tilbage

Land Rover Forum  

Index
66497: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 03:32:57)
Jan Østberg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.48.63.110)
Ærede Forum!

I dag, på vej hjem ad motorvejen som altid i min 1984 RRC 3.5 V8 var der lige pludselig bare frigear. Den gamle 4-trins manuelle gearkasse har de sidste 300.000 km tålt alt jeg har budt den, og den havde på ingen måde vist tegn på at i dag skulle blive anderledes. Nede i fart fandt jeg at høj/lav vælgeren var hoppet i neutral, den kunne godt sættes tilbage i høj, men hoppede ud igen straks der kom træk på. Bakgear gik lidt bedre, her hoppede den først ud når jeg slap gassen. Høj eler lav, samme problem. Det kunne godt give nogle farlige misforståelser hvis jeg bakkede de sidste 30 km hjem, så jeg måtte bare køre - accellerere meget forsigtigt, idet jeg med højre hånd/arm/til sidst hele overkroppen holdt høj/lav vælgeren trukket tilbage .. der skulle ret meget til at holde den op ad bakke, men jeg kom jo hjem.

Jeg brugte en livline og ringede til een, som umiddelbart mente at der er en kugle og noget fjeder der skal holde h/l-vælgeren på plads, som kunne give de observerede symptomer - det lød også som om der godt kunne ligge noget og rasle rundt inde under topdækslet .. altså en mindre lille operation, som ifølge Bøgerne godtnok kræver at jeg tager sæderne og gulvet ud af bilen til at begynde med. Nu er jeg ikke sart; men jeg er lige i denne uge blevet færdig med at skifte for- og bagaksel incl. alle bøsninger samt alle bremseskiver og -kalipre, styre-, spore- og panhardstang incl. alle disses bøsninger og styrkugler m.m. i min anden RRC, og nu skulle jeg egentlig bare lige slappe af en uge, og så lave min 109er. Så derfor vil jeg spørge enhver der gider give sit besyv med: Hvad kan det mon være?? Og ikke mindst - er der flere muligheder, og hvilke tests kan jeg evt. udføre for at være sikker i diagnosen? Evt. inden jeg splitter bilen ad.

Det er min daglige arbejdsbil, så den skal gerne hurtigt kunne blive klar igen. Evt., som nødløsning ved anvendelse af cowboytricks - som f. eks. med andre midler at holde den i høj .. jeg bruger alligevel kun lav i den bil til køre på motorvejen. Hvis der er nogen der har nogle ideer/input ..?

Jan Østberg, 5876 NSJ
Index
66500: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 10:21:10) (svar på 66497)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Jan

Det lyder fuldstændig som et defekt leje på mellemakslen i din transfergearkasse og nu spurgte du om "cowboytricks" så her er mit forslag som jeg selv har brugt for løsning af samme problem.

Der en nok ikke nogen vej udenom at adskille transfergearet, men heldigvis kan det med lidt snilde gøres uden at tage gearkassen ud af bilen.

Det letteste er at lave et passende stort hul i bunden af bilen, lige over det dæksel der er ovenpå transferkassen. Hullet skal være stort nok til at du kan få topdækslet helt af og du kan komme til at arbejde ned i gearkassen.

Nedefra tager du også dæslet af transferkassen og nu kan du se og arbejde hele vejen igennem transfergearkassen og du vil sikkert opdage at der er temmelig meget endeslør imellem de tandhjul der er på mellemakslen (de kan flyttes nogle mm frem og tilbage).

Da tandhjulene er skråtskåret er der når bilen kører, et stort endetryk på tandhjul og lejer imod gearhuset. Når endesløret bliver større end længden af de noter der holder gearet i indgreb, hopper den simpelthen i frigear. Når du bakker bliver tandhjulene trukket imod den anden side af huset og noterne har lettere ved at blive i indgreb indtil du slipper gassen.
Olien i hoved og transfergearkasse er adskilt og selvom hovedgearkassen er tryksmurt, så er transfergearkassen kun stænksmurt og ovenstående fejl sker typisk hvis der har været for lidt eller forkert eller for gammel olie på transferkassen.
Når du skal til at reparere, afmonterer du den bagerste kardan og løsner hele det hus/flange der holder håndbræmse og spedometertræk fast på enden af gearkassen. Du behøver ikke tage den helt af, men bare løsne den så meget at du kan få mellemakslen fri (den er dækket af et stykke af kanten)
Du kan nu trække hele mellemakslen bagud af gearkassen og alle tandhjul, lejer og sims der er på akslen tages ud efterhånden som de bliver fri af akslen.
Du skal sikkert have skaffet nogle nye nålelejer og tryklejer og når du har dem, samler du det hele igen i omvendt rækkefølge og tilpasser endesløret med sims (noget værre pilleri der godt kan drille noget).

