tilbage

Land Rover Forum  

43915: Førstegangskøber søger råd (10-03-2007 01:19:04)
niels hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.137.196)
D'herrer entusiater,

Vores 2. bil er røget til skrot og vi skal have en "ny". Fruen ønsker sig brændende en Land Rover. Jeg kender ikke LR - overhovedet og vil være glad for klub medlemmernes input og råd.

Fruen har set en Land Rover Freelander 2,0 Td4 5d på dette link http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=153201042

Dejlig bil, men hvad skal jeg tænke over? Er 293.000 km langt for sådan en fætter? Er der særlige ting ved denne model, alder, km osv. jeg skal være opmærksom på? Ryger min pensionsopsparing i forsikring? Osv.

Jeg vil være glad for jeres input om dette og hint.

Vh
Niels
43917: sv: Førstegangskøber søger råd (10-03-2007 01:31:26) (svar på 43915)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej Niels.


Hvilke behov har i? Skal i køre langt hver dag? Skal i trække trailer? skal den i terræn og arbejde?

Naturligvis er 293000 km langt, men det er jo et spørgsmål om hvordan bilen er kørt og behandlet og passet.

Hvis i har et større kørselsbehob er freelanderen i mine øjne en god bil, relativt støjsvag (sammenlignet med en 90" 300 tdi) og kan da også trække en trailer.
Men den store arbejdshest er den jo ikke, i forhold til sine brødre. Skal du trække tunge læs må du videre, og skal du køre terræn ville jeg også vælge anderledes, selvom det vil være rart at se flere freelandere køre terræn.

Defenderen er LR's arbejdshest, simpel, kompromisløs og håbløs i mange henseender og alligevel noget jeg elsker :D
Range Rover classic er meget meget mere komfortabel og blød, væsentligt bedre på længere landevejs ture end defenderen. Discovery er en mellemting, eller rettere var, ved ikke helt hvorledes en disco 3 skal beskrives.

Søg i forum, der vil du finde mange svar på dine spørgsmål.


Hilsen Stephan
43922: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (10-03-2007 09:14:13) (svar på 43917)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.214.139)
Som sådan enig med Stephan ..... bortset fra, at det vist ofte er sådan, at det langt fra alene er kørselsbehovet, der planter folk i den rigtige LR-model. De her biler gør jo noget ved én ... trænger ind under huden´og tvinger mundvigene ud i det bredeste smil, man nogensinde har præsteret.

Selv har jeg kørt både Range Rover Classic, Freelander og Defender i nævte rækkefølge, med sidstnævnte som min absolutte toppreference, og med den oplevelse, at Defenderen er meget bedre til lange ture end sit rygte - ja faktisk bedre end nogen anden bil, jeg har kørt langt i før. Men det er nok smag og behag...

Mit forslag vil være, at I kører nogle ture i de forskellige modeller og mærker efter, hvilken af dem, der giver den der følelse af at vinde over al (konens) sund fornuft. Så har I bilen ;-)

Men tiilbage til Freelandere. For f.s.v.a. det med at trække, som du skriver lidt om, Stephan, så tænker du vel mest på forskellen i max. vægt (op til 3,5t), gør du ikke?

Med sine 112hk og hele 260Nm v/kun 1.750 omdrejninger er Freelanderen (Td4) vel som sådan mindst lige så stærk en trækker som en 300 Tdi'er og nedefter i Defender programmet, er den ikke?

Held og lykke med valget, Niels :-)
43946: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (10-03-2007 18:17:38) (svar på 43922)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
Hej søren.

Jo du har ret, det er ikke kørselsbehovet der afgør det. og joh, den er umiddelbart ligeså stærk som en 300 tdi, tror bare jeg opfatter den som mindre stærk, min fejl. men den har ikke reduktionsgear eller husker jeg forkert?

Jeg kører også langt i min defender og elsker det, men der er iøvrigt også stor forskel på de enkelte defendere. min som er født som pick up, er væsentligt mindre støj isoleret, end andre modeller og specielt i forhold til min kammerats 110 van (oprindeligt bus). Og når der så er 285/75/16 BGH MT så er den ikke lydløs :D.

