tilbage

Land Rover Forum  

Index
129211: rep. af rammen (23-12-2012 12:00:32)
Henrik Brandt #8048, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.250.131)
jeg skal til at ha svejset lid på min rammen. men mit spårsmål i den forbindelse er hvor tykt nået plade jeg skal svejse i der hvor der er huller. skal man vælge 3-4 eller 5 mm plader?
hilsen henrik
Index
129212: sv: rep. af rammen (23-12-2012 12:05:05) (svar på 129211)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.182.144.253)
3mm plade er fint
Index
129213: sv: rep. af rammen (23-12-2012 12:06:41) (svar på 129211)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.93.120.174)
Den originale ramme er 2 mm i pladetykkelse.

Rammen må ikke blive for stiv i opbygningen, originalt kan den faktisk vride sig rigtigt meget og det skal den kunne, da den ellers vil sprække.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
129214: sv: sv: rep. af rammen (23-12-2012 12:11:12) (svar på 129213)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.182.144.253)
er det ikke bare et hul så er det vel og med 3 mm en hcpu ramme er den ikke 2.5 mm
Index
129215: sv: sv: sv: rep. af rammen (23-12-2012 14:19:39) (svar på 129214)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.221.20)
2,2mm. pladetykkelse for at være nøjagtig. Rammen på en HCPU er en alm. 110" ramme, samme som PU og hardtop. Synsstederne er blevet mere kritiske mht. svejse på rammer og ikke mindst steder omkring vanger og lignende, så er du ikke ferm med et svejseværk, så få evt. en professionel til at svejse det.
Index
129226: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (23-12-2012 21:28:41) (svar på 129215)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Kan ikke gennemskue hvilken model der i spil…

Men på Serie modellerne´s chassis var dim. iht. SWG 13 gauge (BS) der optrådte også senere hen SWG 14 gauge, det er nok sammenfaldende med at stålet´s kvalitet blev forbedret…! Men på typegodekendelsen står der 2,1mm.

Samme mål-dim. på DK-typegodkendelse af de første ninety / one ten modeller (2,1mm) dog er chassis H-boxén vedf. Land rover selv fremstillet i SWG 14 gauge, udriggerne er dog i 2,1 el. 2,2 mm. Senere hen blev DK-typegodkendelsen rettet til 2,2mm det er også det Land Rover selv beskriver i deres spec. nu om dage.(afløst af stålplader spec. i mm-standart)

Der findes en Heavy Duty udgave af chassis på 110, her er dim 2,5mm. og mig bekendt 2,5mm standart på 110 HCPU og 130 modellerne, det kan sagtens tænkes jeg husker galt… !

Man skal generelt erstatte chassis-dele i samme tykkelse som org. ellers kan man på uheldigvis modificerer twist/styrke/flex i chassiset. Men et er hvad der teori, og noget andet er hvad der er praktisk lige nu og her med tilgængelige materiale.

Det har altid morer mig at Land Rover valgte SWG som måleenhed, det er om noget uortodoks metodevalg, særpræget om man vil - passer jo sådan set godt til ikon mærket ;)

God´jul til Landy-folket
Index
129227: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (24-12-2012 00:22:32) (svar på 129226)
Stephen Noltensmejer #6298, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 188.182.144.253)
jeg mente også det var 2.5 mm på hcpu'er
Index
129228: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (24-12-2012 02:33:47) (svar på 129227)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.137.154)
Jeg har så nok formuleret mig forkert; på den HCPU som jeg har, er der anvendt 2.2 mm plade, såvel til langsgående som til bag og sidevanger. Kender bilens historie fra ny; har altid været HCPU. Det understøttes af mit reservedelskatalog, som dækker alle 110" fra 1987 til 1991, herunder bus, her optræder kun to typer chassisrammer; en til 4cyld. og en til 8cyld.
Index
129229: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (24-12-2012 10:53:39) (svar på 129226)
Peter Hansen #4214, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 2.107.196.134)

Til orientering: SWG er en , tidligere , alm. engelsk måleenhed for tråd- og pladetykkelse: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_wire_gauge -

af skemaet fremgår det at SWG 13 = 2,337 mm , swg 14 = 2,032 mm. At der i oversættelser er nævnt andre mm mål skyldes nok at man ved oversættelsen har benyttet lejligheden til at afrunde målet til lokalt tilgængelige standardpladetykkelser, 2,0 mm og 2,5 mm .

Jeg vil nok være lidt forsigtig med at gå op i pladetykkelser med reparationsstykker da jeg frygter der kan opstå stressområder ved sammenføjning mellem std. tykkelse plade og den forøgede tykkelse plade.

Med 88" 200TDI hilsen
Peter
Index
129239: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (25-12-2012 09:39:10) (svar på 129229)
Henrik Brandt #8048, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 80.197.250.131)
takker for hjælpen. så vil jeg vælge 2,5 eller 3 mm plade alt efter hvad jeg lige har adgang til.
god hjul og godt nytår til jer aller her inde.
hilsen henrik
Index
129243: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (25-12-2012 15:46:10) (svar på 129239)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.179.112)
God arbejdslyst; de gange jeg har repareret på rammen, har jeg skåret pladestykker fra en skrottet ramme og anvendt rustfrie stykker, der i form har matchet og så er man jo sikker på samme pladetykkelse. Men det er jo ikke alle der har den mulighed.
I øvrigt interessant at myter og skrøner om HCPUs opbygning er ligeså sejlivede som skrøner og myter om motorer i Land Roveres herkomst. En HCPU har samme totalvægt og lasteevne i kilo, som øvrige 110"ere i varebilsversion med ubetydelige justeringer for egenvægt, herunder om diesel eller benzin.
Index
129264: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: rep. af rammen (26-12-2012 12:29:23) (svar på 129243)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.177.22.134)
Personligt ville jeg nok ikke vælge 3mm. godstykkelse som repair på et chassis som har forladt Solihull's hellige haller med SWG 14 (2mm.) som standart. Hvis man ikke har lokal tilgang til 2mm. kan man hos YRM metal solutions købe…

http://www.yrmlandrover.com/epages/BT3575.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/BT3575/Products/096

Et eller andet sted/tidspunkt i 90'erne (har ikke helt styr på nøjagtigt, hvornår) skifter Solihull den gl. std. på SWG 14 ud med en nyt standart på 2,2mm. - og på et el. andet tidspunkt i 00'erne bliver det også muligt at som factory option at bestille heavy duty chassis til 110" samt 130" - som jeg forstår det.. baseret på 2,5mm. std. - 130 HCPU får som følge af den forøget lastevne dobbelt coilspring bagpå.

2,5mm bør kunne bruges som universelt repration stykke. (naturlivis mindre egnet til SWG 14 std.)

Bespocked Richards Chassis bruger netop også 2,5mm. som salgsargument - We produce all varieties Defender 110 and 130 chassis and each is as close to the original design as possible, including using the correct rear cross member for the year of the vehicle. However, we utilize a 2.5mm rail thickness throughout rather than the original 2mm due to the inherent strength and stability benefits this brings all-round.

Godt nytår til Landy-folket