tilbage

Land Rover Forum  

Index
41722: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (16-01-2007 15:07:10)
Rolf (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.116.122)

jeg er den lykkelige ejer, af en meget trofast 90" fra 85.

Efter at have sat lidt "grovere" og større dæk på, har jeg mistet 10 km af topfarten.. Nu kan den lige klemme sig op på omkring 100 km/t.

Kan der gøres noget ved den motor?

kan man/kan den holde til, en turbo?

hjælper det at skifte blæser ud så den ikke trækker når man er oppe i fart? ved godt det er maginaler..

Den køre ellers fint, men på motor vejen ville det være lækkert med bare lidt mere fart.
Index
41723: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (16-01-2007 15:32:18) (svar på 41722)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Øhhh...hvordan mistet topfart ?? Det skal godtnok være nogle ordenlige gummiklodser for at det sker. Er du sikker på at det ikke bare er dit speed-o-meter der har fået større fejlvisning ?

Højere fart?...Tja... de eneste to helt sikre måder er 1.at blive trukket af en RRC V8. 2.At skubbe den ud over Møns klint.
Der er ikke mulighed for så mange "sprællemandsøvelser" med en flad 2,5 diesella.

Med V8 hilsen
Claus
Index
41724: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (16-01-2007 16:31:00) (svar på 41723)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.156.190)
Hej Rolf, kunne det tænkes at du er gået 1-2 størrelser op i fodtøj, så vil dit speedometer nemlig vise forlidt?
(jfr. Kjøller - fejlvisning)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
41725: hvorfor ? (16-01-2007 16:55:35) (svar på 41724)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.212)
Hvorfor vil du have mere fart ? det er jo en 2,5 N/A diesel du har købt, hvis du ønsker at køre hurtigere ja så har du nok valgt den forkerte bil.

med venlig hilsen

Steen med en 90" 2,5 N/A diesel som er godt tilfreds med en marchfart ca. 85 km/t og som aldrig kunne drømme om at pine motoren op på 100 km/t.

www.sitecenter.dk/laro
Index
41726: sv: hvorfor ? (16-01-2007 17:04:00) (svar på 41725)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.212)
Nå spøg til side, da jeg fik sat 235/85/16 MT på min 90" viste mit speedometer også ca. 10 km/t mindre end med de gamle 235/75/16. Det har så efterfølgende vist sig at speedometret nu viser stort set det samme som min GPS, samt diverse hastighedsfølere langs vejkanten. Min konklusion er at det faktisk er mere nøjagtigt nu, end før.

med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro
Index
41728: sv: sv: hvorfor ? (16-01-2007 17:13:07) (svar på 41726)
Jens Hoffmann #6925, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.66.172.53)
Her er lidt legetøj som viser forskellen på dækstørrelser.
http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Så kan man jo prøve om ens teorier holder vand
Index
41736: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (16-01-2007 19:16:07) (svar på 41722)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.63)
Du har forskellige muligheder, at få mere ud af maskinen, selvom det ikke vil presse dig ind i sædet ved accelleration...

Dysserne bør være i tiptop stand, åbningstrykket på 135 atm korrekt indstillet.

Fordelerpumpen( dieselpumpen) kan du få efterset og justeret til bedste ydelse

Et KN-filterindsats til luftfilterhuset.

Luftindtaget kan du flytte, så det får direkte og koldere indsugningsluft end fra det sted, som fabrikken har udset. Har du snorkel på bilen, er øvelsen udført. Har du ikke lyst til en snorkel, kan du vende indsugning ind i venstre forskærm og forbinde den med med et mindre luftindtag på toppen af skærmen. Der er hul med gitter i forvejen. Wingtop Air intake kan købes i off road butikker. Denne øvelse gav min OneTen ca. 5 % flere km pr literen.

Møllen giver for lidt, vil jeg mene, og jeg ville ikke investere i el-blæsere af den grund.

Hos Turner Engeneering kan du købe et Performance Topstykke til din 2,5 n/a, hvilket iflg. diverse udsagn skulle give ca. 20 % mere ydelse. Link til Turner i oversigten på hovedsiden.

Min OneTen 2,5 n/a med 7.50 x 16 har en misvisning på 3 km/h på speedometeret iflg. GPS og diverse hastighedsmålere langs vejkanten.

