tilbage

Land Rover Forum  

163361: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 10:50:11)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Hej,
Jeg kan se, at der er en masse skriverier omkring emnet, men jeg kan ikke finde nogle helt dækkende svar på min problemstilling, så måske vidende mennesker kan byde lidt ind her. Det er mit håb.

Jeg har en 36 år gammel 90'er på gule plader (nedsat afgift til 25%) og 300tdi. Jeg bor 20 meter inde i miljøzonen. Sikken et held :-( Jeg ville skulle parkere ca. 250 meter væk i en anden kommune for at komme uden om zonen og må så kun køre ud af byen.

Jeg ser følgende muligheder:
1: Installere et partikelfilter - Som jeg læser det, er der ikke pt. et godkendt filter til 300 TDI. Måske det kommer inden oktober måneds bøderegn.
2: Skifte fra gule til hvide plader, da det fremgår at personbiler ikke er dækket af miljøkravene. Hvad skal jeg forvente at skulle betale i afgift for en 36 år gammel bil at skifte til hvide plader? Skats hjemmeside har en masse rød skrift med særregler pt, som gør det for svært for mig at ramme rigtigt. Har i noget konkret erfaring at trække på?
3: Få bilen veteransynet - evt sammen med punkt 2. Er der noget særligt at være opmærksom på ifm overgang til 8 års syn? Er det kun til træf og den slags, hvor man så må køre? Pt. kører jeg sjældent i den, så jeg vil holde mig under 5k km om året.

Har jeg andre muligheder?

På forhånd tak!

/Christopher

163362: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 11:19:37) (svar på 163361)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Det nemmeste/billigste, vil være at få den veteransynet, veteraner er undtaget for reglerne - ulempen ved det er, at den så skal stå som ved førstegangsregistreringen og der kan du blive fanget af en synsmand der ved noget, med en 300tdi motor i den.
Et veteransynet køretøj er kun til lejlighedvis kørsel, til træf, ture og udstillinger osv. men du kunne jo have en normal forsikring på den, som du har nu, det letter end del på vilkårene, da det vanligvis er forsikringsbetingelserne der sætter de største begrænsninger. .

Hvidpladeafgiften er en fugtig pegefinger op i luften - men mon ikke du kommer af med 35-45.000,- kr
Desværre sker værdiansættelsen ved at Skat kigger aktuelle annoncer på forskellige platforme f.eks. Den Blå og Gul og gratis, og der finder de et leje som de synes vil passe godt til din bil.
Så hvis der står nogle meget flotte og renoverede biler i din årgang, til meget højre priser, så bliver din afgift også meget høj.
En fordel som +35 år gammel bil er, at den slipper med kun 1000,-kr/pr liter i brændstofafgift, i stedet for 6000,- kr.

Du kan også vente og se om der ikke muligheden kommer med et partikelfilter til 300tdi motoren, der vil Søren fra www.bilmageriget.dk kunne svare på det, da han skriver på sin hjemmeside, at han er ved at kigge på det.

Mvh
Kenneth Poulsen
163363: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 13:39:29) (svar på 163362)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Mht veterankørsel, så må du sådan set køre når du vil, så længe det er "lejlighedsvist" og det ikke er kommercielt. Sagt med andre ord, du må i princippet ikke køre i den dagligt, og da slet ikke pendle frem og tilbage på job. Så kan man spørge, "hvem holder øje med det?", men det kræver bare en nidkær nabo, så kan du være i problemer. Men ellers må du gerne køre i supermarkedet, og på ferie osv. Så længe du kun kører i den "en gang mellem" Det som nogen kløjs i, er forsikringen. Veteranforsikringer kan være temmelig restriktive i hvad man må bruge sin vogn til. Men der kan man jo vælge en anden forsikring.

Det næste er at det i princippet hedder at den skal; "fremstå som ved 1. registrering" Men stort set ingen gamle biler, står præcis som da de rullede ud af fabrikken, så hvor snæver Skat og Motorstyrelsen tolker den regel, er der stor diskussion om. Der arbejdes på at reglen fjernes eller lempes. Men med så meget andet, så er der også gået "corona" i den, og Motorstyrelsen trak sin vejledning tilbage, da det så ud til at reglerne blev lempet. Der er bare ikke sket noget.

Spørgsmålet er om en 300TDi vil give problemer, der er masser af veteraner, der har en anden motor uden nogen løfter et øjenbryn af den grund. Men kommer du med 2" hævningskit, 33" Grizzly Claw dæk, 2" tommer udstødning ført ud gennem sidepanelet, bucket-sæder, fuld rollcage og candy-rød larkering, så kan det godt være at en tolder vil løfte et øjenbryn.

