tilbage

Land Rover Forum  

70777: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 14:12:32)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Hej er der nogle der ved i hilken rækkefølge tændrørskablerne skal sidde på strømfordeleren,(og hvor man starter med det første kabel)idet der er en vendelig sjæl der har trukket alle sammen ud. Det er en RR 3.9 V8 93
På forhånd tak.
70778: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 15:15:36) (svar på 70777)
Kim Petersen #7044, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 78.111.166.14)
Hej, jeg fandt lige dette billede til dig fra en RR. Håber du kan bruge det.

MVH

Kim P - LR90V8
70779: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 15:19:19) (svar på 70778)
Palle severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Tusinde tusinde tak. Jeg prøver.
Palle
70780: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 15:44:21) (svar på 70779)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Ok, så sidder de rigtig, men den kværner bare rundt uden at starte, så hvad gør jeg så?
Palle
70781: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 15:49:14) (svar på 70780)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Næsten en joke, men har du husket rotoren under dækslet??
Mvh
Kenneth Poulsen - der har også haft en motor der ikke kunne starte - uden rotor.
70783: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 16:04:56) (svar på 70781)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Ja har husket rotoren. Jeg har skiftet rotor, dæksel og tændrør og tændrørskabler.
70784: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 16:24:27) (svar på 70783)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.60.2.155)
endnu en dårlig joke;-)

sidder kablet ordenligt på tændspolen
70786: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 16:39:00) (svar på 70784)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Ja det har jeg kikket efter flere gange. Kan jeg have drejet noget da jeg skiftede rotoren?
Palle
70787: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 17:01:17) (svar på 70786)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.16)
Næe den skal bare side ned i hakket, hvis den ikke gør det kan man ikke få dækslet ordentligt på.
Hvad med ledningen til platinerne er der strøm på den når der er tænding på.
Mvh
Kenneth Poulsen
70788: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 17:17:59) (svar på 70787)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Ja der er strøm på.Rotoren kan bevæges ca, 2 centimeter, er det normalt. Jeg ved det ikke giver snart op.
70796: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 20:26:01) (svar på 70788)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Det er helt normalt at din rotor kan flexes ca. 2cm til siden - det skal den kunne for at styre centrifugalavanceringen (damn, langt ord) af din tænding...

Nu gør du det at du starter forfra ;)

Pil dæksel og kabler af også helt ud af dækslet - Kontroller at din rotor er trykket ordentligt på plads, og at den sidder i sit hak.

Kontroller dit dæksel - neden under i midten skal der sidde et kul (kan være fast, men oftest kan det trykkes lidt ind)

Hvis det kul ikke sidder der, kan bilen ikke starte.

Hvis det sidder der, sætter du dit dæksel på, og sikrer dig at det sidder HELT korrekt - kan typisk kun sidde på en måde.

Derefter tager du dine kabler slavisk et efter et, og monterer (start med kablet til tændspolen).

Vær opmærksom på at du sætter kablerne de rigtige steder både på dækslet og til det respektive tændrør.

Så skulle den gerne starte, hvis det er det eneste du har skiftet, og den kunne starte før :)

Hvis du har prøvet at tørne med kablerne af (for at kontrollere gnist) , så kan du risikere at du har brændt din styreboks til tændingen af... dette er fordi at hvis spolen ikke kan komme af med sin gnist til f.eks. stel, skal den et sted hen, og det nemmeste sted er altså styreboksen, eller sluttrinnet til tændingen...

Men, hvis du er sikker på at det hele er sat som det skal, og den stadigt ikke vil starte, så må du tage kablerne et efter et, og have et prøvetænrør koblet på så du med sikkerhed kan se om der kommer ordentlig gnist ud til tændrørende.

Håber du kan bruge det.


Hilsen Jakob, nu med S3 der er sporet, og derfor kan styres :)))



70798: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 21:00:31) (svar på 70796)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Tak. Har prøvet det meste. Styreboksen, hvor finder jeg den,det kunne jo godt være den, og hvad mener du med sluttrinnet til tændingen.
Palle
70801: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 22:51:41) (svar på 70798)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Det kommer lidt an på hvordan din bil er bygget op... Hvis du har et tændingssluttrin, så er det en lille box på størrelse med en tændstiksæske, som registrerer og styrer hvornår du skal have gnist... (sidder i forbindelse med strømfordeleren) men dette er noget som typisk ældre biler har, nu ved jeg ikke lige hvor gammel din er?

Hvis du har styrebox, sidder der et sted i dit motorum en box på ca. 4*15*25 cm... der går der et stort stik med et bjerg af ledninger ned til, og hvis man skal konstatere om den er brændt af i henhold til dette problem, skal man have eldiagrammer over den, have rodet meget med dette før, og den skal skilles ad for at konstatere om der skulle være en brændt printbane eller lign....

