tilbage

Land Rover Forum  

57887: lidt RR problemer (23-01-2008 19:32:03)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Jeg er kommet til at købe en 87'er Range Rover i lørdags... jeg ved ca INTET om denne type bil, så lidt hjælp vil jeg gerne have..
Bilen går faktisk ok (kørte den 400km hjem )men den larmer "klung" ved tilkobling efter gearskift, jeg kan ikke helt høre hvor det kommer fra.. ( gear eller bagtøj )har i nogle ideer til hvad det kan være ?

Den starter fint, men ryger lidt.. ryger ved opstart og hvis den skal slæbe meget.. ( grå, hvid røg )og bruger noget vand også.. olie ser fint ud. nogle ideer til det problem ?

håber i kan hjælpe lidt..

VH Peter
57889: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 19:48:04) (svar på 57887)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Måske du skulle løfte sløret for, hvilken motor der forefindes i din fine RRC!
mvh
Knud, med RRC 1986 2,4 VM
57892: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 19:57:01) (svar på 57889)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Nååå ja det nunne være det var 4td en ide.... undskyld.. det er en 2,4 vm
Vh Peter
57895: sv: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 20:26:57) (svar på 57892)
klaus rugbjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.212.4.229)
Hej kontrol af bagtøjskugle og toppakninger/topstykker ville være en meget god start...
57897: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 20:30:22) (svar på 57895)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Er de slemme til at tage toppakninger ?
57898: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 20:38:58) (svar på 57887)
Mark Philipsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 194.105.164.226)
Hej Peter.

Det Klonk du kan høre når du skifter gear eller slipper din kobling er helt normalt og ikke noget du skal være nervøs for.
Sådan er bilen lavet, det er et slør som skal være der (har jeg fået oplyst af LR forhandler) Det er noget med differne så vidt jeg har forstået.
Jeg havde det også i min 3,5 V8 men lærte mig selv at køre med det og det endte med at jeg kørte uden klonk, det tager lidt tid, men det gør det meste jo :-)

Bruger den vand! Tjek din olie, hvis den ser fin ud, er du heldig. Det kan være der er gået en toppakning eller i værste fald et topstykke...

Held og lykke

Mvh. Mark
(tidliger RRC 3,5 /p38 2,5 DSE)
57901: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 20:49:51) (svar på 57898)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Olie ser fint ud.. så håber på det (bare er en toppakning.) og jeg har tænkt over at jeg kan undgå den dejlige lyd med lidt forsigtighed, men i alle "normale" biler ville jeg jo sige at der var noget HELT galt..er der ellers noget jeg skal løbe over på sådan en vogn, hvad har de af svage ting ?
57903: sv: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 21:29:45) (svar på 57901)
Anders Lindberg Madsen #7561, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 194.239.7.138)
Hej Peter,

"kom til at købe" - he-he... That´s the spirit!

Har selv en 3.9 EFI med automatgear, så jeg kan ikke give så mange råd mht. motor og gearkasse. Men ja - "klonket" er nærmest en LR feature. Det betyder selvfølgelig at der er noget der "slasker", men de er ret hårdføre og en del klonk er "normalt".

Jeg bor i Kbh. centrum og du er velkommen til at kigge forbi en dag med bilen. Bortset fra motoren er vores biler rimeligt identiske.

Så vidt jeg har erfaret, er følgende vist standard ved ældre RR:
- Rust i fodbrønde, bagagerumsbund og skærme.
- Rust i tværvange bagerst.
- Rust i tanken (vistnok oversiden).
- Rust i bagklapper.
Men alt sammen overkommeligt at udbedre.

Og så er der alt det mekaniske som jo bliver slidt og skal holdes/skiftes. Sørg for at få skiftet olier (motor, gearkasse, transfer-kasse, differentialer og drejeskåle) med mindre du er 100% sikker på at tidligere ejer lige har skiftet. Og tjek din kølervæskes antifrost-evner hvis vi får hård frost.

Rigtig god fornøjelse med bilen!

/anders
RR 3.9 EFI 1991
57904: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (23-01-2008 21:41:04) (svar på 57903)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Jaaa jeg sad lørdag morgen og så på DBA.dk og der var jo så lige en Range rover i hornbæk, ringede til manden og kl 16 kørte vi fra jylland.. kl 03 søndag morgen stod der en range rover i gårdspladsen hunden vågnede og var ved at æde mig..*S* men ja sådan gik det til... dejlig gammel maskine, men jeg siger tak for hjælpen !!

