tilbage

Land Rover Forum  

128990: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 11:53:35)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.61.234)
2 1/4 3 hovedelejers med nye gløderør, nyt brændstof filter, renset slam filter udlufet. Starter kun ved hjælp af diesel start! hvorfor det ??
128991: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 11:56:57) (svar på 128990)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Fordi den ikke får diesel!!
Har du udluftet? Også sørget for at dieselfilteret er fyldt med diesel?
Har den stået stille i længere tid? Så kan fordelerpumpen nemlig godt drille rigtig meget..
Prøv lige at udlufte igen. Løsn skruen på dieselfilter og spænd den så igen når diesel løber over. Derefter de 2 små skruer på pumpen.
Virker fødepumpen som den skal?
128992: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 12:14:31) (svar på 128991)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Hvis den kan starte og køre ved hjælp af startgas så er det formentlig ikke luft.

En træt fødepumpe er et godt bud.
Prøv evt. at give den en ordentlig gang håndpumpning før du starter.

Worst case er det en fejl i højtryksdelen i indsprøjtningspumpen.

Start på startgas er rigtigt hårdt for en ældre diesel, så begræns det til det aller mest nødvendige.

På min 1969 David Brown tager jeg indsugningsslangen af og sætter ukrutsgasbrænderen i indsugningen, så vræler den i gang - også i 20 graders frost.
Det er selvfølgelig også prøvet på Land Rover dieseler. ;)
N.B. MÅ IKKE BRUGES TIL BENZINMOTORER!

Men det er selvfølgelig ikke altid man har en ukrutsgasbrænder hvis man bor i lejlighed inde i byen. :-D

Mvh
Kenneth Poulsen
128996: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 13:24:20) (svar på 128992)
Jesper Svendsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.61.234)
Alle de ting har jeg prøvet uden held... har i mellemtiden prøvet at tage de nye gløderør af igen og teste dem... de virker sku ikke.
128997: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 14:10:10) (svar på 128996)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
4 nye defekte gløderør?? Er du sikker på at de er forbundet korrekt?
Hvis motoren springer i gang med dieselstart så burde den også begynde at køre på diesel når det kommer frem.. Det har intet med spænding på batt at gøre ud over, selvfølgelig, at der er kræfter til at hive motoren ordentlig rundt.. En 2.25 diesel kører fint af sig selv uden batteri når den først kører.
Tyder på at der ikke kommer diesel frem til dyserne mener jeg og så lige gå de gløderør og forbindelser til dem igennem igen.
128995: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 12:58:31) (svar på 128990)
Per Drage Steffensen #1748, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 78.156.202.255)
er der nok strøm på batteriet, hvis der mangler lidt starter de ikke på diesel, men let og elegant på dieselstart, bremserens osv
129004: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 16:38:36) (svar på 128995)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.246.5)
Korrekt som Ole beskriver, så skal motor køre videre på diesel, hvis den ellers kører på æterstart. Tyder på den mangler at blive udluftet rigtigt eller der suges luft. Kan være krævende at udlufte fuldstændigt; de to udluftningsskruer på indsprøjtningspumpe er essentielle, gjorde selv det at- udlufte på skruer til ren diesel kom- kørte lidt med starter - luftede ud til ren diesel-- kørte lidt med starter et par gange, det slog aldrig fejl. Men som sagt, det kræver filterhuse og snavssamler er samlet korrekt. Hertil skal man kontrollere kontraventilen, der sidder på filterhuset på nogle modeller, har form og størrelse som en vinflaskeprop,
har tidligere oplevet den stopper til, men vær varsom, der sidder en tynd gummimembran inde i ventilen.
129006: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 16:44:12) (svar på 129004)
Per Drage Steffensen #1748, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 78.156.202.255)
Han siger vel ikke at de ikke kan køre, men kun at den ikke vil starte uden æter
129007: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 16:49:30) (svar på 129006)
Martin Nielsen #0498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.116.35.132)
2 1/4´er
Tjek lige din formodstand.
Og de øvrige forbindelser til gløderørene.
Så plejer de at starte meget velvilligt uanset temperaturen.
mvh.
Martin
129010: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 16:54:15) (svar på 129006)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 79.138.246.5)
Det-har-du-sku-da-ret-i-Per! Automat-reaktion fra min side, da udluftning kan være djævelsk opgave. Er nyindkøbte gløderør af "grisehaletypen" afbrændt; tråden brændt over, findes der konverteringssæt af massiv-endetypen, som ikke fordrer formodstand. Hertil er de mere effektive.
Men også her lønner det sig med et relæ.
129013: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (15-12-2012 17:32:48) (svar på 129010)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.47)
Hvis du sætter strøm direkte til et af de afmonterede gløderør... Bliver det så varmt ?
Hvis ja er det relæet eller forbindelserne...
Hvis nej er det et eller flere gløderør..
129026: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (16-12-2012 02:44:20) (svar på 129013)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.207.226)
Eeerrh, sætter man 12v. til de gammeldaws gløderør med grisehalen, vil de meget hurtigt brænde af, da de er 2v. Balance i spænding opnåes ved at serieforbinde, herunder formodstand. Har du ikke gennemgangsmåler, udskrues det enkelte rør og undersøges visionelt; er tråden brudt, er det over højre skulder og andet i.
129030: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (16-12-2012 14:04:19) (svar på 129026)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.21.47)
Har aldrig skrevet 12 volt ??? ;-)
129033: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (16-12-2012 15:19:59) (svar på 129030)
Claus Borop (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.182.242.59)
En slidt gammel diesel starter altid med et lille skvat motoroile ned i manifollen, det skade ikke som dieselstart.
129041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (16-12-2012 22:34:22) (svar på 129033)
Mogens Holm #8818, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.61.28)
For en debuttant i diesel men ejer af en LR90 med 200tdi maskine - kan du lige beskrive, hvordan man gør det?
129042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (16-12-2012 23:10:52) (svar på 129033)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.62)
Den metode har jeg godt nok aldrig hørt om før, Claus!

