60320:
sv: Målinger: 12v-12,9v (13-03-2008 18:45:40) (svar på
60308)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (
ip-adr: 83.91.110.171)
Hejsa igen...
I pkt 1 måler vi batteriets hvilespænding. Din måling er lidt lav i forhold til tabelværdien - som for moderne batterier bør ligge mellem 12,4 og 12,6 V
Din målte værdi er ikke i sig selv kritisk, men signallerer dog utvetydigt at dit batteri ikke er fuldt opladet.
I pkt 2 måler vi ladespændingen fra generator til batteri. Denne bør ligge mellem 13,6 og 14,6 volt for moderne generatorer og batterier. Din målte værdi er klart for lav. Det betyder altså at generatoren ikke lader med den spænding den skal, hvilket igen betyder at batteriet ikke oplades fuldstændigt. En sådan fejlsituation vil oftest være forårsaget af en fejl indvendigt i generatoren - det kan være kullene der skal skiftes, der kan være gået en diode, etc. Hvis du er nybegynder er det nok bedst at indlevere generatoren til service hos et elektro-værksted; men jeg vil dog påpege at almindelig generator-service fuldt ud kan foretages af den almindelige "perlegrus-mekaniker". Der bruges ikke mere avancerede måleinstrumenter end et almindeligt multimeter!
Derudover skal jeg i øvrigt tilføje at en situation hvor generatoren ikke lader med den optimale spænding også kan forekomme hvis ledningsforbindelser mellem generator og batteri yder for stor modstand. Dette kan relativt nemt måles ved at måle potentialeforskellen mellem de to punkter. (Bilen slukket, multimeteret indstilles på volt jævnspænding, den ene af multimeterets probler forbindes til plus-polen på batteriet - den anden forbindes til B+ på generatoren (udgangsterminalen fra generatoren). Denne måling må ikke vise over 0,5 volt. Tilsvarende fra minus-polen og til generator stel.)
Pkt 3 er ret vigtig - man kan nemlig ikke diagnosticere et batteri alene udfra spændingen, man er nødt til at belastningsprøve batteriet for virkelig at kunne måle dets kapacitet. Til formålet har jeg et måleinstrument som trækker 100A belastning fra batteriet i 10 sekunder - derefter aflæses hvor meget spændingen er faldet. Hvis spændingen er faldet væsentligt mere end 0,5 volt er batteriet ved at være træt og udskiftningsmodent. Hvis man ønsker at foretage en sådan måling uden at være i besiddelse af et sådant måleapparat kan man benytte en anden belasting, som fx startmotoren. Normalt vil man ikke kunne køre med startmotoren i 5 sekunder uden at motoren starter - derfor frakobles brændstoftilførslen under testen. På en diesel gøres det lettest ved at fjerne spændingsforsyningen til brændstofrelæet (sidder som oftest på indsprøjtningspumpen).
I pkt fire måles hvorvidt du har en konstant belastning på batteriet, selv når alt er slukket. Man måler simpelthen hvor mange ampere der ryger igennem ledningsnettet når alt er slukket. Du har målt 0,02 amp - det er et meget lille forbrug og kan skyldes standbyforbrug fra ur, radio eller alarm. Under alle omstændigheder er dette ikke dit problem.
Konklusion: Kapaciteten på dit batteri har vi ikke kunnet teste, da data derfor mangler. Imidlertid er det - stadig udfra dine målinger - muligt at sige med sikkerhed at generatoren ikke lader med den optimale spænding. Dette betyder at dit batteri heller ikke når den optimale ladningstilstand - hvilket igen kan forklare de problemer du har oplevet.
Ønskes ovenstående uddybet yderligere er jeg at træffe på 61 33 05 89 hele aftenen....