57910: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 03:48:56) (svar på 57904)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Til lykke med den fine vogn.
Du skal være overordentlig meget opmærksom på om der hele tiden er vand nok på kølesystemet.
Det var jeg ikke, så jeg har kørt med et revnet topstykke nu i længere tid, men har fået det til at overleve i nogen tid med bloktætner, men netop i går, tog jeg den ind for at kigge nærmere på sagen ved at pille det skildt ad.
Klonk, hak, knald osv er kun noget du gør i begyndelsen, hvorefter man finder ud af at indrette sin kørsel, så det ikke siger noget "down under"
Jeg er også ved at gøre min klar til syn, hvilket har indbefattet montering af heavy duty bagfjedre og nye gasstøddæmpere, hvilket har hævet røven, så den ser helt anderledes frisk ud nu. Mange af disse vogne ser man med røven i "vandskorpen", hvilket ser så elendigt ud.
Bagbremserne skal du også påregne at være over jævnligt. De laver tilsyneladende så lidt, at det er meget svært at holde skiverne blanke, og caliberen sætter sig i stempler. Det er en god ide at pille det skildt ad, jævnligt, og motionere og rense/slibe.
Prøv at forvarme 2 gange og se om ikke den starter pænere og mere nabovenligt.
Jeg synes det er en noget bedre motor, end rygtet vil gøre den til og så er det jo en herlig vogn at køre!

mvh
Knud
57919: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 09:35:08) (svar på 57910)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Jeg er ikke helt enig i den generelle holdning om at klonkene skal accepteres.
Der kan være mange ting, der giver disse klonk. Først og fremmest slidte bøsninger og kugleled der hvor akslerne sidder fast. Desuden kan opslidte kardanled give klonk, og sidst men ikke mindst kan en slidte aksler i gearkasserne give klonk.
Jeg er helt enig i, at man kan lære at køre så de minimeres, men jeg ville ikke betale fuld pris for en bil der klonker for meget.

Jakob E S
57913: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 06:29:25) (svar på 57887)
Christian Carl Holten + #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.5.169)
Hej Peter.
Du kan høste mange erfaringer fra klubbens " guro" Svend Callesen fra region lolland-Falster.Svend er hvist nok ukåret Roms mester i RRC 2,4 vm. Jeg tror ´du kan finde hans kontakt nr under region Lolland-Falster siden
Velkommen i klubben
Vh
Chr
57928: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 11:07:47) (svar på 57887)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hej Peter

Tillykke med bilen, fint køretøj og det skal jeg sige for jeg er selv den glade ejer af en 87'er med 2.4 VM. Den har jeg nu noget erfaring med. Motoren er sådan set ok, det er bare ikke den mest støjsvage af slagsen. Når den bruger vand er der et par ting der skal checkes, som flere er inde på så er det toppakning og topstykker. Er der ikke noget synligt på toppakningen skal (efter min mening) topstykkerne trykprøves. Efter det burde fejlen være fundet. Hvis det er en motor du har tænkt dig at beholde synes jeg du skal overveje om der ikke skal 4 nye topstykker på fordi hvis det ene er gået så er de andre nok ikke såå langt bagefter... Der er to forskellige toppakninger, den tradionelle type og en nyere af stål. Jeg kører med stål pakningen fordi jeg bilder mig ind den ikke kan ødelægges. Hvis du vælger stålpakningen skal endepladerne i hver ende af motoren bearbejdes ned til højden af topstykkerne, 90 mm, for at spændeklodserne ikke kommer til at side skævt. De fleste dele kan du sagtens købe i DK, du kan også handle hos VM-specialisten i England. Det er ikke dyrere end herhjemme og nogle stumper kan du kun få hos dem. Ok, måske hos en Land Rover forhandler men det er vist ikke gratis.
Jeg synes du skal skille motoren ad og starte med at finde ud af hvor fejlen er. Og derefter finde ud hvad du vil gøre. Der er ikke noget svært ved at skrue på den motor, det er bare noget omstændeligt.