Men jeg er lutter øren og lærer gerne nyt"!
129062: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 18:25:08) (svar på 129042)
Stig Rasmussen #1254, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.40.249)
Jamen Paul, det er ganske vist. Det er en velkendt metode i bådmotorverdenen, en lille sjat olie tætner ved stempelringene på en motor som har nogle årtier på bagen.
129063: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 18:31:51) (svar på 129062)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.100)
Bådmotorverden ? Marinediesel er ikke mit specialområde, men forstår logikken. Har kun hørt om, at der bliver blæst varme i indsugningen vha. brænder.
129054: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 13:34:58) (svar på 129013)
Jesper Svendsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.68.146.54)
Nu er alle 4 rør målt igennem både med apperat og ved hjælp af strøm og stel! alle 4 nye rør er kaput! Alt på bilen er nyt og målt igennem uden den mindste anmærkning! Tror bare det er en hændelse som sker een gang ud af en million...
129057: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 15:17:23) (svar på 129054)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.6)
"en hændelse, der sker en gang ud af 1 million" Husk det er en Land Rover,
så skal vi ikke sige "en ud af 8 gange" Kan være din tændingslås, der er ved at takke af.
129061: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 16:55:04) (svar på 129054)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.101.213.13)
hej Jesper,

Husk lige inden du prøver med de nye, at kontrollere at du ikke er kommet til at koble dem parallelt, da de jo så vil få 12 volt allesammen og det kan de små 2 volt gløderør ikke lide (særlig længe).

MVH Jakob E S
129069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 20:41:20) (svar på 129061)
Michael Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.3.169)
Hvis du ikke allerede har gjort det,så køb den nye model gløderør.De er serie forbundne,så hvis et går virker de andre stadig.Kør uden om formodstand,og monter et arbejdsrelæ til at trække dem.Har selv lige lavet det på min 78 diesel.Det virker perfekt
129070: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 20:50:39) (svar på 129069)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Hvis eet går i en seriekreds får de andre jo ikke mere strøm:-)
129073: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 22:09:41) (svar på 129070)
Michael Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.3.169)
Så er de parallel forbundne
129076: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 23:26:34) (svar på 129069)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.61.234)
Det er de "nye" slags rør jeg har på, og som er parallelt forbundet.Min bund kontakt skiftede jeg her i efteråret sammen med et relæ med et sjovt navn som netop skulle beskytte bundkontakten og give max spænding til rørene. Nu får jeg nogle nye igen i morgen med posten så må vi se hvad der sker!
129077: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (17-12-2012 23:26:35) (svar på 129069)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.61.234)
Det er de "nye" slags rør jeg har på, og som er parallelt forbundet.Min bund kontakt skiftede jeg her i efteråret sammen med et relæ med et sjovt navn som netop skulle beskytte bundkontakten og give max spænding til rørene. Nu får jeg nogle nye igen i morgen med posten så må vi se hvad der sker!
129089: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (18-12-2012 13:10:29) (svar på 129077)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.226.213)
Afbrændte rør kunne tyde på der er strøm til disse konstant ved tændingstilslutning. Er hjælperelæ tilsluttet korrekt?
129095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (18-12-2012 17:00:12) (svar på 129089)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.61.234)
Det jeg 99.9 % sikker på at de er!! Jeg skiftede motor for ca. 3 uger siden da den anden lige pludselig sagde sjove lyde, røg meget og gik i stå... Det eneste jeg har pillet ved ang. forvarmningen er den ene ledning fra relæet og ned til røret. Rørene i den gamle motor er alle helt ok ( den startede altid) og også af den nye type. Hvis jeg giver konstant strøm ned på gløderøret lyser lampen inde i bilen og ligeså hvis jeg "luser" på relæet. Så er det jeg mener, at jeg ville opdage hvis de fik strøm under kørslen. Posten svigtede mig selvfølgelig i dag pga. jule travlhed så ingen skruen i dag.
129140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (19-12-2012 22:13:26) (svar på 129089)
Jesper Svendsen #8467, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.180.61.234)
Så der sku liv i den gamle igen... alt er målt ud og virker som det skal. Det lyder vanvittigt, men det var altså 4 nye defekte gløderør der har været skyld i det hele!
129142: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Diesel der nægter at starte!! (20-12-2012 06:38:13) (svar på 129140)
Carsten Hansen #8789, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 178.72.31.118)
Så blev det alligevel jul i Nordjylland... ;-D