tilbage

Land Rover Forum  

Index
22540: Extra instrumentering... (18-03-2005 11:34:41)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej Forum!

Jeg påtænker montering af lidt extra instrumentering til min Defender 200tdi fra 1994.

De instrumenter jeg påtænker at montere er olietrykmåler, olietemperaturmåler, voltmeter, samt evt. vandtemperaturmåler.

Meen:

Der skal bruges nogle forskellige nipler til montering af følerne til disse instrumenter. Den liste jeg sidder med angiver at der findes 4 forskellige nipler til olietrykmåler, nemlig: M12x1.5, M14x1.5, 1/8"x27NPTF, 1/4"x18NPTF

Og to forskellige nipler til olietemperaturmåler, nemlig M14x1.5 og 3/4"x16UNF-3A

Og endelig 4 forskellige nipler til vandtemperaturmåler, nemlig: M14x1.5, M16x1.5, M18x1.5, 5/8"x18UNF

Hvis nogen skulle ligge inde med viden ang. hvilke af disse nipler der passer til 200TDi ville det være vældig dejligt... Så slipper man jo for at skille det hele ad to gange blot for at kontrollere gevindstørrelser...

LandRover Danmark ligger ikke inde med denne viden (jeg har ringet og spurgt!), ligesom gevindangivelser hverken kan findes i Parts Catalogue eller Workshop Manual.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
22542: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 11:40:59) (svar på 22540)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Kim,
Hvis du finder nogle gode priser på instrumenterne - så vil jeg mægtig gerne høre om det. Jeg vil have de samme instumenter i min 300tdi. Samt et EGT (Exhaust Gas temp.) instrument.

Hej
Chris
Index
22543: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 12:06:15) (svar på 22542)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Priserne ligger på imellem 100 og 150 pr instrument. Prisen for monteringsniplerne ligger på imellem 20 kr og 50 kr.

Jeg har fundet to steder instrumenterne kan indkøbes, nemlig en lokal Diesel-Elektro forhandler/reparatør og Biltema. Priserne er nogenlunde ens (og jeg har også fået at vide at kvaliteten er praktisk taget identisk) ...

Men intet sted er det lykkedes mig at finde data for gevindtyperne ...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
22544: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 12:14:24) (svar på 22542)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
... i øvrigt: Presser du din motor lige til grænsen, siden du har brug for måling af udstødningsgassens temperatur? Er det ikke kun relevant vis man kører på motoromdrejningsniveau umiddelbart før motoren "redliner"??

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
22545: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 12:18:02) (svar på 22544)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Kim,
Jeg er ikke begyndt at tune min 300tdi endnu - men vil gerne. Når jeg begynder at give den mere brændstof (ved tuning) - så vil udstødningsgas temp. stige. Stiger den for meget kan spidserne på turboens vingblade begynde at smelte. Det vil jeg sådan set godt undgå :-)

Jeg mente nu priser på gode instrumenter - dvs. VDO.
Jeg stoler ikke nok på de billige - og de ser i øvrigt ret plastik-agtige ud i virkeligheden (de ser fine ud på nettet - men realiteten er noget andet syntes jeg :-)

Hej
Chris
Index
22546: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 12:30:26) (svar på 22545)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 195.249.208.150)
Hej igen!

Selvfølgelig skal instrumenterne være af en ordentlig kvalitet. Et fejlvisende instrument er formentlig til større skade en intet instrument!

Jeg kan blot bemærke at jeg af "uofficiel" kilde er blevet gjort bekendt med at selve følerne og måleudstyret i de "bedre" instumenter (som fx. vdo) er produceret på samme produktionslinje som dem i instrumenter fra fx Biltema. Derfor føler jeg mig endnu ikke overbevidst om at fx vdo-instrumentering virkelig er bedre. Hvis du ligger inde med viden ang. garanterede nøjagtighedsgrader for vdo-instrumenter vil jeg meget gerne se dette materiale for sammenligning. Har ikke kunne finde sådanne data på nettet.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
22548: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 12:50:34) (svar på 22546)
Christian Ballisager #5537, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 193.3.141.121)
Hej Kim,
Nej det er sådan mere bare mavefornemmelse - og så har jeg stået med et billigt instument (fra Biltema) i hånden .. virkede som sagt meget plastik-agtigt :-)
(Uden at jeg egentlig har ret meget at sammenligne det med)

hej
Chris
Index
22553: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 16:43:37) (svar på 22546)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.212.2)
Tillad mig en enkelt kommentar angående kvaliteten på instrumenter (og andre bilkomponenter i det hele taget).

Som ansat hos en mærkeleverandør i lastbilbranchen møder jeg ofte påstande om, at en u-original reservedel er produceret af samme underleverandør (og måske endda på samme bånd) som vores originale dele. Påstandene kommer ofte fra kunder, som kan købe u-originale dele meget billigere end originale dele, og den kan måske være rigtig i ganske få sammenhænge. Men i langt de fleste tilfælde, hvor det handler om produkt-specifikke komponenter med afgørende betydning for driftssikkerhed, levetid, miljøegenskaber osv. (motor- gearkasse- og bagtøjskomponenter, bremsekomponenter, elektroniske styreenheder og meget, meget andet) er det noget forvrøvlet sludder, som især leverandører af u-originale dele fører sig frem med.