Som hverdags bil tror jeg freelanderen er rigtigt god, og kan en masse, men som du siger er det smag og behag.
43961: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (10-03-2007 23:55:32) (svar på 43946)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Søren,

293.000 km.... Alene tanken om et så højt kilometer tal får skrækken til at løbe igennem mig.... Fordi: det er er meget højt kilometertal - med mindre du/I altså er vant til så høje tal på tælleren....

En dieselbil er dyrere at skrue på (motormæssigt) og TD4 motorene har ikke været helt problemfrie - kender en dame, der har en TD4 HSE med automatgear og den er nu på sit 3. topstykke - hun kører normalt / nogle vil sige kedeligt.

Den har godt nok motorvarmer hvilket mindsker slidtagen meget i startøjeblikket pga. det varmere kølevand. Forhandleren er almindeligvis regulær (har selv købt bil der!) Rust er ikke et udpræget problem men næsten alle tests påpeger begyndende rust tidligt i bilens levetid - derfor er supplerende rustbeskyttelse et must!

Men husk at alle dele har rullet 293.000km - hjullejer, affjedring, gearkasse m.m.

Bilen har jo reelt levet et "taxaliv" (kilometermæssigt) - blot på længere tid.

Freelander er forholdsvis lille og nem at jonglere rundt med i byerne - For mange den idelle "konebil" (hvad det så end er for et begreb??!!)

Jeg ville selv forsøge at finde en Freelander med et lavere kilometertal - vent lidt! Den nye Freelander 2 er lige kommet og der er mange som vil skifte de næste måneder - der var måske et bedre tilbud.

Men din kone har god smag under alle omstændigheder!

Held og lykke med jagten!
43966: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 08:26:07) (svar på 43961)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Vil det sige, at hvis man har en bil, der har kørt mere end 300.000 km, bør man omgående skrotte den, og være glad for den indkasserede skrotpræmie?
mvh
Knud
43969: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 09:36:40) (svar på 43966)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Hej Knud, det er jo kun her i Danmark man bruger bilerne flere gange, i landene omkring os skrotter man bilerne når de når 8-10 år og 250-350.000 km.
Man kunne da også have på fornemmelsen at fabrikkerne beregner at bilen kun skal holde den nævnte tid, da den så kommer i den såkaldte "reparetionsalder" hvor komplette bremser, undervogn, kølere, rust, sæder, instrumenter osv. er ved at være færdigt.
Taxa'er kører ca. 250.000 km så er de færdige og skal genopbygges, det gør f.eks. Mercedes.
Jeg læste en atikel i det tyske Auto Motor und sport, om deres VW Passat redaktionsvogn, den var 4 år og havde kørt 240.000 km den blev skildt ad i atomer og karrossen blev målt op, man konstaterede at karrossen totalt havde mistet sin stivhed og det ville være uforsvarligt, rent sikkerhedsmæssigt, at genopbygge bilen igen, d4en blev skrottet.
Så den der køber en 8-10 år gammel stor "sikker" bil til sin famillie, skal bare være klar over at den altså er brugt op. og ikke lever op til de krav som man forventer.
Mvh
Kenneth Poulsen - der kører gammel "sikker" Volvo fra -93 der er brugt op, med 400.000 km på klokken.
43973: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 09:57:05) (svar på 43969)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
I mine unge dage, var folk ved at gå op i limningen, når de havde en bil, der var ved at nå 100.000 km og alle frarådede at købe en sådan bil. Jeg så dog tilfælde på at biler den gang sagtens kunne køre 250.000 km.

I dag er grænsen måske rykket op til 150.000 km?

Jeg købte for et par år siden en vogn, der havde kørt 400.000 og Hustru har siden kørt 80.000 i denne spand, som kvaler mig ved at skulle have nyt oliefilter og motorolie for hver 15.000 km, og irriterende nok bruger den så 1 liter af olien mellem hvert olieskift. Ligeledes har jeg haft den pinsel at måtte skifte BEGGE forlygtepærer. Hvor irriterende!

