tilbage

Land Rover Forum  

143583: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 17:46:53)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej!

Er det lovligt at føre udluftningen fra ventildækslerne ned under bilen og undgå oliemættet luft bliver blandet med den rene indsugningsluft? Og har det nogen betydning for benzin/luftblandingen og derved motorens ydelse?

Mvh

Kaj

LR 90 V8 1987.
143584: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 17:57:03) (svar på 143583)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Oliemættet luft vil søle undervognen til med olie og denne vil dryppe ned på asfalten, brolægningen osv.
Svaret er nej, da bilen ikke må forurene unødigt.
Nogle fører udluftningsslangen ned i en lille dunk, som de tømmer for olie regelmæssigt.
Måske er det på tide, at maskinen bliver hovedrepareret ? Evt. hos Turner engineering UK ?
Se Roverlinks.

143585: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 18:33:53) (svar på 143584)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Øh, ka' det ikke være lige meget om det kommer ud for oven eller forneden? Hvis det søler motoren til, så rammer det vel jorden før eller siden. Hvis det er oliedampe så er der vel ikke noget der drypper.

Hvordan olietågen kommer ind i indsugningen kan jeg ikke lige se for mig. Men det burde vel ikke være noget problem altså med mindre den sovser helt vildt.

Mvh Niels
143586: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 18:46:11) (svar på 143585)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Nej, Niels,
det er skam ikke ligegyldigt, hvordan oliedampe behandles.

Oliedamp bliver til dråber og de kan dryppe med på brolægning f eks. Og det er ikke lovligt.
Det kan endda gå så galt, at brolægnings ejer kan kræve en rensning efter selv den mindste forurening.
Der må faktisk ikke dryppe olie fra en bil.

Olietågen kan komme ind i indsugningen, hvis udluftningsslangen bliver forbundet med indsugningen(slangen). Det gør man nemlig for at undgå oliedampe at blive til dråber... etc. etc. pp.
143587: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 19:19:43) (svar på 143586)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.8.88)
Den såkaldte Positive Crankcase Ventilation, hvor motoren via en slange suger den luft, der har passeret stempelringe, ind i forbrændingskammer og brænder den af en gang til. Blev standard på bilmotorer omkring 1970. På min 2.8L. dieselmotor m. turbo af et fabrikat, der ikke kan nævnes her, er der fri adgang til atmosfære fra krumtapshus og ingen oliedryp, da der er oliefang. Motoren er fra midt-firserne. Ved nogle har boret et hul i langsgående vange på LRen og stukket slange derind. Ideen er at undgå gasarter uden iltindhold suges ind i indsugning og dermed "død" luft, som optager pladsen for iltmættet luft, der jo er mere power i. Gevinsten med dette "cowboytrick" er nok minimal, med mindre motoren er slidt. Omvendt opbygger det tryk i motor og kan fremme olieutætheder.
143588: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 19:35:35) (svar på 143587)
Jørgen nsj 4178 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.49.201)
Hej Verner,

Hvad er et oliefang?

Jeg har købt en beholder men min udfordring blev at den skabte tryk så det kom op ved oliepind m.m. Derfor var jeg nødt til at lave udluftning til beholder og dermed var jeg teknisk set lige vidt.

US biler køre med små filtre på topstykkerne - bliver de ikke bar temmelig sølet?

Hilsen
Jørgen
143591: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 20:12:06) (svar på 143588)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.8.88)
Et oliefang kan være mange ting, men typisk en labyrint m. stålgrydesvamp,
der holder olietåge tilbage. Ofte indbygget i vippearmsdæksel ell. som i omtalte 2.8L turbodiesel indbygget i sidedæksel og så en udvendig svanehals, hvor overtryk kommer ud.
Overtryk skal jo have mulighed for at komme ud af motor, ellers vil det søge ud ved eks. oliepind og er oliestand over nedre ende af oliepindsrør, vil trykket presse olie op. Der er også nogle, der simpelt har ført slangen ned i en colaflaske ophængt et passende sted i motorrum.
Nu synes det ikke at fremgå, hvad motor der er tale om; LRmotorer har forskellige løsninger mht. krumtapsventilation, alt efter cylinderantal og årgang.
143589: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 19:58:36) (svar på 143584)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Poul og I andre!

Årsagen til mit spørgsmål var, at jeg har installeret et MSD 2900 indsprøjtningsanlæg på min bil. Jeg tænkte, om oliedampene ville påvirke mit blandingsforhold negativt, men jeg har monteret udluftningen på samme måde som med de gamle SUer.

Mvh

Kaj
143590: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 20:01:51) (svar på 143584)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Poul!

Jeg glemte at sige, at min motor er totalrenoveret sidste år.

Mvh

Kaj
143592: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 20:18:34) (svar på 143590)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.66.113)
mine olie dampe har altid bare bryppet ned på gaden gennem en slange fordi jeg havde KN luftfilter på, for et stykke tid siden satte jeg det originale olieluft filter på og førte oliedampene ind i indsugningen, måske er det indbildning men jeg syndes at udstødningen ryger mere nu end før jeg genbrugtet oliedampende
143593: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 20:19:33) (svar på 143590)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Hvis det er monteret som det er udtænkt af ingeninørerne, skulle der ikke være noget problem.
Kan se, at maskinen er velplejet. Fik den også en ny knastaksel ?
De bedste ved en V8 er nu engang The Sound of The Eight! - plus bundtræk!

