Jeg har ikke ladning på batteriet på 1995 Range Rover P38 (1996model), jeg kan køre ca 2 timer på fuldt opladt batteri, så begynder fejlene at komme, det begynder med TractionControl, så andre, derefter går omdrejningstæller og speedometer i 0, og til sidst stopper motoren .
Jeg har udskiftet batteriet med et nyt 110 ah, men det var ikke problemet. Det gamle batteri var OK
RESUME AF TEST OG SITUATION:
Mit problem, som begyndte for 2 uger siden: Jeg har ingen lys i "ladelampen", når tændingen er i position 2 (og ingen lys, når motoren startes) men der synes ikke at ladning af batteriet (ingen ampere). Når motoren kører, går batteriet tomt efter ca 2 timer.
Alle andre warninglight lyser, når tændingen i position 2 og går ud som de skal efter at motoren er i gang, ABS, når jeg kører.
Jeg har ingen fejl haft i køretøjet i løbet af de seneste 9 måneder, men for nylig for ca. 3-4 uger, før denne fejl går spejlet i høre side ned igen når jeg kører fremad igen efter afsluttet bak-kørsel, men kan køres op igen med spejl indstillingen i centerconsollen.
Med fuldt opladet batteri, kører og virker alt som det skal lige pånær det med spejlet.
Tidligere test:
Test 1: med Faultmate MSV (diagnoseapparat) har jeg testet, at jeg kan slå "ladelampen" til og fra (altså pæren er ikke gået).
Test 2: Jeg får ingen fejl, når jeg læser fejlkoder i BeCM med MSV (diagnoseapparat)
Test 3: test af vekselstrømsgenerator i testbænk, hvor det giver 14.0-14.1 Volt og med testlampe (simulering af "ladelampe") giver den mere end 80 Amp.
Test A: testlampe forbindelse fra vekselstrømsgenerator B + til D +:
lys, når tændingen off
lys, når tændingen i position 2
Ikke lys, når tændingen i position 3 når startmotoren kører under start af motoren
Ikke lys, når motoren kører
Test B: testlampe forbindelse fra vekselstrømsgenerator B +
lys, når den anden ende er tilsluttet til stikket C506 den NY (farvekode brun-gul) kabel
lys, når den anden ende er tilsluttet til stikket C114 den NY (farvekode brun-gul) kabel
Test C: med frakoblet batteri, testlampe tilsluttet D +, anden ende til 9Volt eksternt batteri, yderligere til stikket C114 NY (farvekode brun-gul) kabel
lys
Mit problem: Jeg har ikke lys i "ladelampen", når tændingen er i position 2 (og ikke lys, når motoren startes), men det ser ikke ud til at batteriet lades. Når motoren kører, går det tomt efter ca 2 timer.
Så vidt jeg ved, jeg er nødt til at have en "ladelampe", når tændingen er i position 2, at trigge generatoren til at give Ampere (lade).
Jeg mener at test 3 og test A viser, at vekselstrømsgeneratoren er OK
Jeg mener at test B og C viser, at forbindelsen mellem vekselstrømsgenerator D + til BeCM er OK.
Jeg mener at test 1 viser, at pæren i "ladelampen" er OK, at instrumentpack (Z142) er OK og forbindelse fra instrumentpack til BeCM er OK
Jeg mener at test 2 viser, at jeg ikke har nogen fejl i BeCM (som kun er 2 år gammel 24/4-2007 fra Melgaard)
Konklusion: Alt synes OK, men jeg har ikke lys i "ladelampen", når tændingen i position 2, og ingen ladning (AMP) af batteriet, når motoren kører.
Venlig hilsen
Ole Wod
Danmark
Range Rover, Wod's Site
www.wods.dk/rangerover