tilbage

Land Rover Forum  

137483: ny rover ejer? (30-10-2013 22:51:35)
Thorbjørn Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 46.230.184.12)
Hej.
jeg overvejer kraftigt at anskaffe mig en landrover. jeg har dog ikke sat mig ind i hverken modeller, årgange og udstyr. jeg søger en ældre/ økonomisk overkommelig bil, der er pålidelig. her tænker jeg på vinteren på Bornholm pålidelig.

Jeg har kigget en del på nettet herunder "Jeres" side, hvor der er en del spænde biler til salg. jeg er dog ny og har gennerelt ingen viden omkring biler. så jeg søger derfor lidt inputs før jeg træffer en beslutning om et køb.

håber at I kan hjælpe mig lidt på vej!

mvh. Thorbjørn
137484: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 00:41:06) (svar på 137483)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Hej Thorbjørn.
Kig allerøverst oppe her på siden og find region Bornholm, find bestyrelsen og giv dem et kald, de vil garanteret gerne både både fremvise og køre tur, så du kan pejle dig ind på hvilken model du skal have.

Ældre, økonomisk overkommelig, pålidelig, hmmmm alle udsagn er ikke helt i tråd med virkeligheden. ;)

Husk du køber en hobby, en livsstil, "a state of mind" som der nogen der kalder den engelske syge.

Og en seriøs advarsel er her på sin plads, PAS PÅ det er stærkt vanedannende - helt ligesom heroin - du kommer aldrig ud af det igen.

Mvh
Kenneth Poulsen
jeg bruger også:
www.serielandrover.dk
for os der ikke kan få nok af Land Rovere med bladfjedre.
137485: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 06:13:24) (svar på 137483)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Du går aldrig fejl i byen, hvis du køber en Defender 110" med enten 200 tdi, 300 tdi eller en td5.
Som femdørs STW har du nem adgang til varerummet og har du buskørekort, kan du købe en 10 til 12 personers STW.
Jeg har i min 40 årig LR karriere kun haft to 'korte' modeller, men da jeg er pladskrævende, synes jeg, at en 110" er den ægte vare.
Der findes også mere komfortable Land Rovers så som Freelander, Discovery og Range Rover...
137486: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 08:59:08) (svar på 137483)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
He he, jeg er med Kenneth her. "Ældre, økonomisk overkommelig og pålidelig i hård vinter." Den slags køretøjer er der vist langt i mellem. Uanset mærke. Men de findes utvivlsomt. Find først ud af hvor mange penge du vil bruge og hvilket køretøj der passer dig. Land Rover findes trods alt i mange udgaver.

Og så lige en ting mere. Det er langt fra gratis at køre i Land Rover. Nu er penge jo noget underligt noget. F.eks er 2000,- kr for nogle hvad der er at rutte med i en måned, for andre er det et par almindelige sko. Så om det er dyrt at holde en Land Rover afhænger jo helt af pengepung, og evner ikke mindst. Kan du leve med en gammel seriebil og ikke har det store kørselsbehov, så kan det være en ganske billig fornøjelse. Men det kræver at du har lidt teknisk snilde selv, eller har kontakt til nogen der har. Det er jo så en af de bedste ting ved denne klub, man får hurtigt nye kammerater der vil hjælpe en med ens nye legetøj. Men du skal tage det for netop det. En hobby, der også kan køre dig på arbejde. For en seriebil kræver trods alt lidt opmærksomhed og vedligehold. Nogen mere end andre, sådan er det med alle brugte biler. De ældste 90/110" ere er vist nede i seriebilspriser, men også de kræver opmærksomhed og rygtet vil vide at de næsten er i dårligere kvalitet fra fabrikken, der kæmpede for sin overlevelse i 80'erne. Så er der Discovery'er og freelandere, også de kan købes billigt, men også her skal man være på vagt overfor rust og slid osv. Der er delte meninger om disse modeller, når vi taler om 15-20 år gamle biler. Nogen er yderst tilfredse andre synes det er det værste l**t, da der er en masse el der kan drille og nogen døjer med rust. Så er der Range Rovere, dem ved jeg ikke så meget om, andet end at ejerne synes at beklage sig over brændstofspriser og manglende reservedele.

Så er der nyere modeller, de er utvivlsom mere pålidelige, men naturligvis også dyrere, også i service.

