tilbage

Land Rover Forum  

38802: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 08:09:18)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Søndag. Dejligt vejr. Lige til en tur med den lille røde 88 diesel '83. Som sagt så gjort. Små 100 km med en 3 timers pause undervejs, bare sådan for lidt frokost. Vel hjemme uden unoder udover dem der hører sig til for en ældre dame. Måske tid for check af gaskabel? Ja, hvorfor ikke, vejret vr jo dejligt og kablet var jo lidt slidt og jeg havde købt nyt, så måske skulle man udnytte de sidste timer med dagslys. Frem med værktøjet, kontrol af lighed mellem kabler og af med gammelt kabel i den ene nede. men ikke om det ville af i den anden. Tiden gik, solen svandt. Ok. vente til anden dag. På med afmonterede ende af gammelt kabel igen og opstart af motor. Røg, masser af røg, bunker af røg. Beskidt røg, ikke sort, ikke blå, ikke hvid, men beskidt sort/hvid, ildelugtende, nærmest som løbesod. En bil kørte langsomt forbi. Måske kunne han ikke se vejen, måske skulle han blot sikre sig, at mit hus ikke brændte. Slukke motor, klø sig lidt i nakken, glo ned i motorrummet, starte igen. Godt nok var kablet slidt, godt nok kunne nogle af trådene i kablet have sat sig på tværs i sokken, så kablet ikke kunne bevæge sig frit, men den havde jo kørt fint i løbet af dagen? Nå, at glo ned i et motorrum uden lys besvarer jo ikke mange spørgsmål, så der måtte ventes til en anden dag. Den dag var så i går, hvor det endelig lykkedes mig at få det nye kabel fastgjort efter alle kunstens regler. Krydse fingre, starte motor, røg, masser af røg, et helt lejrbål af vådt træ og en motor der gik med pænt høj tomgang og nærmest lød som om den femtaktede eller var lavet om til en benzinudgave med alt for fed blandning og morgesurhed. Jeg har læst på forum, at der ved megen røg kunne være tale om at timingen på pumpen står forkert, men dette sker vel ikke af sig selv, når bilen står stille, eller blot fordi der skiftes gaskabel (på ære, hr. betjent, jeg rørte kun kablet)? Min antagelse er derfor, at det kan være en af dyserne som er blevet beskidt. Kan dette tænkes? Og kan sådan noget ske under stop efterfølgende en længere tur uden anden røgudvikling end den der må siges at være normal for denne model og årgang? Der er ikke noget unormalt forbrug af vand og ej heller af olie, når jeg sammenholder med de tal som andre tråde i forum har angivet. Hjælp!!!!

Med taknemmelig hilsen

Kim og den lille røde rå
38803: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 10:43:23) (svar på 38802)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
er det ikke bare stangforbindelsen til luftspjældet på indsugningsmanifoldet der er faldet af?

vh Claus
38804: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 11:01:23) (svar på 38803)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Claus. Se, den var jo snild og det troede jeg sådan set også, men stangen sidder fint på sine kugler. Men derfor kunne der jo godt være tale om, at gaskablet var strammet op, så der blev givet gas uden at luftspjælet samtidig blev aktiveret. Har da også med motor igang trukket i stangen for at se om dette ville stabilisere røgudviklingen, men det eneste det resulterede i var en forøgelse af omdrejningerne, men ingen ændring i røgudviklingen eller fjernelse af femtaktsunoderne. Men tak for rådet, det er meget værdsat. Og netop disse stænger og rørforbindlser er stadig noget jeg har øje for og jeg vil som det næste tage begge luftrør af, for at se om der er fri gennemgang. Det blev efter råd fra en god ven overvejet om der kunne være tale om for høj oliestand i luftfilteret, men det blev forladt af ham selv efter en kort stunds stille eftertænksomhed, da der ikke har været rørt ved dette og da fodring gennem filteret vel ret beset burde få motor til at skrige lungerne ud af sig selv. Alt står hermed stadig åbent og intet vil blive ladt uprøvet før den "større" operation. Tak for rådet. Er yderst modtagelig for yderligere indspark.

