tilbage

Land Rover Forum  

Index
159911: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (09-09-2018 20:52:16)
Peter Stemann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.32.242.76)
Kære Medlemmer

Jeg er helt ny i dette univers så bær over med mig :)

Jeg har netop erhvervet mig en fin serie III 88' fra 1982. Bilen er nysynet og ikke synet til veterankørsel. Sælger har afmeldt bilen og den er solgt som varebil. Der er ikke indrettet sæder bag i.

Spørgsmålet er nu hvordan jeg skal indregistrere bilen.
Jeg tænker at bruge bilen til nogle hyggeture til sommerhuset, til LR-træf, lidt jagt og når jeg skal surfe osv. Jeg har en anden daily driver så jeg kommer ikke til at køre mere end maks 5.000. Jeg tænker ikke at jeg vil veteran-forsikre den da jeg også vil bruge den i perioden november til marts. Jeg er af den opfattelse af jeg kun kan få den på gule- eller papegøjeplader såfremt bilen skal bruges i en virksomhed, hvor man så indberetter privat kørsel eller er jeg helt galt på den?

På sigt (om 2-3 år) vil jeg gerne indrette sæder bag i således at resten af familien også kan få glæden af bilen og så skal den vel under alle omstændigheder omregistreres til hvide plade ikke sandt?


På forhånd tak,

Peter




Index
159912: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (09-09-2018 21:08:11) (svar på 159911)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Du er lidt galt på den, der ingen problemer i køre privat på gule plader - på moderne biler hedder det papegøjeplader, men en bil fra før papegøjeplader (2.gang) får gule plader på. - altså i dit tilfælde.

Og hvis du senere vil have den på hvide plader, så skal Skat have omkring 18-20.000,- kr i afgift for den årgang.
Det er der ingen problemer i, den skal til syn og så skal afgiften betales, det kan du få et specialfirma til at hjælpe med.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
159916: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (10-09-2018 16:56:05) (svar på 159912)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.45.112)
Kenneth har for så vidt ret. Dog behøver det ikke koste i nabolaget af 20K at få den på hvide plader. Der er kommet nye regler.

Det er rigtigt at veteranbiler indtil for nyeligt blev beskattet udelukkende efter 40% reglen. Der kort (og lidt forenklet) forklaret betød at man betalte 40% i af vognens nypris som den var inden der var lagt skat og afgift på.

De nye regler er at afgiften ikke kan overstige det det ville have kostet at den berigtiget til hvis det ikke var en veteran, men blot en gammel spand. Her beregnes afgiften ud fra hvad vognen er værd i alm handel. Så er det store spørgsmål hvad Skat synes en falmet gammel Land Rover er værd i alm handel.

Sagt med andre ord, det er lidt et lotteri at få beregnet afgiften. Og hvad den er, ved kun Skat! Men dertil kommer jo syn og nummerplader og brændstofafgift. Så det kan hurtig komme deropaf. Men det behøver ikke koste 20.000. Måske kan du nøjes med 2/3 dele. Men det ved du først når du har svar fra Skat.

Og tillykke med vognen.
Mvh Niels. Med 2x2a
Index
159917: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (10-09-2018 17:43:13) (svar på 159916)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.18)
Fedt Niels, det lyder spændende - har du en paragraf henvisning som man kan bruge :) ?
Index
159919: sv: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (10-09-2018 20:00:45) (svar på 159917)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.3)
Nej, ikke sådan lige. Der har været skrevet om det på blandt andet Motorhistorisk Sammenslutning hjemmeside.

