tilbage

Land Rover Forum  

Index
60189: 12v-12,9v (12-03-2008 09:48:48)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Har en S3, 88'er fra 1973 der ikke vil starte med mindre den får hjælp m startkabler. Har fået nogle ideer fra jer allerede men vil nu gerne lære lidt samt undgå at splitte det hele ad. Har målt på batteriet og måler 12V (11,99) efter den har stået i 24 timer og 12,9V efter at have kørt i ca 25 min. Kan jeg konkludere at dynamo og batteri virker?

Med 88'er hilsner

Mads
Index
60190: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 10:22:56) (svar på 60189)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.74)
du kan ikke regne med at dit batt virker, hvor mange V er der når motoren er startet? mit råd er at få liv i gryden og kør forbi Søborg Aoto elektrik, det er flinke folk, de kan nok lige måler dit batt.og om genratoren lader som den skal

Steen
sIIa 1962
Index
60191: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 10:34:25) (svar på 60190)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hej Steen

Den har vel stået en times tid nu og måler 11,95V slukket. Den vil ikke starte så får den igang når det værste regn er drevet over og måler igen.

Men ellers kører jeg til Søborg. Kan man køre forbi uanmeldt?

Mads
Index
60194: sv: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 11:10:26) (svar på 60191)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.74)
Hej mads

Du kan godt komme uanmeldt, slå på tråden, hvis du skal have hjælp med start strøm, jeg bor lige om hjørnet

Steen sIIa 1962
20975675
Index
60200: Update: 12v-12,9v (12-03-2008 11:50:20) (svar på 60194)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Nå, kørte til Søborg og fik profferne til at kigge på det og batteriet er dødt. Altså enten en strømtyv eller generatoren. Jeg hælder mest til det sidste. Profferne har først tid fredag så i mellemtiden ville jeg da gerne lære lidt. Hvordan finder jeg ud af om det er generatoren?

Tusinde tak for alle de hurtige svar!

Mads
Index
60209: sv: Update: 12v-12,9v (12-03-2008 14:18:34) (svar på 60200)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.74)
Hey Mads

tjække de proffer ikke lige din generator? de kan måle om den lader, de har også en ombytter, den er nem at skifte (ca 30min)
du kan helt sikkert få en hånd, hvis du ikke vil være beskidt;-)



Steen
sIIa 1962

vi kan lige tale sammen til regions mødet i aften, hvis du kommer
Index
60210: sv: sv: Update: 12v-12,9v (12-03-2008 14:26:00) (svar på 60209)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hej Steen jeg vil meget gerne have en hånd og har heller ikke et problem med at blive beskidt! Du kunne evt holde være ham der dirigerer mens jeg bliver beskidt. Jeg har overset regionsmødet i aften? Skal lige have clearet den med "chefen".

Vender tilbage senere!

Med 88'er hilsner!

Mads
Index
60217: sv: sv: Update: 12v-12,9v (12-03-2008 16:30:15) (svar på 60209)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hej Steen

Det blev ikke godkendt af chefen hjemme.

Vi kan lige snakkes ved i morgen!

Hils regionen!

Mads
Index
60192: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 10:40:51) (svar på 60189)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.236.95.225)
Hej Mads

Har haft lidt det samme problem. Der lærte jeg at man ikke altid kan måle et batteri, uden at der et forbrug på batteriet. Min ingeniør-svigerfar forsøgte at forklare mig hvorfor, men det gik altså hen over hovedet på mig.
Prøv at tænde lyset uden at starte motoren og så se hvad den siger.
Nu siger du dynamo? mener du generator eller er der virkelig dynamo på din bil? Hvis det sidste er tilfældet kan den godt være meget længe om at lade batteriet.
Prøv at mål på batteriet når motoren kører. Så burde generatoren, hvis det er sådan en du har, lade med ca. 14,4 volt. Hvis den lader mere, så er det laderelæet der skal skiftes. koster ca. 150 kroner.
Kører du med dynamo, så skift til en generator, fås billigt, set nogen på roverbørsen.
Men ellers er det i ni ud ti af tilfælde batteriet der er dødt, når bilen ikke vil starte.

Hilsen Niels.
Index
60193: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 10:47:38) (svar på 60192)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Nej Jeg mente generator. Efter at have kørt i 25 min og med motoren kørende målte den 12,9V, eller med andre ord for lidt? Any ideas?
Index
60196: sv: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 11:12:21) (svar på 60193)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.74)
ny generator

Williams har dem til ca. 800 inks. porto
Index
60198: sv: sv: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 11:38:37) (svar på 60196)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Mener også at laderelæet kan være defekt, nå der ikke opnås den forventede spænding.
Det er nemt at skifte
Index
60265: sv: sv: sv: 12v-12,9v (12-03-2008 20:45:55) (svar på 60193)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Godt så....

Svar på følgende spørgsmål, så er det muligt (med noget der ligner 99% sikkerhed) at isolere fejlen pr "fjerndiagnose"...


1: Batterispænding. Målt over batteriet uden andet tilsluttet. Målt 10 min efter motoren sidst har været i gang.

2: Batterispænding. Målt over batteriet med alle øvrige kabler tilsluttet. Motoren holdes på 2500 RPM

3: (Udføres umiddelbart efter pkt 1) Batterispænding efter belastning. Fjern spændingsforsyningen til brændstofrelæet (een kabelsko) og kør derefter med starteren i 5 sek (uden at motoren starter, idet brændstofrelæet ikke får spænding). Mål derefter spændingen over batteriet.

4: Forbrugsstrøm i hvile: Udføres med alt elektronisk udstyr i bilen slukket. Indstil multimeteret på AMPERE (strømstyrke). Fjern derefter plus-kablet fra batteriet og mål med multimeteret mellem plus-pol og plus-kabel.