Det bedste er som det foreslås at tage kontakt til den lokale Land Rover Region. Mød op til et arrangement og se lidt på de modeller medlemmerne kommer i. Prøv at få lov til at sidde i et par af dem. Er du en stor mand kan en Defender være en trang oplevelse. Især de nye. Jeg kan f.eks snildt være i min Serie IIa men det kniber i en ny Defender. Der er simpelthen så meget polstring at jeg ikke kan få knæet op mellem døren og rattet. Og det er jeg nødt til hvis jeg skal have foden på koplingen. Så for du også et varietet indtryk af priser og pålidelighed osv.

Og ja Land Rover entusiasme er en lidelse. Der er en grund til at det kaldes engelsk syge. Eller som der stod på mange Land Rovers i England. "it's a Land Rover thing, you wouldn't understand!"

Mvh Niels
137619: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 11:18:37) (svar på 137486)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
"Så er der Range Rovere, dem ved jeg ikke så meget om, andet end at ejerne synes at beklage sig over brændstofspriser og manglende reservedele."

Hej Thorbjørn,
jeg synes ikke jeg kunne lade Niels Eriks påstand stå ukommenteret. Range Roveren er - som andre LR-produkter - uhyre nem at finde reservedele til. Der er masser på hylderne både herhjemme og i England. Mange dele deles med øvrige LR modeller. Range Roveren er ligeså "kampdygtig" i terræn som serie- og Defender-modellerne (eneste ulempe er stort udhæng bagtil, så man nemt støder anhængertrækket i jorden). Oveni i hatten får man så den der luksusfølelse, som er helt speciel; Jeg har haft en RR fra 1976 og kører nu i en 1990´er. Den er min "daglige bil" og med læder, A/C, el-forrude og alle de der ting, som stadig er på tilbehørslisten på selv dyre, nye Volvo og Audier. Men den er bestemt ikke "fimset": det er stadig lidt som at køre lastbil: V8-lyden er tydelig i kabinen, og knapper, styretøj osv. er meget rustikt, hvis man skal sige det pænt. Har man slidte bøsninger i undervognen, er det helt umuligt at føle, hvilken vej biler styrer. Så det er så at sige luksus på en engelsk måde - overlegent, upraktisk men særdeles kvalificeret (jeg kan godt selv høre at det ikke lyder så pænt, men jeg håber du kan læse mellem linierne); Jeg synes du skal give RR et kig, inden du bestemmer dig; Da de gamle Defendere og seriebiler er i "høj kurs", får du tilmed "rigtig meget bil for pengene" med en Rangie. Specielt hvis den er med V8 motor, som er temmelig tørstig, men har saft og kraft (og den smukkeste lyd). Hvis du ikke skal køre langt hver dag, bliver brændstof alligevel ikke den største udgift.
Jeg bor i Rødovre, du er velkommen til at komme og kigge/prøve, hvis du vil.

137623: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 15:59:31) (svar på 137619)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hej Bo

Grunden til at jeg skrev at det lader til at ejerne beklager sig over manglende reservedele, skyldes at jeg har oplevet at vores regionsformand har haft problemer med at finde specielle karosseri-dele til sin RRC. Jeg har samtidig læst en artikkel i Land Rover Monthly hvor en engelsk reservedels-pusher var heldig at købe et stort lager i mellemøsten af ellers udgåede reservedele til Range Rover. Dele der ellers skulle have været skrottet. På foranledning af denne artikkel fandt vores formand de paneler ham manglede så han kunne få sin RRC sat i stand.

Men helt sikkert er den klassiske Range Rover både en smuk vogn og en klassisk Land Rover. Der er bare ved at være langt i mellem dem, synes jeg.

Mvh Niels
137624: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 16:20:50) (svar på 137623)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Niels,
Det har du sikkert ret i, men jeg læste det, som om det var et generelt problem (hvad Thorbjørn måske også gjorde). Men gennem mine 9-10 år som RRC-ejer, er jeg ikke stødt på nogle reperationer, som ikke kunne klares med dele fra Paddocks, Rimmer Bross, eller 4WD Danmark. De fleste "svejse-dele" leveres også billigt fra disse. Selv har jeg fået skiftet alle paneler, inderskærme osv. (som ruster på alle LR/RR), og delene er faktisk vældigt billige. Det er timerne, der koster, hvis man ikke selv er ferm med svejseren... Undtagelsen jeg har været ude for, er dele til det nærmest grotesk avancerede ABS system, som kom på fra ca. 1989. Der er engelsk e-bay til gengæld leveringsdygtige.
Nu er det med bilejerskab jo tit noget "alle i familien" skal sige god for, eller ihvertfald acceptere, især hvis det familiens eneste køretøj, og en "nyere" Rangie (ja, her mener jeg altså nyere efter LR-mål...dvs. 20-25 år...hmm...) får man efter min mening både gode sne/terræn-egenskaber, kørekomfort på længere ture, meget plads i kabinen, meget for pengene og stor ejerglæde. Besværet, bekymringerne, ærgelserne, forbandelserne, oliedrypperiet og skrue-tid kontra køre-tid tror jeg er nogenlunde som med en Serie/Defendermodel.
Men helt klart, en RR er ikke så "rå" at se på som en "ægte" LR. Det er mere "stiff upperlip" end det er Working Class Hero.
137490: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 11:03:59) (svar på 137483)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.10)
Hej Thorbjørn

