tilbage

Land Rover Forum  

Index
21854: Køre egenskaber og dieseloptimering? (02-03-2005 23:50:53)
Sune Legaard Olsen #6816, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.72.250.178)
Er der nogen som vil dele ud deres erfaringer om køreegenskaberne, hvis man hæver sin '90 Td5 med OME. Hvordan bliver den eksempelvis at køre på landevej...
Og er der nogen som har en mening om dieseloptimering?
Index
21855: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 07:03:06) (svar på 21854)
mikkel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.121.147)
Hej Sune
Ang. dieseloptimering af en td5, kan jeg fortælle at jeg i de sidste par år har kørt med et Hopa-modul, det har givet et extra spark i røven og lige givet det som kan mangle ved overhaling, trailerkørsel og når man er ude i terrænet. Jeg har ikke mærket en bedre brændstoføkonomi, men den er ikke blevet værre, og vedr. co-udslip er der heller ikke problemer, min er lige blevet synet med modulet slået til.
Næste skridt er en ny og større intercooler!

Mvh Mikkel
Index
21856: sv: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 07:08:24) (svar på 21855)
mikkel (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.121.147)
Hej igen
Læs evt. artiklen "Det brede smil" på SSJ side, du finder den hvis du går ind på det faneblad der hedder bilerne.
Mikkel
Index
21891: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 15:27:21) (svar på 21854)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.163.178.242)
Hej Sune

Jeg har haft OME +2" på flere af mine LR og det fungerer rigtig godt og kan varmt anbefales. Suppleret med friske bøsninger, giver det næsten fornemmelsen af ny bil og en klar forbedring af retningsstabiliteten.

Hilsen

Fibiger
Index
21905: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 21:27:42) (svar på 21854)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.94.153.120)
"Dieseloptimering" er da udmærket - hvis man er mand (m/k) nok til at fraskrive sig enhver reklamationsret/garantidækning/kulanceanmodning i al fremtid på hele drivlinen - og desuden skider på, at motoren forurener mere end godt er.

"Dieseloptimering" er i de fleste tilfælde blot et pænt ord for "fremrykket indsprøjtningstidspunkt", som giver højere forbrændingstemperatur = mere effektiv forbrænding = mere kraft og mindre forbrug, men som samtidig forårsager større dannelse af kvælstofilte (NOx) = mere forurening af den ufede slags, fordi den skaber forsuring, overgødning og dannelse af ozon ved jorden.

Min holdning til dieseloptimering (= chiptuning) stammer fra lastbilbranchen, hvor det desværre er udbredt. Og holdningen blandt vognmænd, der chipper deres Scania 16-liters V8'er fra de typegodkendte 480 hk til f.eks. 580 hk, som Scania også leverer en V8'er med, er at det er Scanias skyld, når blokken revner, der brænder hul i stemplerne, krumtappen knækker eller gearkassen løber varm efter 1/2 mio. km.

Kunderne undskylder sig altid med, at "det jo er samme motor", og sådan ser det da også ud på overfladen. Men 580'eren har andre stempler, anden krumtap og er koblet til en kraftigere gearkasse end 480'eren. Og sådan er det nok også på mange mindre dieselmotorer, for det er sjældent, at forskellen på "ens" motorer med forskellige motorydelser kun ligger i styreenhedens software.

At så chiptuning som regel også er skyld i, at den chippede motor forurener 6-8 gange mere end ved certificeringen, nævner jeg bare for en ordens skyld.

Men det kan da være, at chip-leverandørerne til dieselmotorer i LR-størrelse tør lægge hovedet på blokken (og skrive under på!), at hans "dieseloptimering" ikke indskrænker motorproducentens garantidækning og bilejerens reklamationsret, og at optimeringen samtidig overholder motorcertifikatets miljøværdier (og kan fremlægge bevis for det!).

Jeg tvivler dog, for det har endnu ingen dieseloptimerings-leverandør i lastbilbranchen kunne klare, og hvad skulle gøre chip-leverandørerne til mindre dieselmotorer klogere end alle andre - herunder motorproducenterne?

Bedste hilsner
Mikael
Index
21907: sv: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (03-03-2005 22:18:20) (svar på 21905)
Mikkel Fibiger #5177, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.162.91.116)
Godaften

Nu er der jo sket en del med "diesel-optimering" siden dengang man begyndte at pille potterne af en lastbil og give pumpen to omgange med en stålkam, med både røgudvikling OG støjgener til følge...