Det kan være, du synes de grove dæk er mere macho, men de forringer brændstoføkonomien. Brug dem ved terrænkørsel og ha' et set til daglig kørsel.

På 750x16 burde din marchhastighed IKKE overskride 100 km/h.

Og lad motoren falde til hvile efter kørsel i 1 til 2 minutters tomgang.

Index
41741: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (16-01-2007 20:24:38) (svar på 41722)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.84)
ang blæser.
Det er en virkelig god ting at afmontere vingerne.Jeg har selv gjort det, og det har givet rigtig meget.Temperaturen vil stige nogle få grader, hvilket kun er en fordel.Jeg kørte 600 km. her i weekenden med en stor boogietrailer - ingen problem, heller ikke i den gevaldige skrå modvind.
Prøv det.
per olesen
Index
41778: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 09:43:49) (svar på 41722)
Rolf (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.116.122)
Mange tak til alle, for de forskellige svar,

Jeg var godt klar over, at jeg ikke ville komme til at blæse afsted, men lidt har jo også ret..

En snorkel, må jeg have fat i.

Alt hvad der kan få dyret til at gå lidt bedre, vil vel være et plus.

kan jeg køre hele året, uden vinger på blæseren? hvad med bykørsel?
er det smarteste ikke en temperatur styret blæser og hvor køber man sådan noget?
Index
41780: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 12:43:45) (svar på 41778)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.78.251)
Jeg har på min S3 monteret en blæser foran køren, som så kan tændes fra kabinen når der er brug for den ( fx. hvor man holder i kø ).

Jeg ved ikke hvad den kommer fra.. men den ligner nået fra en opel .
jeg tænke om du ikke kunne have plads til at selv lave et stel og sætte en motor med vinger på din køler.

Du må da have lidt plads hvis du fjerne de orginale vinger.

Hvis den skal være styret af vand tempraturen skal du jo have en føler med. det ved jeg ikke om man kan bygge på frem løbs slangen til køren ???
jeg syntes nu det virker fint bare med kontakt.

VH
Brian
Index
41781: sv: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 13:42:02) (svar på 41780)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Hej Brian

En blæser foran køren ?! lyder som alletiders idé...jeg kan også blive ganske ophedet/ophidset af at holde i kø. Har du brugt sådan en kontorbordmodel eller en fra en kompjuder?

Den der med fremløbsslangen til køren må du forklare nærmere... er den til vand eller øl og hva´ med afløb ?

Med lun hilsen
Claus
Index
41787: sv: sv: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 15:34:10) (svar på 41781)
Brian Schwartz #7587, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.174.163)
Okay der skulle have stået:
Frem løbs slange til KØLEREN og ikke køren ..

Men en slange til køren med øl kunne være en ide .. ( var der ikke engang et billed på forsiden af en med fad øl på front hjælmen ?? )

Nå men jeg var lige ude og tage et billed af hvordan min sider foran KØLEREN ...

Men min er jo så også en S3 .. jeg ved ikke hvor meget plads der er i de andre modeler ??
Men nemt er det !!!

- Brian S
Index
41798: sv: sv: sv: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 21:45:22) (svar på 41787)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.28.200)
Øv-øv...hvor kedeligt...

Nå, spøg til side. Metoden med den seperate kølerventilator kan absolut anbefales. Der er plads på alle serie og defendermodeller.

vh Claus
Index
41782: sv: sv: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (18-01-2007 13:48:46) (svar på 41780)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.198.44.238)
Jeg har på min 90" 2,5 N/A Diesel både snorkel og elektrisk blæserkøling i stedet for den originale blæservinge, og det giver uden tvivl mere plads i motorrummet samt mere og hurtigere varme om vinteren. Mine 2 blæsere er termostatstyret og kan tvangstyres med en afbryder fra kabinen.
Du kan se mere på min hjemmeside på linket nedenfor.

Med venlig hilsen

2547 Steen

www.sitecenter.dk/laro

Hvis du vil vide mere om at eje en ældre Land Rover…

Index
41945: sv: 2,5 D N/A nogen muligheder for lidt mere fart? (23-01-2007 11:24:41) (svar på 41722)
Steen Pedersen #6930, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.88.239.190)
Jeg har fået monteret et transmissionskit på min TD5. Det gav mindre støj, lavere omdrejningstal, bedre brændstofsøkonomi og 20 km på toppen (150 km/t)eller mere