tilbage

Land Rover Forum  

Index
156039: Gearkasse Serie III - mystik (03-01-2017 18:04:50)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.75)
Ærede Forum, og særligt henvendt til de med gearkassekendskab:

Mit (Toro) overdrive holdt op med at virke, så jeg pillede det af, og genmonterede det oprindelige tandhjul - med tilhørende låseblik - og satte det oprindelige dæksel på plads. Alt var herefter iorden.

Efter et par dage skete det så pludselig, at jeg ikke havde noget bakgear da jeg skulle hjem fra brugsen, den låste simpelthen hver gang jeg gik i bak, somom der samtidig var indkoblet et fremadgående gear. Jeg kom så hjem (det gør man jo altid). Det første jeg checkede var naturligvis den reparation jeg selv havde udført få dage før, og ganske rigtigt: Den 'castellated nut' for enden af akslen havde løsnet sig (trods massive mængder Locktite); tandjulet havde fået et spillerum der åbenbart gav problemet. Jeg fremstillede så et nyt låseblik og satte alting på plads, hvorefter alt igen virkede dejligt.

Nå. Så i går aftes skete der 'et eller andet' under kørsel i 3. gear - jeg kunne ikke komme ud af 3. gear, hvorfor jeg så bare kørte hjem i det. Åbnede dækslet igen - yep; den #¤%& castellated nut havde IGEN løsnet sig - mit elendige klamphuggede 'låseblik' havde ikke været til nogen gavn, det var bare smadret. Jeg laver ikke selv det næste.

Jeg har så nu skruet det sammen UDEN låseblik, bare for at få det hele til at virke igen. Først skulle jeg jo have den ud af 3. gear, så jeg pillede gearstangen af og begyndte at bearbejde*) de 3 glidere indtil de alle kunne betjenes med fingrene, sådan gjorde jeg også første gang, og det hjalp: jeg kan nu vælge både 1., 2., 3. og 4. gear samt frigear, så langt så godt.

Jeg skal så finde en der - mod betaling - kan og vil fremstille et låseblik der HOLDER til det pågældende sted, før kører vi ikke videre (jeg har heldigvis to Serie III'ere). Men der tilbagestår et problem, som hverken jeg eller mine nærmeste rådgivere kan forklare: Når jeg indkobler bakgear, så kan jeg bakke - lige indtil jeg træder koblingen ned; i samme sekund låser den præcis som den anden dag - !???

Altså - jeg kan både bakke, og sætte i alle gear incl. neutral. KUN dette mystiske fænomen står tilbage. Man kunne sige at man godt kunne køre, man kan jo bakke og så bremser den bare når man kobler ud, det øger muligvis sikkerheden ved baglæns parkering på snæver plads og på en stejl bakke. Meeeeen ....

Er der nogen der kender til det nærmere indhold af gearkassen, som kan se for sig og forklare mig hvad det er jeg oplever - og meget gerne, hvordan jeg kan løse det uden de store ... menneskelige og andre omkostninger?

*) bearbejdning af gliderne starter med mukkert og STOR skruetrækker, efterhånden må det løsne 'noget' derinde, for til sidst - og det er succeskriteriet - kan gliderne (lige akkurat) flyttes ind og ud af gear med fingrere (med stoppet motor).

På forhånd tusind tak!!


Index
156052: sv: Gearkasse Serie III - mystik (04-01-2017 14:38:13) (svar på 156039)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.75)
UPDATE: Bakgearet holdt op med at låse ved udkobling efter noget gymnastik, det var da også for mærkeligt. Men nu er det sådan, at den lader sig sætte i alle gear, skiftet er bare blevet meget vanskeligere end før og særligt kan den være svær at få ud af 3. gear. Et antageligvis mere velkendt fænomen. Er det mon så en ny, gammel gearkasse jeg kigger på, eller evt noget der kan repareres med gearkassen i bilen???
Index
156058: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (04-01-2017 18:58:53) (svar på 156052)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.194.29)
Kan forestille mig den klassiske "Failure" de/en måge-vingeformede fjedre, der skal holde syncromesh-ringe på plads er knækkede og stumper sætter sig i klemme andre steder. Omtalte fjedre kan skiftes med gearkasse på plads. Er det sådan at-- der kan lægges gear ind bedre når motor er stoppet end igang, så tyder det på kobling er def. og ikke kobler rigtigt ud ved nedtræd. Om gearkasse kan renoveres mens stadig "in situ" i bil, ja, det kan den, i altfald af proffs. En kollega, som var udlært englænder-mek. fortalte, når der kom en Land Rover seriebil, ind med def. gearkasse, så gik et par specialister i gang og jo, mens gearkasse lå i bil. Kan være en ide at anvende to kontraspændte møtrikker på aksel til at holde tandhjul.
Index
156059: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (04-01-2017 20:05:51) (svar på 156058)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Er enig med Verner om at det kan en, eller alle 3, clips i syncroen der er på afveje.
Og jo, de kan skiftes med kassen i bilen, hvis man har arme tynde som en 10årig og nogle megalange spidstænger, men hvis der sidder stumper af clips rundt omkring, så er det bedre at demontere kassen for at få det hele ud.
Og en let renovering med lidt gearhjul, syncroer og lejer kan gøres for 3.500,- kr i stumper + timer.
Et olieskift kan give en indikation på om der kommer clips/dele ud med olien.
Det der tager længst tid er ud og ind montering, men det er bare skruetid og ret nemt - og en girafkran
kan anbefales.

