tilbage

Land Rover Forum  

Index
61999: motor (15-04-2008 15:17:11)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
Hej Alle,

har som så ofte lige et spørgsmål som jeg håber kan blive besvaret her.

jeg er blevet tilbudt en mercedes 200 diesel motor - årgang, stand og km vides ikke - dog skulle den "køre godt"

jeg vil i den anledning lige spørge om der er nogen, der har erfaring med denne motor + hvad bør sådan en motor mon koste?
den har sidst siddet i en SIIA

jeg er personligt mest til ægte lr-maskiner - men hvis det viser sig at denne her er et godt alternativ vil jeg overveje det nøjere...

mvSIIIh
Martin Sejr
Index
62000: sv: motor (15-04-2008 15:27:53) (svar på 61999)
Steen Grøntved-Svendsen #2547, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.252.177)
Hej Martin det har været oppe på forum et par gange før med Mercedes konverteringer. Her er et linkt til en af trådende:
http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=41970#41970

mvh

2547 Steen

http://www.sitecenter.dk/laro

Med kørende Serie III (men ikke god motorgang)
Index
62001: sv: sv: motor (15-04-2008 15:35:05) (svar på 62000)
Martin Sejr Nielsen #7477, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 130.225.0.147)
mange tak
Index
62002: sv: motor (15-04-2008 15:39:23) (svar på 61999)
Søren Frimodt Petersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.51.71.86)
Hej
Kan sagtens følge folks lyst til at montere andre motore i LR. Men jeg syntes sjældent det lykkedes særlig godt. Lad mig tage Mercedes motorene for eksempel: Engang for mange år siden kom der en glad mand til Seest i hans fine 88" med Mercedes 200D motor i. Men ak da hans skulle have terræn bevis ved min fader, og de skulle stoppe på en bakke ved at kvæle motoren, ja så startede den baglæns og bakkede selv ned af bakken, og røg tilmed enormt! Det der går galt er at de fleste motore ikke er beregnet til at køre terræn. I dette tilfælde er det pga. række pumpen som kan køre begge veje. Så mit råd er at lade være. Originale LR motore er virkelig det bedste valg, og fordi vores vogne jo nærmest er Lego-klodser, ja så kan man jo bygge rundt lige så tosset man vil! :) Så mit råd er en 2,5D eller evt 2,5TD alt efter smag og behag. En seriebil kører kanont med disse og du skal sikkert alligevel til at lave om på ophæng for at sætte en mercedes motor i.
Index
62006: sv: sv: motor (15-04-2008 18:33:22) (svar på 62002)
Ole Pedersen #0493, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.116.51.73)
Hej Søren
Jeg kan ikke være mere ening med dig, jeg prøvede selv "stjerne turen" med min første LR, jeg tror at det er noget alle "nye" skal igennem de tror helt bestemt at der er noget der er meget bedre, det er der selvfølgelig også for det er jo det fabrikken har monteret ha ha....

Jeg monterede selv en 200 i min serie I 88" øv øv ku ikke trække op ad bakke, sejtræk i terræn var noget der ikke fandtes, aldrig har jeg dog brugt så meget tid på noget der virkede så dårligt.

Min mening her ude fra vest.

Med venlige rover hilsner.

Ole
#493
Index
62024: sv: sv: sv: motor (16-04-2008 10:06:30) (svar på 62006)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.82.23.2)
Og så var der historien om firmaet, der monterede Ford Transit motorer i alle deres Defendere, og så fandt ud af at kardanakslen støder på bundkarret når man kører terræn i bilerne.
Det' en OM'er

Jakob E S
Index
62009: sv: motor (15-04-2008 19:24:59) (svar på 61999)
Eddie 3693 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.93.171.149)
Hej Mads

Som de andre i tråden også nævner, så er der i hvertfald flere forhold der skal tænkes over - nogle af dem er nævnt.

Denne Mercedes 200 diesel - som 'køre godt', tjo.. men jeg er sikker på at du kommer til at mangle moment og den æder formegentlig også flere omdrejninger end din nuværende motor. Det betyder at du skal kører med flere omdrejninger for at holde samme fart.

på et tidspunkt ejede jeg en RR hvor der var lagt en 3,0 diesel fra en MB 123 - altså en 5 cylindret motor. Ham jeg købte den af - havde selv svejst en turbo på, for der var simpelthen ikke noget bundtræk i den. Bundkaret var ændret for at det kunne være der for forakslen - motoren skulle på det nærmeste afmonteres for at komme til oliefilteret. Og sådan kan der være en masse småting. I øvrigt, kan motoren få olie når man nu holder på en eller skråning i 35 grader? - det er lidt skidt og se olielampen tænde på det tidspunkt.

Det kan blive dyrt at købe billigt.

Så når du nu er til 'ægte' LR maskiner - ja så ville jeg holde fast i det. Eller vælge en motor der trods alt har siddet i en anden 4x4 af anden etnisk herkomst.

mvh
Eddie
Index
62018: sv: motor (16-04-2008 08:08:36) (svar på 61999)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Og så er der lige det med gensalgsværdien. De fleste serie III'ere nærmer sig hastigt veteranbilsstatus, og er der noget der virkelig bliver set ned på i de kredse er det uorginalitet. Gensalgsværdien for en bil med uorginal motor (dens evt. fortræffeligheder iøvrigt ufortalte), vil derfor være lavere end én med original motor.

Personligt ville jeg holde fingerne langt væk fra en brugt serie II/III med uorginal motor - det oser langt væk af fusk.

Er seriebilen ikke hurtig/kraftig nok, så køb dog en Defender/Discovery/RR - der er nok at vælge imellem.

Mlrh
Henrik
SIII 2,25D
Index
62023: sv: sv: motor (16-04-2008 10:05:49) (svar på 62018)
martin sejr (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.82.156.26)
ok - tak for svar.

jeg holder mig væk fra den motor.


mvh Martin
Index
62098: sv: sv: sv: motor (17-04-2008 09:10:22) (svar på 62023)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 131.165.115.1)
Jeg har set / oplevet 2 lightweight med 200 tdi motorer det virker så jeg vil mene at når jeg snart skal have enn anden i min Lightweight så bliver det en sådan og martin du kan købe min 2,5 L diesel.
MVH Nu glad Jens i lightweight.