En ting er hvad bilen koster i anskaffelse, anslåede løbende reservedele samt saftforbrug afhængigt af model og kørte kilometer, en anden er hvad der skal afsættes til skattefar i form af vægtafgift, misundelsesafgift og grønne tillæg samt forsikring.

Datoen for første registrering har således meget at sige for hvad den koster at have holdende med plader på, uden den ruller 1 km. overhovedet.

De nyeste modeller koster som jeg husker det i omegnen af kr. 18.000 til skattefar om året, dertil kommer forsikring, så kr. 2.000 kan det hurtigt koste bare at have en nyere LR holdende i indkørslen. Datoen for hvornår dette trin indtræder, kan jeg ikke huske, men jeg mener det er indenfor de sidste 2 – 3 år.

Biler nyere end 01.07.1998 eller 01.08.1998 – men ældre en ovennævnte ukendte dato - mener jeg koster omkring kr. 12.000 eller 13.000 til skattefar. Før den dato kan han nøjes med omkring kr. 6.000 så vidt jeg husker på sidste opkrævning.

Hvad der er af skæringsdatoer tidligere end dette aner jeg ikke, da vi her er ude i at bilerne er for gamle til at de har min interesse som dagligt transportmiddel. Er man til de ældre biler er der selvfølgelig datoen for hvornår den kan regnes som veteranbil, som så vidt jeg husker er 35 år.

Ovenstående er baseret på mit sparsomme kendskab til 90” Defendere på gule plader, og skal tages med et vist forbehold og undersøg selv de præcise datoer og beløb såfremt det er faktorer der skal tage med i betragtningerne inden anskaffelse.

Hvordan det forholder sig med 110” på gule plader eller som bus, samt hvad man skal regne med hvis der overvejes Discovery eller Range Rover aner jeg ikke, men der er sikker andre i klubben der kan datoer og tal for de modeller, hvis du efterspørger dem.

Jeg kan også kun opfordre dig til at rette henvendelse til din ”hjemregion” Bornholm, som jeg er sikker på vil være behjælpelig med at besvare spørgsmål. Måske er du heldig at de kender til en bil der kunne være noget for dig, eller måske endda hjælpe dig med at kigge bilen efter inden du køber – Det har i hvert fald forekommet her i region Østjylland tidligere ved jeg.

Sidst men ikke mindst er Land Rover folket normalt et åbensindet folkefærd som værdsætter andre der lider af ”engelsk syge”. Jeg er sikker på at du vil blive mødt med venlighed hvis du henvender dig til føreren af en Land Rover du møder f.eks. ved det lokale supermarked, og spørger ind til hans bil, erfaringer med den osv.

Under alle omstændigheder: Held og lykke med din søgen, håber du finder den engelske perle der passer præcist til dig.

/Morten
137492: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 12:48:07) (svar på 137483)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nedenstående baseret på MINE erfaringer med ÆLDRE Land-Rovere, primært Serie biler :-)

Det vigtigste er PASSION!! Har man ikke den bliver det svært at leve med et forhistorisk transportmiddel bygget i England.
Næst vigtigst er viljen til selv at vedligeholde/reparere. Er evnen der ikke i forvejen, så skal den nok komme!! Ellers er der hjælp at hendt ved ligesindede.. Ellers bliver det for dyrt hvis man skal på værksted hver gang der er det mindste.
Økonomisk.. Jeg synes at en seriebil er meget billig at eje og vedligeholde. Reservedele er billige og alt kan købes. Værditabet er ikke eksisterende modsat enhver nyere bil.
Tænk på hvad almindelig nye biler taber i værdi hver eneste dag UDEN at blive brugt..
Jeg har ALDRIG solgt en LR for mindre end hvad jeg selv gav. Til gengæld har jeg så postet nogle penge i, men det er en del af "terapien" for mig!!!
Med rettidig omhu og passen på tingene så giver det sjældent problemer med en seriebil. Jeg har kørt på arbejde hver dag i 26 år i Land Rover uden flere problemer end alle mulige andre.. Faktisk nyder jeg at køre på arbejde de dage hvor mange andre IKKE kan (snestorm :-) )
Så har du modet, viljen og lysten så ville jeg klart vælge en serie bil.
Det du sparer i anskaffelsespris ift en anden nyere bil kan passende bruges på værktøj hvis du ikke har i forvejen. :-)
ALLE klubmedlemmer og de fleste andre Land Rover ejere er altid behjælpelige med enten hænder eller gode råd!
Velkommen ombord!
137501: sv: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 15:48:39) (svar på 137492)
Andreas Carlsen #8598, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 87.60.133.158)
Hej
Nu kræver den Bornholmske vinter jo nærmest en Land Rover som på Island, men når det så er sagt, så er du velkommen til at kontakte mig. Jeg bor i Nexø og er en af de der regionsledelsesmennesker på Bornholm. Du er velkommen til at prøve min Discovery, og har også Range Rover. Ellers spænder regionen over seriebiler både II og III i forskellig længde og Defender i forskellig længde og så Range Rover, Disco og Freelander. (Jep vi mangler en forward control). Håber at høre fra dig, og som de andre skriver så løber man enten skrigende bort fra Land Rover eller også bliver man besat på den gode måde.

