tilbage

Land Rover Forum  

Index
35385: Diff eller? (30-05-2006 09:03:23)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen alle.

Min lille lady (serie III 1983) laver, udover alle de lyde som hun iøvrigt kommer med, en lyd, som jeg har isoleret til at komme fra bageste diff eller den klokke der sidder i den anden ende af kardanen umiddelbart før gearkassen (håndbremsehus?). Når bilen kører og der kobles til (alle gear) kommer der et lille, meget svagt "klonk" fra hvad jeg i førehuset kan lytte mig frem til må være bagtøjet eller området omkring dette. "klonket" er meget svagt, uden nogen metalisk klang, intet smæld og ej heller nogen fræse eller hyle/pibelyd. Kun dette dette lille bløde "klonk", som om noget går i perfekt indgreb. Bilen har været ude at køre både grusgrav og Greenlaning og bare nydt det og der har ikke vist sig nogen svaghed endsige brud eller udsivning af olie. Med motor i stå har jeg været under vognen og her kan jeg konstatere, at den bageste kardan lader sig dreje cirka 1/8, altså et "friløb" på cirka 1/8. Og dette skyldes et slup i enten den bageste diff eller i den "klokke" i modsat ende, som jeg gætter på indeholder håndbremsen (?) Der er ingen slup i kardanens led, ingen. Men friløbet undrer mig, så meget mere fordi bilen synes at være ligeglad. Kan nogen af jer fortælle mig, hvad jeg har med at gøre og hvis: Er det optakten til noget ondartet og hvad skal der gøres for at rette op på problemet? Det skal nævnes, at jeg har skiftet olien i diffen ud 2 gange. Første gang for ca 2000km siden og anden gang for 4 dage siden og den udkommende olie for 4 dage sien så ud som ny og var uden stumper eller for den sags skyld "metalfilm". Kan nogen hjælpe med dette mysterium eller hører det blot til kontoen "slid med deraffølgende nyfortolkning af udtrykket "lovligt slup""?

Mvh Kim
Index
35387: sv: Diff eller? (30-05-2006 09:19:39) (svar på 35385)
Hans Jørgen Kryger #1089, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.249.77.150)
Hej Kim
Lyden du beskriver behøver ikke være begyndelsen på en katastrofe. Du må under bilen igen for at kontrollere fastspændingen at dine fjedre. De kan løsne sig, og det vil give det omtalte "bløde" klonk.
Held og lykke
Hans J. Kryger
Index
35388: sv: sv: Diff eller? (30-05-2006 09:50:27) (svar på 35387)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Hans.

En god ven til mig har omtalt denne mulighed for mig, men jeg slog den ud af hovedet da jeg ikke umiddelbart syntes at kunne finde noget ved fjedrene og samtidig opdagede "sluppet" i diffen (eller håndbremseklokken?). jeg vil snarest muligt (idag) kravle under bilen for at se, hvordan fastspændningerne ser ud. Hvad med sluppet? Lyder det som noget normalt?

Hilsen Kim
Index
35389: sv: sv: sv: Diff eller? (30-05-2006 10:29:34) (svar på 35388)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Kim.
Som Hans skriver kan det sagtens være fjederbøsne der er slidte. For at checke dem skal du bruge en stor skruetrækker, dækjern eller lign., kile den imellem fjeder og ramme, og så vippe kraftigt op og ned. Hvis bøsne er slidte vil du høre et klonk.
Det er meget normalt med slør ved gearkassen og diffen.
Vh.
Ole, 3338
Index
35392: sv: sv: sv: sv: Diff eller? (30-05-2006 10:48:38) (svar på 35389)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Hans, Ole, Verner og Claus.

Tak for hjælpen alle 4. Dejlige nyheder, om ikke andet så fordi jeg endnu er for "ung" til at begynde med udbedring af seriøse gearkasse/diff-problemer. Dette håber jeg bliver noget som fremtiden (for indeværende gerne en lidt fjern fremtid) giver mulighed for, blandt andet med hjælp fra dette forum. Og til Verner: Jeg har kontrolleret krydsene, hvis du med disse mener de led som findes på selve kardanen. I dem er der ikke slup, men de bliver også indgydet, om ikke kærlighed, så dog masser af fedt.

Tusind tak for hjælpen og den fine vejledning alle 4. jeg vil straks gå igang med de foreslåede undersøgelser.

Hilsen Kim
Index
35391: sv: sv: sv: Diff eller? (30-05-2006 10:39:33) (svar på 35388)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Rolig nu... det skal sige "klonk" ellers er der noget der er faldet af.
Et stort "KLONK" kan tyde på slidte kardankryds eller differentiale. Klonket kan som regel reduceres hvis man vender sig til at koble til og fra med større følsomhed end man f.eks. er vant til i en forhjulstrukken "borgergryde"

Kontrol af kardan, differentiale og kardanbremseleje:
Læg solide klodser eller lign. bag og foran hjulene så bilen ikke kan trille. løsn parkeringsbremsen og sæt bilen i frigear. Smid dig på ryggen under dyret.fat med den ene hånd om kardanakslen og den anden om diff. udgangsflange drej kardan i små hurtige ryk og i op/ned bevægelse. gentag øvelsen ved kardanbremsen. Gentag hele proceduren ved den forreste kardan.
1. Der må ikke være op/ned slup i samlingen mellem de to kardanstykker.
2. Der må ikke være slup i kryds
3. Der må gerne være lidt spillerum i differentialet, men helst ikke mere end en 1/8 omgang

Mlrh
Claus
Index
35390: sv: Diff eller? (30-05-2006 10:34:28) (svar på 35385)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
Hej Kim.

