenlandsk, er det er god ide at checke aktuelle regler. Selvfølgelig er vinterdæk/M+Smærkede dæk en stor investering, ikke mindst hvis man ikke kører ret meget i sin LR, men det kan gå hen at blive en billig forsikring.
128760: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Snekæder. (07-12-2012 21:42:08) (svar på 128742)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
Endnu en gang tak for alle de gode svar.

Sagen er den at jeg faktisk har 4 super gode vinterhjul stående - men på de forkerte fælge...

Det er Simex Extreme M/S mærkede dæk med Maxigrip pigge og det er så langt de bedste 100% vinter/offroad-dæk jeg har haft til dato. Men det er også nogen tørstige sutter at køre med og de tager snildt 4 km/l af brændstofbudgettet, så det er ikke nogen der er gode venner med mit benzinkort.

Til gengæld har de jo nærmest indbyggede snekæder i og med at de har et mønster med 20mm klodser og 20mm riller mellem blokkene. Piggene giver samme eller bedre bid på ren is som sipes... (syntes jeg, og så bliver pigge ikke stive med alderen som gummiet i lameldæk)

Men men, de sidder som sagt på fælge jeg ikke kan køre med lige nu og derfor tænkte jeg at en overspringshandling kunne være snekæderne hvis ikke jeg skulle ud og lægge ret mange penge for et brugbart sæt.

Det jeg kan høre på snakken i tråden er at man helst skal have kæder i en god kvalitet og i en ret stor størrelse led, før det giver mening og så kan jeg jo lige så godt bruge pengene på dækskiftet og resten på benzin vinteren over.

Men endnu en gang tak for alle de gode svar, det er super at have det privilegium at kunne deltage i en klub med så mange vidende og flinke mennesker.

Hilsen
Jens
128770: sv: sv: sv: Snekæder. (08-12-2012 10:56:52) (svar på 128665)
Lars Kragh #3231, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.102.216)
Det er RÜD Kettenfabrik i Østrig der laver dem.
Har et par sæt i overskud, skal lige ha kigget i mine gemmer, nu da sneen for alvor varsler sin ankomst.
Fås også i hurtigmonetrings udgave. Anbefales til Disco og RR.
Jeg købte et sæt til min Disco 3 hos www.snekaeder.dk
Pris ca. 1500 kr pr. sæt.

MVH Lars
128759: sv: Snekæder. (07-12-2012 20:28:32) (svar på 128624)
Martin Busk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.212)
Slap af med de snekæder... et godt vinterdæk er et MT der er siped
128766: sv: sv: Snekæder. (08-12-2012 00:58:55) (svar på 128759)
Jørgen Ditlev Christensen #8184, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 91.144.223.97)
Jeg har i flere år kørt på siped AT'er og det er bare super. Har dog lige købt siped MT'er og er spændt på hvordan de virker. Har også et år prøvet MT uden siped og det kan bestemt ikke anbefales. Tager til Norge i næste uge, så får vi testet MT siped. Disse er siped med ca. 10mm afstand, mener mine AT'er var siped tættere?
/Jørgen
128771: sv: sv: sv: Snekæder. (08-12-2012 11:54:23) (svar på 128766)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.168.30)
De ultimative sipes - geckofødder!

Næ M/T uden sipes eller pigge er som skøjter på hårdt glat underlag, de har intet at bide i og glider bare rundt. Selv i godt vejr på en våd sommervej kan de være "spændende".

Sådan som jeg forstår mekanismen i sipede dæk, så fungere det ved at gummiet forskubbes lidt og kanterne mellem hver "mini-klods" imellem lamellerne blotlægges. Jo flere lameller jo blødere vil dækket også fremstå og jo flere kanter er der til at gribe.
Med en afstand på 10mm mellem hver rille, kunne man mistænke at de ikke får helt så god effekt som med en mindre afstand. Hver klods vil afbøje mindre og der vil være færre kanter til at bide og forme sig efter underlaget.

Hilsen
Jens
129221: sv: sv: sv: sv: Snekæder. (23-12-2012 18:31:27) (svar på 128771)
Dennis Bager (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.213.151.47)
Vi boede i Telemarken for en del år siden og der skiftede vi vinterdækkene ud med sommerdæk i påsken, som alle andre. Så kom der sne igen i maj og jeg husker stadig med gru turen ned af fjeldet mellem Kongsberg og Notodden (som ikke er noget specielt af en fjeldovergang at være). Siden dengang har jeg altid haft gode vinterdæk på.

Deroppe købte vi også et par gode snekæder. Dem af rigtige kæder med pigge på. De var fantastiske. Vi kørte i en Citroen BX, som jo ikke er noget specielt i dette forum. Men en dag i januar, hvor jeg skulle ud i skoven efter brænde og der lå ca. 10cm blank is på vejen, så satte jeg kæderne på forhjulene og piggene hakkede sig ned i den blanke is som en kat der sætter kløerne i.

Senere den vinter kørte jeg en tur op ad en stejl fjeldvej med kæderne på, da det igen var stort set ren is. Det gik som en leg. Senere, i det sene forår hvor grusvejen var ren og tør, var det stort set umuligt at komme op ad samme vej...

Så mit råd er at have vinterdæk i DK og invisterer i rigtig godt snekæder når man skal bruge dem.
129222: sv: Snekæder. (23-12-2012 19:08:26) (svar på 128624)
Jens Christiansen #8556, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.179.10.122)
Noget så simpelt som -Dans snekæde fabrik-. De leverer over hele landet og hvis man ringer til dem, er der hjælp at hente.

Venligst se vores kataloger for 2012-2013 på www.snekaeder.dk
Spørg såfremt du ikke lige kan finde det du søger af muligheder og tilbehør.



Med venlig hilsen

Carsten M Jensen
Carsten M Jensen
Dir. tlf (+45) 27645611
Mail: salg@snekaeder.dk

DSF – Dansk Snekæde Fabrik ApS
Tlf (+45) 62241391
Fax (+45) 62241276
Mail: salg@snekaeder.dk
Web www.snekaeder.dk

De er rare at snakke med og de ved hvad der er brug for.
Jens C