tilbage

Land Rover Forum  

86870: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (12-09-2009 12:10:27)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 94.145.242.1)
Hej lidelses fæller.

Jeg har også handlet med Paddocks i Juli måned og nu idag kunne jeg se at jeg har brugt 40.30 gbp i en taxi i england hvor jeg har siddet hjemme i stue og set dianeysjov med ungerne, lidt sjov skal man jo have.

Der kan da kun siges at hvis der er nogen der har handlet med Paddocks i juli måned og brugt kreditkort så se at få tjekket dem, visa, mastercard, og videre.
Mit er sendt til spærring.

Claus 7227 sjyl.

86885: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (12-09-2009 20:07:53) (svar på 86870)
Martin Bovien ssj 8163 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.211.123)
Har handlet i juli måned også, og har lige fået trukket næsten 10.000 i euro så har spærret kortet men det er sku for ringe at blive udsat for snyd os ærlige mennesker..
86911: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (13-09-2009 11:19:33) (svar på 86885)
Finn Otto Olsen #5600, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.161.81.169)
Har også lige fået spærret kort, de nåede 5800kr
Ville sku gerne give sådanne personer en skovnød

Man savner helt sin gamle bankbog i papirformat...
86979: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (14-09-2009 00:31:14) (svar på 86911)
Kenn Sandau #7592, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.150.78.161)
Jeg har handlet meget hos Paddock. Blev ringet op af pbs. De havde spærret mit kort da der pludseligt blev købt vildt ind I England. Der er blevet trukket kr 6000. inden kortet blev spærret. Tror den er vist kikset totalt hos Paddock med sikkerheden. Heldigt at de holder øje med det, ellers kunne det blive til mange penge.
Hilsen Kenn
87072: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (15-09-2009 15:47:53) (svar på 86979)
Regin Nolsøe Stenberg #7565, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.198.50.91)
Er netop blevet ringet op af banken,de spærrer mit kort. Det er endnu ikke misbrugt, men pbs er åbenbart på sporet af noget.Jeg har også handlet hos Paddock i den forgangne måned.

MvLRh.

Regin
87079: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (15-09-2009 17:11:04) (svar på 87072)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Også her! Har lige fået lukket mit kort, men jeg har ikke handlet med Paddock siden januar. Gad vide om problemerne rækker så langt tilbage????
Der var ikke trukket noget forkert på min konto, joh, restskat i sommer, men det kommer vel ikke ind under denne sag?

mvh
Knud
87082: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (15-09-2009 17:22:57) (svar på 87079)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej Knud.

PBS prøver så vidt muligt at være på forkant med evt. misbrug, omend det langt fra altid lykkes.

Sidste vinter købte jeg lidt autolak i England på mit Visa/DK uden efterfølgende tegn på misbrug. Mit kort blev imidlertid spærret efter ca. en måneds tid, fordi PBS kunne konstatere én eller anden form for ikke nærmere defineret, uautoriseret aktivitet, der gav anledning til at antecipere misbrug.

Besværligt, ja - men også betryggende, at de trods alt gør, hvad de kan.

Og som tidligere nævnt, så er der gode muligheder for at få gjort indsigelse, hvis man konstaterer et misbrug, også selv om pengene ér hævet. Dog skal man ikke vente alt for længe. Læs nærmere om det hele her: http://www.pbs.dk/kortholderindsigelser

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87083: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (15-09-2009 17:40:26) (svar på 87082)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.243.208)
Jamen, jeg synes da også det er helt fint, at de er så meget som muligt på forkant som overhovedet muligt.

Lurer bare på, om det er sælger, som f.eks. Paddock der har et for dårligt system, eller hvad der er årsag til disser brister i sikkerheden.

Under indtryk af denne tråd, har jeg fået en påmindelse om, at det kan være på sin plads at kigge ind på sin konto en gang imellem. Det er ellers ikke noget jeg beflitter mig særlig meget med, idet synet er så nedslående! :-(

mvh
Knud
87091: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (15-09-2009 20:43:03) (svar på 86870)
Jens Jagd #4674, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.87.99)
Hej.

Så kan jeg melde mig under fanerne af folk som har fået spærret kortet af PBS.

