tilbage

Land Rover Forum  

Index
156330: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (25-01-2017 14:13:34)
Gerhardt Adamsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.153.209)
Goddag Land Rover Forum.
Jeg er nyt medlem i klubben og købte en fin brugt LR Freelander Td4 fra 2002 i marts 2015. Km 245.000. Alt var lykke indtil sommer 2016. Jeg tænkte ikke nærme over blød kobling fra købstidspunkt - men nu var der problemer med at koble ud - mest bakgear voldte problemer. Mit lokale værksted påfyldte væske og nu var den igen oppe på midten af koblings vandring. Efter 3 måneder igen problem og nu blev koblingen nede. Nyt besøg på værksted med koblingsvæske og med udluftning ved slavecylinder. Koblede så perfekt ud helt fra top. Mekaniker mener udskiftning af slavecylinder i nærmeste fremtid.

Jeg fik ved købet servicebog og en del tidligere værksteds fakturaer med og blandt dem en fra Brovst i 2011.

Bemærkning ved tekst; Kobler ikke korrekt ud. Kobling inkl. skift af begge og kun hovedcylinder er tidligere foretaget på andet værksted.

Fakturatekst:
Gearkasse, fortøj mv. adskilt for udskiftning af koblingsleje/hjælpecylinder. Ny koblingshovedcylinder udskiftet + div. skifteforbindelser. Reparation udført i henhold til fastpris aftale. 10.000,- incl moms. Km tæller 206.000 ved dette måske 2 koblingsskift. Så er der igen en Brovst faktura fra 2014 ved km 233.000 fra samme værksted: Koblingsystem undersøgt, udluftet og opjusteret og vogn afprøvet og kun 1800,- kr.
Den ellers skønne bil runder snart 260.000 km - men jeg synes det er korte intervaller mellem disse koblings defekter. Er det en mandagsbil eller skal jeg lade mit eget værksted gå igang? Ved godt det er slavecylinder der er hovedpinen.

Undskyld den lange redegørelse - men det var måske vigtig historik for dette forum -
På forhånd tak fra Gerhardt fra Bindeballe Stationsby - medlem i Midtjylland
Index
156331: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (25-01-2017 14:43:36) (svar på 156330)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.199.199)
Hvis dit eget værksted har erfaringer med Freelander, så lad dem da gå i gang. Ellers ville jeg nok vælge et værksted, der har rutine i LR: Meldgaard i Herning, LR i Skanderborg, GT i Kolding for blot at nævne dem, der ligger i nærheden af Bindeballe Stationsby. Husk at medbringe de omtalte faktura.
Index
156334: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (25-01-2017 15:36:42) (svar på 156331)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Tilsvarende kovlings-woes var oppe at vende for et halvt år siden, her var problemet at-- det beslag, der holder slavecylinder gav efter og øgede vandring.
Koblings-hydraulik er en forseglet enhed, der ikke kan ændres ved. Og elles wielkommien tiel ;0)
Index
156337: sv: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (25-01-2017 17:57:38) (svar på 156334)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.232)
Alle td4 freelanderene kører med samme slavecylindersetup som ursus traktorerne kørte med i gamle dage. Da kunne det heller ikke holde, dengang var det endda lavet af jern. Idag er det af plastik. Udrykkerleje og slavecylinder er bygget sammen i en enhed. Modsat benzin modellerne samt de gamle 2,0 diesel fra 98-01, kan hovedcylinder og slavecylinder skiftes hver for sig. Dog skal gearkassen afmonteres for skift af slavecylinder. Køb en original, ikke sikkert den holder bedre men så har du gjort hvad du kan. Hvis du kører meget bykørsel med megen brug af kobling, så forvent ikke mere en 40-60.000km
Index
156342: sv: sv: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (26-01-2017 05:59:08) (svar på 156337)
Klaus Kaad #9153, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.38.129.69)
Siger en regning noget om kvaliteten på de reservedele der er brugt ?

Der kunne være brugt reservedele af dårligere kvalitet en oem ?

Et skud i tågen men set tit ,med dele af aftermarket kvalitet .

Mvh klaus
Index
156344: sv: sv: sv: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (26-01-2017 22:14:35) (svar på 156342)
Gerhardt Adamsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.153.209)
Tak for hurtige gode svar og velkomsten på godt S jysk ?? Spørger bare lige - hvad er kovlings-woes lige for en fætter ?

Svar & spørgsmål til #9153 Klaus Kaad og information til granskning. På faktura beskrives:

T Kobling repareret 1,0 4050,00
VM Værkstedsmateriel 1,0 162,50
MT Miljøtillæg 1,0 71,50

UUB000070 Kobling slave/leje cyl. 1,0 1455,00
STC000171 Koblings hovedcylinder 1,0 1810,00

Fastprisaftale 8000,00 + moms 2000,00 ialt. kr. 10000,00

Jeg har søgt på reservedelsnumrene og det tyder på originale LR dele - men kan måske også være noget andet?

Mvh Gerhardt - #9598
Index
156347: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (27-01-2017 08:20:37) (svar på 156344)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 89.249.1.34)
Hej

Ny kender jeg ikke særligt meget til Freelander.

Men jeg tror ikke delene er originale.
1. Der mangler et G ( Genuine = original ) i slutningen af typenr.
Typenr bruges på kryds af fabrikanter for at sammenligne produkter.

2. Samt hvis man slår delene op på de engelske side med originale og u-originale dele, ligger den originale pris så højt værkstedet vil sælge det med tab, men have en god fortjeneste på den originale del.

med rover hilsen

Hans Martien
Index
156349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (27-01-2017 10:03:25) (svar på 156344)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej,

Jeg kan se følgende priser på originaldele hos en dansk forhandler.

UUB000070 Kobling slave/leje cyl. 1,0 3350,39
STC000171 Koblings hovedcylinder 1,0 3152,83

Så det tyder på ud fra prisen på delene der er anvendt at det ikke er original dele i hvert fald.

MLRH
Kenneth
Index
156356: sv: 2,0 Td4-4x4 årg 2002 - Kobling (28-01-2017 20:25:22) (svar på 156330)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.93.3.20)
hejsa..
vi har også en freelanderen her i huset.. den var også ved at være rigtigt trals i koblingen.. under andre omstændigheder blev kandanen taget af, fordi viskose koblingen var dårlig, og låst..
det viste sig at bilen blev helt anderledes at køre.. så selv koblingen skiftet helt karakter, og den køre fint endnu... så få den efterset.. den er også pi... dyr..
noget helt andet... så er der da granti på nogle af de stumper de har sat i .. så du må efter dem..

mvh
Sven-Åge
4443