Hvordan det så er gået siden trådste i kraft, det ved jeg ikke. Som Kenneth er inde på så er det lidt en jungle og alt afhænger jo at den aktuelle skattemedarbejder. Hun eller han er ikke nødvendigvis dum som vådt bølgepap, Skat har faktisk nogle ret kompetente medarbejdere der ved en hel del om biler. Sagen er at Skat ikke længere laver sagsbehandling ved skranken, så det er altid op til en medarbejder der har automobiler som sit områder der skal afgøre sagen. Problemet er at det er jo nogenlunde umuligt at prissætte en gammel Land Rover. Skattemedarbejderen har ikke ret megen anden mulighed end at se hvad lignende biler koster i gul og gratis og i den blå avis osv. Det er noget nemmere med Ford Escort eller Golf 3 og den slags. Dem er der jo en del af til salg. Det er noget andet med seriebiler, der er sjældent ret mange til salg af gangen, og priserne svinger jo mellem 25.000,- og 75.000,- Og man har da også set de første "snydeannoncer" hvor der bliver udbudt Land rovers til salg for en meget billig penge, og når man så henvender sig så er bilerne slet ikke til salg. Der har endda været eksempler på at det er biler fra udenlandske annoncer der er blevet "klippet ind" i en dansk fup-annonce. Disse annoncer tjener kun til at vildlede Skat, og Skat ved udmærket at det sker.

Så uanset hvordan man vender det, så er afgiften en jungle. I den perfekte verden var veteranbiler afgiftfri! Foreløbig er vi nået til at en bil ikke kan blive dyrere blot fordi den er vurderet efter den ene eller anden regel. Det er altid den billigste regel der gælder. Det er måske mest retfærdigt, men det er på ingen måde lettere. ;)

Men få en fast vurdering, det koster vistnok 350,- kr og hvis prisen lyder urimelig, så klag! Det er det fede ved det her land. Man har altid ret til at klage over en afgørelse i det offentligt. Det ikke sikkert man får medhold, men man har ret til at klage. :)

Og ja, du kan få et professionelt firma til at afgiftberigtige den for dig. Det bliver det ingenlunde billigere af.

:)
Mvh Niels
Index
159921: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (11-09-2018 08:50:29) (svar på 159919)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Det sker også være for at spare lidt penge, at prisen bliver sat til f. eks. 49.500 og så inde i selve annoncen står der så en højre pris.
Index
159922: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (11-09-2018 13:15:54) (svar på 159919)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.111.164.19)
Hej Niels,

Dit næstsidste punkt omkring 'bare at klage' skal nok lige sættes i kontekts til Skatteankestyrrelsens sagsbehandlingstid på 'komplicerede sager' som de vil mene en sådan vurdering falder ind under - den er 24 måneder. (18 måneder for almindelige klager). Så bare at klage at vist en sandhed med modifikationer hvis man ikke har flere år til at vente på en afgørelse. Jeg har dog personligt oplevet at SKAT er lydhør overfor veldokumenteret modargument til deres vurdering. Dvs. hvis man selv støvsuger markedet for alle relevante og sammenlignelige biler (på alle platforme) og beskrive i hvilket omfang de kan sammenlignes med ens eget køretøj, kan man godt få SKAT med på at sætte den korrekte vurdering af køretøjet. Den vil dog formentlig være noget højere end de ~6000 'man engang kunne slippe afsted med', da brugtmarkedet for serie biler ligger på et relativt højt niveau i vore dage...

Mvh
Index
159923: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (11-09-2018 13:34:45) (svar på 159922)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.18)
Jeg har så til gengæld flere gange personlig erfaring med at Skat har været totalt ligeglade med al den dokumentation som man selv kan fremvise ifbm vurderingen... - det er 95% lotteri.
Index
159918: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (10-09-2018 17:43:55) (svar på 159916)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Det er er 1982 og så er det brændstofafgiften der er hovedet på sømmet.
Det er selvfølgelig kun en ca. pris.
Nu ved vi jo heller ikke om det er en benziner eller en diesel.
Men i Skats afgiftssystem, så er det en subjektiv vurdering af Lajla med de røde negle i den plisserede nederdel, der skal ramme en afgift som alle kan leve med.
Og uanset hvad, så klag over prisen på afgiften, det kan give en reduktion på nogle tusinde - måske.....
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
159924: sv: sv: sv: sv: Lidt om indregistrering - gule- eller hvide plader? (12-09-2018 10:05:51) (svar på 159918)
Peter Stemann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 213.32.242.82)
Kære Niels, Kenneth og alle jer andre der har svaret

Tusinde tak for alle jeres yderst kompetente svar.
Bilen er nu på "alm." gule plader og vil måske i fremtiden få yderligere sæder og hvide plader.
Glæder mig enormt meget til at møde Jer alle ved et fremtidigt LR-møde.

Igen tak for Jeres input,

Mvh

Peter