tilbage

Land Rover Forum  

Index
58507: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 21:27:44)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Vi var igen på vej til syn idag, kom dog hellere ikke dengang særlig lang (2m): flækket udstødningsmanifold! Det er heldighvis nemt at skifte, tror jeg indtil videre. Men da jeg sidst havde klodset bilen op i bagenden, opførte gearkassen sig lidt mærkelig. Bagerste diff virkede fint, men det var som om der var en diff-spærre i centerdifferentialle, jeg kunne ikke rotere et baghjul ad gangen. Først ville jeg tjekke håndbremsen - det kunen jo være at den havde sat sig, men da jeg ikke fik tromlen af, legede vi lidt med de der farvede håndtag og vupti pludselig kunne foreste og bagerste trækaksel dreje uafhængig. Sker sådan noget ind imellem når gearkassen ikke bevæges i længere tid eller skal man være bekymret?
Index
58508: sv: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 21:57:36) (svar på 58507)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Hmmm
Min gamle serie 2a havde stået stille i 13 år, og gearstænger gik da temmeligt trægt men lidt wd40 kunne trænge in og løsne.
Derefter mere wd40 og alm olie ovenpå.
Teorien var at wd40 fortynder olien og lader den trænge ind.
Derefter fordamper WD40 og der er bare olie langt inde i mekanikken.
I hverfald virker gearstængerne nu, og har jeg ikke oplevet de symptomer du beskriver, medmindre jeg har glemt at slå 4x4 fra.

Er du sikker på den ikke bare har stået i 4x4 position.

Første gang jeg glemte at stille tilbage blev jeg ret foruroliget over bilen træghed i styretøjet og den hyggende bevægelser. Det gik over da jeg skuppede den røde gearstang fremad. :)

Hilsen Jens
Index
58509: sv: sv: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 22:06:15) (svar på 58508)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Jeg er rimelig sikker på at den gule var oppe, og alle stænger bevæger sig ret lette. Formodede mere at det måske gik lidt trægt indeni gearkasserne. Må afprøve lidt mere når vi forhåbentlig snart får den synet.
Index
58511: sv: sv: sv: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 22:26:02) (svar på 58509)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.251.195.2)
Hej igen.
Jeg har endnu ikke haft gearkassen åben. Men der er en ret stiv mekanisk forbindelse imellem gearstang og tandhul inde i kassen.
Så med mindre der er noget der er knækket så er det enten/eller eller frigearet i midten. ;)

Den gule er til 4x4 Høj gearing, samtidig er den røde fremme.

Når du sætter den røde tilbage i 4x4, Lav position springer den gule jo op. Og det skal den, ellers kvaser du gearkasserne.

Så selvom du er sikker på den gule var oppe, kunne den røde jo godt være i 4x4 lav position og derved oplever du den omtalte spæring.

Jeg ser lige nu at du skriver diff spærre. Det er der ikke normalt i en S2a. Der er center spærre som bliver aktivt idet du kobler i en af 4x4 mulighederne, enten via den gule eller røde stang.

?????? Eller er det kun ved den røde .......
Nej det må være ved både ved 4x4 lav og høj, for der er ingen centerdiff i en S2a. Akslerne går lige igennem ud til hjulenes diff'er hvor der ikke er diff-spær ....

Med NuErDetSnartSengetid hilsen
Jens


Index
58513: sv: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 22:55:30) (svar på 58507)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.90)
Hej Arthur.
Du bliver nok nødt til at sætte dig lidt ind i hvordan din bil virker.
Hvis bilen er i 4x4, enten ved at den røde gearstang er trukket tilbage, eller ved at den gule er trykket ned, så er for og bagaksel låst sammen gennem gearkassen.
Hvis du løfter et hjul vil du ikke kunne dreje det rundt. Derfor virker kardan bresmsen jo, når du trækker håndbremsen, kun i 4x4.
Den røde gearstang har et "frigear" i midterpositionen, hvilket man skal passe på, for her virker de almindelige gear ikke, hverken som bremsende effekt eller ved fremdrift.
Centerdifferentiale kom først på modeller med permanent firehjulstræk, samtidig med skruefjedrene, netop for at komme uden om effekten af de sammenlåste aksler ved kørsel på fast vej.
Venlig hilsen
Hartley 109" STW 1972
Index
58514: sv: sv: diffspærre i serie IIA (06-02-2008 23:23:16) (svar på 58513)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Jeg er bekendt med stillinger af gearstængerne - udover det er der heldighvis forklarende skilte i bilen hvis jeg skulle glemme det (igen). Det med diff-spærene var nu mest sarkastisk ment. Jeg har aldrig rigtig sæt mig ind i LR-gearkassernes virkemåde og særegne, derfor mine gætterier om der godt kan være en (temporær) misforhold imellem gearstængerne og kraftoverførelse i kasserne. Dette gæt blev så også lidt bekræftet da vi rodede lidt med stængerne og det hele løsnede sig. Akslerne var før tilmed "låst" sammen mens begge hovedgearkassens og transferboksens stængerne var i frigear positionen og det hang ikke sammen med min forstilling hvordan det virkede.
Index
58524: sv: sv: diffspærre i serie IIA (07-02-2008 08:14:20) (svar på 58513)
Tony Albers #4243, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.149.242)
"Derfor virker kardan bresmsen jo, når du trækker håndbremsen, kun i 4x4."

Ahva? Hvis du ser på bagakslen, kardanakslen og udgangsakslen fra gearkassen(hvorpå kardanbremsen er monteret) som en enhed, har du tre dele der bevæger sig koblet sammen med et differentiale. Hvis du låser een af disse tre dele, vil de to andre kunne bevæge sig, men i hjulenes tilfælde i modsat retning. Så hvis du aktiverer kardanbremsen, vil f.eks. højre baghjul kunne køre fremad, men vil så tvinge venstre baghjul til at køre baglæns -hvilket resulterer i at de ophæver hinandens virkning.

Så jo, kardan bremsen fungerer uanset hvordan den røde gearstang står.

/tony
Index
58563: sv: sv: sv: diffspærre i serie IIA (08-02-2008 00:29:08) (svar på 58524)
Hartley Nielsen #2128, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 83.91.61.244)
Hej Tony
Nu var Arthurs udsagn jo at han havde løftet et hjul fra jorden, og så snart man gør dette så har håndbremsen ingen virkning med mindre bilen står i 4x4.
Venlig hilsen
Hartley 109" STw 1972
Index
58568: sv: sv: sv: sv: diffspærre i serie IIA (08-02-2008 08:16:22) (svar på 58563)
Claus Vogter #2415, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.94.239.208)
Forudsat at ect. friløbsnav er aktiveret...

Claus
Index
58595: sv: diffspærre i serie IIA (08-02-2008 16:35:59) (svar på 58507)
Arthur Andreasen #6276, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.167.74)
Jeg er nok bare lidt for spændt, fordi vi glæder os så meget til syn, så var vi måske ikke nok præcis med skift mellem 4x4 og tohjulsdrift. Jeg skal nok fortælle hvis det genatger sig - altså låsning af drivaksel, ikke min upræcision. Det hjælper så hellere ikke når der falder dele ud af gearkassen ved olieskift.