Mvh Andreas Carlsen
Region Bornholm
email: drescarlsen@gmail.com
137517: sv: ny rover ejer? (31-10-2013 22:51:50) (svar på 137483)
Thorbjørn Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.2.237)
tak for alle svarene. Det lader til at der umiddelbart er mere der skal undersøges før jeg kaster mig ud i et køb.

Jeg hælder mest til en kort model. Jeg skal være på Bornholm i 6 måneder og bilen skal fungere som vinter køretøj, vi har en volvo så, mest af alt er det nok en undskyldning for, at få noget legetøj. Jeg har længe leget med tanken om at ha' en ældre bil at rode med( uagtet at jeg intet ved om mekanik).

Økonomien rækker kun lige til de 30.000, så kan godt se, at jeg virkelig skal overveje tingene grundigt. Det lød som om, man skal holde sig fra 80' modellerne, men umiddelbart er det det mit budget rækker til!?

Jeg vender tilbage når jeg er lidt længere i processen.

Fed side I har her. Dejligt at folk er klar med råd og dåd.

De bedste hilsner

Thorbjørn
137519: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 08:04:10) (svar på 137517)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Ingen problemer med 80'er modeller.. 60-70-80'ere, same-same for nybegynderen. Det er stadig gamle biler med ca samme skavanker..
Med det budget leder du efter en Serie 3 på gule plader. Det er bestemt muligt! Kan godt være du skal til "fastlandet" for at finde en god en til prisen!
Alternativt Freelander. Dem har jeg også set til de priser men jeg aner ingenting om dem..
137528: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 09:47:27) (svar på 137519)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
ahhh - hvis du sammenligner kvaliteten af stålet som er brugt på 60 SII og en 90'er fra 80'erne - så er der sgu kæmpe forskel. Feks. giv er ringe stål kvalitet kombineret med at man på et tidspunkt begyndte at bruge ringe vandbaserede lak'er - helt nye og spændende angreb af rust i torpedoen :)

Mvh
Michael
137529: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 10:05:22) (svar på 137528)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Jeg er enig, men for menigmand, nybegynder osv kan det jo være bedøvende ligegyldigt hvornår bilen er fra, bare den opfylder kravene.
Som jeg læser det er det under 30k og skal kunne klare den Bornholmske vinter :-)
Min 109" er fra 1983, kostede under 30 og ville klare den Bornholmske vinter helt fint..
Klart er der forskel for os nørder.. En god gammel alu fra før verden gik af lave er da værd at foretrække ift det lort der blev klasket på bilerne i sene 80erne og 90erne.
Boingyer fra perioden ser jo herrens ud ift sereiøser fra 60erne..
Men moralen er at hvis skidtet er blevet passet så kan det jo være ligegyldigt, bare bilen er fin og opfylder køberens krav.
137531: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 10:22:22) (svar på 137529)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ok Ole, din nyerhvervede 109"er kostede under 30.000,- og hvor mange penge og hvor megen tid brugte du på at sætte den i stand? :)

Mvh Niels
137536: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 12:43:54) (svar på 137531)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Jeg har brugt MANGE penge men det er jo mit valg. Den kunne have været synet for en plov!
At jeg for eksem og tics afnat se ting der ikke spiller er jo ikke det samme som at en bil ikke kan bruges..
Jeg er FOR hooked og der er ingen vej tilbage....
137537: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 13:08:34) (svar på 137536)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Arh, en plov? Var der ikke noget med en rusten bag-vange? Eller husker jeg forkert? Synes også der var andre småting. Lå du ikke og rodede under den til klassiker-træffet? Hvad var det? En slidt kardan? :)

Selvfølgelig sikkert alt sammen noget der kunne laves billigt, især hvis man har værkstedsfaciliteterne og evnerne. Og jeg siger da heller ikke at det ikke kan lade sig gøre at være kørende i seriebil for under 30 kilo. Og som jeg også skrev før, til en pris på under 30.000,- vil der være ting man må lære at leve med. Det havde der så også været i dit tilfælde hvis du ikke havde valgt at bruge penge på at sætte den i stand.

