tilbage

Land Rover Forum  

Index
72783: Range Rover årg 96 (01-12-2008 16:58:14)
Emil Marcus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.97.104)
Hej alle
Jeg skriver til jer angående køb af en brugt Range Rover.

Jeg står i en situation hvor jeg har kigget på en brugt Range Rover. Det er en årgang 96 2,5 l diesel td van.

Bilen har kørt 295.000 km og fået skiftet motor (bmw) ved 193103 km og ny gearkasse ved 250.000km derudover er brændstofpumpen blevet skiftet ved 280.000km den er nysynet og pæn.

Da jeg har brug for en pålidlig og driftsikker bil er det vigtigt for mig, at vide om den er værd at købe. Er det en friftsikker model som ikke er for dyr i drift, rent mekanisk?

den koster 65.000kr er den det værd?

jeg er derfor meget intereseret i jeres mening om bilen.
Venlig Hilsen Emil



Index
72784: sv: Range Rover årg 96 (01-12-2008 17:40:27) (svar på 72783)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.94.92)
Hej Emil.

Spørgsmål tilsvarende dit hér er stillet snart en del gange gennem de seneste par år.

Jeg kan ikke sige dig noget om bilen, men anbefale dig at lede lidt i tidligere besvarelser via forums søgefunktion, så kommer der helt sikkert megen relevant læsestof frem, som du kan bruge i din beslutningsproces.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
6+20=11
Index
72785: sv: Range Rover årg 96 (01-12-2008 17:40:44) (svar på 72783)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Hej Emil, jeg har ikke et klap forstand på Range Rover P38, som modellen hedder, men hvis du skriver >P38< i søgefeltet for oven på Forum, så skulle der være læsning til en halv times tid.
Og så er der med garanti andre, mere vidende, der kan komme med mere begavede indlæg.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
72786: sv: sv: Range Rover årg 96 (01-12-2008 17:41:53) (svar på 72785)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.131)
Det var vi jo så meget enige om og så inden for 20 sekunder.
Mvch
Kenneth Poulsen
Index
72787: sv: Range Rover årg 96 (01-12-2008 18:53:38) (svar på 72783)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.91.159.11)
Jeg har kun een gang haft fornøjelsen, at køre i en P38. Det strakte sig over 24 timer. Også en diesel. Behagelig bil, som ikke inviterer til hastighedsbøder. Men bevares, 80 km/h på landevejen er intet problem og på motorvejen ligger den fint omkring de 120.
Hvis du som bileejer er god til at opdage fejlene og retter dem i tide, øger du driftsikkerheden betydelig.
Men bilen er 12 år gammel og har totalt rundet de 295.000 km. Væsentlige dele er skiftet, men der kan være en del drllerier gemt i resten.
Jeg har kun ejet Serie-biler og to OneTen og alle har været meget driftsikre.

Ellers må du følge rådet om, at søge på P38 ...
Index
72794: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 11:20:30) (svar på 72783)
Lars G T Jorgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.62.203.214)
Hej Emil,

Jeg ville nok holde mig vaek fra en P38. Men hvis du vil have en saa kigg paa mobile.de for at faa en idee om hvad de er vaerd. De problemer jeg har hoert om er primaert relateret til el systemet og luft afjedringen.

Hilsen, Lars
Index
72797: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 12:44:09) (svar på 72794)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.48)
Hej Lars.
Hvilke problemer har du specifikt haft med din P38?

mvh
Knud
Index
72805: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 13:35:11) (svar på 72797)
Lars G T Jorgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.62.203.214)
Hej,

Jeg ved godt i alle elsker dem. Men el har aldrig vaeret
Land Rovers staerkeste side. De nye Land Rovere er ikke saa paalidelig som de gamle [1]. En pige paa arbejdet de seneste par dage kommet forsent paa arbejde fordi hendes P38 lyser op som et juletrae med advarselslamper og luft afjedringen er utaett. Bilen har ogsaa koert taett paa 300000 lige meget hvor glad du er for Land Rover saa maa du sige det er mange kilometer. Jeg kan kun give min personlige mening. Min primaere pointe er at Mobile.de og eBay.co.uk giver en god idee om hvad marketsprisen er.