Hvad den koster i afgift, for at få på hvide plader, det ved kun Skats Motorstyrelse! Det afhænger helt af hvilken medarbejder man rammer og hvad humør vedkommende er i. Der er kun et at gøre, det er at bede om et bindende svar.

Dog MHT brændstofafgiften, så har jeg ladet mig fortælle at den kun opkræves i forb med import, ikke ved omregistrering.
Om det er rigtigt, ved jeg ikke, men det er værd at undersøge.

Andre muligheder: Måske kan du få en V8'er i den? ;)

Mvh Niels

163364: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 14:28:15) (svar på 163363)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Som Niels skriver "Andre muligheder: Måske kan du få en V8'er i den? ;)" en V8'er er måske lidt tørstig, men har dejlig lyd

Arnth V8 disco 1 med katalysator
163379: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 18:31:45) (svar på 163363)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Tak Niels!

V8 :-)

Gad godt, hvis nu ikke den var så tørstig
163387: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (10-06-2020 14:06:14) (svar på 163363)
Morten H Nielsen #8750, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 185.126.111.30)
Er den tidligere synet, med en konstruktiv ændring. Kan det vel ikke give problemer?
163388: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (10-06-2020 16:22:37) (svar på 163387)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.120.241)
Hvis du spørger til om godkendte konstruktive ændringer kan give problemer i forb med veteransyn, så ved jeg det faktisk ikke. Det afhænger af, hvor tæt på original de vil have det. Du kan jo prøve om du kan komme igennem til Motorstyrelsen, og høre hvad de siger. Uanset så skal de vel afgiftfastsætte den under alle omstændigheder, og når ændringerne er registreret kan de vel næppe undgå at få øje på dem.

Mvh Niels
163378: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 18:30:00) (svar på 163362)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Hej Kenneth,

Tak for fyldigt svar!

Jeg har læst Oasen med bilmageriet, så jeg kan lige give dem et ring.

Jeg var lidt usikker på "den fugtige finger" og registreringen, da de sidste par tråde om emnet så ud som om, de var et par år gamle, og der kan jo være sket lidt i den tid. Samtidig ser Skats hjemmeside ikke ud til at være helt optimeret i disse Corona-tider, så det er svært at få et godt bud. Det kan være, jeg skal punge ud og få et firma til at komme med et afgiftsestimat, så man har noget at gå ud fra.

Hele veteranproblematikken er også potentielt en noget speget omgang synes jeg, der lægger op til lidt for meget fortolkning.

Tak for svar.
163367: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 17:19:08) (svar på 163361)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.147.24.64)
Hvad årgang er din bil
Er den ændret til en 30tdi?
Alderen passer ikke med motortypen
Mvh
Christian Holten
163368: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 17:21:28) (svar på 163367)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Han skriver den er 36 år gammel, så må det være en 1984 og den var ikke med 300tdi.
Mvh
Kenneth Poulsen
163372: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 17:33:38) (svar på 163368)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.147.24.64)
Eller 94 født 300tdi
163376: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 18:12:15) (svar på 163367)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Det er en 1984 - motor skiftet til 300 TDI og godkendt med den.
163371: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 17:33:23) (svar på 163361)
Ole P (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.126.182)
Kik ind på “Classic Land-Rover Denmark” facebook gruppen. Der ligger øverst en “må din bil køre i miljøzone” - tester øverst på siden.
163375: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 18:05:34) (svar på 163371)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
163377: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 18:13:57) (svar på 163371)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Jeg ved godt, at min bil ikke må køre i miljøzonen.

Jeg spørger, hvorvidt folk har erfaring med at skifte til gule plader på en 36 år gammel 90'er - i så fald hvad afgiften er og hvorvidt man skal forsøge at få den veteransynet samtidigt.

Det er kun varebiler, der er dækket af miljøzonen.
163383: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (09-06-2020 20:55:57) (svar på 163377)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 94.147.24.64)
jeg skifte til 8 års syn ingen problemer cy78209
163384: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (10-06-2020 00:10:46) (svar på 163383)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.45.111)
Hej, jeg gik fra gule plader til hvide (person bil) i august 2017
og betalte ikke brandstof afgift, men 12801,00 kr. i afgift for farveskift
på pladerne, men det var den gang, bedste råd er at få et bindene
svar fra skat, det fik jeg, det tog ca. to måneder pris 400.
Så havde jeg 3 måneder til at syn og afgiftbetaling.
Der skal ikke være sæder bag i vognen.
163385: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (10-06-2020 08:48:23) (svar på 163384)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Tak! Jeg har spurgt Quickimport for et bindende svar - det skulle være lidt hurtigere end Skat.

Mange tak!
163386: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (10-06-2020 08:48:59) (svar på 163383)
Christopher Buch #9915, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.210.66.74)
Det lyder meget interessant Christian.