Det jeg siger er at man skal passe på med ikke at bilde sig selv og andre ind at det er næsten gratis at reparere og vedligeholde en serievogn. Det er det ikke. Det kan være billigt i forhold til nye biler, hvor folk rask væk smider en 10-15 efter helt banale reperationer, men hvis budgettet siger 30.000,- så skal man passe på med ikke at købe en lidt for billig seriebil, der viser sig at have indtil flere dårligdomme, for man kan hurtigt smide en 5-10.000 i den.

Mvh Niels
137539: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 13:31:24) (svar på 137537)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Det kniber åbenbart med at fatte mine budskaber!! Jeg PRØVER at forklare et måske kommende medlem at det IKKE behøves at være så dyrt for ham som det er for andre.
Jeg har lavet en milliard ting på min bil men til at syne den kunne det have været lavet for en plov - period!
At jeg så tonser 20k i røven på den er jo som tidl sagt fordi jeg er uden for pædagogisk rækkevidde..
Jeg har aldrig påstået at man kan holde seriebil GRATIS, det er for naivt.
Jeg har set folk holde bil for en brøkdel af hvad mit budget er og de kører stadig glade rundt..
IGEN - har man viljen og modet så kommer evnen!!!
Da jeg løbte min første land Rover, en 88" Benzin til 25k var jeg ekstatisk men lykkelig uvidende. Ingen værktøj og ingen evner til at skrue. Det måtte jeg lære..
Omregnet til nutidskroner har det aldrig været billigere at "starte"..
MEN
Man kan også købe en skodøse peugeot-polo-seat-ting til 4000kr som holder syn i måske hele 2 år og så smide den ud derefter.
Man kan også købe en fin brugt BMW og så bruge en masse penge på at forsikre den.
Man kan også købe en sprit neues og så tabe en ordentlig røvfuld penge så snart kontrakten er underskrevet OSV....
ALTSÅ en masse penge der bliver "spildt" alene ved ejerskabet.
Passer man på sin LR (Serie) taber den ikke en krone i værdi, tværtimod.

FAKTUM: Det KAN lade sig gøre at leve et lykkeligt Land-Rover liv for beskedne penge.. Glæden bliver ikke nødvendigvis større ved en stor ny flot bil!!
MEN det kan også være det værste lort man nogensinde har siddet i - Thorbjørn ved bare ikke hvad det bliver endnu :-)

137544: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 14:48:58) (svar på 137539)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Godt ord igen Ole.

Det var ikke for at fornærme dig at jeg skrev hvad jeg skrev. Jeg siger heller ikke at det ikke kan lade sig gøre at være kørende i en serievogn for under 30.000,- Jeg har vist endda skrevet det modsatte. Blot skal man være opmærksom på at i den prisklasse vil der *som regel* være udgifter til reperationer og vedligehold.

Og 500,- er ikke meget i denne sammenhæng. Heller ikke for en seriebil. Det er hvad? Et sæt bakker og tromler? Med lidt held et nyt batteri? En ny generator koster vel hurtigt en 7-800 kr. Det samme for en billig erstatningskarburator. Er det en diesel kan man hurtigt bruge nogle kroner på fordeler-pumpe og dyser. En ny starter også over 1000,-Der skal ikke så meget til før der er brugt nogen penge. Og en ting er at få den synet. Den skulle jo også gerne blive ved at køre. Og ja, det er utvilsomt mindst lige så dyrt at holde så mange andre biler kørende som en serievogn. Det eneste jeg *prøver* at sige, det er at Thorbjørn og andre ikke skal falde i den vildfarelse at de for under 30.000,- kan købe en driftsikker Seriebil, der stort set ikke vil kræve vedligehold. Man skal som sagt se sig rigtig godt for og stadig være indstillet på bruge lidt penge på den. Og så skal man altså også være lidt heldig at gøre en god handel, mens man meget nemt kan komme hjem med en vogn der pludselig skal ha ny motor eller gearkasse el lign. Men selvfølgelig man kan jo brænde fingrene på alle slags brugte biler.