[1] http://www.telegraph.co.uk/finance/2791943/Land-Rover-disappoints-as-Japanese-cars-storm-ahead-in-reliability-stakes.html
Index
72808: sv: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 13:59:42) (svar på 72805)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
øhh hvordan kan disse to sider hjælpe med at finde markedsprisen?! de fortæller priser i udlandet - omtalte prisen er så vidt jeg forstår i DK..... og at bilerne går i stykker - hey... går du heller aldrig i "stykker" med forkølelse eller andet...

Jeg ville personligt ALDRIG købe en bil der har kørt så langt, men det skal være op til den enkelte at vurdere sådant. Et forhåbentlig kommende medlem i det jyske har netop hentet en italiensk registreret P38 fra Tyskland - den skaber sig også lidt, men avanceret teknik slides - og hvis den forrige ejer desuden har været fedtet/sløset med vedligeholdelsen, ja så kan det være bygget af hvem som helst, så holder det slet ikke! - prøv at høre hvor mange problemer der er med en (sorry) Toyota VX 100 / Mitsubishi Pajero medio 90'erne- der er lige så meget bøvl...

Der er vist ingen af os, der nærer blind kærlighed til en P38 - den er faktisk en meget ærlig bil - og fejlene rimeligt lette at spotte - almindeligvis forbander jeg al vores moderne teknologi i biler, men omvendt "sladrer" dette også når der er en fejl - ergo kan man nemmere komme videre med at finde/fjerne fejlene.
Index
72825: sv: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 15:20:12) (svar på 72805)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.48)
Hej igen Lars G.T.

Jeg er jo lidt nysgerrig efter at høre om dine specifikke problemer, idet jeg i går hjalp en kammerat med at bringe en P38 4,6 (Autobianchi??) hjem fra Tyskland. Så er det altid rart at høre om andres egne erfaringer, så man ved, hvad man skal være på vagt over for.

Du har ret i at der er utalrige lamper og alarmer, der ytrer sig, men i dette tilfælde skyldes det alene min manglende viden om at betjene vognen, men i løbet af de 600 km jeg kørte i vognen fandt jeg da ud af at undgå disse signaler.
Det er meget anbefalelsesværdigt, at sætte sig lidt ind i betjeningen, FØR man vælter sig ud på langfart.

I mit snart lange liv, har jeg kørt i flere hundrede mærkelige engelske biler, især Jaguar og tilsvarende, og genkender egentlig ikke helt alle de grusomme beretninger der bringes til torvs. Selv niveaureguleringen på en Rolls Royce er til at komme om ved, så mon ikke også man kan tumle en P38?
Min erfaring er, at det er de mennesker, der ikke selv ejer og bruger disse vogne, der har de allerstørste problemer med reparationer og benzinforbrug med disse vogne. Det er sjældent ejerne, der besværer sig så inderligt, selv om det måske ville være mere nærliggende. Men sådan er det altså ikke.

Det er iøvrigt en ganske rar og kvik vogn med udtalt høj komfort. (Sad og nød et voldsomt stykke klassisk musik, vistnok noget i retning af Kuratorernes Indtogsmarch under indtryk af bank- og IT krak. :-) )

Mht at købe biler med mange hundrede tusinde på klokken, kan jeg da oplyse, at jeg købte en vogn, der havde kørt 400.000 til kr. 35.000 og min kone kørte på et par år yderligere 100.000 km. Til min store ærgrelse måtte jeg også skifte den bagerste lydpotte, skifte olie ofre synsgebyr og lave bremser, og yderligere tabte jeg kr. 5.000 i afskrivning på lortet, så ja det er omkostningsfyldt. Havde måske været klogere at købe en dejlig ny riskoger til 3-400.000???

mvh
Knud
Index
72798: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 12:53:43) (svar på 72783)
Keld Gunnar Harder Andersen #1582, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.93.212.162)
Hej Emil.

Ja det er jo utroligt at folk som ikke kender meget til en P38 diesel skal svare negativt.

Jeg har nu i snart 4 år været den lykkelige ejer af en P38 DSE aut. fra 1997. Og jeg er meget glad for min, jeg kører godt 30.000 km. om året.

Nej det er ikke en racerbil. men den er nu heller ikke sløv. mange sammenligner den med en P38 V8 bensin, og så er den naturligvis sløv og larmer, med sådan er det når man sammenligner med en perfekt køremaskine.

Driftsikker det er min ihvertfald.

Udover alm. service og slid, som dæk, bremser og udstødning m.m.. Har jeg måtte ofre en ny dieselpumpe og min aircon er stået af. ellers indet.

