tilbage

Land Rover Forum  

Index
60134: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 16:41:59)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.205)
hej

gaar med tanken om at montere blowoff, på min land rover 90" td 1986.det vil jo skåne turboen en del, er der nogle der har prøvet på det?

mvh martinj 7895
Index
60138: sv: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 17:31:22) (svar på 60134)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
hvis du finder en løsning hører jeg gerne fra dig. det er vist noget bøvl i det der ikke er noget spjæld på en diesel.

mvh Bjørn
2,5 TD 90" pickup
Index
60157: sv: sv: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 20:33:14) (svar på 60138)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.205)
hej bjørn

ja der er vist noget med at der skal monteres en kontakt ved speeder, og der skal også en magenetventil imellem, et eller andet.

mvh martinj 7895
Index
60158: sv: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 20:44:28) (svar på 60134)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hej

Blow off ventilens funktion er at lukke det overskydende luft ud, når man slipper speederen og dermed lukker gasspjældet på en BENZIN motor. På en diesel kan turboen komme af med luften så længe motoren kører rundt.

Hilsen
Ole

Index
60164: sv: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 21:35:55) (svar på 60134)
Jens Jagd #4674, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 62.107.30.111)
Hej Martin.

Mener du ikke en waste-gate?

Hilsen Jens
Index
60172: sv: sv: blowoff på turbo diesel (11-03-2008 22:20:27) (svar på 60164)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.146.40)
Wastegate er det der styre turbo trykket og den sidder for det meste på turvoen. ihvertfald på turboen på alle de landrovere jeg har haft hovedet ned i blowoff ventilen er den der give det pift når man skifter gear på en benzin turbo bil.

men jeg synes der kunne være sjovt hvis min TD kunne give det pift... det er kun lir.

mvh Bjørn
Index
60184: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 07:16:41) (svar på 60172)
Martin Jørgensen #7895, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 87.52.40.205)
hej

ja det er kun når man slipper gassen at den giver et pift, og ja det er kun lir.


mvh martinj 7895
Index
60185: sv: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 07:24:13) (svar på 60184)
Peter Toft-Christiansen #7799, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 90.185.56.180)
Hej

Bor et 2-4 mm hul i manifoldet.........det dur og hvorfor så det!
Jo ser du....da jeg havde denne fantastiske lyd fra min turbo hvergang jeg koblede ud, fik jeg at vide af mekanikeren at jeg havde et lille tæret hul i min manifold......det blev skiftet og så forsvandt den fede lyd som folk vendte sig efter.
Altså: boremaskine, 2-4 mm bor må kunne klare det trick

Mlrh
Peter Toft :o)
Index
60206: sv: sv: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 13:49:11) (svar på 60185)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.176.240)
tak det skal prøves. og hvis det er noget skidt så får det en svejseklat.
Index
60215: sv: sv: sv: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 16:11:00) (svar på 60206)
Claus Mittag #7793, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 89.150.92.84)
Hej Bjørn.
Lad os lige høre om det stunt virker;)
VH Claus
Index
60252: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 19:41:13) (svar på 60172)
Finn Kragh Lundsgaard #7635, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.214.172)
Umiddelbart uden at være turbo - nørd lyder det som om at "Blowoff" og "Waste gate " er en og samme ting, det er et spørgsmål om at der bliver lukket overskydende tryk ud
fra turboen, og korrekt så vidt jeg er orienteret så stilles turbo trykket på wastegaten i og med at man stiller den til at lukke op ved et bestemt tryk, dvs. at ladetrykket aldrig bliver højere end det wastegaten er stillet til.

Har hørt om folk der får år tilbage rodede med at bygge turboer fra biler over på motorcykler, men problemet var dengang at man ikke havde en wastegate, hvilket betød at turbotrykket bare fik lov til at stige så meget som nu udstødningen kunne få tubinehjulet til at piske rundt, hvilket medførte et ustyrligt "turbokick" med baglæns saltemortaler til følge :)
Turbokick = sjovt Ustyrligt turbokick = farligt

Idag er jeg ret sikker på at wastegaten på nyere køretøjer er elektronisk styrede, men ældre typer er mig bekendt mekaniske.

Der er nok ikke nogen farer for uanset hvor meget man fusker med, så får man ikke en 2 tons landrover til at slå en baglæns saltemortale.

Mvh.

Finn K. Lundsgaard
Index
60264: sv: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (12-03-2008 20:44:12) (svar på 60252)
Karsten Bøgvad Jensen #5867, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 90.184.10.40)
Det lyder som noget værre rod..sorry.
Så vidt jeg ved er turboen drevet af varme udstødnings gas, den skulle helst ind i turbine delen på turboen??
Men hvorfor bore hul i manifolden, så kommer den varme udstødnings gas ud af hullet og ikke til turbinen.
Jeg læser godt nok det bare er til lir og ikke performance der skrives om, jeg kunne bare ikke lade være med at stille spørgsmål til indlægget.
Til sidst kan jeg ikke anbefale at satse på at skulle svejse nogen som helst huller til, i en manifold der er lavet at støbegods.
Index
60304: sv: sv: sv: sv: sv: blowoff på turbo diesel (13-03-2008 12:18:04) (svar på 60264)
Bjørn Beyer Lauridsen #7995, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.164.221.58)
WASTEGATE er en ting der oftest sidder på turboer medmindre disse er styretpå en anden måde. en BLOWOFFVENTIL er en ventil der lukker trykket udenom indsugningen når gassen slippes, dette medvirker at turboen ikke falder i omdrejninger. og dermed mindskes turbotøven.

støbegods kan godt svejses hvis man ved hvordan.

MVH Bjørn
der ikke er uddannet mekaniker men har haft hovedet i nok motorrum