Så jo, det kan godt lade sig gøre at være kørende for under 30.000,- også i en Land Rover der kan klare en bornholmsk vinter. Men det kræver forbredelse, indsigt, tid og lidt penge til reperationer. Det foresvæver mig at det glemmer mange.

Men held og lykke til Thorbjørn, håber du finder en bil du bliver glad for

Mvh Niels

137530: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 10:20:26) (svar på 137519)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
30.000,- er ikke mange penge når vi snakker Land Rover. Det er som Ole også nævner dog ikke umuligt. Har en god kammerat, der lige har fået en hæderlig Discovery med TDi motor på gule plader for under de der 30.000,- selv ville jeg nok kigge efter en serie III på gule plader. De findes da undertiden til under 30.000,- men det er også mit indtryk at de til den pris lige har lidt du skal være opmærksom på, og at der er et par ting du må leve med i første omgang. Til gengæld kan alt, stort set, laves af en nogenlunde habil gør-det-selv mekanikker, og reservedele er billige og nemme at skaffe.
Men det betyder altså at hvis du køber en serie-bil til lige under 30.000,- så er der en vis sandsynlighed for at du hurtigt får brugt nogen penge på reservedele. Og der skal også være til vægtafgift, forsikringer, og brændstof.

Jeg har endnu til godt at møde en nybagt seriebilsejer, der ikke starter med at smide nogle tusind kroner i deres nyerhvervelse. Husker min egen, der var lige et fortøj der skulle kigges på, og så mente jeg den skulle ha et set nye seler og inden jeg så mig til, så havde jeg bestilt reservedele for 3000,- Skal den ha er sæt nye dæk, kommer du hurtigt af med en 4-5000,-

Men ser du dig rigtig godt for er det ikke umuligt at finde en hæderlig seriebil til under 30 kilo og fordelen ved den er at den er "never broken beyond repair" og du vil sansynligvis kunne sælge den for hvad du gav for den. Men se dig rigtig godt for, det er stadig brugte biler vi taler om og der er som der altid er i den branche rig lejlighed til at blive tørret. Også når vi taler Land Rovere. Det er næsten nemmere at købe for billigt end for dyrt. En god seriebil til f.eks 40.000,- kan faktisk hurtigt ende med at være billigere for ejeren end en til 25.000,-

Det er ikke for at være lyseslukker, men når vi taler brugte biler så er det sjældent gjort med indkøbet. Der skal være til reparationer. For ikke at tale om vægtafgift og forsikringer. Nu ved jeg ikke hvor gammel du er og hvor lang en anciennitet du har hos forsikringsselskaberne, men er du forholdsvis ung og relativ ny bilist er det heller ikke gratis. Så er der vægtafgiften. Nu kan du jo satse på at finde en veteran, men der er ikke mange veteraner på plader til under 30.000,- og så skal den jo ha lidt go-go juice. Finder du en benziner så går de 6-7 km/L max. Uanset hvad den stolte ejer siger. Diesel lidt længere, men så vidt jeg ved ikke meget over 10 km/L

Men dermed ikke sagt at du ikke skal købe en gammel Land Rover. Du skal bare se dig rigtig godt for og være helt afklaret med hvad du har tænkt dig at bruge på projektet. Så kan det lade sig gøre. Også for noget der ligner 30.000,-

Mvh Niels
137540: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 13:39:38) (svar på 137530)
Morten Nyhus #7617, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.198.193.10)
Lidt undren...

Hvor er det lige, at denne gren af tråden hjælper Thorbjørn i valg af bil?

Burde hestene i motorrummet ikke lige været klappen en ekstra gang, og så have taget den diskussion om bilen kunne synes for en plov eller ej i en mail mellem de implicerede?
137541: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 13:42:40) (svar på 137540)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Nej det synes jeg ikke for det er et faktum. Det KAN jo være med til at hjælpe Thorbjørn i hans overvejelser, så jeg synes det er relevant at svare på kritikken.
137533: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 11:13:32) (svar på 137483)
Ulrik Christensen #8780, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 212.130.22.2)
Hej Thorbjørn

Du er ca. selv, hvor jeg startede for snart 3 år siden - på jagt efter en Land Rover...

Jeg startede selv som total nybegynder, kendte ingen ting til at skrue i biler og havde aldrig gjort det før - Jeg gik efter en serie land rover, og fandt en med god ramme, hvide plader osv. for 20,000,-

Det skal dog siges at den havde nogle fejl og mangler - motorblokken var flækket og der manglede en bagdør... Flere mindre fejl er dukket op siden hen..

