tilbage

Land Rover Forum  

Index
81332: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 12:09:29)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Jeg har ikke ladning på batteriet på 1995 Range Rover P38 (1996model), jeg kan køre ca 2 timer på fuldt opladt batteri, så begynder fejlene at komme, det begynder med TractionControl, så andre, derefter går omdrejningstæller og speedometer i 0, og til sidst stopper motoren .
Jeg har udskiftet batteriet med et nyt 110 ah, men det var ikke problemet. Det gamle batteri var OK


RESUME AF TEST OG SITUATION:

Mit problem, som begyndte for 2 uger siden: Jeg har ingen lys i "ladelampen", når tændingen er i position 2 (og ingen lys, når motoren startes) men der synes ikke at ladning af batteriet (ingen ampere). Når motoren kører, går batteriet tomt efter ca 2 timer.
Alle andre warninglight lyser, når tændingen i position 2 og går ud som de skal efter at motoren er i gang, ABS, når jeg kører.
Jeg har ingen fejl haft i køretøjet i løbet af de seneste 9 måneder, men for nylig for ca. 3-4 uger, før denne fejl går spejlet i høre side ned igen når jeg kører fremad igen efter afsluttet bak-kørsel, men kan køres op igen med spejl indstillingen i centerconsollen.
Med fuldt opladet batteri, kører og virker alt som det skal lige pånær det med spejlet.

Tidligere test:
Test 1: med Faultmate MSV (diagnoseapparat) har jeg testet, at jeg kan slå "ladelampen" til og fra (altså pæren er ikke gået).

Test 2: Jeg får ingen fejl, når jeg læser fejlkoder i BeCM med MSV (diagnoseapparat)

Test 3: test af vekselstrømsgenerator i testbænk, hvor det giver 14.0-14.1 Volt og med testlampe (simulering af "ladelampe") giver den mere end 80 Amp.

Test A: testlampe forbindelse fra vekselstrømsgenerator B + til D +:
lys, når tændingen off
lys, når tændingen i position 2
Ikke lys, når tændingen i position 3 når startmotoren kører under start af motoren
Ikke lys, når motoren kører

Test B: testlampe forbindelse fra vekselstrømsgenerator B +
lys, når den anden ende er tilsluttet til stikket C506 den NY (farvekode brun-gul) kabel
lys, når den anden ende er tilsluttet til stikket C114 den NY (farvekode brun-gul) kabel

Test C: med frakoblet batteri, testlampe tilsluttet D +, anden ende til 9Volt eksternt batteri, yderligere til stikket C114 NY (farvekode brun-gul) kabel
lys

Mit problem: Jeg har ikke lys i "ladelampen", når tændingen er i position 2 (og ikke lys, når motoren startes), men det ser ikke ud til at batteriet lades. Når motoren kører, går det tomt efter ca 2 timer.

Så vidt jeg ved, jeg er nødt til at have en "ladelampe", når tændingen er i position 2, at trigge generatoren til at give Ampere (lade).

Jeg mener at test 3 og test A viser, at vekselstrømsgeneratoren er OK

Jeg mener at test B og C viser, at forbindelsen mellem vekselstrømsgenerator D + til BeCM er OK.

Jeg mener at test 1 viser, at pæren i "ladelampen" er OK, at instrumentpack (Z142) er OK og forbindelse fra instrumentpack til BeCM er OK

Jeg mener at test 2 viser, at jeg ikke har nogen fejl i BeCM (som kun er 2 år gammel 24/4-2007 fra Melgaard)

Konklusion: Alt synes OK, men jeg har ikke lys i "ladelampen", når tændingen i position 2, og ingen ladning (AMP) af batteriet, når motoren kører.


Venlig hilsen
Ole Wod
Danmark
Range Rover, Wod's Site
www.wods.dk/rangerover
Index
81334: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 12:28:49) (svar på 81332)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.181)
Vedr. Test 1. Er du sikker på, at der i virkeligheden er gennemgang til og fra ladelampen?
Jeg aner intet om, hvordan din tester virker, men mange Lucasgeneratorer, og sikkert også andre, er afhængig af ladelampen virker, som du også selv beskriver
Dvs generatoren får sin batterifølsomhed via ladelampen og selvfølgelig også via ledningsnettet med tilhørende stik. Hvis der er et brud eller en dårlig forbindelse har du balladen.

Blot en tanke: Er stikket bag på generatoren perfekt?

