tilbage

Land Rover Forum  

Index
21971: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (06-03-2005 11:22:25)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Jeg er usikker på hvordan det konkret er at spær/differentiale virker og hvordan det er slået til/fra på Defenderen.

Er der en der enten kan forklare det eller henvise til et sted, jeg kan læse om det?

Som jeg opfatter det, betyder spærret, at den ikke smutter rundt med et hjul, der ikke har vejgreb. Desværre blev jeg lidt forvirret i går, da en kammerat forklarede, at han i militærets biler kunne slå spærret til og fra på kryds og tværs.........hvorfor ville man slå det fra....?
Index
22005: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (06-03-2005 20:01:51) (svar på 21971)
Per Olesen #6671, reg. njy (medlem) (ip-adr: 83.88.226.41)
Forklaring på ..........
En rigtig Landrover (110" 1986)har permanent firehjulstræk.Det betyder at der ved ligeudkørsel vil være en trækkraft på 25 % til hvert hjul.Jeg går ud fra du ved lidt om differentialen.Hvis du f.eks.løfter et hjul fri, vil al kraften udgå hetil.Når du aktiverer din centerspærring spærrer du centerdifferentialet hvorfor der vil være 50% kraft til forende og 50% til bagende.Men der vil stadig være en forreste og en bagerste differentiale, hvorfor der stadig kan være to hjul, der kan snurre lystigt.Derfor er der nogle der udstyrer deres vogne med ekstra spærringer, nemlig i forreste eller bagerste, eller i bedste fald i begge diff.huse.Ved denne masse- differentialespærring er der intet hjul der kan undsige sig hjælp til vognens fremdrift.Den vogn soldaten hentyder til, er højest sandsynlig "Gelænderwagen", der ofte er udstyret med et orgie af spærringer.
Index
22010: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (07-03-2005 08:47:48) (svar på 22005)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Tak for forklaringen - skal det forstås sådan at eks. en alm. Defender GODT kan snurre rundt på et hjul, hvis ikke det har vejgreb???
Index
22015: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (07-03-2005 12:52:54) (svar på 22010)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hejsa,
her er et godt link der forklarer om diff'er mv.

http://auto.howstuffworks.com/differential1.htm

Hej
Christian
Index
22038: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 08:08:35) (svar på 22015)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
YES! Takker :)

Tænk, jeg troede differentiale var "min ven" ved 4x4 og at det var differentialet, som gjorde det muligt kun at trække på dét / dé hjul, der er vejgreb på...... :)

Citat, der gav mig "aha-oplevelsen" er:

"(Om differentiale-spær) This mechanism is usually activated manually by switch, and when activated, both wheels will spin at the same speed. If one wheel ends up off the ground, the other wheel won't know or care. Both wheels will continue to spin at the same speed as if nothing had changed."

Hvis man tager eks. en Defender - er dens spær så på alle 4 hjul og hvilken type differentialespær har de? Torsen??
Index
22039: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 09:14:13) (svar på 22038)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej igen,
På en Defender er der 3 differentialer.
Et på forakslen.
Et midt i bilen.
Et på bagakslen.
Som standard er der kun differential-spær på det midterste differentiale.
For og bag er differentialerne altid åbne (på en std. bil).

Man kan købe forskellige typer spær til for- og bag-aksler.
Bl.a. findes TrueTrac og Detroit som begge er Torsen-typen. (A’la LSD – Limited Slip Differential)
Man kan også få manuelt indkoblede spær som fx ARB's Airlocker. (Airlocker referere til at de er pneumatisk aktiveret – der følger en lille kompressor med.)
Men det er som sagt ikke Originalt Land Rover ekstraudstyr. (Ikke at det bliver ringere af det).

Hej
Christian
Index
22041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 09:47:51) (svar på 22039)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Betyder det at en alm. Defender med eks. højre forhjul og højre baghjul på is eller i luften, ikke trækker på de venstre hjul???
Index
22046: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 10:34:45) (svar på 22041)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hej Kenneth

Ja det gør det. Faktisk er en defender, i ekstreme tilfælde, og kun i teorien, kun 2 hjul trukken, selv med centerspær. Med centerspær slået til har du ALTID, mindst, et hjul på hver aksel der trækker. Så hvis et hjul på for akslen og et hjul på bag akslen, hænger i fri luft, sidder den i teorien fast. Hvis du montere spær på begge akseler, får du alle fire hjul til at trække, selv under ektreme tilfælde. Det der så gør at en LR ikke sidder fast, der hvor andre gør er at de har en meget lang fjedervandring. Altså der skal ekstreme "huller" til, for at få to hjul op i luften.
Håber det hjælper lidt på forståelsen
MVH
Martin Sørensen
Index
22047: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 10:35:11) (svar på 22041)
Jakob Edelvold Sørensen #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 192.55.37.194)
Ja, hvis Centerdifferentialet ikke er låst, risikerer man det), så kan også bare et enkelt hjul spinne. Hvis centerdifferentialet derimod ER låst så skal det være højre forhjul og venstre baghjul (eller omvendt). Dette kaldes på engelsk at være crossaxled. Dette kan undgås ved at have spær på en af akslerne eller i bedste fald dem begge. Jeg har selv AIR-locker på bagakslen og det hjælper en del, hvis to diagonale hjul er hævet over jorden - eksempelvis i en grøft. Så vil det hjul på bagakslen der ikke er løftet, "skubbe" bilen videre.
Index
22050: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 10:41:26) (svar på 22047)
Kenneth Lund (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.250.122)
Skide godt ! :)

Jeg ville H-A-D-E at købe en LR, ræse ud på en mark og sidde fast ved første forhindring.......kan levende forstille sig hvilken smartass Falckmanden ville synes jeg var :D
Index
22052: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 10:59:08) (svar på 22050)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Det ville jeg ikke fortænke ham i det mindte øjeblik ;-)

Årsagen til de fleste fastkørsler i terræn befinder sig i en afstand af ca. 40 cm. fra rattet....med eller uden spær.

Med lr hilsen
Claus

...nu med ESAB spær


Index
22051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 10:54:51) (svar på 22047)
Martin Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hvis højre for og baghjul, hænger i fri luft, flytter bilen sig ikke, selv med centerspær slået til. Prøv selv hvis I er i tvivl.
Index
22055: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 12:19:33) (svar på 22051)
Claus Knudsen #3759, reg. njy (medlem) (ip-adr: 80.197.50.136)
Hej
Med alle fire hjul på jorden er der så en der tør slynge en pris ud på sådan et spær eks. til bag aksel ?
Index
22056: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 12:46:02) (svar på 22039)
Jørgen Lundrup #3771, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.215.2)
Hej!

Jeg vil da godt anbefale, at folk, der eftermonterer spær på deres LR, så også lærer at bruge det, så både uheld og ulykker kan undgås; bemærk også, at eftermonterede spær ikke må bruges i trialkonkurrencer i DLRK/ARC-regi, hvis man vil undgå at køre i specialklasse...

Venlig hilsen
Jørgen Lundrup
Index
22080: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (08-03-2005 21:30:54) (svar på 22056)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.169.177)
Dybt enig Jørgen! dog er jeg utrolig glad for ARB på min One Ton Ex Mil.