Det første jeg gjorde på min Land rover var at skille den helt ad og male den - for derefter at skifte motor i den, med hjælp fra en Land Rover mek. her på Fyn.. Efter at have smidt den i, fandt vi frem til at toppakningen var gået og mek. havde ikke tid til at fixe det før, det store frikadelle træf på Fyn.. så hjem med den i snor også måtte jeg selv igang.. og det er faktisk ikke så svært, når først man læse manual og kan spørge på forums mv.

min pointe er at, du skal ikke være bange for at sidde fast med det mekaniske, der er næsten altid nogen som er villige til at hjælpe med råd osv.. Serie land rover er meget simple og vil tro de tidlige defender er lige sådan..

Så køb alt efter hvad du selv ønsker at lave - en serie vogn på gule plader kan man godt finde for 30,000 som ikke har de store fejl (læs: kan køre og synes). Defender kender jeg ikke priser på, da jeg ikke følger med i dem og deres priser..

Det blev til en masse tekst uden en masse indhold - Håber dog du finder en land rover som passer til dig - og husk som Niels skriver, du vil næsten altid komme til at smide lidt penge efter den.. flere hvis den Engelske syge fanger dig :)

ULC
137547: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 16:40:20) (svar på 137533)
Hans-Jørgen Johansen #8987, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.121.114)
Hej Thorbjørn jeg købte en serie 3 88tommer ex. milli årgang 1980 i december sidste år for ca 25000kr og den var nysynet. Den har ca kostet mig 13000 kr i vedligehold og forbedringer,meget af det var ikke nødvendigt, men jeg vil gerne føre bilen tilbage til det orginale og det koster lidt.Jeg kan varmt anbefale en serie bil , da selv jeg kan finde ud af, at vedligeholde og rep. på den uden at være mekanikker. Også er der altid mange venlige mennesker,som gerne vil hjælpe dig.

Mvh. Hans jørgen
137545: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 15:29:53) (svar på 137483)
per steffensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.56.91.1)
en serie 3 benzin kunne være et godt bud på et land rover eventyr, billig i indkøb, driftsikker, nem og billig at holde kørende(på nær lige benzinen) starter altid, bare du husker at få håndsvinget med til den
137553: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 20:37:58) (svar på 137545)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Skal det kun være en vinterbil/reservebil, vil jeg også anbefale en Serie III med benzinmotor. Den kan du få megen glæde af uden de helt store udgifter, da r-dele er billige og lettilgængelige. 8 km/l er ikke urealistisk.
For 20- 25t DKK kan du få en velholdt 88" HT, der lige er på kanten af, at opnå veteranstatus/ 35 år = 25% vægtafgift og lav forsikring.
Måske skulle du overveje at montere en motorvarmer, hvilket giver en varm motor inden opstart og lavere brændstofforbrug.
137554: sv: sv: sv: ny rover ejer? (01-11-2013 22:11:25) (svar på 137553)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 91.100.16.174)
Hej Thorbjørn, en lille hilsen fra mit exil i kbh;

Jeg hæfter mig ved 4 ting omkring din søgen:
For det første, at du overhovedet finder herind og bruger forum er bare super - som jeg skrev til dig i min mail, brug klubben, og dermed også forum, uanset dit endelige valg

For det andet, "mest af alt er det nok en undskyldning for, at få noget legetøj. Jeg har længe leget med tanken om at ha' en ældre bil at rode med( uagtet at jeg intet ved om mekanik). " Det er med garanti sådan, rigtig mange af os herinde er startet - og fortsat der ud af - learning by doing og ved at spørge, spørge og spørge. Her, andre fora, andre medlemmer, ved klubarrangementer osv...

For det tredje, at du virker som om, du virkelig HAR tænkt over, hvad du ønsker, at det ikke bare er en her og nu dille/tanke - nu mangler du så bare selve køretøjet.

Og for det fjerde, jeg vil da langt hellere gå på kompromis med min ønskede pris og sælge lidt billigere til en, der går med den samme lyst i blodet, og ikke bare skal pimpe den maks med lilla maling, terninger guldfælge og en gammel Nissan motor klasket i kloaken.