Når svaret på ovenstående foreligger kan fejlen diagnosticeres. (Med forbehold - der kan være fejltyper som kræver yderligere målinger, men ovenstående er et fornuftigt udgangspunkt)

Vend tilbage med måleværdier i aften eller i morgen - så kan jeg (eller andre el-nørder fra forummet...) forklare hvad de målte værdier rent faktisk betyder.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
60291: sv: sv: sv: sv: 12v-12,9v (13-03-2008 09:18:58) (svar på 60265)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Hold da ferie for et konge svar! Jeg satser på at få målt i løbet af dagen og smidt værdierne ind!

Med begejstrede LR hilsner

Mads
Index
60308: Målinger: 12v-12,9v (13-03-2008 14:02:04) (svar på 60265)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 83.136.94.162)
Godt så....

Her er resultaterne men mangler hjælp til Ad. 3:

Ad. 1 11,98V
Ad. 2. 12,93V
Ad. 3 Ved jeg ikke hvor er???
Ad. 4 0,02

Any ideas?

Med LR hilsner

Mads
Index
60320: sv: Målinger: 12v-12,9v (13-03-2008 18:45:40) (svar på 60308)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.110.171)
Hejsa igen...


I pkt 1 måler vi batteriets hvilespænding. Din måling er lidt lav i forhold til tabelværdien - som for moderne batterier bør ligge mellem 12,4 og 12,6 V

Din målte værdi er ikke i sig selv kritisk, men signallerer dog utvetydigt at dit batteri ikke er fuldt opladet.

I pkt 2 måler vi ladespændingen fra generator til batteri. Denne bør ligge mellem 13,6 og 14,6 volt for moderne generatorer og batterier. Din målte værdi er klart for lav. Det betyder altså at generatoren ikke lader med den spænding den skal, hvilket igen betyder at batteriet ikke oplades fuldstændigt. En sådan fejlsituation vil oftest være forårsaget af en fejl indvendigt i generatoren - det kan være kullene der skal skiftes, der kan være gået en diode, etc. Hvis du er nybegynder er det nok bedst at indlevere generatoren til service hos et elektro-værksted; men jeg vil dog påpege at almindelig generator-service fuldt ud kan foretages af den almindelige "perlegrus-mekaniker". Der bruges ikke mere avancerede måleinstrumenter end et almindeligt multimeter!

Derudover skal jeg i øvrigt tilføje at en situation hvor generatoren ikke lader med den optimale spænding også kan forekomme hvis ledningsforbindelser mellem generator og batteri yder for stor modstand. Dette kan relativt nemt måles ved at måle potentialeforskellen mellem de to punkter. (Bilen slukket, multimeteret indstilles på volt jævnspænding, den ene af multimeterets probler forbindes til plus-polen på batteriet - den anden forbindes til B+ på generatoren (udgangsterminalen fra generatoren). Denne måling må ikke vise over 0,5 volt. Tilsvarende fra minus-polen og til generator stel.)


Pkt 3 er ret vigtig - man kan nemlig ikke diagnosticere et batteri alene udfra spændingen, man er nødt til at belastningsprøve batteriet for virkelig at kunne måle dets kapacitet. Til formålet har jeg et måleinstrument som trækker 100A belastning fra batteriet i 10 sekunder - derefter aflæses hvor meget spændingen er faldet. Hvis spændingen er faldet væsentligt mere end 0,5 volt er batteriet ved at være træt og udskiftningsmodent. Hvis man ønsker at foretage en sådan måling uden at være i besiddelse af et sådant måleapparat kan man benytte en anden belasting, som fx startmotoren. Normalt vil man ikke kunne køre med startmotoren i 5 sekunder uden at motoren starter - derfor frakobles brændstoftilførslen under testen. På en diesel gøres det lettest ved at fjerne spændingsforsyningen til brændstofrelæet (sidder som oftest på indsprøjtningspumpen).

I pkt fire måles hvorvidt du har en konstant belastning på batteriet, selv når alt er slukket. Man måler simpelthen hvor mange ampere der ryger igennem ledningsnettet når alt er slukket. Du har målt 0,02 amp - det er et meget lille forbrug og kan skyldes standbyforbrug fra ur, radio eller alarm. Under alle omstændigheder er dette ikke dit problem.

Konklusion: Kapaciteten på dit batteri har vi ikke kunnet teste, da data derfor mangler. Imidlertid er det - stadig udfra dine målinger - muligt at sige med sikkerhed at generatoren ikke lader med den optimale spænding. Dette betyder at dit batteri heller ikke når den optimale ladningstilstand - hvilket igen kan forklare de problemer du har oplevet.

Ønskes ovenstående uddybet yderligere er jeg at træffe på 61 33 05 89 hele aftenen....

Index
60321: sv: sv: Målinger: 12v-12,9v (13-03-2008 18:58:50) (svar på 60320)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.3)
Hej Kim

Hold da op for et svar. Du har ramt mit niveau perfekt, så jeg har forstået og lært af hvad du skriver!
MEGET FORNEMT!!!

Jeg får en af profferne til at kigge på den i morgen og er overbevist om at han kommer til samme konklusion som dig, nemlig at det er generatoren.

Skal nok lige melde ind i løbet af i morgen når jeg ved mere.

Tusinde tak til jer alle og specielt til Steen og Kím

Mads
Index
60435: sv: sv: sv: Målinger: 12v-12,9v (15-03-2008 19:24:00) (svar på 60321)
Mads Dahl-Larsen #8031, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.70.232)
Blot for at runde denne tråd af så var det generatoren det var gået.

Takker for alle de gode råd endnu engang!

Med 88'er hilsner

M.