Har selv haft en Scania 143 og en 145 V8 - det var tider!
143594: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 20:36:43) (svar på 143593)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Maskinen er totaltrenoveret fra bund til top. Den blev bestilt med ønske om bundtræk og tilhørende knastaksel.
Men det er lang historie, som jeg har beskrevet tidligere.

Nu er jeg i en fase, hvor jeg vil lege med indsprøjtning og koldt luftintag, da de kloge hoveder (på nettet) oplyser, at der er nogle besparelser at hente,
og jeg har en løsning, hvor luften bliver hentet under kofangeren og sendt direkte op i luftfilteret, som ligger under venstre forskærm over forlygten.
Herved undgår jeg varmen fra motoren.

Mvh
Kaj
143595: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 21:36:38) (svar på 143594)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Interessant løsning.

Min OneTen 200 tdi henter luften via scoop på forskærmen. Det er den meget tilfreds med...
143596: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (02-07-2014 21:42:26) (svar på 143594)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.144.63.86)
En ting er ialfald helt sikkert, den må ikke sidde foran en evt luftmasse måler! Det er absolut fy da det vil sætte sig på måleren og den måler forkert. Hvis det var mig ville jeg nok lave en blanding af de forskellige systemer og lade den ånde ned i en beholder fyldt med tyk ståluld, med en studs i toppen som så går i indsugningen. På denne måde ville du få en hel del af olien sorteret fra, uden dog det kan rende på jorden :)
143598: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 07:56:15) (svar på 143594)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Kaj

Det ser ud til at være et spændende projekt du har gang i - hvordan får du guidet den kolde luft op fra under kofangeren ?

Det ser ikke ud til at systemet benytter MAF ? - så hvis det bruger en IAT sensor hvordan har du så undgået "heat soak" på den ?

Mvh
Michael
143599: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 09:32:20) (svar på 143598)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Michael!

Jeg blev lidt betænkelig da Søren nævnte MAF, som jeg her til morgen ikke kan se jeg har. Jeg har en IAT censor som du nævner, du spørger hvordan jeg har undgået "heat soak", går ud fra at det er varme opsugning eller?
Svaret er, at jeg ikke har gjort noget.
Mine censorer er:
TPS: Speeder positions censor
MAP: Manifold luft tryk
IAT: Indsugnings luft temperatur
ECT: Kølevandstemperatur
WBO2: Censor i udstødningen
Alle oplysninger samles i en rød boks, ECU, som kan opdateres.
Så er der ellers en del andre oplysninger man kan få fra en håndterminal.
Denne har jeg monteret inde ved førersædet, så jeg kan ændre blandingsforhold, pumpetryk, tomgangshastighed under kørslen.

Til dit spørgsmål:
Luft fra under kofangeren. Jeg har ikke lavet den endnu, men løsningen er, at der mellem forskærm og inderskærm på vandret flade, bores et 75 mm hul, aluflexslange monteres indefra og skubbes ned mellem forskærm og inderskærm. Her konstueres en tragt f.eks 20x10 cm, flexslange forbindes til tragt. I den anden ende bøjes slangen over mod nuværende KN filter, som herefter får en masse kølig luft. Når det er monteret, vender jeg tilbage med billeder.

Du må meget gerne skrive om problemer med "heat soak", da jeg aldrig har hørt om det.

Mvh
Kaj
143600: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 09:40:01) (svar på 143599)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Kaj,

Heat soak er når din IAT viser en højere (falsk) temperatur og dermed påvirker din AFR i en dårlig retning. Der findes forskellige måde at håndtere det på - flytning af sensoren, skærmning af sensoren og ikke mindst kan der i nogen ECU laves korrektioner i softwaren.

Se feks nedenstående tråd

http://www.msextra.com/forums/viewtopic.php?f=131&t=47769

Jeg er ikke den store ekspert men har bare selv kastet mig ud i lignende projekt. Men jeg kan se du er ØSJ - jeg bor ved Køge så vi kunne evt møde til en gang nørde snak en dag :) ?

Mvh
Michael
143601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 10:07:13) (svar på 143600)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Michael!

Sensoren er integreret i selve huset, så det bliver svært at gøre noget ved det. Jeg bruger den håndholdte terminal under kørslen og kan se temperaturen
på indsugningsluften. Jeg vil gerne mødes med dig, men jeg foreslår at vente til projektet med den kolde luft er færdigmonteret. Jeg kontakter dig, når jeg er færdig. Lige nu er det ferietid, så det bliver hen i august/september før jeg får tid.
Til orientering kommer der ændringer til softwaren fra MSD i USA.

Mvh

Kaj

143603: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 12:08:45) (svar på 143601)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Kaj og Michael,

Jeg følger lige med da jeg har nogle af de samme ønsker. Har kun kørt V8 i et lille års tid, men arbejder stadig på at få de originale dele til at spille bedst muligt.