Handlede hos Paddocks i maj måned, men kan ikke få oplyst om det er derfor de har lukket kortet, men det regner jeg med.

Håber at det får de slyngler!!!

Hilsen Jens - nu med noget så moderne som KONTANTER på lommen. Vidste I godt at vi har fået nye 50´ere...? ;-)
87116: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 08:39:36) (svar på 87091)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Stod i Irma i går aftes og følte mig MEGET dum. Maskinen meddelte at mit kort var spærret og kassemedarbejderen gentog det så hele forretningen blev informeret....
Havde heldigvis kontanter i lommen så jeg kunne få udleveret mælk, brød og kød.
Hastede hjem og kontaktede PBS døgnservice. Jo-jo...lukket pga. mistænkelig nethandel i England. MONGOLER !! De kunne squ da ha´givet besked først :-(((

Med sur hilsen
Claus
87119: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 08:49:11) (svar på 87116)
Claus Nørgard Pedersen #7227, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.196.75.142)
Hej Claus.

Et eller andet sted er det jo også rart at de spærrer dit kort inden det bliver lænset og tømt, men jeg synes også at der skulle have været noget mere "pli" omkring meddelelsen at kortet er spærret, men jeg tror der er mange kort der er og bliver spærret af sikkerhedsmæssige årsager.
Vi må jo håbe at de får stoppet de banditter på et tidspunkt, jeg skal snart have handlet nogle dele og konen skal til Island i 3 månederog have sit mastercard med så jeg frygter da lidt hun får samme tur.

Nå men det er jo snart alle dem som har handlet i England der er blevet angrebet.

Claus (7227 sjyl).
87122: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 09:02:47) (svar på 87116)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Lige dér vil man nok vægte sikkerhed og risiko for kontant tab større end bekymringen for ydmygelse i Irma, Claus :-)

Misforstå mig ikke. Jeg forestiller mig sagtens, at det har været ubehageligt - man genkender det jo også fra de gange, man af andre årsager ikke kan få maskineriet til at virke, når man står med indkøbsvognen fuld og sveder tran, fordi man aldrig rigtig ved, om der på damens skærm står, at det er kort eller computer, den er gal med.

Men skulle PBS beskæftige sig med at give besked FØRST, ville det langsommeliggøre processen i meget væsentlig grad. I praksis sker der mig bekendt såvel en skriftlig som en systemmæssig orientering til dit pengeinstitut, som så derefter må finde ud af at tage kontakten til dig. Nu skete det jo så for dig i aftes, skriver du, hvorfor du nok tidligst vil kunne forvente at høre fra dit pengeinstitut idag (hvis de har dit telefonnummer) eller imorgen pr. brev.

Rent principielt tror jeg nu alligevel også, du finder det betryggende, at der bliver slået bremser i, så snart noget virker mistænkeligt? Til gengæld kunne jeg da godt dele en anke imod den kassemedarbejder, der tilsyneladende har været lidt for højrøstet, hvis du måtte have en sådan. Man skal naturligvis udvise diskression.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

87125: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 09:49:02) (svar på 87122)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.169)
Davs Søren

Det er da en gang sludder - Der findes da heldigvis forsat firmaer også i den finasielle verden som har fattet hvad service betyder så jeg fik da også en SMS samtidig med kortet blev lukket grundet misbrug - det behøver ikke at være svært...

Naturligvis er det komplet urimeligt at lukke for kort uden at informere kunden først.

mvh,
Henning
87128: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 10:09:00) (svar på 87125)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Hej Henning.

Jeg har lige tjekket op på, hvordan det helt præcist forholder sig.

1. Når der er konstateret misbrug eller anteciperet misbrug på et Visa/DK, er det PBS, der suverænt går ind og spærrer kortet. Der foregår ingen drøftelse med pågældende kunde eller pengeinstitut forinden, og der gives ingen nærmere begrundelse. Som pengeinstitut kan man ej heller diskutere, hvorvidt kortet skal spærres eller ej. Det ligger i hele aftalegrundlaget/-konceptet, at PBS har denne beføjelse. Knuds oplevelse med hans sparekasse (som skulle have spurgt om lov) må således enten handle om noget andet, eller bero på en sproglig misforståelse.