Mvh og i stor uvidenhed
Knud
Index
81338: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 13:07:59) (svar på 81334)
Jan Donderboss (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 92.241.211.22)
Havde samme problem ,gav den et kærligt dask ,hvor den kan holde til det ,og så var den ok!
har prøvet det med andre generatore ,andre gange holder det ikk ,og generatoren må skiftets.
Meget enkelt men naturliugvis ikk en længere lærd forklaring
Index
81344: sv: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 15:25:25) (svar på 81338)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Kunne din tændingslås evt. have fået en hjerneblødning?! Ja det er sikekrt en langt ude tanke - known to do them a lot.... man det ses jo på Defender i en vis udstrækning og måske kvaliteten af de første ikke var verdens bedste....
Index
81346: sv: sv: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 18:08:53) (svar på 81344)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Hej Alexander

God ide, da det jo er i tændingsposition 2, at den skal lyse. Men til orientering, så lyser alle de andre warninglights, når den er i tændingsposition 2.
Men det skal da lige checkes. jeg ser på diagrammerne,for at se, hvordan det virker. Men umiddelbart mener jeg, at det er alt eller intet (evt. 2 grupper) med tændingen, og det er kun ladelampen, der ikke lyser.

Index
81342: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (01-05-2009 15:14:48) (svar på 81334)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Hej knud

tak for dit svar.

D+ er forbundet til Computeren = BeCM = Body Control Module, som også styrer en hel række andre ting også.
dette går gennem en brun/gul ledning til connector=stik C506 som er sat i Stik C106 (lige under expansionbeholderen til kølevandet) og herfra videre til BeCM hvor stik C114 er sat i Becm. Denne forbindelse er checket jf. test B og test C, som er OK
BeCM controllerer=styrer også ladelampen.
Det er derfor jeg har foretaget testen med en prøvelampe direkte på generatoren.

med hensyn til Diagnoseapparatet:
Det er en faultmate MSV med softare til P38'eren.
Den er koblet til ODB2 stikket i højre side . den kan give besked til Becm, at den skal tænde ladelampen og slukke den. dette har jeg prøvet, hvilket viser at pæren i ladelampen ikke er gået i stykker samt at Becm har de nødvendige forbindelser til ladelampen i instrumentbordet.
derfor har jeg ikke manuelt checket kabelbåndet fra Becm til Instrumentbordet samt stikkene i begge ender, for der er forbindelse, når jeg kan tænde og slukke lampen med diagnoseapparatet = MSV'en. Det som Land rover skriver i manualen er, at checke pæren først, og hvis OK, så check forbindelse og stik fra BeCM til Instrumentbordet.

Jeg har også fået testet generatoren hos Bosh, som viser, at den er OK.

Det, der er min bekymring er, jeg har også 14,1 volt på batteriet, når motoren er startet, men det siger ikke så meget om ampere. og noget tyder på, at der ikke kommer ampere på, hvilket på en normal bil ganske rigtigt normalt er ladelampen, her er jo en computer imellem (BeCM'en), som også er ret ny (kun 2 år og 6 dage).

D.v.s. at når jeg måler på det, ser det ud til, at alt er OK, men ladelampen lyser ikke med tændingsnøglen i position 2 og jeg løber ågså tør for strøm efter et par timers kørsel.

Stikket bag på generatoren er testet med test A



Index
81362: sv: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (02-05-2009 09:29:50) (svar på 81342)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Jeg havde på et tidspunkt et problem med en generator - dog ikke i en LR/RR - den "troede" at den virkede...Den virkede fint i en testbænk men ude i bilen virkede den ikke igen - tilbage i en testbænk et par gange og så var fejlen der endelig - masser af Volt - men absolut ingen Ampere...

Jeg ville måske vove pelsen og bestille en ny hjem - en 100 eller 120 Ampere generator - de koster ikke en herregård i UK - op til ca. 2000 danske kroner - højt sat!

Det er iøvrigt helt normalt at diverse systemer begynder at svigte efterhånden som spændingen forsvinder - SRS, ABS og så videre er menegt følsomme overfor spændingudslag og holder simpelthen op med at virke hvis der ikke er tilstrækkelig med "juice" til rådighed på "elsystemet".

Lige her i skrivende stund kan jeg ikke huske om der er noget relæ der sidder i sikringsboksen til styring af instrumenteringen.... prøv lige at tjekke din sikringsboks - just i case... De er "kendte" for at at være noget bras og vil efter sigende give problemer med tiden.

Har lige siddet og ledt på www.rangerover.net/forum - du har vel en profil der? - ellers er det bare at komme igang - super hjemmeside og forum! Der er 2 sider der omhandler problemer med generatorer - men umiddelbart har jeg ikke set et der minder om dit....doooh

Prøv at lægge dit problem der.. der er folk fra hele verdenn der er med der....
Index
81364: sv: sv: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (02-05-2009 11:54:55) (svar på 81362)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Hej Alexander.

