tilbage

Land Rover Forum  

Index
15411: Airlock. (08-06-2004 20:27:24)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Kompressor og magnetventil er placeret ved siden af batteriet under førersædet. Hvergang airlocken kobles fra spytter magnetventilen olie ud. Hvorfor i alverden gør den det. Det er en TD5ér jeg snakker om. Gode bud er særdeles velkomne.
På forhånd tak.
Jens
Index
15416: sv: Airlock. (08-06-2004 22:01:12) (svar på 15411)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.119)
Jeg går ud fra, at kompressoren er el-drevet, men som alle kompressorer jeg kender, er der olie i disse. Og det kan være et stempel eller en stempelring i selve maskineriet, der har opgivet gejsten. Med andre ord: din kompressor er opslidt.
Er der nogen særlig grund til, at du kobler airlocker til/fra så regelmæssigt, at konstant kompressordrift er nødvendig ? Eller har du luftaffjedring på din TD5'er ?

Hvis du kun bruger airlockers fra tdi til anden, ville jeg montere en afbryderkontakt til kompressoren, således den kun pumper, når der er behov... og ivørigt leve med de par dråber olie, som der spyttes ud. det er billigere at tørre olien op end at skifte kompressoren, medmindre der fortsat er garanti på delen.
Index
15418: sv: sv: Airlock. (08-06-2004 23:27:16) (svar på 15416)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.248.215.5)
det kan også være gearolje som følger slangen fra diffen og ut.
Index
15430: sv: Airlock. (09-06-2004 07:28:54) (svar på 15411)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Tak for Jeres svar - men hvad er mest sansynligt? Hvad er den mest hensigtsmæssige fremgangsmåde ved fejlfinding?
Kompresseren er en ARB.
På forhånd tak
Jens
Index
15433: sv: sv: Airlock. (09-06-2004 08:49:37) (svar på 15430)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.248.215.5)
hvor gammel er arb kompressoren. jeg tror att den nyeste utgaven fra arb var olje fri. (fra ca 1999 og utover, hvis jeg ikke tar helt feil)
Index
15435: sv: sv: sv: Airlock. (09-06-2004 09:10:29) (svar på 15433)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Bilen er fra 2001, så mon ikke kompresseren er lige så gammel. Den er monteret af forhandler.
Såfremt der er tale om olie fra differensialet, kan det så skyldes tilstoppet udluftningsstuds på samme?

jens
Index
15449: sv: sv: sv: sv: Airlock. (09-06-2004 16:37:29) (svar på 15435)
Rasmus Ege Olesen #6253, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.96.98)
Der skulle vel ikke være sådan at der er "tåge smøring" i systemet???
Index
15450: sv: sv: sv: sv: sv: Airlock. (09-06-2004 17:30:58) (svar på 15449)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Hvad dækker begrebet "tågesmøring" over?

Jens
Index
15451: sv: Airlock. (09-06-2004 17:36:26) (svar på 15411)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.212.212.101)
Min Airlockers gør ligesådan,og det er ret tydeligt at det er gear olie den små spytter med. Jeg har bemærket at den spytter lidt mere efter kørsel på hældninger, og efter brug under meget koldt temperatur forhold. Sådan har den opført sig siden den var monteret, og hvis man kigger lidt efter tegningen så er det næsten logisk at der kan komme lidt olie ind i værket som så bliver små sprayet ude når man kobbler spæret fra. I øvrigt synes jeg at det er et HERLIGT stykke legetøj, specielt herop i Norge.
Jeg går ude fra at de er korrekt monteret med et hoved afbryder til kompressoren og hele systemet, og således at forakslen kan ikke spæres uden at bag akslen er spæret.
(re Paul Sehstedt's svar)
Rover Hilsen 2217.
Index
15453: sv: sv: Airlock. (09-06-2004 20:42:45) (svar på 15451)
Jens H. Larsen #5562, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.60.131)
Tak for svaret David. Ja, det er godt lege/værktøj også i de hjemlige mudderbanker.

Jens
Index
15478: sv: sv: sv: Airlock. (10-06-2004 10:05:02) (svar på 15453)
Truls Thomassen #6612, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 194.248.215.5)
bare vær forsiktig med bruken så går det ikke så mange stikkaksler.jeg har knekt 3stk på venstre side og 2stk på høyre framme. 90 tdi 1996 modell