tilbage

Land Rover Forum  

Index
77188: slll 88" (14-02-2009 19:59:08)
Thomas andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.174.27)
Hej ja jeg er jo lidt ny vil lige hør når man har over-drive virker den lille gul gearstang så ikke den røde er høj og lav 4wd ikke jeg synes bare ikke jeg kan slå den foreste kardan fra der er friløbs nav på bilen kan man køde nogle manualer/bøger på dansk over den Mvh Thomas.
Index
77189: sv: slll 88" (14-02-2009 20:11:37) (svar på 77188)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Ja - Klubben burde ligge inde med en manual på dansk. (tjek lige din e-mail)

Hilsen
Stefan
Index
77190: sv: slll 88" (14-02-2009 20:15:32) (svar på 77188)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Medlemmer kan købe de nødvendige bøger i klubbutikken.
Når den gule knap er presset ned, skulle der være 4hjulstræk i høj gear. Ved at trække i den røde, sættes i lav 4x4 og samtidig burde den gule knap springe op igen. Gør den ikke det, så trækt lidt i den gule. Det kunne være, der manglede serviceeftersyn/smørelse. Hvis 4hjul i høj ikke slipper, slår bilen meget kraftig i rattet på tør ,fast vejbane - det kan knække stikakslerne. 4x4 på Seriebiler altså kun offroad eller i sne.
Index
77193: sv: sv: slll 88" (14-02-2009 20:45:36) (svar på 77190)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
For at slå den forreste kardan fra, skal du ud og dreje på friløbsnavene.

Og mesn du stadig er ny med bilen så huske altid at holde helt stille når du aktiverer den røde eller den gule gearstang.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
77205: sv: sv: sv: slll 88" (14-02-2009 22:39:04) (svar på 77193)
Kim Thomsen #7909, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.3.149)
Hej Kenneth

"...altid at holde helt stille når du aktiverer den røde eller den gule gearstang "

Mht. den gul stang, mener jeg at havde fået at vide, at man kunne slå den til under kørsel -i lav hastighed (ca. under 40) !!!!!!

Stadig under forusætning at friløbsnavet står på 4X4

Hilsen fra Kim der glemte det med navet og fik trukket konens piletræ op da han skulle "spille" sig fri


Index
77233: sv: sv: sv: sv: slll 88" (15-02-2009 11:07:01) (svar på 77205)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.116)
Hej Kim, du har helt ret, men som jeg skriver, når thomas er helt ny udi Land Rover, så anbefaler jeg at holde helt stille.
Det skyldes de uoverskuelige konsekvenser ved, at trykke den gule ned under kørslen, uden at fri.navene er i indgreb.
Så kan man både smadre diffen og gearkassen.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
77206: sv: sv: sv: slll 88" (14-02-2009 22:44:32) (svar på 77193)
Thomas Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.174.27)
Har set min mail mange tak men jeg kan ikke åben den problem med min computer kan jeg ringe til dig stefan.
Med hensyn til den gule er det som om den ingen funtion har
en har sagt til mig det er fordi den har over-drive tak for et super forum Mvh Thomas kommende medlem
Index
77209: sv: sv: sv: sv: slll 88" (14-02-2009 23:00:33) (svar på 77206)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.154)
Overdrive skulle ikke have indflydelse på virkningen af den gule knap = 4x4 i højgear.
Index
77212: sv: sv: sv: sv: slll 88" (15-02-2009 00:04:09) (svar på 77206)
Stefan Wandel #6008, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.90.139.25)
Det nytter ikke at ringe, da jeg har lagt nogle link til noget LaRo-nyttigt guf i forb. med din efterspørgsel ind på din e-mail. Du kan jo se dem når du får adgang igen.
Med hensyn til din gule stang;
Hvad exactly er der galt. Du skriver at den ingen funktion har.
Vil det sige at selv om du trykker den i bund, så hopper den bare tibage til sit udgangspunkt -- for så skal du tjekke om stangen i det hele taget er forbundet ordentligt til transferkassen.
Vil det sige, at du trykker den i bund - og en bliver holdt der - men der sker ikke noget. Så er der noget mere seriøst galt (jeg har ikek skilt sådan en enhed fra hinanden endnu - så det må andre bedre vide.

Ellers er rumlen:
Rød stang i forreste position = alm 2x2 træk på bag
Rød stang i midterpos = neutral
Rød stang i bageste pos = alm lav 4x4

Rød stang i forreste pos og tryk på gul = høj 4x4
-- denne position resettes til alm 2x2 træk på bag ved at trykke rød stang fra forreste pos til midterpos (neutral) og så frem i forreste igen
-- så skulle den gule stang hoppe tilbage til sit udgangspunkt (op) - og så er du igen i alm 2x2 med træk på bag.