Mvh
Jesper, #7282
57947: sv: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 16:38:36) (svar på 57928)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Citat:
Der er ikke noget svært ved at skrue på den motor, det er bare noget omstændeligt.
Citat slut.

Ja det må jeg dælme give dig ret i!!
Er ved at pille topstykker af.

mvh
Knud
57949: sv: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 17:10:03) (svar på 57928)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Hej Jesper.
Det lyder som om du også har været på den med topstykker. Kan man ikke se sig frem til, hvilket topstykke, der er revnet, når man står med dem i hånden?
Er der et typisk sted, revnen ligger?
Jeg har det problem, at jeg har givet motoren bloktætner, hvorfor der ikke lige nu er nogen utæthed og en trykprøve vil sandsynligvis ikke kunne afsløre noget????
Grunden til at jeg gik i gang nu, er at den skal til syn og nu i den senere tid er den begyndt at strinte olie fra sig i en grad så guderne må sig forbarme. Jeg kunne ikke lokalisere svineriet, med efter at turbo, udst- og inds. manifold er fjernet, fandt jeg olielampekontakten, placeret lige over starmotoren i oliegalleriet, som var blevet utæt. Den sidder da mildest talt åndssvagt!!!

mvh
Knud, der næsten ikke orker at gå ud igen og fortsætte nu, efter et glas hvidvin! :-)
57958: sv: sv: sv: lidt RR problemer (24-01-2008 19:02:20) (svar på 57949)
Peter Korsgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.196.177.28)
Jeg siger mange tak for hjælpen... jeg må jo lige prøve at smide bilen på en lift og se hvor den dejlige "klong" lyd kommer fra, jeg kan også se der skal en ny tvær vange i bag til og lidt plade... så må jeg lige slå toppene af den motor bagefter..

VH Peter
57983: sv: sv: sv: lidt RR problemer (25-01-2008 13:04:53) (svar på 57949)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.83.6)
Hejsa

Jo der er et typisk sted de revner og det er mellem ventilerne. Det er dog ikke nogen garanti for at topstykket er defekt ligesom at det ikke nødvendigvis er i orden hvis det ikke er revnet. Toppen kan godt være revnet inde under forkammeret der er presset i. Det har jeg selv prøvet. Hvad der så kan ses ved en trykprøvning efter den har været "udsat" for bloktætner ved jeg ikke. Det cylinderservice firma jeg bruger tester tryktester ved 6 bar og i 60 grader varmt vand i en halv time eller var det en time, det kan jeg ikke huske. Anyways så bør det give resultater. I hvert fald uden bloktætner.
Ja den olietrykskontakt er ikke så fikst placeret ligesom boltene til turbo og manifold ikke er de nemmeste at komme til. Ved oliekontakten har jeg ofret en fastnøgle og skåret den over, svejst den sammen i en vinkel på 90° og svejst en ødelagt top på i den anden ende. Så har jeg et fint værktøj til at løsne kontakten. Det fungerer fint. Den koster heldigvis ikke så meget hos Paddock.
Jeg var lidt i tvivl om jeg skulle fortsætte skriveriet her, jeg nænner næsten ikke at fortælle at det er noget mere langsommeligt at samle motoren igen end at skille den ad, plus at vandmanifolden skal af igen efter den har været startet og kølet af for at efterspænde topstykkeboltene. På min, som er en 87'er, skal jeg også tage motorophængende af for at sænke motoren, ellers kan jeg ikke få spændt de inderste topbolte. Efter 1989, tror jeg det er, er torpedopladen ændret så det ikke burde være nødvendigt. Som jeg skrev så er ikke svær men omstændelig, meget omstændelig... suk!
Men det hele kan lade sig gøre, min har nu kørt 10000 km siden i den kom i drift igen i august og kører fint.

God arbejdslyst
Jesper, #7282
57991: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (25-01-2008 18:14:40) (svar på 57983)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Jeg satser på at det er toppakningen som er svagelig, primært, mellem vandkanaler og oliekanaler.
Den har ikke på voldsom vis blæst vandet af. På et tidspunkt skiftede en god del af kølevandet opholdssted til oliebeholdningen, som steg betragteligt, men efter en gang bloktætner blev det roligt igen. Jeg skiftede dog olie og filter.