Med hensyn til ånderøret var mine oliefang fuldstændigt blokkerede af oliekoks og der kom overtryk i motoren med oliespild til følge. Da jeg fik renset dem kom der vacum i motoren i stedet og den har ikke spildt en dråbe fra koblingshuset siden. Samtidig har det hjulpet på justeringen af karburatorene at jeg har fået tætnet slangerne så der ikke kommer falsk luft den vej.

Mvh. Lars
143605: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 15:55:32) (svar på 143601)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Efter at have læst din projektbeskrivelse mht. luftindtag, Kaj, vil jeg lige sætte spørgsmåltegn ved, hvor klogt det er, at hente luften der, hvor der også kan komme meget skidt og vand. Som jeg kan se på det ene foto, ville du få kortere vej fra et luftindtag på venstre forskærm til filterhuset.
143610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 16:56:55) (svar på 143605)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.161.57.177)
Hej Poul!

Jeg har taget højde for netop vand og evt. skidt. Luftfiltret ligger helt ude i hjørnet til venstre over forlygten. Vand kan komme ind under kølerhjelmen og dryppe ned, men næppe bevæge sig fremad ca. 20 cm til filteret.
Mht. luftindtag på venstre skærm, er det rigtigt vejen bliver kortere. Jeg har set en model, der henter luften nede på siden, er det den du bruger?
Måske en overvejelse værd.

Mvh

Kaj

143618: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (03-07-2014 22:00:27) (svar på 143610)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Uden at skulle kloge-åge mig med noget, tror jeg at man placerede indsugnings-tragten netop der, hvor man gjorde, fordi man regner med en bølge-dal der, hvis man kører gennem dybt vand (+70 cm). Desuden er indtaget jo rimeligt beskyttet mod flyvende insekter, grus, stem osv. af lygtehuskassen.
Og man den vind, der er når man kører bare 20 km/t, tror jeg ikke at køleren formår at varme luften ud til siden. Varmen blæser jo bagud. Hvis man skal suge luft længere nede end originalt, ville jeg ihvertfald lave en form for "vand-fælde" undervejs, i form at to tragte der støder tæt, men ikke helt tæt, op til hinanden. Ved normalt sug vil det meste af den kolde luft passere, men blokeres det lave luftindtag, vil motoren være i stand til at "suge udenom". Vand i maskinen er desværre nok en "instant killer".

RRC hilsen Bo - der stadig lever med 14CUX på godt og ondt (men nu uden vand på gulvet).
143620: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (04-07-2014 11:41:14) (svar på 143618)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Verner's Motor, en konstruktion fra 80erne? HA! Mig bekendt er det en Bedford fra 30erne, som ikke blev brugt da 2en verdenskrig startede. Efter krigen var den for stor til biler, men for lille til lastbiler.
I 80'erne så passede den pludsdelige, så blev den brugt hvor der var brug for en "rigtige slidder". Britterne brugt den selvfølgelige ikke, da de vist at der var for lidt "Værksteds Indtægt" ved dette motor.
(Dette info har jeg fra 30år siden fra en motor ingeniør og konstruktør, som var DLRK medlem dengang)
143621: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (04-07-2014 12:07:02) (svar på 143620)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej David

Ja, det var en fin lille anekdote, men hvordan besvarer det Kaj's spørgsmål :) ?

Mvh
Michael
143622: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (04-07-2014 13:08:43) (svar på 143621)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Dette komentar/annekdote, er sammen med Verner's indlæg, et forslag om hvordan dette gammel system kan bruges for nettop at undgå olie tåge i motorens indsugnings og filter system. Uønsket oljedryp undgås på samme måde, og systemet var godkendt i 80,og er det endnu.
143680: sv: Udluftning fra ventildæksler. (07-07-2014 20:22:29) (svar på 143583)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.135)
Hvad med det undertryk som skabes i indsugningen? Altså hvis dampene ikke mere suges ud men selv skal presse ud? Gør det nogen forskel? Som jeg husker det har min td5 netop en anelse undertryk under topdækslet fordi der suges ..

Lars
143689: sv: sv: Udluftning fra ventildæksler. (08-07-2014 10:16:18) (svar på 143680)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.146)
Hej!

Som I kan se på mine billeder, har jeg monteret mine små grå fra min gamle indsugning med SU, på slangerne. Det er også olieopsamlere, som man skulle kontrollere om de blev stoppet til. Nu har jeg for en sikkerheds skyld bestilt 2 mere, som bliver monteret på laveste sted på slangerne. Jeg har iøvrigt kontrolleret min aluindsugningshat, den er fuldstændig tør og iøvrigt har jeg ikke den af Søren nævnte sensor, så jeg fortsætter og holder øje med systemet.
Til orientering er det en fornøjelse at starte motoren om morgenen uden brug af choker. Den starter bare, trækker rent/jævnt med det samme, reagerer på speederen så man skal holde igen med tung speederfod. Benzinøkonomien kan jeg ikke udtale mig om endnu, men må vente på at systemet falder til.

Mvh

Kaj