tilbage

Land Rover Forum  

Index
40752: 200 tdi fra Discovery i en Defender (16-12-2006 20:22:28)
Søren Ahlqvist Dupont Persson #7671, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.58.250)
Hej,

Jeg går med tanker om at udskifte min 2,5 n/a med en 200 tdi til min 90" fra 1985.

Derfor er jeg begyndt at undersøge priser og udvalget især i UK. Jeg kan konstatere at det er muligt at finde både 200 tdi motore fra Defendere og Discovery men at prisen ikke er den sammen - en Discovery er billigere og udvalget er større.

Derfor ville jeg gerne høre fra nogen der ved hvilke problemer jeg støder på ved at købe en ombytter fra en Discovery?

På forhånd tak!
Index
40755: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (16-12-2006 22:01:29) (svar på 40752)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.213)
Hej Søren ! Så vidt jeg er orienteret, er det så lige til med en 200 TDI motor fra en disco, der er blandt andet noget placeringen af Turboen som volder en del problemer.
Der har været skrevet en del tråde om emnet her i forum, jeg har kopieret en af dem her.

ttp://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&indslagid=35122#35122

Med venlig hilsen
2547
Steen
www.sitecenter.dk/laro


Index
40756: sv: sv: om igen ! undskyld (16-12-2006 22:07:43) (svar på 40755)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.45.213)
Undskyld ! jeg er en smule træt! der skulle selvfølgelig have stået:
Hej Søren ! Så vidt jeg er orienteret, er det ikke så lige til med en 200 TDI motor fra en disco, der er blandt andet noget med placeringen af Turboen som volder en del problemer.
Der har været skrevet en del tråde om emnet her i forum, jeg har kopieret en af dem her.

ttp://www.dlrk.dk/script/redir.asp?wurl=103&indslagid=35122#35122

Med venlig hilsen
2547
Steen
www.sitecenter.dk/laro"
Index
40882: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (20-12-2006 22:18:09) (svar på 40752)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.121.229)
Hej Søren

Det er et projekt der godt kan lade sig gøre (jeg har gjort det), men du skal ikke have ti tommelfingre:

- Brug motorbeslag fra 2.5 n/a.
- Gearkasse og 200 Tdi passer sammen, men der skal nogle af boltene ud der holder motor og gearkasse sammen.
- Skift turbo og manifold ud med en fra Defender 200 Tdi eller fra 2.5 TD. Sæt udstødning fra Defender 200 Tdi på. Så kan ratstammen være der fortsat. Beslagene til udstødning skal flyttes.
- Olieslanger skal forlænges (Defender-udgaven passer ikke på).
- Hvis du går efter at beholde servoen (det gjorde jeg) skal slangerne her også tilpasses. Defenderudgaven passer ikke på. Servopumpen sidder et andet sted end på Defender 200 Tdi.
- De gamle beslag til køleren skal skæres væk og der skal bores nye huller til køleren i rammen.
- Der er meget lidt plads til intercooler-slangerne og der skal fifles med dem for at få det til at passe sammen. Luftfilter har jeg placeret "under" højre vinge helt fremme.
- Ekspansionsbeholderen til køleren overtog sprinklerens plads og sprinkler kom tættere på torpedoen.
- Termostat-føleren passer ikke sammen med nålen i instrumentbrædtet. Defender-føleren har andet gevind end Discoens. Jeg arbejder på om det kan lade sig gøre at sætte nogle modstande på enten i serie eller parrallelt. Lige nu viser den temperatur i det røde felt uden reelt at være der.

Sørg for at få motor, køler med intercooler, al kablingen inkl. relæ, slanger (olie + intercooler) med når du køber motoren.

Du er velkommen til at komme og besigtige projektet.

Uha hvor kører den lækkert efter en sådan udskiftning. Mangler ud over føleren kun at fikse en anden ratio i gearkassen.

God fornøjelse med projektet.
Martin ;-)
Index
40883: sv: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (20-12-2006 22:59:09) (svar på 40882)
Søren Ahlqvist Dupont Persson #7671, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.58.250)
Det er jo perfekt med sådan en opskrift til ombygningen...!

Jeg har netop bestilt en "ny" motor fra LR Parts.

Jeg får en anden indsugnings og udstødningsmanifold med fra en TD'er.

Ligeledes får jeg køler og intercooler med samt ledningsnettet. (har dog ikke forhørt mig med div. relæer men det må jeg da vist hellere)

Jeg vidste ikke at jeg ville få problemer med servoen men det må jo komme til den tid. Hvad er det præcist du har gjort?

Hvordan med hensyn til omsyn med den nye motor og hvad har du betalt i ny afgift?

Med hensyn til at se din bil kunne det godt være at det kom på tale. Tænker at jeg lige vil igang og så se hvordan tingene forløber.

Tak indtil nu!

Index
40898: sv: sv: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (21-12-2006 13:40:22) (svar på 40883)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Søren

Hvor får du føler fra?? Discoen?? Den passer ikke sammen med Defender-viseren i instrumentbrædtet.

Turboen til en Disco er ikke den samme som til Defender. Du skal have fat i turboen fra en Defender 200 Tdi eller 2.5 TD.

Du skriver/ringe bare - så finder vi ud af det et lille view ned i maskin-hullet.

Martin ;-)
Index
40968: sv: sv: sv: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (22-12-2006 22:54:38) (svar på 40898)
Søren Ahlqvist Dupont Persson #7671, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 212.242.58.250)
Da jeg jo er typen der til tider er en smule impulsivt anlagt var det nok for mig at vide at et var muligt med sådan et motorskift. Så kan man jo altid løse kommende problemer med følere og lign. i takt med at de dukker op.

...troede kun det var selve manifolden som skulle skiftes men det er altså også selve turboen... Må lige snakke med LR Parts da de jo ville levere en komplet motor til at smide i en Defender!
Index
40891: sv: sv: 200 tdi fra Discovery i en Defender (21-12-2006 10:19:16) (svar på 40882)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.95.156.116)
Er der nogen, der har erfaring med at lægge 200 eller 300 TDI motorer i seriebiler? Det er jo nogle relativt store maskiner.
Det er noget med at man skal skære i torpedoen for at får plads til en R380 gearkasse, og at man desuden vil få problemer med at få plads til ratstammen - Blot en detalje.

Jakob