tilbage

Land Rover Forum  

Index
56639: Topstykke 2,5n/a (04-01-2008 13:19:15)
Jens Bergholdt #4398, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 82.143.209.32)
Jeg har netop renoveret min 2,5-D n/a.
Topstykket var revnet og der var tæringer i en cylinder. Så er man jo ligesom "vejen vist".
Blokken blev planet og boret op(+0,20),ny stempler (+0,20) og så selvfølgelig et nyt topstykke med renoverede dyser. -
Nu er vi ved at være ved sagens kerne! Jeg har fået et topstykke til en 2,5 t/d. - Den eneste forskel er, så vidt jeg kan se, at indsugnings hullerne på manifold siden er noget mindre end på det gamle n/a topstykke. Forhandleren hævder, med stor overbevisning, at det ikke betyder noget. Så vidt jeg har forstået findes der nu kun et lagernummer, man får altså samme topstykke uanset om det skal bruges på n/a eller t/d.
Jeg synes bare ikke der er voldsomt meget "liv" i motoren, i forhold til hvad jeg forventede. - Den starter fint, lyder fint, ryger ikke,bruger ikke olie, men selv svage stigninger i højt gear, det går bare ikke.
Er der nogen der har erfaring med dette, så hører jeg meget gerne fra jer.
Med venlig hilsen,
Jens Bergholdt
Index
56669: sv: Topstykke 2,5n/a (04-01-2008 18:20:16) (svar på 56639)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.140.146)
Hej Jens,

Jeg har også en 2,5 N/a, motoren går rigtig godt efter jeg har fået renoveret den og op til ca. 85 km/t er der ingen problemer, men lidt op ad bakke og modvind så kan den intet i 5 gear.

Jeg har godt nok ikke noget turbo topstykke, men nok lidt sammen problem.

Jeg har indtryk af, at det er maginaler der afgøre om min bil kan samle nok kræfter til at trække i 5. uden tagbøjler og det rigtige tryk i dækkene, kan jeg fint køre 100 - 110. men blæser det bare lidt og opadbakke, er den helt færdig.

har set mig lidt varmt på et performance topstykke fra Turner, men jeg er lidt i tivivl om man for nok for pengene..
Index
56670: sv: Topstykke 2,5n/a (04-01-2008 18:20:34) (svar på 56639)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
Selvfølgelig betyder det noget, gennemstrømningen i portene er direkte afhængig af tryk og portareal. I dit tilfælde kører du med undertryk(sugemotor), og det mindre portareal er derfor katastrofalt for din motors ydelse.

Så den køber jeg ikke.

/tony
Index
56672: sv: sv: Topstykke 2,5n/a (04-01-2008 18:24:26) (svar på 56670)
Rolf Kronborg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.61.140.146)

Er der nogen steder i københavns området, man kan køre hen og finde ud af om ens motor yder optimalt..
Index
56753: sv: Topstykke 2,5n/a (06-01-2008 00:17:33) (svar på 56639)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 88.212.122.178)
n/a står for "no acceleration".

Har selv haft en af slagsen i en 90". Det går ikke så hurtigt.

F.eks. sådan noget som at dreje ind på en landevej fra stilstand, der skal man vente til der er laaaangt til næste bil for at kunne nå at komme op i nærheden af 80 km/t før man blive indhentet.

Det kan anbefales at bruge 205/80R16 eller andre "lave" dæk for at få gearingen lidt lavere.

I terræn eller med trailer og den slags i langsom fart der trækker den fint. Det er en god "bondegårds motor".