Mvh Kim
38805: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 11:38:17) (svar på 38804)
BirgerB (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.43.156)
Hej.
Så lige Dit problem. Er du kommet til at rykke/dreje pumpen,
så indsprøjtnings indstillingen på højtrykspumpen er smuttet?
Hilsen BirgerB
38806: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 11:46:28) (svar på 38805)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Birger. Den overvejer jeg stadig, men sådan en karl sidder jo fast og burde vel ikke apringe ud af timing af sig selv, sådan lige pludselig, mens bilen holder stille? jeg er helt sikker på ikke at have røt ved pumpen mens jeg arbejdede med kablet, nen man kan jo aldrig sige aldrig, men hvis den siddet så løs at lidt lirken i nabolaget kan iværksætte en drejning, burde den jo stille og roligt have drejet sig da jeg kørte timerne før og så burde den jo også have givet røg fra sig, da jeg var kommet hjem og holdt stille et øjeblik med motor igang. Eller hyr? Men dit svar indgår i søgningen, stol på det. Tak.

hilsen Kim
38807: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 11:59:25) (svar på 38806)
Bjørn Lyngvig Enevoldsen #0811, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.199.160.133)
Hej Kim Hvis det ikke er spjældet ,så er mit bud det er en dusse der hænger.Løsning start motor løsne et br.rør af gangen medens den køre,løsn ved dyssen held og lykke med fejlsøgningen.Ps hvis det er en dysse så skift dem alle på en gang.
38809: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 12:50:10) (svar på 38807)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Bjørn.

Tak for dit svar.

Udskiftning af mine dysser står faktisk som en mulighed, der blot afventer elimineringen af de øvrige fejlmuligheder.

Når jeg nu, med motor igang, tager en dysse ud, hvordan kostaterer jeg så, at den hænger? At der intet kommer ud eller vil den bare sprøjte skævt? Jeg har faktisk aldrig sådan en karl i tre-dimensionel og ved derfor ikke helt hvad jeg skal kigge på. Og tilgiv mig min uvidenhed, men har min motor godt af, at jeg bare, efter tur, piller diverse dysser ud og sætter dem i igen? Er der noget som jeg skal være specielt opmærksom på, bortset fra renligheden ved omgangen med dyserne, før jeg begynder at udtage og kontrollere? - ja, ok, jeg ved godt, at jeg ikke skal holde dem op til øjet mens de kører eller ned mod hånden for at eftermærke trykket for den sags skyld - men udover denne viden og tilsvarende i afdelingen for begynder er jeg blot et troskyldigt lille barn med adgang til et mekanosæt med indbygget kogeplade).

Hilsen fra Kim og den lille rø og rå

38808: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 12:49:13) (svar på 38806)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Kim

Jeg har en 109ér med samme symptomer. Jeg har haft "gabet" åbent på den i mange måneder nu og ikke finde fejlen - blot konstatere, at når pumpen er trimmet - sker der et eller andet så dem "hopper" ud af trit igen. øv. Min dieselhakker supplere dog også med en hylelyd op til det sker. Jeg vil lægge mig lidt på hjul og suge til mig.

God held med det.
38811: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 12:56:00) (svar på 38808)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Ebbe.

Det lyder grimt. Hvor langt ligger der mellem hver gang den springer ud af trim og er springet noget der sker over tid og dermed gradvist eller kommer det fra det ene til det andet øjeblik? Og giver det de symptomer som jeg tidligere har beskrevet, altså "5-tankten" og røg i amtsvis? Læg du dig bare i baghjulet. jeg har allerede nogle gode råd at tage med videre på min færd. Dejligt.

Mvh Kim og den lille rø og rå
38812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 14:01:07) (svar på 38811)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej Kim

Ja den køre ikke meget, men 500-1000 km i mellem. Men de sidste gange er det kommet som et lyn fra en klar himmel. Bilen har følt sig frisk - så man næsten turde at krydse bæltet i den, men så har den fået en lille skuren lyd - Så ligner det en villavej nytårs aften. Den starter fint, selv i kulde - men går skidt nårl temp. stiger.
Sidst var det også ved opstart efter olieskift.

Jeg har spurgt klog og tosset - selv yderst kompetente folk her på siden. I panik købte jeg jo en benz.motor. Så jeg prøver lidt endnu - for diesel er rart syntes jeg.

Håber du for nøglen til problemet.
38814: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 14:16:41) (svar på 38812)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Ebbe.