Det vil jeg gå videre med så.

1000 tak :)
163492: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (21-06-2020 18:44:47) (svar på 163383)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Bakkede du meget fra 2014 til 2016?
163591: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (27-06-2020 10:26:37) (svar på 163383)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Jeg kender én på Amager, der har en 110" HT med 300 TDI motor, der har fået dispensation for et år af gangen.
163592: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (27-06-2020 12:18:11) (svar på 163591)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Det kunne være rigtig interessant, at få at vide på hvilket grundlag dispensationen er givet?

Mvh
Kenneth Poulsen
163593: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (27-06-2020 12:21:51) (svar på 163592)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Dem kender jeg ikke, men mon ikke vedkomne vil skrive det herinde, da han også skriver og læser med herinde.
163594: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (27-06-2020 13:27:59) (svar på 163593)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.54)
Jow Arnth, lyder fortrøstningsfuldt, men er jo helt i tråd med pasus-- er det ikke tekniskt muligt at eftermontere partikelfilter, kan der søges dispensation, så har man et forkert postnummer og ditto typegodkendelse på sin dyt, er det bare med at søge.
163596: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (27-06-2020 14:32:29) (svar på 163594)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Som jeg skrev kender jeg ikke begrundelsen for dispensationen
163590: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (26-06-2020 22:57:56) (svar på 163361)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
har du prøvet at søge dispensation? undre mig over de andre ikke foreslår det.
Mvh. Bill
163685: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 17:33:43) (svar på 163590)
David Ruben Karpantschof #9693, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 185.24.171.93)
Jeg har forsøgt at søge om dispensartion og fået dette fine svar:


[KLIP]
Miljøstyrelsen har modtaget din ansøgning om dispensation til kørsel i miljøzonerne.

For at kunne behandle ansøgningen om dispensation, skal vi bede dig om at kontakte en filterleverandør eller autoriseret værksted med henblik på et tilbud om montering af filter eller dokumentation for, at der ikke findes et egnet filter.

Når Miljøstyrelsen modtager dokumentation fra filterleverandør fortsætter sagsbehandlingen.
[KLIP]


Er der nogen der kender en filterleverandør?
163686: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 18:22:22) (svar på 163685)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.241.137.78)
Du skal nok gå ind på miljøstyrelsens hjemmeside og læse lidt om kriterierne for at få dispensation.
Og når du stiller spørgsmål på forum er det smart at skrive hvad det er for en bil du har.
Mvh Bill 7830
163689: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 21:29:43) (svar på 163686)
David (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.24.171.93)
Hej Bill

Ja, du har helt ret. Ansøgning og svar var naturligvis mere omfattende, jeg lavede blot et lille klip.
Min pointe var Miljøstyrelsen åbenbart ikke ville behandle ansøgningen uden at jeg har et tilbud med pris på montering af partikelfiltret.

Det er iøvrigt en Defender High Capacity fra 1997 jeg har.

Af Dajolka.net siden, forstår jeg det dog som at 1997 biler hører under EURO2 som IKKE kan blive blive godkendt.
https://www.dajolka.net/news/vi-bliver-kimet-ned-af-autovaerksteder-grossi?tm=&sm=

David
163691: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 21:45:59) (svar på 163689)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Søren fra bilmageriet.dk har lige fået godkendt en 300tdi kundebil, med partikelfilter.
Han ved alt om det. ;)

Og så der smuttede den dispensation.
Mvh
Kenneth Poulsen
163687: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 18:35:50) (svar på 163685)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.162)
Hej David, kontakt evt >www.dajolka.net< og hør hvad de kan tilbyde, kan ikke lige komme i tanke om hvem der klarede montering, som blev omtalt i tidligere nr af Oasen. Filteret skal monteres af autoriseret og synes og påtegnes regestreringsattest.
163693: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 21:52:29) (svar på 163687)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
@ Verner

https://www.dlrk.dk/oase/gl-oaser/2020/Oasen%202020%2002.pdf side 32 hvor Søren Bach, Bilmageriet, har monteret et partikelfilter på en Defender TD5 og fået den godkendt til kørsel i danske miljøzoner.


Arnth


163694: sv: sv: sv: sv: sv: Miljøzoneballade - skift fra gule til hvide plader eller partikelfilter? (01-07-2020 22:16:06) (svar på 163693)
David (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.24.171.93)
@ Arnth den er fra 2002. Som jeg forstår på Dajolka.net, så er køretøjer fra før 2000 (EURO 2) for gamle til at kunne blive godkendt.

https://www.dajolka.net/news/vi-bliver-kimet-ned-af-autovaerksteder-grossi?tm=&sm=

Min er fra 1997.

Måske tager jeg fejl?