Ja de bagerste topbolte er noget kryptisk placeret. Det kostede nogle bukkede ring- gaffelnøgler blot at løsne dem!
Sært nok var det en gammel rusten 13 mm ringnøgle fra et hobby cykelreparationssæt, der stod distansen. Kom ikke og sig at klunserværktøj ikke duer!! :-)
Jeg må opfinde en måde til at spænde dem igen. Jeg orker ikke at sænke hele skrammelværket.

Har du en snild løsning på, at finde ud af hvilken tykkelse toppakning man skal købe? Jeg er ikke så betaget af den med blytråd eller siliconepølse. Der må vel være et mål på selv topstykkerne?

Jeg må medgive, at turboens opsætning ikke maner til jævnlige afmonteringer! :-)

Under turboen stødte jeg på noget jeg vil vurdere til at være en vacuumdåse. Der var dog ingen slange på studsen.
Hvor skal en evt. slange komme fra? og hvilken virkning har denne dåse?
Hvis den, ved øgning af turbotrykket, kunne befordre nogle flere hypper, vil det være interessant at etablere en slange. Motoren har kørt fint uden slangen.

mvh
Knud
58022: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (25-01-2008 21:54:39) (svar på 57991)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.239.91)
Ja olie og vand er i denne forbindelse lige som skæg og snot, bedst holdt adskilt! Det hersens med tykkelsen på toppakningen er til at have med at gøre. På selve pakningen er der i kanten et, to eller ingen hakker og det angiver tykkelsen. Køb en med samme antal hakker. Det er huller hvis det er en stålpakning i et stykke. Nej det her med at pille motorophængene af er ikke så festligt men jeg fandt det nødvendigt for at få plads til top, vinkelmåler og en ordentlig bamse af en arm til at spænde med. På min bil er der kun plads hvis man sænker motoren. Og der skal spændes hårdt, der skal nye bolte på og det er strækbolte og de lever til fulde op til deres navn, de strækker sig. Imponerende meget endda. Jeg satte et mærke på bolt og top ud for hindanden, spændte de regelmenterede 35 Nm og derefter 2 x 70 grader, startede bæstet, lod den køle af og løsnede boltene og efter spændte en efter en med de ligeså regelementerde 2 x 60 grader og mærket kom 15-20 grader længere!
Vakumdåse??? Øh.. pas! Medmindre det er den lille "trykdåse" der aktiverer wastegaten i turboen, i så fald skulle der gerne være en slange/rør fra kompressordelen til studsen på dåsen. Har du mulighed for at tage et billede billede? Hvis det er den gør den det at den regulerer ladetrykket så det ikke bliver for højt ved trykket via dåsen åbner wastegaten inde i turboen der derved leder noget af udstødningsgassen udenom turboens turbinehjul. Er der ikke nogen slange/rør så er der et eller andet der ikke som det skal være...
Jeg har ikke rigtig nogen erfaringer med at skrue ladetryk på diesler, benzinere jo men ikke diesler. Men det vil ikke hjælpe stort kun at skrue på ladetrykket medmindre der også bliver skruet på indsprøjtningspumpen og der er jeg endnu mere på bar bund. Jeg har fået nogen erfaring med benzinturboer og den fortæller mig at den ladeluftkøler der sidder på RRC diesler ikke er særlig stor. Min holdning at hvis man skal ud i sådan noget med øgning af ladetryk er at så bør den også udskiftes til noget større og mere flow-venligt.
Kom lige i tanke om her til sidst at der en udemærket grund til sænke motoren og det er så bliver det nemmere at få luften ud af kølesystemet i og med motoren kommer til at ligge lavere end ekspansionsbeholderen. Selv det ikke er så fedt at skrue dem af...