Det lyder sikkert kompliceret når du læser det, men det er egentlig ikke så slemt når man først kommer igang

mvh. Benny #2711
Index
66511: sv: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 12:43:55) (svar på 66500)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.110)
Hej Benny,

Tak for svaret! - Hvis det er et leje i transferboxen som Du beskriver, så er det stået af pludseligt, for der var ingen gradvis udvikling hvor den havde svært ved at blive i indgreb - den virkede bare, og så lige pludselig ikke. Det er også meget troligt at olien i boxen har været for gammel! Jeg skiftede den jo ... for over 100.000 km siden! Det har vist sig sværere end jeg troede at holde 3 LR kørende - lige nu siger statistikken 1 kørende og 2 stående.
Jeg kørte også 130 da det skete så der kan godt have været varme lejer.

Men jeg må jo derned. Jeg er glad for at Du siger lav et hul i bunden, jeg var selv kommet til den konklusion at det ville være det nemmeste. Så kan jeg altid skrue en plade på bagefter - så er der nem adgang næste gang. Vel nede i boxen kan jeg vel se hvad der er ødelagt.

Med cowboytricks mente jeg også om man kunne lave et kunstgreb så den bare er låst i høj. En elastik ville ihvertfald ikke være nok; men måske en hårdt spændt strop - eller måske bedst: skrue en 'pind' på tværs fast i gulvet for at holde på stangen .. hvis jeg pludselig skulle på arbejde, altså. Men jeg vil hellere reparere det rigtigt da!
Index
66514: sv: sv: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 13:41:18) (svar på 66511)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Jan

Selv om sliddet er sket gradvis, har den jo godt kunne holde i indgreb. Men når den så ikke kan mere, oplever du det bare som noget der lige skete, selv om det er sket over lang tid.
Når sliddet først er der, er der ikke nogen nem løsning med en pind, snor, strop eller lignende. Skiftegaflen er slet ikke stærk nok til at holde de kræfter den vil blive udsat for og du gør bare skaden større.
Men det kan du meget bedre forstå når du får låget af og ser hvordan det er lavet, så er der ret tydeligt hvorfor man ikke bare kan fortsætte.
God arbejdslyst

Mvh. Benny #2711
Som nu skal hjem og pakke til LA2008
Index
66504: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 10:52:19) (svar på 66497)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.51.241.79)
Mange ældre landrovere kan have problemer med at holde gearvælgeren i henholdsvis høj eller lav. Den midlertidige løsning er en "bungee cord" - elastiksnor - som bindes om gearvælgeren.... Se vedlagte foto.

/Kim Horsevad
Index
66505: sv: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 11:01:42) (svar på 66504)
Stephan Svensson #7498, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 90.184.228.76)
Hehe.. den måtte jeg bruge i polen sidste gang...
Index
66509: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 12:16:57) (svar på 66497)
Henrik Lehmann Carlsen #2870, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 79.138.229.209)
Jeg vil høfligst tillade mig at tilføje: At det ikke er alle trans-gearkasser man kan trække mellemakslen frem på, der sidder nemlig en hovedgearkasse,, på ældre modeller kan mellemaksen trækkes tilbage, jeg mener dog at ankerpl til central bremsen skal demonteres.

Go' arbejdslyst
Index
66538: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 16:59:34) (svar på 66497)
Peter Horn #2142, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 152.73.106.98)
Oplevede det samme for mange år siden med en 81 RR med 250 kilo på klokken, hvor vi skulle hjem fra Tønder. Moren var med, så hun holdt på den, mens vi trillede hjem.
Som FDM siger, er tandhjul m.m. på disse gearkasser hugget ud med hammer og mejsel.
Formentlig er der tale om em renovering af gearkassen, vi fik alle de skiftede dele med hjem, og de var SLIDTE. Tandhjul manglede de små tænder (kender ikke betegnelse for disse, og der var et skævt slid på hovedaksel.
Har desværre smidt dem ud, ellers kunne du få et billede.
Peter
Index
66545: sv: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 17:52:55) (svar på 66538)
Jan Østberg #5876, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.48.63.110)
Tak til alle for venlig deltagelse!

Jeg saver vel bare hul i gulvet så; kigger ned i kassen og skifter det der ser ud til at trænge til det. Stumperne kan vel fås ad de sædvanlige kanaler, og da der ikke ser ud til at være nogen alternative forslag - at det også kunne være noget helt andet - så er der ingen grund til at tøve, jeg vil prøve at nå ned & kigge i aften, så kan jeg holde min uges ferie med den dejlige (og velkendte) vished om, hvad man skal hjem og skrue videre på.

Endnu en gang stor tak til Jer alle, og dette gode forum.

Øst, 5876 NSJ

RRC 3,5 V8 '84 - daglig arbejdsbil
RRC 3,5 V8 '84 - (nysynet) familiebil
SIII 109" 2.25 benzin '73 - nu veteranbil, men stadig uden pladerne ....

Index
66567: sv: sv: sv: Reduktionsgearkasse hopper ud (18-07-2008 22:21:49) (svar på 66545)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.95.107.150)
Vel vidende at RRC kom med 5trinsgearkasse i juni 1983;
du skriver 4trinskasse, altså den hvor H/Lhåndtaget kommer op gennem gulvet. Prøv at se om rørstiften der holder håndtaget fast på akslen skulle være ved at være slidt over/ hullet er slidt oval så der slør.