tilbage

Land Rover Forum  

Index
49466: Har jeg turboproblemer? (06-08-2007 23:54:31)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.8.154)
Hej Forum

Jeg har netop opdaget, at jeg har kørt med en knækket slange på turboen (den jeg har kaldt "A" på billedet). Motoren er en 200 tdi, og jeg har sandsynligvis kørt sådan et godt stykke tid, så jeg har lige et par spørgsmål:

Hvad sker der/kan der ske ved det?

Hvad med det lille stempel ("B"), skal det kunne bevæge sig eller skal det sidde fast? skal det evt. justeres på ny?

Ja, jeg går ud fra, at det har noget med ladetrykket at gøre(?), men jeg har desværre ikke meget forstand på turboen, så jeg håber, der er nogen, der kan hjælpe.

Med Land Rover hilsen

Niels Henrik Bach
Index
49468: sv: Har jeg turboproblemer? (07-08-2007 00:28:01) (svar på 49466)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.112.251)

Hej Niels Henrik,
Et hurtigt bud: Den slange, du kalder "A" er forbundet til din waste-gate (det er "stempel-dimsen"). Ideen er at når turbo-trykket når en bestemt værdi, vil wastegaten lukke det overskydende tryk ud (i det fri eller f.ex. ned ved indsugningen).
Formålet er at beskytte din motor mod for højt ladetryk. Ud over wastegaten plejer motorstyringen også at have limits for f.ex. max. brændstofmængde, så reguleringen sker ad flere veje.
Uden at have nogensomhelst erfaring med LR´s dieselmotorer (men derimod fra Volvos benzin-turboer, hvor arrangementet ser næsten identisk ud...) vil jeg ikke tro, at der er sket nogetsomhelst, og at du kan nøjes med at skifte den dårlige slange.
Du har ret i at pinden B skal kunne bevæge sig, men den går meget stramt, og jeg tror ikke den behøver omkalibrering.

mange hilsener
Bo Helsted, medl. #7196, RR V8 1976 (Renoverbar Rover...)
Index
49579: sv: sv: Har jeg turboproblemer? (08-08-2007 12:04:39) (svar på 49468)
Niels Henrik Bach (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.6.194)
Lige et opfølgende spørgsmål: Du skriver stemplet til wastegaten går meget stramt. Bør jeg tjekke, at det ikke har sat sig og evt. motionere det. Eller skal jeg bare holde mig fra det?

/nh
Index
49478: sv: Har jeg turboproblemer? (07-08-2007 08:56:23) (svar på 49466)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 130.227.79.100)
Hej
Jeg vil da gerne give Bo ret. Skift slangen, eller bare saml den med et frisk stykke. Så skulle du have en fin bil igen. Og justering, nej... Hvis ikke du allerede har rørt den, så lad da endelig være med det.

Jimmi
Index
49482: sv: sv: Har jeg turboproblemer? (07-08-2007 10:13:26) (svar på 49478)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.54.6.194)
Mange tak for jeres svar. Slangen er på igen og jeg har egentlig ikke kunnet mærke forskel i motorens ydeevne. Så nu vil jeg køre ud i solen med ro i sindet

/NH
Index
125296: sv: sv: sv: Har jeg turboproblemer? (26-07-2012 23:47:20) (svar på 49482)
Thorbjørn Fritzbøger 4037 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 89.150.127.196)
Hvis slangen var helt blokeret ville motoren kunne opbygge et alt for højt ladetryk, men da der er tale om tryk på omkring en bar har knækket sansynligvis ikke blokeret reguleringstrykket til wastegaten, hvilket også indikeres af at motoren kørte normalt, det skal dog lige tilføjes at forskellen kun er ved fuldgas.
du kan teste wastegaten ved at sætte tryk på slangen via dækluftpistol med manometer, et tryk på lige under en bar burde få armen til at bevæge sig.