Ja, der har min gået noget længere siden købet sidste år og i den pågældende periode - ca 7.000 km - har der kun været småting, såsom en generator og en kilerem og udlufning og andet skæg fra samme kasse. Ligesom du er der ingen problemer med start om vinteren, men den skal godt nok have forvarmer længe, 30-40 sekunder for at være sikker på at starteren ikke skal arbejde for meget. Men så går den også rigtigt fint igang. Og den når sin arbejdstemperatur forbavsende hurtigt, hvor den så ligger sig til hvile og forbliver uanset belastnignen iøvrigt. Men o.k. det kan jo være at måleren er i stykker. Men den skurrende lyd, den har jeg godt nok ikke hørt, men dette at det sker fra ene øjeblik til det andet for dig, siger mig at det altså ER en mulighed for mit vedkommende.

Hvad gør du egentligt, seriøst, hvis dette opstår på landevejen? Kan du dreje den på plads og derefter køre videre uden for meget røg?

Og så har du ret. Der er altså noget over en diesel.

Hilsen Kim
38815: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 14:33:28) (svar på 38814)
Ebbe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.130.50.100)
Hej igen Kim

Lige en rettelse. Den har kørt 5-6000 km over de sidste år. Men så indtraf dette fænomen en dag jeg futtede stille og roligt afsted for at kikke på en gammel traktor -og hovsa...Siden har den været meget useriøs som beskrevet.

Jamen jeg har faktisk ikke prøvet, at komme hjem ved egen hjælp på de sidste ture. Det er lige før, at Dansk autohjælp si´r Hej Ebbe - bøvl med Roveren igen....øv

Ud over røg trækker den skidt - men den har altid selv kunnet kørt ombord på hjælpekøretøjet i lavgear. Så må den hjem i laden og skamme sig (taktes ind af min fader jf værkstedshåndbog)

38816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 14:44:08) (svar på 38815)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Ebbe.

uha uha, det lyder træls. Håber sandelig ikke at det er noget tilsvarende jeg skal opleve, for dertil har jeg godt nok mit lille køretøj for kært, som transport og som fornøjelse. Jeg bliver sku helt panikken nu.

Hilsen Kim
38817: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 14:53:50) (svar på 38802)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Hej Kim

Lige for at uddrage de konkrete facts:

Røg, masser af røg, bunker af røg. Beskidt røg, ikke sort, ikke blå, ikke hvid, men beskidt sort/hvid, ildelugtende, nærmest som løbesod.
dette tolker jeg som enten:
1. dårlig/forskudt pumpe= dårlig forbrænding/forkert tænding
2. dårlig/forkert lufttilførsel= dårlig forbrænding

høj tomgang og nærmest lød som om den femtaktede eller var lavet om til en benzinudgave med alt for fed blandning

dette lyder i mine ører som om den "ruller" i tomgang= forkert timing.

jeg ville gøre følgende:

visuelt check af luftfilter.

check timingen, mit gæt er helt klart at pumpen står forkert, når/hvis dette er konstateret, kan du efterfølgende bekymre dig om årsagen.

/Tom
38818: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 15:17:22) (svar på 38817)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Tom.

Tak for et superprofessionelt svar. Du mener altså ikke, udfra min beskrivelse af symptomerne, at jeg skal gå direkte efter dyserne i første omgang? jeg vil følge de råd der allerede er givet, samt dine, meget professionelt opstillede rådgivning i det følgende forløb. Du skriver at jeg, når/hvis jeg konstaterer, at pumpen står forkert kan bekymre mig om årsagen. Tænker du hermed på min undren over, at den skulle kunne være gået løs af sig selv eller at mit roderi med kablet skulle have rykket ved den eller mener du, at der kan ligge andre ting til grund for at pumpen kan gå ud af timing, som jeg efterfølgende skal være opmærksom på?

Endnu engang tak det fine svar.

Mvh Kim
38819: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 15:55:35) (svar på 38818)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
Jeg tror ikke dyserne alene kan foresage så dårlig forbrænding som du beskriver, de kan dog være væsentlig bidragende,- men de går sjælden på én gang, og dårlig forbrænding i et enkelt kammer giver ikke disse symptomer.

hvis pumpen er gået løs, er det blot at spænde efter med det rigtige momment, er den spændt(sidder fast)og viser sig efter jurstering at være årsagen, vil jeg bekymre mig lidt om det gear der driver pumpen.
38820: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 16:22:42) (svar på 38819)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Tom.

