tilbage

Land Rover Forum  

Index
167868: Konvertering til El (15-09-2022 15:56:17)
Jakob S (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 34.141.15.160)
Hej, er der nogle her på forummet der har erfaringer med konvertering af LR til El-biler. Har set nogle kits der kan købes fra England. Ud over at det er hundedyrt og besværligt, er der nok også en del bureaukrati forbundet med det.

Men tænkte hvis man nu gik sammen med 10-15 andre der havde samme drøm, om man så kunne opnå nogle stordriftsfordele i forhold til indkøb, erfaringsdeling, godkendelser og den slags.

Nogle her der deler drømmen eller har tanker de vil dele?

Link til Engelsk site der sælger kits https://www.electrogenic.co.uk/cars/land-rover-defender-agricultural
Index
167869: sv: Konvertering til El (15-09-2022 20:02:15) (svar på 167868)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.208.67.153)
Der er kigget på det flere gange og det bliver sygt dyrt.
Selve kittet koster ca. 100-120.000,- kr + montering/installering.
Så er der godkendelsen/dokumentationen hos en af Færdselsstyrelsen godkendt prøvningsinsstans, som et enkeltstykskøretøj, det løber formentlig op i 80-90.000,- kr
Så er der afgiften som nyt køretøj.......det er ikke til at vide.
Så det løber vel op i en 250-300.000,- kr - uden bilen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
167870: sv: sv: Konvertering til El (16-09-2022 10:02:04) (svar på 167869)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.208.64.238)
Enig med Kenneth her. Det bliver alt for dyrt for menigmand! Men har man midlerne, så er det bare at gå i gang. :)

Mvh Niels
Index
167873: sv: sv: Konvertering til El (16-09-2022 20:26:12) (svar på 167869)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.17.52.36)
Men hvordan ser så de årlige udgifter ud når først den er ombygget og indregistreret som batteribil?


Min nuværende benzin DII V8 på papegøjeplader koster 10500 kr årligt i vægt/grøn-afgift og 4150 kr årligt til Københavns Kommune for parkering.

En nyere batteribil koster under 1000 årligt til Staten i vægt/grøn-afgift og 205 kr årligt til Københavns Kommune for parkering.

Det er en potentiel besparelse omkring 13500 kr.

Med bagsæde og hvide plader er der yderligere 5-6000 kr sparet pr. år i vægt/grøn-afgift dvs. omkring 20.000 kr pr år.

Ombygger man en veteran som man parkerer på egen grund, er det en helt anden sag.


Om der er noget sparet pr. kilometer på at køre på el i stedet for benzin eller diesel tør jeg ikke give et bud på, sådan som energipriserne ændrer sig for tiden.


Skal batteriet udskiftes med kortere interval end en LR benzin eller diesel motor skal renoveres og hvad koster det?


Går ud fra man får adgang til alle miljøzoner i hele Europa nu man er batteribil.



For en LR der har mange år til veteranstatus og som parkerer og kører i de store byer kan regnestykket ende med at se fornuftigt ud.

For en veteran eller snart veteran der parkerer på egen grund, kan det næppe regnes hjem økonomisk og man mister køretøjets originalitet.







Index
167874: sv: sv: sv: Konvertering til El (17-09-2022 14:55:14) (svar på 167873)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hvis jeg skulle overveje en Elektrisk Land Rover, så var det nok ikke så meget den årlige besparelse der ville gøre udslaget
Derimod var det nok glæden ved at eje en unik vogn, med unikke køreegenskaber!

Havde jeg råd, kørte jeg gerne i en Elektrisk Defender eller Serie III. Jeg tænker, masser af moment, vanvittig acceleration, og ganske tyst fremfærd. Og så selvfølgelig glæden ved eje noget ikke andre lige har, og måske også en smule fryd når øko-hippierne rynker på næsen, for så lyse op, når de opdager at den er "grøn"

(Så ved jeg godt at der mange der mener at el-biler overhovedet ikke er miljøvenlige, men det er meget lang og trættende diskussion, for det afhænger helt af hvad man tager udgangspunkt i.)

mvh Niels
Index
167871: sv: Konvertering til El (16-09-2022 14:39:34) (svar på 167868)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.120.145)
Jeg har talt men en VW ejer, som har bygget en boble om til el.
Han byggede selv.
Ombygningen kostede 200.000kr incl TÜV godkendelse i Tyskland.
Der var ingen afgift på ombygningen.
Så for den der har viljen og mønten, er det bestemt muligt.
Index
167872: sv: Konvertering til El (16-09-2022 18:45:35) (svar på 167868)
Anders Schmidt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.167.69.132)
Jeg kunne godt være interesseret i at være med til at undersøge mulighederne for at konvertere en LR (S3) til el.

Mvh.
Anders Schmidt
Index
167881: sv: sv: Konvertering til El (19-09-2022 20:51:03) (svar på 167872)
Christian Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 109.58.143.191)
I kan evt forsøge at ringe til gutterne hos lrparts i Skanderborg . De er igang med at lave en elektrisk defender. Ifølge dem, kører den helt fantastisk men har stadig lidt rasle charme som en rigtig defender. 350hk og vildt træk siger de. Det er da lidt.

Men når de nu er igang med at lave sådan en, så ved de sgu nok også lidt om regler og what ever.

Men spændende projekt.
Index
167883: sv: sv: sv: Konvertering til El (22-09-2022 15:40:51) (svar på 167881)
Lars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.49)
Se video af defender EV konvatering her
Den accelerere sygt hurtigt

https://youtu.be/AhREPq57cv4