I dag ser verden bl.a. sådan ud: http://www.lpas.dk/bilprodukter_optimering_divo.htm

Et eksempel på diesel-optimering med TüV godkendelse, som ovenstående tråd bl.a. fortæller, just har været igennem en synshal uden anmærkninger.

Hilsen en storrygende

Fibiger
Index
21940: sv: sv: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (04-03-2005 17:09:05) (svar på 21907)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.212.2)
Det er muligt, at en TüV-godkendelse kan dokumentere motorens miljøegenskaber efter en chiptuning - men jeg har aldrig hørt om, at Bilinspektionen har ladet en "dieseloptimeret" bil passere, hvis de har opdaget chippen.

Og med hensyn til motorleverandørens garantiforpligtelser er det sikkert som amen i kirken, at en chippet motor koster garantien på både motoren og resten af drivlinen.

Læs eventuelt på dette link:

www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/default.htm

Med venlig hilsen
Mikael Friis
(med "u-chippet" Peugeot 307 HDI)
Index
21942: sv: sv: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (04-03-2005 19:47:35) (svar på 21907)
Carsten (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
For biler indregistreret før 1. april 2004 er en erklæring fra fx. Tüv sikkert OK, men der er lige et par andre punkter som skal overholdes. Efter den 1. april 2004 ser det lidt sort ud, diesel optimering må ikke foretages.

Færdsselstyrelsen skriver i pkt. 7.06.001:

(3)For ibrugværende køretøj gælder, at ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal de tekniske krav gældende ved første registrering eller ibrugtagning overholdes.
Ved konstruktive ændringer skal det dokumenteres, at luftforureningsbestemmelserne overholdes. Derudover er der for effektforøgelse over 20% yderligere krav om dokumentation for støj (se pkt. 7.05.001 (4)) samt køretøjetsegnethed for effektforøgelsen.
Bestemmelserne om, at ibrugværende køretøjer ved konstruktive ændringer af motor eller forureningsbegrænsende udstyr skal opfylde de tekniske krav, gælder for alle køretøjer uanset tidspunktet for første registrering, medmindre køretøjerne er godkendt og registreret med konstruktive ændringer før 1. april 2004. Det fremgår således af bilens registreringsattest, at bilen er godkendt med konstruktive ændringer.
De tekniske krav om luftforurening indeholder blandt andet bestemmelser om,at person- og varebiler, omfattet af Euro 3, ikke må være forsynet med anordninger, der reducerer luftforureningskontrolsystemets effektivitet under køretø-jets normale drift og anvendelse. Eftermonterede anordninger, der ændrer motorstyringen (fx ”Power-bokse” m.v.) er således ikke tilladt.

Hilsen Carsten
Index
21946: sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (05-03-2005 08:14:29) (svar på 21854)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.239.180.244)
Har haft en 98er Freelander, med superchip. Efter at jeg havde kørt ca 5000 km i bilen, så stod den første turbo af. Nå pyt. Den måttte jo ha været blevet træt, den havde jo kørt 112000 km. Fabriksny turbo mont, den gamle kunne ikke ombyttes, var flækket på kryds og tværs.Efter ca. 2000 km begyndte den nye turbo at sige mærkelige lyde, ved nærmere øjesyn, kunne det konstateres at den nye turbo også var færdig, akslen knækket, huset flækket. Så det med at forbrændingstemperaturen bliver hævet passer nok meget godt, turboen havde meget let ved at blive rødglødende. Nå Videre. Ny turbo, bilen kørte jo pisse godt med sådan en chip ca. 120hk, kunne med lethed trække fra en td4, som derved blev helt væk i sort sort røg. Efter 4000 km skete det så endelig. Motorens lejer kunne ikke klare det mere, nu var det slut, skal lige nævnes at også turboen var færdig igen. Dertil skal nævnes at bilens service altid har været overholdt, sågar med nedsat interval ca 5000 km, den kørte sågar på quakerstate motorolie der ellers garanterer 400000km problemfri kørsel, de ville ikke dække noget, lovede det ellers på trods af chip. Alt i alt kørte den motor 118.000 km, ny motor blev monteret, chippen afmonteret og bilen blev solgt. Den nye ejer har sidenhen kørt 40.000 km i bilen, uden problemer.
Jeg selv kører nu TD5 den får ikke skiftet chip.