tilbage

Land Rover Forum  

Index
7775: ABS på min Serie III (15-02-2003 12:30:33)
Lars Svane #5827, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 80.63.140.106)
Da jeg endelig fik skiftet hjulcylindre virker det som om jeg har fået ABS, den kan ikke engang blokere på ren is.

Meget er prøvet men her i formiddag opdagede jeg at ved tryk på bremsen står der en stråle af bremsevæske op i beholderen. Det burde vel være når man slap bremsen dette skete?? Det er i den foreste del af beholderen det sker og det er lige netop forhjulene der bremser ringest (2 kreds).

Så mener i det kan være hovedcylinderen der også er gået i stykker?

Jeg vidste det ville blive noget bøvl at begynde at rode med bremserne og dette er fortsættelsen af spørgsmålet om "Frost i bremser". Det er lige før min LR blive sat om bagved og så kan den komme frem når den har repareret sig selv!!!!

Her kommer mine oplevelser:

1. Efter skævbremsning begyndte jeg at justere bremserne i 15 graders frost.
2. Dette resulterede i at højre nederste hjulcylinder blev utæt (Den var næsten helt ny)
3. Jeg besluttede at købe 6 nye cylindere for at skifte dem alle (De fleste er af ukendt alder)
4. Det tog 2 uger før jeg modtog dem med posten.
5. Efter meget bøvl og masen fik jeg skiftet den utætte, nu kun i 5 graders frost. (Venter med resten til vejret er lidt bedre)
6. Ved udluftning og justering af bremserne blev den venstre nederste utæt.
7. Nu havde jeg jo rigeligt af cylindere så jeg skiftede den venstre.
8. Det var helt umuligt at udlufte, intet var utæt men pedalen gik helt i bund.
9. Jeg købte en Harald Nyborg pumpe til kompressoren (400 kr)
10. Masser af udluftning, en liter bremsevæske er efterhånden løbet igennem systemet.
11. Sådan en pumpe virker ikke godt i frostvejr, kondensvand stopper systemet så den i stedet pumper luft i bremserne.
12. Konen måtte ud og træde så der kunne luftes ud på gammeldags maner.
13. Så opdagede hun det med at der kom væske op i beholderen ved tryk på bremsen.

Det er ikke nemt at være perlegrusmekaniker, hver aften hele ugen har jeg bøvlet med bremserne, en kamp mod kulde, fastgroede skruer og en stor kamp for at holde humøret oppe. En overgang forstod jeg slet ikke hvorfor jeg overhovedet gad eje sådan en bil. Heldigvis kom jeg til at køre op på kanten af grusvejen på en af testkørslerne, 25-30 graders hældning og ujævn terræn. Så var der ligesom ikke mere at spekulere på og jeg tog endnu et par timer i kulden.

Måske, engang, kan min LR køre igen. Det værste er at konen har gået at tænkt på en lille 88 i stedet for Ford Sierra'en. Det gør hun ikke mere, nu er drømmene gået i retning af en praktisk og pålidelig (kedelig) standard bil.

Mvh
Lars Svane 109 STW årgang 77

Index
7781: sv: ABS på min Serie III (15-02-2003 18:24:46) (svar på 7775)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy (medlem) (ip-adr: 195.249.154.57)
Hej Lars,

Du lyder som en mand, der har hårdt brug for hjælp - hvis du eller dine allerede er ved at overveje andet bilmærke, så er det vist nu der skal gøres noget radikalt...

Jeg ved ikke så meget om 88'erens bremser, og er derfor nok ikke den rette til at være "udfarende kraft" under en reparation, men er der da ikke en venlig sjæl i din region, der kunne tænke sig at give en hånd med en eftermiddag?

Prøv at søge efter hjælp, og skriv hvor du bor (jeg har luret dig i medlemslisten) - så er jeg sikker på, at du får respons - og har du brug for en "hold-ved-mekaniker", "pedaltramper" eller moralsk opbakker, så ringer du bare.

Mvh
Ib - 3662 - Odder - 8780 0123
Index
7787: sv: sv: ABS på min Serie III (16-02-2003 09:52:36) (svar på 7781)
Heldigvis er min LR bil nr 3, en legebil.

Det var nu ikke min mening at sælge 109'eren, det var mere anskaffelsen af en 88'er der nok ikke bliver til noget.

Men jeg køber en ny hovedcylinder og håber det løser problemet.

Mvh
Lars

Index
7784: sv: ABS på min Serie III (15-02-2003 20:09:07) (svar på 7775)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.27.134)
Hej Lars
Opgiv nu ikke allerede, en bil som din gamle cf´er må gerne have sine særheder

men tag nu din værkstedshåndbog & gå frem efter afsnit/ side 70-20 ff så er det såmænd ikke så slemt endda.
vedr. udluftning husk luft skruen på baghjulene skal sidde på øverste hjulcyl.og så plejer jeg at have en lang plasticslange som jeg sætter fra luftskruen og frem til bremsevæske beholderen så kan jeg selv udlufte ved at pumpe bremsepedalen, når så der ikke er flere luftbobler i slangen skrues luftskruen i igen- videre til næste hjul

god arbejdslyst
M.V.H.
Peter
Index
7788: sv: sv: ABS på min Serie III (16-02-2003 09:57:38) (svar på 7784)
Jeg køber en ny hovedcylinder og måske virker Harald Nyborg pumpen når vejr og mekanik er til at have med at gøre.

