64641:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dyser, 300 tdi (12-06-2008 13:55:28) (svar på
64639)
Mikael Friis #3481, reg. øsj (medlem) (
ip-adr: 213.83.193.66)
Hej Jacob
EGR-systemet (Exhaust Gas Recirculation) har til formål at nedbringe forbrændingstemperaturen for dermed at reducere dannelsen af NOx (nitrogenoxid eller kvælstofoxid = syreregn, skovdød og det der er værre).
Det sker ved at "genbruge" (recirkulere) noget af den afbrændte udstødningsgas og sende den ind i indsugningen sammen med frisk indsugningsluft. Udstødningsgassen indeholder i sagens natur ingen ilt, og dermed bliver det samlede ilt-indhold i indsugningsluft + udstødningsgas lavere end ved en tilsvarende mængde frisk indsugningsluft. Når der er mindre ilt til forbrændingen, opnås en koldere forbrænding = mindre NOx.
Du skriver, at LR-parts lover mindre forurening med en større intercooler. Det gælder i hvertfald ikke for NOx-niveauet, for en større intercooler giver mulighed for at presse mere ilt (takket være nedkølingen af indsugningsluften) ind i forbrændingskammeret, og det vil alt andet lige give en varmere forbrænding = mere NOx.
Når LR-parts taler om forureningsniveau, tænker de sikkert kun på synlig røg (primært partikler), da det er det eneste en røggasmåling kan bruges til at måle. Alle de andre skadelige stoffer måles ikke i synshallen, og det er der, at hunden liger begravet. Hvis niveauet for de øvrige stoffer kunne måles på en hurtig, sikker og effektiv måde, ville chip-tuning være en død sild i løbet af et øjeblik.
Motorfabrikkerne ofrer formuer på at optimere motorerne med hensyn til ydelse, brændstofforbrug og (lovbefalede!)miljøegenskaber, og det har ingen chiptuner endnu formået at gøre bedre (hvis du kender en, vil min arbejdsgiver betale guld for at ansætte ham!).
Mvh
Mikael