Kvaliteten på en komponent måles på det svageste led, så leverandører af kvalitetprodukter undgår i videst muligt omfang at sætte den samlede produktkvalitet på spil ved at anvende billige (læs dårlige) enkelt-dele.

På instrumenter kan en dårlig lodning eller en temperaturfølsom ledning udgøre forskellen mellem kvalitet og "junk". Jeg ville personligt aldrig spare de sidste basseører på et enkelt led i kæden. Så hellere undvære! Det er også derfor, at jeg tidligere her i Forum har taget afstand fra chip-tuning og andet djævelskab.

Det var bare det jeg ville sige. Hej!
Mikael
Index
22556: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 20:25:31) (svar på 22553)
Kim Horsevad #6594, reg. njy (medlem) (ip-adr: 62.243.97.90)
Hej Mikael!

- Og tak for dit svar!

Jeg er bestemt enig med dig. Hvis man skal lave et stykke arbejde (eller montere extraudstyr) kan man lige så godt lave det rigtigt første gang!!

Er vant til fra computerudstyr (som jeg har med at gøre til daglig) at den fuldstændigt samme enhed kan variere flere tusinde kroner i pris afhængig af det klistermærke med producentbetegnelse som er klistret på enheden. Derfor forkommer det mig ikke usandsynligt når jeg bliver fortalt om lignende sammenhænge i forhold til bil-instrumentering...

Meen uanset om de instrumenter der skal monteres hedder VDO,Autometer, Faria (benyttes meget i både) eller Smith (som anbefales meget på engelske LR-forums) tilbagestår stadig spørgsmålet om monteringsniplerne, som altså (uanset instrument-fabrikat) skal passe sammen.

Håber der er nogen derude som kender lidt til disse monteringsnipler!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
22558: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 21:49:22) (svar på 22553)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.161.32.241)
Jeg vil ikke give dig fuldstændig ret, Mikael Friis, mht 'u-originale' komponenter.
Især i segmentet med lastbiler og busser benytter mange fabrikanter samme underleverandør for samme komponenter. Efter en årrække bliver disse komponenter 'frigivet', hvilket ofte betyder, at underleverandøren kan sende produktet på markedet i egen emballage. For at modvirke et omsætningsfald er flere køretøjsproducenter gået over til, at sænke udsalgsprisen på 'frigivne' komponenter i takt med, at delene kan fåes fra andre udbydere.
Jeg vil dog lige bemærke, at kun E-mærkede komponenter må findes i vore køretøjer og kan da fortælle, at et meget stort dansk transportfirma anvender kinesisk og ikke E-mærkede komponenter i deres køretøjer!
Og så findes der uoriginale dele, som har en højere kvalitet end køretøjsproducenternes.
Motoroptimering kan være meget positivt, hvis den udføres indenfor de miljønormer, motoren er underlagt. Chiptuning derimod er noget, som enhver ansvarlig billist bør slå en stor bue omkring. ( undtaget dog, hvis det drejer sig om et decideret løbskøretøj )
Index
22589: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (20-03-2005 19:44:23) (svar på 22558)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.212.2)
Kære Poul

Selvfølgelig kan uoriginale reservedele i visse tilfælde have samme kvalitet som originale. Finten er bare at vide, hvornår det er tilfældet!
Hos Scania, som jeg arbejder for, er der rigtig mange komponenter, som aldrig, aldrig, aldrig "bliver frigivet", som du kalder det. Lad mig give et eksempel: foringerne. Scanias motorer kører med våde foringer, som kan udskiftes. Kvaliteten på en foring afhænger især af støbeteknik samt honingsmønster. Scania anvender et ganske bestemt honingsmønster for at sikre den perfekte balance mellem oliefilmens tykkelse, olieforbrug, tolerance til stempelringene osv. Det har dusinvis af Scania-ingeniører ofret tusindvis af udviklingstimer at finde frem til. Ingen anden producent kender dette honingsmønster, så der kan kun være tale om (sandsynligvis dårlige) efterligninger, hvis en lastbilejer køber uoriginale foringer.
Scania producerer eller bearbejder selv alle vitale dele, og ved at købe originalt sikrer kunden sig ikke kun reservedele af højere kvalitet men også en langt bedre kvalitet på garanti og dækning af følgeskader. Endnu et eksempel fra det virkelige liv: en dansk busvognmand monterede et uoriginalt luftfilter på sin Scania-motoriserede bus. Desværre revnede filteret hurtigt, uden at kunden opdagede det, så motoren sugede en masse grus og sand i sig. Efter 40.000 km var motoren sandblæst på alle bevægelige indre dele, og den var lige til at smide ud.
Luftfilter-sælgeren vedkendte sig sit produktansvar, så kunden fik et nyt luftfilter - men ingen ny motor! Det havde han fået, hvis et originalt Scania-filter havde medført samme følgeskade.
Så ved at købe originalt køber man i langt de fleste tilfælde også en slags forsikring. Og på den baggrund kan det være dyrt sparede penge at købe en uoriginal reservedel.

Med venlig hilsen
Mikael
Index
22590: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (20-03-2005 19:47:05) (svar på 22589)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.249.212.2)
Ups - mit indlæg skulle have startet med

Kære Paul

Det er da det mindste, når du nu stavede mit fornavn rigtigt (hvilket sjældent sker!).

Sorry
Mikael