Det lyder som en god ide med en lang slange, men man får vel alt det gamle sorte pakningsfnuller med i systemet når man genbruger bremsevæsken?

Mvh
Lars
Index
7805: sv: sv: sv: ABS på min Serie III (17-02-2003 01:32:46) (svar på 7788)
peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.27.134)
halløjsa igen Lars

Fnuller ?????? hvor i alverden kommer det fra, har du ikke lige kørt en liter bremsevæske igennem systemes, så der burde da være rent som i en nyvaket barnerumpe eller har jeg fået en forkert opfattelsse af din udluftning.
Lige et spørgsmål hvordan er det ud med dine `juster`skruer eller hvad de nu kaldes er de helt i orden alle 8 & kan bevæges frit, og dermed udfylde deres funktion, således at de ved korrekt justering holder bremsebakken i en position HELT tæt på tromlen, således at den mængde bremsevæske der anvendes til at flytte bakkerne det sidste lille stykke ud til tromlen bliver mindst mulig= lille vandring på bremsepedalen, dårlig/manglende justering = lang vandring/manglende evne til at bremse ekvipagen

M.V.H.
Peter
Index
7806: sv: sv: sv: sv: ABS på min Serie III (17-02-2003 08:17:47) (svar på 7805)
Fnuller mente jeg kunne komme hvis man brugte en lang slange hvor bremsevæsken man udlufter løber tilbage i beholderen på hovedcylinderen.

Men jeg kan godt se i midt tilfælde er bremsevæsken temmelig ren.

Jeg har skiftet udluftningsnipler på alle cylinderne, da de gamle var runde (der var vist blevet brugt en tang i stedet for en bremsenøgle).

Jeg er blevet ret god til at justere bremserne, det gør jeg hver gang jeg har pillet. (Det virkede fint før alle problemerne startede)

Noget andet er at fjederene ved bremsebakkerne er af meget variabel styrke, nogle bakker er nemme at sætte på, nogle kræver superkræfter.

Men før det gik galt i frosten virkede bremserne udmærket. Lidt skævbremsning som jeg tror skyldes hjulcylindere af meget forskellig alder og måske fjedrene.

Det nager mig nu stadig det med at der kommer væske op i bremsevæskebeholderen ved tryk på bremsen.

Noget jeg er kommet til at tænke på er at engang da en hjulcylinder blev utæt løb al bremsevæsken ud, på trods af to kredssystem blev beholderen helt tom og den kunne absolut ikke bremse.

Mvh
Lars
Index
7808: sv: sv: sv: sv: sv: ABS på min Serie III (17-02-2003 09:16:49) (svar på 7806)
Tony (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 195.249.21.199)
Hej Lars,

Tag det roligt og gå systematisk frem.
Indkøb følgende:
Eezibleed fra Harald Nyborg(den virker også i frostvejr :)
Ny hovedcylinder.
Nye slanger, til hele vejen rundt.

Split hele skidtet ad, den med at tage en stump ad gangen duer kun når der ikke er noget nyt der går i udu hver gang du har skiftet noget andet.
Skift alle dine hjulcylindre, skift slanger(det kan godt komme til at koste nogle rør, men nipler kan fåes hos midtjydsk, og den lokale mekaniker kan som regel godt lave nogle nye "orange" rør til dig hvis du kommer med niplerne og de gamle rør til at måle efter.) Hvis du har svært ved at løsne niplerne/omløberne når du skal have røret af, så klip røret over og tag niplen med et topnøglesæt.
Når du så har skiftet hovedcylinder, har du et nyt bremsesystem.
Så monterer du bakker og tromler og justerer det hele ind.
Så fylder du væske på systemet og fylder dunken på din eezi-bleed op. Monter eezi-bleed på dit reservoir og tilslut reservehjulet.
nu har du tryk på systemet, og så starter du med at lufte ud længst væk fra hovedcylinderen. Venstre baghjul såvidt jeg husker. Derefter tager du højre baghjul, så højre forhjul og til sidst venstre forhjul. Husk at bruge en gennemsigtig slange på din udluftningsnippel og led væsken ned i en beholder hvor slangeenden er under væskeoverfladen. Husk at holde øje med væskestanden i din eezi-bleed og fyld efter ved behov. hvis din eezi-bleed løber tør, vil der komme luft med ind, og du kan begynde forfra.
Hvis du efter dette stadig har problemer, så kontroller justeringen af bakkerne, og prøv at parkere på en stigning og luft ud igen -dette tager som regele de sidste bobler.

HTH

/tony
Index
7809: sv: sv: sv: sv: sv: ABS på min Serie III (17-02-2003 09:18:30) (svar på 7806)
Peter (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.107.27.134)
Dauwz igen
forstår helt din bekymring for at bremsevæsken løber op i hovedcyl. når du træder på bremsepedalen, mit bedte bud er at hovedcyl. er træt. rep. sæt kan fåes men jeg har ikke gode erfaringer med rep. af hverken hoved eller hjulcylidre. men prøv at tale med f.eks William´s eller en af de øvrige dygtige land rover folk, hvis det er hovedcyl. der skal skiftes så kan du jo glæde dig over at have et helt nyt bremsesystem så bortset fra alm. slid er du jo fri for at reparere på det i laaang tid.

M.V.H.
Peter