Jeg synes måske I er lidt ude på det teoretiske overdrev, når I er så skræmte for en bil, der har kørt 300.000 km. Der er stor forskel på biler af i dag og så det man kendte for 50 år siden.

Mit råd til førstegangskøberen: Hvis det er en velholdt bil, der ikke har været med i krigen og den i øvrigt er rimelig i pris, kan du roligt kigge videre.

mvh
Knud, der ikke lider af fobi mht kilometer :-)
43975: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 10:03:08) (svar på 43973)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Hej Knud

Der kan du bare se - havde du købt en nyere bil til din hustru skulle du kun skifte olie og oliefilter for hver 30.000 - smily.

Hilsen
Eddie - hvis personbil af tvivlsom engelsk oprindelse netop har spunget BEGGE forlygtepærer.
43974: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 09:58:30) (svar på 43969)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
Så må der eks. være mange volvo'er i danmark. Da volvo for år tilbage beregnede, at deres gennemsnitlige levealder var 18-20 år på den producerede vognpark.

Hvis man kigger eks. efter bil i tyskland - er der ikke nogen problemer med at finde biler fra før 1997 - så de skrotter tilsyneladende ikke alle deres biler(jeg har lige hjulpet dem af med en fra '89).

Hvis man tager en alm. personbil og skilder den ad - ja så er der vel ikke noget stivhed tilbage i bilen - man har jo fjernet alt det der holder bilen sammen.

hilsen
Eddie - som netop har afhændet en godt brugt BMW fra 95 med 570.000 km på klokken.
43976: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 10:20:04) (svar på 43969)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Kenneth!

Fakta: Sverige har Europas ældste bilpark - pga. den lave luftfugtighed i nordsverige finder man de bedste ældre biler deroppe.

Og endelig en der kender til lidt statestik i autobranchen!!! Nej spøg til side.. det er der mange der gør. Men faktum er ganske som Kenneth siger, at fabrikkerne beregner bilerne til at klare 7-8 år - derefter må bilerne gerne "falde fra hinanden - ikke nødvendigvis pga. rust, men fejl og problemer anses ikke længere for "et problem" for bilproducenternes image.

hvis man køber en 6 år gammel bil med ca. 300.000 km på klokken må man bare være forberedt på at have et sæt ordentligt værktøj i hjemmet (for det bliver der uværgeligt brug for).

I vores husstand har vi også haft biler med "høje kilometertal" - den seneste der blev solgt rundede 367.000 inden salg - den havde kørt 205.000 da vi købte den - og var da 7 år gammel - det gør vi bare ikke igen - ikke at den var dyr i drift - men pålideligheden er jo så som så med "aldrende" biler.

Selvfølgelig kan der også være problemer med nye eller nyere biler, men risikoen stiger jo proportionalt med alderen (ikke meget anderledes med mennesker, desværre).

Det er muligt at finde biler, der har kørt langt, og som stadig er "friske" - altså uden rust og med en dokumentérbar servicehistorie - men det er jo altid op til den enkelte køber at vurdere om bilens pris er rigtig i forhold til stand, kilometertal, årgang, udstyrsniveau m.m.
Hvorvidt omtalte Freelander er "fit or fight" skal jeg heldigvis ikke vurdere - jeg ville bare ikke kaste mig ud i det??!!

Thorstein - der gerne vil købe en bil fra 1950'erne - så er jeg nemlig mentalt forberedt på at ALT skal laves fra day one!
43977: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 10:41:05) (svar på 43976)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.95.136.190)
Lige en korrektion, nå jeg skriver skrotter, mener jeg afhænder, gider ikke have mere, værdiløs, bortskaffes, osv.
Mvh
Kenneth Poulsen - der ikke altid udtrykker sig helt klart.
43990: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (11-03-2007 21:35:07) (svar på 43977)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.109.7)
Hej Niels,

Som du kan læse er der mange ting for og imod. Km, alder, type osv. - men som du kan bide mærke i, så er alle vist enige om, at en Land Rover er det rigtige valg...alt andet ville vel også være sært på DLRKs eget forum!

Men tilbage til dit spørgsmål.