I øvrigt så banker man da aldrig i en gearkasse med en hammer!!
Det er et oplagt tegn på at der er noget alvorligt galt.
Og når man skifter gear i seriebil, så er det kun med tommel og pegefinger på gearstangen, ellers er der noget alvorligt galt

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156061: sv: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (04-01-2017 22:25:27) (svar på 156059)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.75)
Tak, tak. Kontraspændte møtrikker, god idé!

Den med de mågeformede clips lyder interessant. Ingen mislyde og ingen stumper eller spåner fundet i (den del af) suppen jeg har søgt i.

Det slag på tasken på 3500.-, kunne der tænkes at være nogen der ville påtage sig opgaven til den pris? For jeg har skiftet gearkasser, koblinger, motorer og alt det løse på mine Seriebiler i årtier, men jeg er ærligt talt lidt træt .. og travl .. og halvgammel for tiden.

Jeg knækkede engang gearstangen i min mil. 88", men kom fint hjem ved at skifte gear med samme Store skruetrækker + 1 kg mukkert. Man kan godt slå små slag med sådan een. Når man ikke har momentet fra gearstangen skal der altså noget til.
Index
156062: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (05-01-2017 00:51:06) (svar på 156061)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det skal lige pointers, at det er kun er for stumperne de 3.500,- kr er gældende, der til kommer timerne.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
156071: sv: Gearkasse Serie III - mystik (05-01-2017 20:10:11) (svar på 156039)
Andreas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 148.122.163.100)
Skal ikke kunne kloge mig på hvad der er galt, men pt har jeg en adskildt gearkasse liggende bag i bilen. Den skulle være kasseret da den "sad fast i 3. gear", men da vi fik rodet med den gik den fint i alle gear, og jeg har ikke kunnet konstatere andre synlige skader end 2 stykker små halvmåneformede metalstumper, der kom ud med olien.
Når jeg får tid skal jeg have undersøgt gearhjul mv nærmere for at bestemme, hvor de 2 stumper stammer fra, og ikke mindst om det hænger sammen med at den har siddet fast i 3.
Index
156073: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (05-01-2017 21:01:01) (svar på 156071)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Sjovt. Jeg har en SIII gearkasse, jeg har lånt mens min egen bliver renoveret. Anede ikke om den virkede, men lagde den i. Den sidder fast i 3. gear. Har løftet låget og det blev jeg ikke klogere af. Men hvis det du har fundet, er små stykker tandhjul, så er der noget, måske en løs clips, der har sat sig i klemme. Det kunne forklare hvorfor min sidder fast.

Mvh Niels
(snart medlem)
Index
156076: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (06-01-2017 01:32:11) (svar på 156073)
Jan Østberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.63.75)
Tak igen for svar! Det lyder super, at der kan være en mulighed for, at der er en simpel ting i vejen, og skiftemekanismerne er hvad jeg starter med at kigge på foreløbig bare oppefra. Og jeg skal nok huske at skrue de to clips på siden af allerførst - der holder kugle- og fjederhelvede sammen. At andre har siddet fast i 3. og er kommet tilbage til livet er i denne stund opmuntrende at høre, renoverede gearkasser med garanti er femcifrede investeringer. Ellers må den af, jeg splitter den ad men så må jeg finde en anden løsning for bilen i mellemtiden.
Index
156077: sv: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (06-01-2017 20:18:29) (svar på 156076)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 64.64.117.15)
Dit problem med det bagerste tandhjul er at du "kun" monterer låseblikket. Der skal monteres en lille shim plade før låseblikket. Denne plade er med til at sikre at låseblikket holder ;)

http://www.lrseries.com/shop/product/listing/950/501501-SHIM-WASHER-FOR-MAINSHAFT.html?search=501501&page=1

MVH Jakob med det kulsorte S3 200DI Uhyre
Index
156103: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (09-01-2017 11:40:29) (svar på 156077)
Anders Kofod Mogensen #5653, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 78.156.99.118)
og hvordan spænder du castle bolten ??
Index
156104: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gearkasse Serie III - mystik (09-01-2017 14:11:43) (svar på 156103)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Med den på billedet.

Se mere her:
http://www.hnjengineering.co.uk/pages/products/213416/hnj213416.html

Den kan formentlig lånes ude i det danske Land Rover land.
Mvh
Kenneth Poulsen