Ja, den var jo værre. For hvis pumpen sidder helt fast og dermed ikke kan forventes at være gået ud af timing, eller hvis et forsøg på alligvel at rode med timingen ikke resulterer i noget positivt, står jeg foran indkøb af ny pumpe, for sådan et gearhjul lader sig vel ikke udskifte? Iøvrigt, part nummer 546282, på min plomberet, hvad er det det? Den har altid undret mig, for den sidder løst og synes at klimre frit op og ned på det den omslutter. Er det bare en sikkerhed for, at pumben ikke har været åbnet eller har den en egentlig funktion? Og så lige til slut: Er det korrekt forstået at timingen foretages ved drejning i milimeter eller det der er mindre og iøvrigt: med eller mod uret? Yes sir, masser af spændende timer forude. Det er god lærdom at eje en Landrover, ingen dag uden en ny udfordring. Tak for dine svar Tom.

Hilsen Kim
38821: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 16:49:28) (svar på 38820)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.98.80)
Hej Kim, jeg syntes jeg har haft nogle af de samme diesel symptomer/problemer/udfordringer på min serie 3 - 2.25 diesel, det med dyserne kan jeg godt hjælpe dig med at bekræfte/afkræfte..det er nemt nok, og evt komme tættere på fejlen. vi er fra samme region, så du er velkommen til at ringe, det kan være vi ikke bor så langt væk fra hinanden..
Hilsen Kim
Mobil 20 98 88 99
(kører nu 90" med mølle)
38824: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 17:22:33) (svar på 38821)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 83.89.179.122)
nu nævnte jeg kun hvad jeg mente/troede var den primære årsag, du skal derfor ikke glemme de andre "billige" muligheder inden du går i gang med større udsrivninger, skift evt. filter, rens evt. alle rør + dyser (skyl igennem)rens eller udskift luftfilter.
Skulle det vise sig at være en defekt pumpe er diesel værksteder i stand til repererer denne,- om dette er billigere end en ombytter fra UK ved jeg ikke, men bør vel undersøges.

jeg kører selv med en afbrændt dysestift i cylinder2, og dette kan ikke mærkes,- og bliver derfor ikke skiftet førend der bestilles en større ordre i UK.

Held og lykke med fejlfindingen, og giv os lige en tilbage melding, så vi alle kan blive lidt klogere!
38834: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (19-10-2006 08:00:40) (svar på 38821)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
Hej Kim. Hvis din 90'er er rød og med meget kort lad, har vi talt sammen ved en af NordVestSjællands sammenkomster. Det er rigtigt rart at vide, at der findes lidelsesfæller indenfor eget område, det giver en tryghedsfølelse at se de problemer man selv slås med genkendt af andre med større erfaring. De enkelte områder som min lille røde har givet mig erfaringer med indtil videre har vist sig at se meget værre ud på papir end i den virkelige verden. Landyen er en meget tilgivende bil. Tak for dit telefonnummer, og tak for din rådgivning, jeg vil meget gerne gøre brug af dette, hvis de tiltag som du selv, Steen og Tom er kommet med af lidt billigere løsningsforslag skulle vise sig at være forgæves som andet end god lærdom. Tak til jer alle for de meget fine, beroligende og yderst professionelle indlæg og råd. Jeg har afsat lørdag, mandag og tirsdag som dage til landroveren og mig. Så håber jeg blot at moder natur står på min side og ikke viser sig for generøs med sit vandoverskud. Og jeg skal nok sørge for at vende tilbage med hvordan tingene udvilker sig. Blot håber jeg at tilbagemeldingen ikke bliver for underholdende. Er hurtige og nemme løsninger sjældent underholdende for tilskuerne, er de dog billigere for udøveren. Endnu engang et stort tak til jer alle.

Hilsen Kim og den lille rø og rå
38842: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (19-10-2006 15:58:57) (svar på 38834)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.93.98.80)
Hej Kim igen, Jeps, det er mig med den masai røde 90"'er..
Held og lykke med rover'en......

Hilsen Kim
38843: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (19-10-2006 16:12:53) (svar på 38842)
Kim Brännfält #7427, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.152.247.77)
hej Kim.

Jeg havde en anelse. Man siger at en landrover ikke skal være alt for pæn og når henses de ture de bliver udsat forstås udsagnet, men jeg må sige at dit exemplar er særdeles vellykket. Smuk bil.

Hilsen Kim
38825: sv: røg - masser af røg - timing eller dyser eller? (18-10-2006 17:37:17) (svar på 38802)
Steen Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.217.179)
Hej Kim du får de symptomer som du skriver, hvis du strammer gaskablet for meget op. Så får motoren halv gas på pumpen men ingen luft. Glem alt om timing og dysser. der skal være en halv centimeter frigang i systemet ingen armen på pumpen må bevæge sig.

88'er hilsner Steen