Tak for dit svar.

Jeg har nu prøvet med et klem-amperemeter.
På forbrugssiden (ledningen fra batteriet til sikringsboksen) har jeg et forbrug på ca 30 ampere, når der kun er det nødvendige igang, og ca 60-65 ampere, når alt er slået til.
På generatorsiden, er den ustabil, når den virker, giver den 60 til 70 ampere med min fobrug og 70 til 90 ampere med max forbrug. Men som sagt, så er den ustabil og kan gå helt ned til 0 ampere, og så op på 20 ampere og lige pludselig igen som den skal.
Det tyder helt klart på at generatoren tilfældigt virkede, da den var i prøvebænk hos Bosh.
Yderligere har jeg aft generatoren skilt ad, og kan se på akslen, at kullene har slidt fordybning i akslen (kontaktfladen) på 1-2 mm, og jeg mener at akslen burde være helt plan fra ny.

DERFOR, så bliver næste træk, at købe en ny generator.
Jeg fandt een i sidste uge 120 Amp til RR 4,6HSE til 1250,- kr incl fragt til DK, så den køber jeg. Den skulle jeg have på en 3-4 arbejdsdage.
I DK tager Bosh ca 4.500,- og billigste ombytning jeg har fundet er 2.100,- plus moms.
Så ingen tvivl, jeg køber en i England. Det løser formentlig også problemet med ladelampen.

MEN ellers mange tak for tippet med England, Det er det jo ikke alle, der er klar over.
Index
81363: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (02-05-2009 11:04:15) (svar på 81332)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Prøv at følge den fejlfindeingaprocedure der er link til på forsiden af hovedsiden:

http://www.dlrk.dk/images/LucasACR.pdf

den er faktisk ikke så ringe, i langt de fleste tilfælde vil du finde fejlen.

Mvh Carsten
Index
81365: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (02-05-2009 11:57:55) (svar på 81363)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Hej Carsten

Tak for din henvisning.
jeg ser lige på det inden jeg bestiller en ny generator.
Index
81638: sv: sv: sv: batteri går fladt efter 2 timers kørsel, RR P38 1995 ?? (08-05-2009 17:31:24) (svar på 81365)
Ole Wod #8136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.93.150.210)
Hej igen

jeg har monteret en ny generator (120A). den virker fint. Når motoren kører, giver den (målt med klemamperemeter om ledningen fra B+ på generatoren til batteriets +)ca 5 ampere mere end RR'en bruger (målt med klemamperemeter om ledningen fra batteriets + til sikringskassen), og den er stabil (svinger ikke i ampere).

Det betyyder, at den gamle generator må have virked midlertidigt, da den var i testbænk hos Bosh, som jo viste, at den var OK.

Nå jeg kan køre igen.

Men jeg har stadig det problem, at ladelampen ikke lyser når tændingsnøglen er i position 2 (tænding på inden man starter) og alle de øvrige warninglights virker.
Jeg kan tænde og slukke ladelampen med mit diagnoseapparat (MSV Faultmate med software til P38'eren)

1: Jeg mener, at BeCM (hovedcomputeren), kontrollerer ladelampen
2: jeg mener at diagnoseapparaten fortæller BeCM, at den skal tænde og slukke ladelampen, under test.
3: Jeg mener, at BeCM simulerer ladelampentilden BruneGule ledning fra BeCM til D+ på generatoren, for at starte ladning.

er der nogen, der kan bekræfte om 1, 2 and 3 er rigtigt ?

A: Jeg har testet, at jeg kan tænde og slukke ladelampen med diagnoseapparatet
B: Jeg har etstet at der er fornbindelse gennem den BruneGule ledning fra BeCM til generetorens D+
C: Range Roveren giver IKKE generatorfejl til messagecenter
D: Diagnoseapparatet læser ingen fejl i BeCM

jeg mener at test A fortællerat BeCM, forbindelsen fra BeCM til Instrumentpack og instrumentpack er OK, eller benytter Diagnoseapparatet en anden vej når den tænder og slukker ladelampen ?

Jeg kan se med KlemAmpermeter, at generatoren lader,så jeg mener, at BeCM simulerer ladelampe korrekt, for ellers ville generatoren ikke starte med at lade.

Er der nogen, der kan bekrædte om dette er korrekt ?

Laver BeCM en forbindelse fra ladelampe til den BruneGule ledning fra BeCM til Generatorens D+ ?
eller simulerer BeCM ladelampe til generatoren, og beder seperat ladelampen om at lyse ?