Så hvis du er på Bornholm her i weekenden, vil jeg godt invitere dig med på klubbens greenlaning søndag 3.november, jeg selv er tilbage på øen fra i morgen aften - vi kører fra Hareløkkerne kl. 10 - sig til, enten her eller over mailen, hvis du er interesseret - så svinger jeg ind om dig, hopper over i passagersædet, og så kan du selv rumle der ud af med resten af dem fra klubben, der kommer - NO STRINGS ATTACHED, det eneste jeg vil bede dig medbringe er godt humør og din egen kaffe :-D

Bedste hilsner
Lars
137588: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (03-11-2013 00:40:15) (svar på 137554)
thorbjørn nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.2.237)
fedt fedt fedt!
tak for alle indslagene. det er cool at i er så pasioneret omkring det. jeg har taget rigtig meget til efterretning og har måske konkluderet at det vigtigste for mig er en stabil bil. komfort og køreglæde må og vil jeg gerne selv tilføje hen ad vejen. jeg er med på at man man ruinere sig på sin hobby. jeg frygter heller ikke uforudsete udgifter, men det er klart, hvis de løber løbsk, så er det en anden sag.

Lars tak for din imødekommenhed. jeg bor pt i København og flytter først til Bornholm den 4. januar, så i første omgang springer jeg dit tilbud over. jeg er dog ved at arrangere en tur til bornholm for at finde en bolig og vil meget gerne komme forbi og se din bil, hvis vi kan få det til at passe.

god weekend til jer alle
-Thorbjørn
137601: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (03-11-2013 17:57:43) (svar på 137588)
Mark Andersen #8943, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 95.166.172.10)
Land-Rover til bornholmsk vinter ?! Kan ikke lade være med lige at poste et billede.

M. v. h.
Mark Andersen
137606: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (03-11-2013 19:19:25) (svar på 137601)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Fedt, Mark...

har du flere billeder, måske nogen der viser arbejdsresultatet ???

Kunne blive til en fin historie til Oasen !!!

Deadline er 01-12-2013.

137625: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 16:22:40) (svar på 137588)
Thorbjørn NIelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.2.237)
Er det bare mig eller er sælgere generelt lidt sparsomme med oplysningerne på salgs annoncerne? er det underforstået, hvilken stand de er i og hvilke specifikationer der er på de forskellige modeller. Er jeg bare en newbie 8l
137626: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 16:24:42) (svar på 137625)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Hvor har du kigget ??
137627: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 16:40:52) (svar på 137626)
Thorbjørn NIelsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.2.237)
Jeg har snart været alle bilfora igennem.

Både herinde, den blå avis og bilbasen, biltorvet.


Det er ikke lle annoncer der er lige informative, så tænkte bare om man i disse kredse antager, at mulige købere har en vis grundviden.
137635: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 18:39:10) (svar på 137627)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.128.215.237)
Modsat 'almindelige biler', er der jo ikke ret meget at skrive om udover alder, km, næste syn, rust og evt. lidt udstyr. Resten er i forvejen spartansk og derfor bliver annonceteksten nok det samme. Så lige en 1978 på Roverbørsen og den burde du kaste en skarp pupille på, evt. få en ekspert som Kenneth med på en kigger. Han ved nøjagtigt, hvad der skal kigges på og lurer de svage steder.
137638: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: ny rover ejer? (04-11-2013 19:07:48) (svar på 137627)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Min erfaring og generelle opfattelse er at jo mindre der skrives på en bil-annonce, jo mindre er der at prale af, hvis du forstår hvad jeg mener. Kan selvfølgelig også være skrevet af en fåmælt jyde. :)

Men selv hvis sælger lover guld og grønne skove, kan man sagtens ende med et lig. Det handler om at finde de biler der har den rigtige pris og de rigtige specifikationer og så gå ud og kigge. Inden jeg fik min den gule, så jeg på flere 88"ere til mellem 35.000,- og 45.000,- og selv om sælgerne selv mente det var rigtig fine biler så var de alle tærede med mere når man kom ind under dem. Nærlæs Stefan Wandels "seriebil tjek inden køb". Ligger på forsiden på dette site. Den kan redde dig fra meget.

Og et hurtigt kig på roverbørsen fortæller at der faktisk er hele tre 88"ere til under 30.000,- og en der muligvis kan erhverves for de der 30.000,- En er endda ny-synet. Det er naturligvis ikke ensbetydende med at den er driftsikker, men det lyder da som et tilbud. En har en "moderne" 200tdi motor og er samtidig overraskende billig. Dog skal man lige være opmærksom på disse motorkonverteringer. Ingen tvivl om at en 200TDi er en fornøjelse også i en seriebil, men det er ikke originalt, så udstødning m.m. er specielt tilpasset og kan være svært at reparere på. Og så er der noget kedeligt med samfundets ideer om konstruktive ændringer, ny afgift og evt veteranstatus der er i fare. Men derfor kan det jo godt være en god bil til prisen.

Men grib knoglen aftal et møder find en LR kyndig at tage med og se nogen modeller an, inden du kaster dig ud i din næste forelskelse. :)

Mvh Niels