Umiddelbart tror jeg ikke der er noget galt. Man vil normalt kunne mærke en del "slup" og høre et klonk, som du beskriver.

Muligheder for "for meget" slup, er slidte navflanger, slidte kardan-kryds og selvfølgelig slidte kron- og spids-hjul.

Prøv at checke krydsene i første omgang...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk/
Index
35399: sv: Diff eller? (30-05-2006 16:36:53) (svar på 35385)
Anders Trusholm Jensen #5891, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.39.231)
Måske håndbremsen "hænger" lidt. Havde selv lidt den samme lyd med min forrige Range Rover. Det viste sig at være håndbremsen der var justeret lidt for langt ind. 5 min på ryggen under bilen og lyden var borte.
Index
35419: sv: sv: Diff eller? (31-05-2006 09:06:03) (svar på 35399)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Godmorgen Anders og alle andre.

Det tror jeg desværre ikke. "Desværre" fordi jeg netop har måtte konstatere, at håndbremsen skal helt i bund for at holde bilen på svag stigning (for en Landrover svage stigninger!) og stærke stigninger ikke lader sig overvinde med håndbremsen alene. Så jeg tror nærmere at håndbremsen skal justeres yderligere ind.

Jeg har været under bilen og gennemgået underdelen efter Claus' fine vejledning og alt synes i fineste orden, inclusive fjedreophæng samt sluppet eller spillerummet i diff der ikke overstiger 1/8, ligger nærmere 1/10 ved kontrol. Og bageste kryds er perfekt, ligeledes foreste ved håndbremsen. Og dog. Der er et lille slip, ikke synligt ved krydset, kun svagt mærkbart, og umiddelbart virker det ikke som om dette slup forekommer i selve krydset, men i den overgang der findes hvor bagfrakommende kardandel ("handen") møder sin "hun", det stykke der udgør de 10 cm op til foreste kryds ved håndbremsen - ja undskyld, men jeg vidste ikke hvad jeg ellers skulle kalde dem for illustrationens skyld. I denne overgang mellen de 2 rør eller rørdele er der et lille slup, ikke ved drejning om egen akse, men ved sideværs tryk eller træk. Det er meget lille, måske en mm og giver ingen lyd fra sig, og konstruktionen synes stærk, så spørgsmålet er om dette er noget der har betydning? Selve den lyd der ligger grund for overskriften mener jeg endelig at have isoleret til netop diffen for efter at have drejet grundigt på kardanen, synes lyden at være den samme, blot måske med den ændrig af karakter som en eventuel forstærkning via bagrummet giver anledning til. Så med jeres hjælp tror jeg at have fundet frem til kilden og har samtidig lært lidt mere om min lille dame. Tak for hjælpen til jer alle.

Hilsen Kim
Index
35421: sv: sv: sv: Diff eller? (31-05-2006 09:31:33) (svar på 35419)
Verner / 451 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.226.71.190)
G'morn selv, Kim.

Tak for tilbagemeldingen..

Strålerne, som de kaldes, kan blive slidt efterhånden, men med det du beskriver, virker det som om det hele er i orden. Husk at komme fedt i smøreniplerne en gang imellem.

Men bare rolig, din tid kommer også en gang ;-)...

Mvh.
Verner DL-RK 451 og
http://www.serie3.109-serie3.dk/
Index
35423: sv: sv: sv: sv: Diff eller? (31-05-2006 09:35:48) (svar på 35421)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Morgen også til dig Verner.

Tak for det og jeg lover dig at jeg vil vedblive at behandle hende pænt, også med fedt.

Hilsen Kim
Index
35523: sv: Diff eller? (05-06-2006 09:35:27) (svar på 35385)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.54.126)
Kære Kim
Jeg har en 110" fra l986.Bilen udsender ganske de samme lyde, som du beskriver.Jeg har fundet ud af, at lydene opstår fordi, bøsningerne i trebenet er slidt, samtidig er bøsningerne i de bageste stræberarme nok også udskiftningsklare.Hvis du tager et langt koben på stræberarmen og under diff.huset ved kardannen og prøver at vippe diff.huset kan du helt sikkert få de berømmelige lyde at høre nedefra.Skift de ialt 4 bøsninger plus bolte samt kuglebøsningen ovenpå diff.huset, så tror jeg dit problem er mindre.Lidt lyd skal der jo være.Med venlig hilsen #6671 per olesen
Index
35537: sv: sv: Diff eller? (06-06-2006 13:32:23) (svar på 35523)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Per.

Tak for dit svar. Jeg vil snarest muligt se om jeg kan lokalisere de omtalte punkter. Dog et spørgsmål til identificering: hvad er trebenet?

Hilsen Kim
Index
35540: sv: sv: sv: Diff eller? (06-06-2006 14:02:12) (svar på 35537)
mads (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.52.80.58)
Goddag Kim.
Det "treben" Per skriver om giver ganske rigtigt ofte et "klonk" i en "serie 4" bil, -men på en serie III findes der ikke et sådant (da akslen er gjort fast med dragebånd på fjedrene og ikke i toppen af akselhuset med "trebenet" som på en "serie 4"), så du slipper for at få skidt på trøjen denne gang.

Hilsen Mads
Index
35541: sv: sv: sv: sv: Diff eller? (06-06-2006 14:17:14) (svar på 35540)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Mads.

Tak for det hurtige svar. Havde en mistanke om at her var tale om en stump der ikke sidder på serie III. Det kunne nok have skabt lidt forvirring, hvis jeg havde ledt, og ledt og ledt og ledt og .......modstræbende måtte acceptere, at lyden kom fra noget der var faldet af, helt af, for længe siden. Det ville min fysiklærer ikke have brudt sig om.

Hilsen Kim