Jeg har selv en Freelander 2,0 Td4 fra midten af 2001, den havde kørt 98.000 da jeg købte den for et år siden, og jeg har nu kørt 38.000km i den. Der har været en del småfejl, men næsten alle har skyldtes slitage, og dem der ikke har har fik jeg heldigvis lavet på forhandlerens 6 mdr's garanti. - Dermed ikke sagt, at Freelanderen er fejlfri. Det vil jeg aldrig påstå! Den er en rigtig Land Rover, og kan opføre sig sært. Jeg er dog fuldt tilfreds med min.

Men igen, det afhænger nok også af måden, hvor på den bliver brugt. Jeg bruger min til terrænkørsel som jeg har lyst - og når jeg har chancen. Den bliver heller ikke sparet på lande- og motorvej, og jeg kører meget, og af og til får den nok også rigeligt med speeder. Det har dog ikke haft nogen som helst indflydelse på de fejl der har været på den.
Det har været en ny styrekugle, problem med soltaget, slitage på turboslanger osv. Ting som man generelt kan læse om på alle typer biler. Den eneste ting der har skuffet mig, var at jeg var nødt til at skifte det forreste kardankryds. Det kostede en 5-6.000 inkl. arbejdsløn. Men så igen, hvis bilen konstant kører på asfalt og pænt, så går det nok ikke sådan lige i stykker med det samme...

Prøv at søg på Freelander her i forummet - der er masser af læsestof om køb af netop en model.

Dog vil jeg lige slutte af med en lille oplysning der går en smule i rette med Alexander Thorsteins indlæg længere oppe i tråden. Han skriver:

"En dieselbil er dyrere at skrue på (motormæssigt) og TD4 motorene har ikke været helt problemfrie - kender en dame, der har en TD4 HSE med automatgear og den er nu på sit 3. topstykke - hun kører normalt / nogle vil sige kedeligt."

Det er første gang nogensinde, at jeg hører om Freelander 2,0 med Td4 motor der har blæst et topstykke. Søg overalt på nettet, det er ikke en "kendt" fejl, og det tror jeg også langt de fleste LR mekanikere vil give mig ret i. Jeg vil ligge hovedet på blokken, og påstå, at BMWs Td4 motor nok er noget af det mest stabile der er puttet i en Land Rover i nyere tid. At de ikke er helt problemfrie er totalt nyt for mig.

(Og her risikerer jeg nok en stribe af kommentarer fra andre end Td4 ejere - men jeg kan tåle dem)

Knæk og bræk med bilkøbet - uanset hvad, så lad det blive en Land Rover i en eller anden afskygning. De er så hyggelige.
44029: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 16:47:48) (svar på 43990)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Mikkel,

Jeg blev nødt til, at undersøge mit udsagn efter dit indlæg - og jeg må irettesætte mig selv - SORRY!!! Det var en alm. 2.0 TD HSE - men 3 topstykker er stadig korrekt (Og vel ca. 2 FOR MEGET??!!)

Når jeg sider at dieselbiler er dyrere at "skrue på" skal det forstås således, at de er mere kritiske hvad angår brændstof (skal være renere - ellers går pumpe og dyser lettere i stykker) Gløderør kan være et "helvede" at få op efter et par hundrede tusinde kilometer... Knæk! om igen.... ØV ØV og tre gang ØV. Turbo - og dertil hørende slanger - intercooler - alt sammen noget der ikke er på benzindrevne biler - og derved ikke nogen omkostning til rep af do. Ydermere har dieselbiler også flere problemer med korrekt justering af brændstofpumper end benzinere - derfor ser man ofte dieselbiler "ose" afsted - jeg ser her bort fra "chiptunede" biler.

Og ja alle Land Rover biler er gode (omend jeg er mest til benzinmodeller - og langbenede lyshårede modeller - AV, der kom kagerullen fra "hjemmestyret")

god vind derude!
44035: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 19:09:40) (svar på 44029)
eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.197.208)
er det ikke fortsat noget sludder.