Driftøkomoni er jo et godt spærgsmål på en bil med det antal km. det kommer jo meget an på hvordan den er passet og brugt. men generalt er reservedelene ikke i den billige ende.

Om den bil du skriver om er pengene værd. ja det ved jeg ikke. men en ting er da helt sikker, min bil er ikke til salg i det prisleje.

Venlig Rover hilsen Keld
Index
72803: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 13:27:57) (svar på 72798)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Emil,

har du et link på omtalte bil - eller reg.nr/stelnummer?!- det ville lette sagen lidt, hvis man kunne finde billeder etc. af objektet.

Som ejer af en P38 - og specielt de "aldrende modeller" må man være forberedt på lidt af hvert - luftaffjedring, centrallås, utætte O-ringe ved radiatoren i kabinen, servomotorer ved do. defekt display til klimaanlæg, slidt magnetkobling til A/C-kompressor etc.

En P38 er en udmærket bil, og absolut ikke dyr i drift.

Men det handler mest om hvad DU forventer af bilen - kr. 65.000 er "småpenge" for en bil der fra ny kostede omkring kr. 1.000.000!! Derfor bør du være forberedt på lidt af hvert af udfordringer! hvad med rust/ galvanisk tærring?!

Hvorvidt bilen er sløv eller ej - det kommer jo an på folk's udgangspunkt - i min verden er en P38 diesel utålelig (manglende kræfter og for højt støjniveau) hvorfor jeg også valgte en P38 med en 4.6 V8... men det handler mest om temperament, kørselsbehov, forsikring - ja økonomi generelt.... Har du undersøgt hvad forsikring skal koste - det er her det stopper for de fleste, jeg selv giver knap 5K om året - Men x2 eler x3 er ikke unormalt...

lad os høre nærmere...

Thorstein #7334


Index
72828: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 15:38:41) (svar på 72803)
Jesper Overgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 152.73.106.146)
Hej Alexander,

du kan ikke sammenligne Toyota VX100 med P38 og Pajero der er verdener til forskel i kvalitet.

mvh
Jesper
Index
72836: sv: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 17:10:18) (svar på 72828)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
øhh newsflash JO.... ja og nej - det er valgt forskelligt fra fabrikkernes side - nogle vælger at være teknologisk længere fremme (motorer eksempelvis: MMC havde GDI-motorer - ikke en succes, men absolut nytænkning dengang, hvor LR kun havde almindelige sugemotorer på benzinsiden), hvor andre satser mere på design/livsstil. MMC Pajero'en er underdog'n i denne sammenligning, men det er topmodeller fra mærker, der kæmper om de samme kunder - at nogle kunder bare bruger endnu flere penge på en bil (P38) gør ikke sammenligningen forkert! Det er en stor fejltragelse at sammenligne på pris - man skal sammenligne på størrelse - ganske som det gøres i automotive kredse...
Index
72837: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 18:18:22) (svar på 72803)
Emil Marcus (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.95.97.104)
Hej alle tak for de gode besvarelser. Der er nogle enkelte der efterlyser billeder og de er her på dette link.
Hilsen Emil

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=57419284
Index
72861: sv: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (02-12-2008 20:59:09) (svar på 72837)
Michael Bøjstrup #6653, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Hej Emil,

Prøv også at høre om den "nye" motor og "nye" gearkasse er nye - eller bare udskiftet med mindre brugte. Hvis der er kvitteringer på helt nye enheder er det et klart plus med det antal km den har gået.

Mvh
Michael
Index
72883: sv: sv: sv: sv: sv: Range Rover årg 96 (03-12-2008 10:23:29) (svar på 72861)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Emil,

registreret 1. gang 9/5-1996.
Bilen var til syn den 17. marts 2006 - og blev betinget godkendt pga. forreste utætte brændstofrør (km. 269tkm) - man må jo så formode at dette er blevet udbedret siden den har kunnet synes eferfølgende.
Dens stelnummer er SALLPAMW4TA336513, hvis du kan bruge dette til noget - evt. tjekke for eventuel restgæld i bilbogen i Århus.

jeg tror IKKE at der er tale om "nye" enheder - men det kan kune du og sælger klarlægge - eller se rent fysisk på bilen ved besigtigelse...

Kig på bilen - sælger har jo en lift, så det kan ikke være svært at spotte eventuelle store defekter (spild af diverse væsker/rust)