tilbage

Land Rover Forum  

Index
128947: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 10:40:34)
Jonas Lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.181.180.154)
Min serie III er begyndt at rumle og rasle en del fra hvad jeg mener er foreste udgangsakselhus - hvis der er noget der hed det?
Lydene kommer fra det hus der indeholder foreste udgangsaksel på reduktionsgearkassen.

Lydene er ret voldsomme og betyder at jeg bliver nødt til at holde ind til side af frygt for at hele skidtet eller skal rasle fra hinanden...

Det lader til at jeg uden problemer kan køre med baghjulstræk og med mine frihjulsnav aktiveret. Dvs at når foreste kradan ikke roterer er der ingen mislyde.

Min umiddelbare diagnose er at det må være foreste udgangsaksel som der er noget galt med, men kan det også være længere inde i reduktionsgearkassen?

Værktøjsmanualen foreskriver at hele reduktionsgerakassen skal afmonteres hvis man skal arbejde med forreste udgangsakselhus, men ofte findes hele sandheden ikke i værkstedsmanualen - er det mon også tilfældet her?

Træls med en stillestående Lr og 600 meter snedækket privatvej...

Index
128950: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 11:13:32) (svar på 128947)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
Har du checket selve kardanen? Det kunne jo være at du er så heldig at det bare er et kryds der skal skiftes.
Prøv at skrue den af og se om lyden forsvinder.

MVH Jakob E S
Index
128952: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 11:31:16) (svar på 128950)
Jonas lissau (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.181.180.154)
Hmm. Det skal da prøves men jeg er ret sikker på at lyden kommer fra det omtalte hus eller længere inde...

Jeg har afmonteret gulvplade i passagersiden samt pladen gearstængerne går igennem. Dette betyder at jeg nemmere kan høre hvor lyden kommer fra. Jeg kan endda mærke på hovedgearkasse samt reduktionsgearkassen med hænderne når lyden opstår og der er vist ingen tvivl.

Men et dårligt kryds kan måske have ødelagt noget længere inde...

Jonas
Index
128957: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 11:55:07) (svar på 128952)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nej et kryds ødelægger ikke noget længere inde!!
Det kan være umådelig svært at lokalisere en lyd på en kørende bil..
Klart kan rumlen fra feks et defekt kardankryds forplante sig ud i bilen.
Jeg vil vædde med at lyden forsvinder i samme øjeblik forreste kardan ikke kører med rundt!!!
Alternativt, bagerste kardan!!
Taler af erfaring :-)
Index
128951: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 11:27:33) (svar på 128947)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvis lyden stadig er der med friløbsnav slået til og bilen i 4x2 høj men forsvinder med navene slået fra, hælder jeg også til kardankryds!! Hvornår er de sidst blevet checket og smurt??
Index
128958: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 11:57:42) (svar på 128951)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Det kan også være møtrikken i flangen, hvor den forreste kardan er skruet på gearkassen.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
128963: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 13:02:53) (svar på 128958)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg tilslutter mig koret. Hvis lyden forsvinder når forhjulstrækket er slået helt fra og ikke kører med rundt, så må lyden stamme derfra. Den mest oplagte er kardan-kryds. Kan også være diff'et. Der er olie på, ik' os' da?

Som Kenneth plejer at sige, i det grimmeste tøj og klods forhjulene op, så for tilstrækkelige klodser under baghjulene så den ikke triller og kravl ind og hiv lidt i kardannerne, og tjek olien på fortøjet og gearkassen nu du er der. Er der slør i kardannerne skal krydsene skiftes. Det *kan* man strengt taget gøre selv, har man en hammer og en skruestik, men det er ikke lykkedes for mig endnu. Jeg har før været heldig og tage to bajere med ned til den lokale grov-smed. Han var ikke hjemme så jeg stillede øl, aksel og nye kryds på filebænken. Så løste problemet li'som sig selv. :)

Mvh Niels
Index
128964: sv: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 13:34:52) (svar på 128963)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Og grunden til man skal have klodser for hjulene er, at man skal sætte i frigear og løsne håndbremsen, ellers kan kardannen stå i spænd og så kan man ikke mærke sløret.

Men det havde du sikkert luret allerede nu. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
128968: sv: sv: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 16:22:38) (svar på 128964)
Jonas Lissau #7114, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 188.181.180.154)
1000 tak for alle input.

Kardan og diff vil blive undersøgt. Der er jo også noget med at man altid skal starte med det billigste/letteste først:-)

Jonas
Index
128970: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 17:08:49) (svar på 128968)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Præcis :-)
Index
128978: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Mislyde fra reduktionsgearkassen (14-12-2012 22:00:45) (svar på 128970)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.116.170)
Jeg er meget sikker på, at den allerede af andre stillede diagnose 'kardankryds', er korrekt, men skulle det ikke være tilfældet, så kan det være, at lejet bag flangen enten i gearkassen eller i differentiale er slidt.

Hvis der kommer olie ud bag ved flangerne, er det tegn på, at pakdåserne er utætte pga. slør i lejet.

Men prøv nu först ad med kardanerna och møtrikerne i flangen.

Nye kardankryds kan aldrig skade...