Du kan jo ikke på en benzin bil se om den forbrænder korrekt - da det jo ikke oser på samme måde som på en diesel. og der kan vel være mange årsager til at en diesel oser/ryger - så det kan vel ikke alene tages til indtægt - at når en diesel ryger som er pumpen fejljusteret eller motoren står foran en hovedrep.

Hvor tit er det lige at en turbo går i stykker? Det er altså ikke noget jeg hører at folk skifter hver anden week-end. Turboslanger? intercooler? Hvad er det helt præsic de bruges til - jo at køle lidt atmosfærisk luft ned - men der er jo ikke noget tryk i sådan en intercooler - I øvrigt er langt de fleste intercoolere naturligt smurt med overskudsolie fra turboen.

Jeg skal ikke gøre mig klog på Dieselmotorerne i Freelanderen - men min 300 TDI gør det sku ok nu på 12. år og med 225.000 km på klokken. Det eneste der er gjort ved den motor gennem årene er skift af vandpumpe (og generator - har ikke noget med motoren at gøre) jeg har endnu skift af dyser og gløderør tilgode. Så tror jeg også at jeg har skiftet olie en enkelt gang eller to.

til niels:
Hvis du skal kører 30 km. om dagen - er det vel omkring 8 til 10 tkm du kører om året - så skal du selv vurderer om det skal være den. Du har formegentlig undersøgt markedet for Freelander og ved hvilke priser de står til - så må du jo selv vurderer om prisen står i mål til km.tallet.

Hilsen

Eddie
Der lige som knud ikke har fobi'er mht. kilometertal.
44039: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 19:54:49) (svar på 44035)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.88.121.55)
Hej Eddie

Tak for opbakning til min forræderiske holdning til kilometer! :-)
Så er vi altså 2, der ikke har fobi mht mange kilometer, og jeg vil så vente med at køre min RRC med små 400 og min Mondeo med små 500 k på tælleren til ophug, til de helt uoverstigelige problemer melder sig!

Jeg synes det er lidt underligt, at man alene pga kilometertallet dømmer en bil ude.
Tænk på at der er fjolser, der køber en splinterny 4X4 og så høvler den afsted på motorvej med 200 km/t og accelererer den maksimalt, hver eneste gang, helt ud i det røde felt på omdr.tælleren. Gad vide hvor godt motor og transmission har af det og hvor længe?

Køber man en bil med mange kilometer, får man den typisk også billigere, og har altså råd til at reparere lidt på den. Hjullejer og div. bøsninger koster ikke en herregård, og gearkassen køber man fra den som fjolset har smadret.

En bil med rigtig mange kilometer, typisk en pendlerbil, har i sagens natur almindeligvis også været passet ordentlig, idet ejeren jo har været afhængig af pålidelighed.

At en bil er gammel og har kørt mange kilometer er ikke ensbetydende med at den er mere upålidelig. Hvis den er det, er det fordi ham der vedligeholder den ikke er sin opgave voksen.

Jeg startede i dag min 50 år gamle traktor, Fordson Major, som jeg havde efterladet udendørs hele vinteren, for første gang i år. Den startede i første hug, idet den er vel vedligeholdt med nye tændrør og perfekt tændingsanlæg. Den fik lidt strøm fra min RRC :-)

mvh
Knud, med flere årtiers aktivt liv med sære engelske automotive produkter, der altid har kunnet starte og køre.
44040: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 20:08:26) (svar på 44039)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Eddie,

Når en dieselbil ryger meget.. er det da ikke tegn på at noget er "rygende galt"... det er enten for meget brændstof (eller for lidt luft) - eller underkompression således at den kan bruge af motorolien som "drivmiddel".