MEN, Før du begynder at lede med lys og lygte p.g.a. alle mulige spekulationer, så hold dig til problemets kerne til at starte med - du har skiftet kabler og dæksel, og så vil den ikke starte, altså må problemet ligge her, da du nok har samlet noget forkert, eller glemt noget :)

Prøv som jeg skrev først at starte helt forfra, styk for styk og kontroller derefter med et prøvetændrør om der kommer gnist (tag et løst tændrør svejs en "klemme" på bolthovedet, så det kan monteres på et GODT stelpunkt) tag derefter hvert kabel, monter dette et efter et på prøvetændrøret, og tørn motoren - der skulle gerne komme gnist. Husk at de andre kabler stadigt skal sidde på de andre tændrør, så strømmen har et sted at løbe hen.

Hvis der gør det på alle kabler, så er der noget galt med tændingsrækkefølgen. Hvis der ikke kommer gnist, så må du prøve at lokalisere problemet ved kablerne eller strømfordeleren.

Det kan jo også være at du bare har druknet din motor, og blot skal vente et lille stykke tid og så prøve igen - men jeg ville under alle omstændigheder få konstateret om der kommer gnist ud til de tændrør.

Hilsen Jakob
70802: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (15-10-2008 22:53:30) (svar på 70801)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 83.92.51.178)
Glemte lige at nævne - har du kontrolleret afstanden på de tændrør du har monteret?

Der skal være den korrekte afstand for at kunne skabe en ordentlig gnist.

Hilsen Jakob
70812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 08:54:12) (svar på 70802)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Hej.
Der er gnist på alle tændrør+alle tændrørskabler, og tændkabler sidder som i kan se på diagrammet længere oppe under et af svarene jeg har fået. Men den starter desværre ikke endnu. Håber på andre gode forslag.
Palle
70813: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 09:11:42) (svar på 70812)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.255.15.178)
Kommer gnisten så på det rigtige tidspunkt???

Find din 12v prøvelampe frem og kig i din manual.
Min Gamle 6cyl er ret krakilsk med om tændingen står rigtigt.
Bare 6-8 grader forkert og den vil ikke starte ;-)
Men efter grundindstilling, trin for trin efter manualen, sprang motoren igang 1.ste gang et stempel gik i top.

Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
70815: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 10:53:58) (svar på 70813)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.51.6.162)
Hej Palle

Hvis det eneste der er sket, er at kablerne er taget af dækslet og du ikke har rørt ved noget andet, og motoren ellers kørte normalt før, så skal den jo også starte når kablerne kommer rigtig på igen. Når det er en RR fra 93 har den elektronisk tænding og når du skriver at der er gnist, så fejler selve tændingsanlæget ikke noget, så ville der nemlig ikke komme nogen gnist. Når der er elektronisk tænding kan du heller ikke bruge en prøvelampe til noget, så det eneste der tæller er om der er en gnist eller ej.

Opgaven er så at finde ud af hvor du skal starte med at sætte kablet til cylinder nummer 1 fast.
Selv om du har en tegning, kan du ikke bruge den til andet end en vejledning i tændingsrækkefølge. Det kan sagtens være at strømfordeleren på et eller andet tidspunkt har været afmonteret eller er flyttet så tegningen ikke længere passer. Jeg har ofte set at den er blevet vendt 180°.
Du er nød til selv at finde toppunkt for kompressionsslag på cylinder nummer 1 og så starte med at sætte kablet i dækslet så det passer med der hvor rotoren peger hen. Derfra kan du så følge tegningen mht. rækkefølge de øvrige kabler skal monteres i.

Du finder lettest toppunkt for kompressionsslag på cylinder nummer 1 ved at skrue tændrøret ud og igennem hullet forsigtig mærke med feks. en skruetrækker, hvornår stemplet er i top. Vær opmærksom på at det kun er hver anden gang stemplet er i top, det passer med tænding (det skal passe med at ventilerne på cylinder 6 begge vipper) og husk kun at dreje motoren den rigtige vej rundt.

God fornøjelse
Mvh. Benny #2711
70816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 11:11:07) (svar på 70815)
Tove Bahn - Sanger + #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.133.224)
hvis du har haft rotorhuset af, så kan det være at du har sat rotoren 180 grader forkert. Det er en relativ nem fejl at lave og du opdager det først når du har samlet det hele.

Fejlen rettes ved at du tager det hele af igen og sætter det på igen. Når gradtallet står på o skal rotoren pege på kl 7, set når du står foran motoren og kikker på den.

Når den er sat forkert mener jeg at den peger på kl 5 og du kan ikke dreje rotorhuset så meget for at korrigere fejlen.

hilsner


Svend
70818: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (16-10-2008 12:16:32) (svar på 70816)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Benny og Svend, tak, tror lige jeg prøver det. Har kun skiftet dækslet og rotor, ikke haft huset af.Jeg prøver lige det med stempel i top på 1 cylinder.
palle
70849: sv: Tændrørskabler hvor skal de side. (17-10-2008 14:19:06) (svar på 70777)
Palle Severin (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.74.110)
Så er problemet løst. Når man trækker rotoren af skal man være forsigtig ikke at løfte aksen med op. hvis det sker (som det gjorde for mig) er der 2 små fjedre der holder selve armen, de springer af, samtidig med at den lille låesring sidder i toppen af aksen bliver ødelagt, som giver sig ud i at rotoren kan drejes op til 1/4 omgang. Men til alle tusinde tak for alt den hjælp jeg har fået.
Palle