--

Skulle det ske at du knækker en stikaksel (på bagaksel selvfølgelig) under kørselen så kan du humpe hjem ved at trykke den gule stang i bund (så trækker du nemlig på forreste aksel). Max 60km/h (du vil med jævne mellemrum opleve at der kommer en HAK-lyd fra forreste diff under hjemhumperiet - det betyder i det her tilfælde intet.

At du har knækket en stikaksel kan du hurtigt afgøre ved at bilen ikke vil trække i alm 2x2 - men godt vil trække på foraksel ved indkobling af 4x4 (høj eller lav). Så ved du at det er sikakselen det er galt med og højst sandsynligt vil det vise sig at være den korte af dem, da den er stivere idet og ikke så godt kan tage hurtige vridninger af akselen.
--
Bare lidt nyttig info til fremtiden

Hilsen
Stefan
Index
77219: sv: slll 88" (15-02-2009 06:43:21) (svar på 77188)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Hej Thomas.
Er du medlem af vores hellige broderskab?? Ellers se at få dig meldt ind i en fart. Så kan du deltage i nogle arrangementer med din bil, og tage det grønne bevis. Der bliver du sat grundigt ind i de mest basale ting. Herudover får du via dit medlemsnummer adgang til alle vi andres velvilllighed..:) Så lover jeg dig at der nok skal være en eller anden i dit område der gerne kommer forbi, sparker lidt på dine dæk, drikker lidt af din kaffe, hører på dine kvaler og ikke mindst, øser ud af sin erfaring med livet som Land Rover ejer..
Du kan hurtigt komme galt afsted hvis ikke din bil bliver behandlet rigtigt. Husk også at tæle pænt til den ellers garanterer jeg dig at oliepletterne på fliserne er større næste morgen, luften er gået i et dæk, en stikalsel knækker, viskerne virker ikke, batteriet er fladt, osv osv osv osv.
Vh,
Ole Pars
3338 Odense
Som stadig bøvler og lærer nyt...
Index
77220: sv: slll 88" (15-02-2009 08:40:40) (svar på 77188)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.162.18)
Hey Thomas

Prøv at smide dit tlf nr. g hvor du kommer fra, så er der milighed for at dr er en der gider at kikke forbi hos dig og give et lynkursus

Steen sIIa 1962
Index
77225: sv: sv: slll 88" (15-02-2009 09:47:16) (svar på 77220)
Thomas Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.161.174.78)
Indmeldelse er sendt når den røde er frem kører den høj 4wd når den er tilbage er den lav 4wd når friløbs nav er slået til når de er slået fra er det det samme bare uden 4wd den foreste kandan kører rundt hele tiden selvom den gule er oppe eller nede.
Index
77266: sv: sv: sv: slll 88" (15-02-2009 15:24:41) (svar på 77225)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Du får lige Stefans svar igen:

Rød stang i forreste position = alm 2x2 træk på bag
Rød stang i midterpos = neutral
Rød stang i bageste pos = alm lav 4x4

Rød stang i forreste pos og tryk på gul = høj 4x4
-- denne position resettes til alm 2x2 træk på bag ved at trykke rød stang fra forreste pos til midterpos (neutral) og så frem i forreste igen
-- så skulle den gule stang hoppe tilbage til sit udgangspunkt (op) - og så er du igen i alm 2x2 med træk på bag.


Friløbsnavne bruges kun til at mindske slitage i fortøj når bilen kører i tohjuls træk, DVS gul oppe og rød fremme.
Her slilles friløbsnavne i OFF/disengage eller hvad der nu står på dem.

Skal du køre med 4 hjulstræk, DVS gul nede ELLER rød tilbage, så skal friløbsnavne stilles i ON/engage eller lign.

Med bilen i 2 hjulstræk og friløbsnavne slået fra, skal forreste kardan IKKE køre rundt. Gør den det må friløbsnavne være defekte!
Eller den mulighed at den gule ikke hopper ordentlig op og frakobler forakslen.

Jeg har iøvrigt ikke den store fidus til friløbsnav, da forakslen så ikke bliver ordentlig smurt, samt at man skal ud af bilen for at slå skidtet til INDEN man kører ud i ukendt føre.
Nogle vil påstå at det er brændstof besparende at køre med friløbsnav. Den smule det kan blive til mener jeg ikke kan være relevant i et Land Rover regnskab!

Hjælper det noget?
Index
77276: sv: sv: sv: sv: slll 88" (15-02-2009 16:17:39) (svar på 77266)
Thomas Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.57.7.244)
Ja nu er jeg med har fundet ud af at den gule ikke virker som den skal den kobler ikke fra hvad kan der værer galt.
Index
77330: sv: sv: sv: sv: sv: slll 88" (16-02-2009 09:20:35) (svar på 77276)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Enten kommer den ikke helt op, eller også er der noget galt med forbindelserne eller gearkassen. Hvor bor du henne?
Index
77349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: slll 88" (16-02-2009 13:45:36) (svar på 77330)
Thomas Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.233.86)
Jeg bor i nørresundby (nordjylland)