Selvsamme "problematik" i form af unødig røgudvikling findes ikke direkte med en benzinbil, men miljøpåvirkningen bliver lidt den samme - unødig udvikling af uønskede reststoffer i udblæsningsluften. "Giftigheden" af udstødningsgasserne er bare lettere at se ved en dieselbil pga den sorte røg fra svovl i dieselolien. Vi har jo her i DK et meget højt ppm (50) tal i diesel i forhold til en del af vore nabolande.

hvorvidt LR er præget af "afbrændte turboer" skal jeg ikke være orakel udi.... men risikoen for turbohaveri er givet større ved høje kilometertal fremfor lavere pga. slidtage- her ses bort fra køretøjer der med bruges til "entreprenørkørsel". Denne type brug foranlediger almindeligvis hyppigere olieskift for, at opretholde fabriksgaranti. "Ekstrem kørsel" eller rettere gadaræs er vel ikke så hyppigt i LR produkter - selvom de nyere kompressor modeller bestemt kan magte denne disciplin mesterligt. Men enhver bil kan ødelægges af en "idiot" bag rattet - høje omdrejningstal i kold tilstand med brug af turbotrykket inden olie og vand har fået lov til at gennemvarme alle motordele....

de fleste dieselbiler med turbo går sædvanligvis "død" pga. manglende olieskift, lav oliestand, tilstoppede luftfiltre/intercoolere, forurenet brændstof (tanken hjemme på gården - den med alt bundslammet)

Men egentlig gik denne debat vel på hvorvidt man burde købe en bil, der havde rundet ca. 300.000km og ikke på hvorvidt man bør skifte den nuværende ud - hvis man køber en bil med et lavt kilometertal (ca. 50.000 eller deromkring) og køre i den til den runder 3-400.000 km med passende vedligeholdelde (altså minimum service som foreskrevet af producenten - gerne mere!) så ser jeg intet til hinder for, at det ikke skulle lykkedes. (forbehold for diverse akutte reperationer).

Hvis alle beholder deres biler så længe bliver der imidlertid ikke nogen til salg til de af os der gerne køber en bil der lige har fået "taget toppen af prisen"

Og kilometerfobi?? Jeg ville ikke selv købe en bil med et højt tal til daglig kørsel hvis jeg ikke kunne skrue selv (det kan jeg imidlertid) men vi er jo alle forskellige - og tak for det!)

Thorstein - der stadig gerne vil have en gammel bil fra 1950'erne med en million på klokken - hvem har en, de ikke skal bruge mere???!! (svar gerne i Roverbørsen!)
44067: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (13-03-2007 09:38:08) (svar på 44039)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.18.98)
Jeg må også støtte dine synspunkter omkring mange km på uret.
Min Defender 3000 TDI har rundet 304.000 uden motorproblemer.
Ej heller med turboen, som dog har fået spulet intercooleren nogle gange.
Den har nyligt været til syn og opnåede særdeles fine resultater på røgprøven. Jeg kender ikke bilens historie før 128.000 km, men herefter har jeg selv vedligholdt den.
I den tid jeg har haft den er der aldrig rørt ved pumpe, dyser eller gløderør.
Jeg har observeret en begyndende svag rumlen ved belastning (hvordan man så kan høre en svag rumlen i en LR?) og regner med snart at skulle kigge på krumtap/plejstangslejer, men eller går det fint.

mvh

Vagn
44071: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (13-03-2007 10:43:54) (svar på 44067)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.18.98)
Jeg fik anbragt mit indlæg forkert. Det er Knud´s synspunkt jeg vil støtte.

mvh

Vagn
44024: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd (12-03-2007 14:20:51) (svar på 43969)
Mark N. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.183.252)
Dette gælder vel kun biler med selvbærende karosse (ala. Freelander)?
43992: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (11-03-2007 22:42:27) (svar på 43915)
niels hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.94.137.196)
Fantastisk !

Tak for jeres mange indlæg, det var flere end jeg regnede med.

Og nu til hvad jeg har konkluderet af min læsning.

Reparationer (her må fnises)
Jeg er kontor mand, laver kontor dims og kan ikke skille en motor ad i hoveddele (endsige udpege dem med en pind). Derfor må er jeg på udkig efter en bil der har et pænt element af ... stabilitet og er billig at reparere. (er der forresten nogen der ved hvor man kan finde et reparations indeks over alle biler? Altså hvor ofte, hvor dyrt det er reppe bilen? Tænker det findes, men kan ikke finde det nogen steder). Af den årsag afskrækker indlæggene om "taxa slidt", "aldrende biler" og "3. topstykke" og lignende.

Findes der et "lær at fikse din LaRo kursus for dum-boms i dlrk regi"?