Mvh
Jesper, #7282
58041: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (26-01-2008 12:13:22) (svar på 58022)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Så fik jeg taget lidt skilderier af mit projekt topstykke.
Der går et rør fra turbodelen til dåsen, nok ikke en vacuumdåase, nok snarere en trykdåse. Det der forvirrer mig er at der sidder en studs i enden af denne dåse, med gevind og et lille hul i enden, men der er ikke gennemgang videre ind, Så den har nok ingen betydning ud over at være gevindstang, for den møttrik, der sidder længere inde.
mvh
Knud
58042: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (26-01-2008 12:18:24) (svar på 58022)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Her et skilderi af et topstykke.
Når du nævner det med hak i pakningen, formoder jeg, det er det lille hak, der findes for enden af skruetrækkeren?
Når der kun er et hak, må det vel være i standardtykkelse eller den tyndeste. Det passer meget god med at toppene ser ret friske ud og måske/forhåbentlig ikke er så forfærdelig gamle og måske kan have et langt og lykkeligt liv forude? :-)
mvh
Knud
58044: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (26-01-2008 13:37:46) (svar på 58042)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.239.91)
Aha, det var sådan en ting. Det må være fordi det er en KKK turbo og ikke en Garett, dem jeg kender mest til, at jeg ikke lige tænkte i de tanker... men det er til justering af ladetrykket hvis man skulle finde på slige sager. Skruer man den ene vej øger man trykket, og sjovt nok hvis man skruer den anden vej sænkes det. Der sidder en fjeder inden i og det er den man ændrer forspændingen på.
Jeg har en anelse svært ved at se hakket i pakningen men ja det sidder i kanten og har nogenlunde den størrelse. Antalet af hakker har ikke noget med toppene at gøre men derimod højden på stempler og plejlstang og dermed i sidste ende på kompressionsforholdet. Og man kan derfor heller ikke sige noget om topstykkernes tilstand ud fra det. Et hak er den tykkeste, 1.62 mm. Kig pakningerne meget nøje efter for se spor efter forbrænding eller andre sygdomstegn på pakfladerne, hvis det er en toppakning der er gået skal der være det, ellers tyder det mere på at det er en top der revnet. Bør trykprøves. At du har kunnet hælde bloktætner i og fået fjernet fejlen lyder for mig mere som et defekt topstykke end en toppakning. Måske bliver det sværere at finde et evt. defekte topstykke nu ved en trykprøvning pga bloktætneren...

Håber det lykkes.
Jesper, #7282
58049: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (26-01-2008 14:11:36) (svar på 58044)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Desværre er der ikke de typiske sodfaner på toppakningerne, men på den anden side set, har den jo heller blæst vandet af i lyntempo, som jeg før har oplevet det med dieselmotorer.
Vandet er blot forsvundet stille og roligt. Jeg har haft en lille dunk stående under overløbsslangen fra kølerdækslet, men der kom aldrig noget i den. Men hvor f.... blev vandet så af?
Det har stået på i flere år, men langt hen i forløbet, efter en periode med en masse koldstarter (blev brugt til at trække rundt med et rullende stillads!), begyndte den at lempe vand over i olien, meget voldsomt og pludseligt, men intet i min overløbsdunk. Bloktætneren stoppede dog øjeblikkeligt denne adfærd.
Udluftningsslangen fra krumtaphuset har været ført ned under maskinen, i stedet for til luftfilteret. Der var lidt snask i topddækslerne med udluftningsstudsene, men ikke så meget at jeg tror på at det har haft nogen betydning.
mvh
Knud, der er lidt mystificeret.
58051: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (26-01-2008 15:49:41) (svar på 58049)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.6.111)
Hej knud
dåsen på dit billed er din wastegate jeg har selv kørt med den strammet lidt op det giver lidt mere krudt i kareten kig godt efter der er et lille udluftnings hul på wastegaten som skal være rent det kan renses med en papirclips pas på ikke bare at jokke den ind det skal gøres med søsters hånd. mht til dit van forbrug jeg har selv prøvet at det var en af Oringene på foringen til cyl 1 der var blevet mør(jeg har aftrækker værktøj til foringerne hvis du får behov), hvis du vil være helt sikker på paknings tykkelsen så er det med måleur så du finder foringshøjden .

Lars/Biltris
der har været der et par gange i mine div Vm ere
58091: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (27-01-2008 23:41:18) (svar på 58051)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.239.91)
Mærkeligt, jeg skrev et indlæg i går lørdag og der er ikke noget nu(!). Forsvundet i cyberspace... Er det muligt? Nå men det må vist vente med et nyt, køjen kalder. Stay tuned.

