tilbage

Land Rover Forum  

Index
56740: Hvad hedder den (05-01-2008 21:25:53)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.43.253)
Hvad hedder den aksel der sidder bagerst i en lt230 transfer box... den der altid bliver slidt pga oliemangel ?

vh
Anders
Index
56744: sv: Hvad hedder den (05-01-2008 23:21:44) (svar på 56740)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.149)
Den hedder- gear-mainshaft transfer FRC 8917 (til firecyld)
Index
56745: sv: Hvad hedder den (05-01-2008 23:28:39) (svar på 56740)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.210.93)
Og akslen hører faktisk ikke til LT230-transferkassen, men til LT77 hovedgearkassen...

Tandhjulet, som akslen passer ind i, hører derimod til LT230 transfergearkassen.
Index
56746: sv: sv: Hvad hedder den (05-01-2008 23:43:39) (svar på 56745)
Anders Pekruhn #7413, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.43.253)
ok
mange tak for svarene
Index
56749: sv: sv: Hvad hedder den (05-01-2008 23:52:57) (svar på 56745)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.149)
Som jeg læser, så spørges der om hvad akslen i transferkassen hedder og den hedder mainshaft-transfer, der bliver strålerne slidt tilsvarende som på gearkasseakslen, er det denne som indspørgeren mener,så
hedder den mainshaft; der er flere udformninger, her skal man vide suffix`et på den aktuelle gearkasse, på dansk hedder den højgearsakslen.
Index
56763: sv: sv: sv: Hvad hedder den (06-01-2008 14:35:43) (svar på 56749)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
Fandt lige et par fotos af de forskellige dele, som jeg vedlægger til fremtidig reference.

På første foto ses de to sammenkoblede gearkasser, LT77 hovedgearkasse og LT230 transferkasse.

PTO-dækslet på LT230 transferkassen er afmonteret.

Dette dæksel kan afmonteres uden videre foranstaltninger. Olieniveauet ligger under dækslets niveau. Der findes pakninger hertil - ellers kan man bruge flydende pakning.

Når dækslet er afmonteret er det muligt visuelt at inspicere tilstanden af noterne.

Problemet er nemlig at idet samlingen mellem mainshaft-akslen fra hovedgearkassen og indgangstandhjulet til transfergearkassen ligger over olieniveauet bliver notgangene indvendigt i indgangstandhjulet ikke tilstrækkeligt smurt, hvilket bevirker at noterne langsomt slides væk.

Tilstanden for notgangene kan altå uproblematisk inspiceres ved at afmontere viste PTO-dæksel.
Index
56764: sv: sv: sv: sv: Hvad hedder den (06-01-2008 14:39:18) (svar på 56763)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
På billedet er indgangstandhjulet halvt afmonteret. For at nå dertil skal yderligere et dæksel indeholdende en lejeskål afmonteres. Dette inderste dæksel afmonteres nemt, men det er vigtigt at man efterfølgende bruger en ny pakning, da pakningens tykkelse er afgørende for korrekt preload på det bagerste leje på indgangstandhjulet.

Det kan være nødvendigt at løfte et hjul og vrikke lidt rundt med kardanakslerne for at få gearnene til at gå tilpas i indgreb til at indgangstandhjulet kan lirkes ud.
Index
56765: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad hedder den (06-01-2008 14:43:08) (svar på 56764)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
På dette billede ses det bagerste af LT230 gearkassen efter at indgangstandhjulet er afmonteret (ses i nederste venstre hjørne af billedet.

Akslen i centrum stikker baglæns ud af hovedgearkassen (LT77) og er altså den der overfører fremdriftskraften til transfergearkassen. Derfor er det også vigtigt at noterne på denne aksel er i god stand - hvis noterne slides helt kører akslen jo blot rundt uden at overføre kraften til transfergearkassen. Motoren kører altså, men man kommer ingen veje!
Index
56766: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad hedder den (06-01-2008 14:46:12) (svar på 56765)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
Nærbillede af udgangsakslen fra LT77 (mainshaft) som viser meget slidte splines (noter).

Hvis tilstanden af noterne ser ud som ovenstående er det på høje tid at foranstalte en form for reparation.

(Problemet er at hovedgearkassen skal totaladskilles for at udskifte udgangsakslen.)
Index
56767: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hvad hedder den (06-01-2008 14:54:15) (svar på 56766)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.86.60)
Sidste billede viser et afmonteret indgangstandhjul hvor man tydeligt kan se at notgangene også her er meget slidte.

Den korrekte måde at reparere slidet på er at ilægge en ny udgangsaksel i hovedgearkassen, derefter påbolte denne til transfergearkassen og derefter montere et nyt indgangstandhjul. Når man montere nyt indgangstandhjul kan man samtidig montere en lille olietyv (midtjydsk har dem) som varetager den fremtidige smøring af noter og notgange i samlingen.

Hvis man står med et pludseligt opstået problem kan man foranstalte en nødløsning ved at svejse de to komponenter sammen.

Bagerst på udgangsakslen er findes der et gevind (vistnok 3/4"), hvorpå man kan montere en passende møtrik. Derefter svejses denne møtrik fast til udgangsakslen, hvorefter det yderste af møtrikken svejses fast til indgangstandhjulet.

Hvis man beslutter sig for svejsningen skal man huske på at svejsestrømmen aldrig må løbe gennem lejer eller gear! Jordklemmen skal holdes således at strømmen kun løber gennem de komponenter man ønsker at svejse sammen.

Derudover skal man tage hensyn til at svejsevarmen kan få komponenter til at slå sig skæve. Lav svejsningen som små dybe punktsvejsninger overfor hinanden (ligesom ved krydsspænding af et hjul) og køl evt med trykluft mellem svejsningerne.

Husk at inderste dæksel (med lejeskål) skal være monteret og spændt i korrekt moment når svejsningen foretages.