Kørselsbehov
Den skal køre max 30 km om dagen, - på asfalt. Det nærmeste den kommer off road vil være hundehømmere. Den kommer aldrig til at trække noget af betydning. (udover -åbenbart- penge op af lommen på mig til service).

Når jeg alligevel ikke afskriver LaRo'en som 2. bil er det fordi jeg meget hellere ser frue og barn godt kørende og stort smilende end godt kørende og ikke smilende i en fornuftig bil.

Tak for jeres input.

vh
niels
43994: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (12-03-2007 07:11:24) (svar på 43992)
stephan svensson (medlem) (ip-adr: 62.107.183.146)
ville bare give dig et eksempel på at du ikke nødvendigvis skal frygte et stort km tal. Min 90" 300 tdi har kørt 340000 km med original motor og ser ud til at nå de 400000..
44094: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (13-03-2007 21:21:45) (svar på 43994)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.153.182)
Hej Niels, Kort sagt, bilen skulle være OK. Forhandleren er også kendt som OK.
Mht terræn kørsel, Du aner ikke hvad der kan ske når din kone (og dig) melder sig ind i DLRK! Mange en "sød husmor" er blevet "hardcore off-road" og kan sætte Angelina Jolie til vægs! Forskellen er at vores piger ved hvad de laver i firhjulstræk!
44102: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (13-03-2007 23:44:09) (svar på 44094)
Mikkel Pærremand Gregersen #5583, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.109.7)
Hej igen Niels,

JEg ville personligt heller ikke blive afskrækket af det høje km-tal. Hvis bilen er serviceret efter forskrifterne, og der er de obligatoriske 6 mdr's garanti på vognen, så er det vist ikke den store risiko når kørselsforbruget ikke er andet en max 30 km om dagen og ren landevej.

Der er både kurser i det ene og andet i DLRK regi - men tro mig, nogle af os, er bare ikke designet til at lære at skrue i biler. Lige meget hvor gerne jeg selv vil, så er det så begrænset hvad mine tykke bløde kontorfingre kan fatte at dreje på. Men jeg har alligevel en LR, nu en Freelander, før en gammel Range Rover - det er et mærke med sjæl, og bilerne opfører sig vist også derefter...

Og til Vagn der skrev længere oppe;
"Min Defender 3000 TDI har rundet 304.000 uden motorproblemer."

En 3000 Tdi - det må være en ordentlig maskine du har fået smidt i din Land Rover!!! (Indsæt her en meget stor smiley)

44109: sv: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (14-03-2007 08:46:19) (svar på 44102)
Vagn Altmann #4361, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.53.18.98)
Ja de taster, de taster.
Det er nok lidt voldsomt med 3000 TDI, selv om man siger at overdrivelse fremmer forståelsen, så er der vel grænser for hvor meget man kan overdrive uden at blive opdaget i dette dejlige forum.

mvh

Vagn
44117: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (14-03-2007 09:23:37) (svar på 43994)
Peter Struntze #2005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.166.132.124)
Når nu I ved hvor langt en LR motor kan holde, så havde Dansk Auto Hjælp Præstø en LR 130" gril-vogn, som havde rundet km 600.000 da den blev solgt til bjærgningsskolen i Esbjeg. På de 600T havde motoren fået skifet toppakning en gang (da der var en chaufør der valgte at lade være med at kontrolere kølevand) derudover var der kun almindelig vedligeholdelse på motoren.
Det kan tilføjes at den i samme periode sled to gearkasser op !
Så bare klem på derude, der vist et par tusinde km til jeres 300 TDI'er bliver slidt op.

Hilsen
Struntze
44868: sv: sv: sv: sv: Førstegangskøber søger råd - Niels igen (01-04-2007 23:36:47) (svar på 44117)
Anders Frederiksen #6352, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 62.243.81.55)
Jeg kan tilføje at den omtalte 600t km LR efter min bedste overbevisning er en 110, og at den forøvrig bjærger løs i det vest jyske endnu. Den er forøvrigt monteret med hydraulisk spil både for og agter....se det er bjærgning
anders