Jesper, #7282
58126: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (28-01-2008 21:54:11) (svar på 58051)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.239.91)
Når man higer og søger i gamle bøger nærmere bestemt rep. manualen så finder man ud af at Lars har aldeles ret. Hvor jeg havde det andet fra står hen i det uvisse... Beklager.
Lars, det lyder interessant at du har skruet på ladetrykket, har du nogen målinger af hvor meget du skruede det op? Kunne være sjovt at vide. Meget strengt tage kunne jeg også godt tænke mig lidt mere moment, specielt med noget på krogen. Hvor køber du stumper til din motor?
Knud, når du startede motoren kold kom der så meget vanddamp ud af udstødningen? Hvis ikke så kunne Lars meget vel have ret i at det er o-ringene der er utætte. Der er godt nok 3 men 20-22 års drift men at der ikke ommer noget i din overløbsdunk tyder mere på en utæthed et andet sted. Det betyder så til gengæld at foringerne skal ud. Kan gøres med motoren i bilen.

Jesper, #7282
58134: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (29-01-2008 09:14:06) (svar på 58126)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Det forunderlige er, at den ryger ikke i udstødningen, kun hvis den fejler i starten og kun tænder på 3 cyl. 2 gange fortænding og straks løber den rent, uden nogen særlig røgudvikling.
Der er heller ikke vand i olien, undtagen da det gik helt galt som beskrevet. Den har mistet vand i flere år, uden tegn på noget i olien eller bare slam på indersiden af påfyldningsdækslet.
Jeg og andre har tilbragt timer under motoren med at glo efter vandspild.
En teori kunne være, at den ganske langsomt har presset vand over i olien under drift, men ikke hurtigere end at det er fordampet i samme tempo???? Men er den ikke lidt søgt, og skulle man så alligevel ikke kunne se rester efter i det mindste glycolen??
Ved nærmere studium af pakfladerne på blok og toppe, kan man måske, med lidt god vilje, se nogle skygger, der kan minde om røgfaner. Der er meget snask, brunt, i visse områder inde i de lukkede huller i toppakningen, der burde
være tørre, hvilket kunne tyde på at vandet har bevæget sig lidt uautoriseret rundt.
Motoren har været skildt af og "overhalet" for 5-6 år siden og toppene ligner ikke noget 22 år gammelt værk. Cylindre og stempler ser aldeles fine ud, helt tørre uden våde arealer efter olie, så det tyder på at denne overhaling, som jeg ikke kender det præcise omfang af, har omfattet mere end en motorvask.
Jeg satser på, at det er toppakningerne, der har været svage. Den får nu en stålpakning.
mvh
Knud
58151: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (29-01-2008 16:26:45) (svar på 58126)
Lars Billingsley #3879, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.164.6.111)
jeg har ikke nogen målinger på effekt forøgelsen men det er ikke det helt store men der kunne mærkes forskel i acc .
mht til stumper så har jeg bla købt hos carl christensen a/s og samlet sammen når der har været stumpmarked , meca viborg ,jeg har også købt i England da vi var i Billing (vm dele står ikke så højt i kurs der) og ikke mindst så har jeg byttet og krejlet hos onkel calle i Holeby

Lars/Biltris
58155: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (29-01-2008 16:47:36) (svar på 58151)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.120)
Har lige købt toppakning og lidt andre dele i Glostrup hos Holm. Han er ret velsassorteret og en flink, men halvdyr ka'l.
Så er det bare om at komme igang med at samle lortet.
Jeg tror nu nok, jeg vil afstå fra at skrue op for ladetrykket. Kan jeg bare få den til at køre almindeligt, vil jeg såmænd være rigtig glad og tilfreds.
mvh
Knud
58179: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: lidt RR problemer (29-01-2008 22:41:22) (svar på 58155)
Jesper Mørkhøj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.184.239.91)
Jamen så er der jo kun tilbage at sige god arbejdslyst, der er der til et par timers muntert arbejde(!!!). Spøg til side, hvis du bruger stålpakningen som du har truet med er det vigtigt at du får fræst endepladerne ned på samme mål som topstykkkerne, ellers kommer motoren altså ikke til at virke da klodserne mellem toppen og endepladen ikke kommer til at ligge rigtigt. Jeg prøvede det på min en motor, klodserne lå skævt, jeg ringede til VM-specialisten i England og han gav mig ret.

Håber du får en velfungerende motor igen.

Mvh
Jesper, #7282