2. Når PBS har spærret et kort, sender de efterfølgende en telefax til pågældende pengeinstitut om, at kortet er spærret. Det er herefter op til det enkelte pengeinstitut, hvordan og hvornår man orienterer kunden. Det gør de forskellige pengeinstitutter - som du bidrager med et eksempel på - givetvis forskelligt. Men de kan imidlertid alle først gøre det, efter kortet er spærret jfr. pkt. 1.

Jeg er personligt ikke enig i, at det er urimeligt, at man lukker for et kort, før kunden er orienteret, idet sikkerhed og risiko for tab efter min mening må vægte højere end bekymringen for ubehagelig oplevelse hos købmanden. Fair nok at have et andet synspunkt, men det ligger som en del af den aftale, man tiltræder, når man ønsker et sådant kort. Og set fra PBS/pengeinstitutternes side også et absolut velbegrundet vilkår, idet det jo er dem, der står med tabet i første omgang, når/hvis kunden er blevet godtgjort for et evt. misbrug. Meget ofte lykkes det faktisk ikke at hive pengene hjem fra udlandet igen.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

87130: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 10:21:32) (svar på 87128)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.242.232.2)
Opfølgning...
Min bank ringede kl. 10.02 med melding om at de havde fået en fax fra PBS om lukningen. Sender mig straks et nyt Visa/Dankort uden beregning så jeg kan bruge mine SP-penge for fjerde eller femte gang :-)

Vil straks efter modtagelsen begive mig til Irma og købe 10 varer ...een af gangen og hvergang betale med kort ;-))

mlrh Claus
87132: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 10:43:15) (svar på 87128)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.200.169)
Davs Søren

Hmm - Nu er det ikke i mit tilfælde et Visa/DK men et Master Card fra Jyske Bank - og det har PBS vel ikke noget med at gøre?

Nu vi faktisk en del menesker som ikke kun benytter kredit kort til lidt dagligvare men til f.eks. flybiltter hoteller med meget mere. Jeg ville da aldrig acceptere at strande i et eller andet sted blot fordi at det måske kunne hjælpe at minimerer kort udbyderes tab - der findes faktisk rigtig mange steder i verden hvor man ikke ligefrem bliver populær hvis med forsøger at betale med at spærret kort, så naturligvis skal man da ikke finde sig i at ikke blive orienteret.

mvh,
Henning
87163: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 18:52:05) (svar på 87132)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej Henning.

Jo, det er også PBS, der administrerer bl.a. spærring af MasterCard.

F.s.v.a., hvad du - og for den sags skyld mange andre - vil eller ikke vil acceptere af gældende vilkår for kreditkort (hvilken respektløshed, jeg næsten ikke kan forstå, at du virkelig vil stå inde for, Henning?), så tror jeg nærmest, jeg kan udtale mig på en samlet dansk pengeinstitutbranches vegne, når jeg siger, at hvis ikke, man vil respekte, at når man indgår en aftale om udstedelse af et kort, så skal begge parters interesser naturligvis varetages optimalt; da er et kreditkort nok ikke lige sagen for én.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT


87176: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 21:27:32) (svar på 87163)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Davs Søren

Nu er der for mig absolut ingen forskel for mig om jeg køber leverpostej, tøj eller en kreditkort ydelse. Hvis den varer jeg køber ikke måtte lever op til det jeg finder rimeligt så handler jeg blot et andet sted. Respekt for ”høkeren” på den anden side af disken har jeg først når jeg oplever at hans service og produkt er i orden.

Og apropos respektløshed – tja så fra min optik er det nu mere den anden vej – hvis et penge institut syntes at deres kunders tav ikke er vigtig har vi måske også en del af forklaringen på hvorfor en del af den branche skal holde kunstigst i live – der er naturligvis ingen som helst blot halvvej rimelig grund til ikke at orientere en kunde i samme sekund som man har tænkt sig at lukke kortet grundet misbrug - så det er altså et aktiv valg fra udbyderen side.

Et faktum er at der heldigvis findes masser af virksomheder som har produkter som er gode nok – f.eks. Jyske Bank som sendte mig en SMS inden kortet blev lukket eller Knud Sparekasse som ringede til ham – så Søren – uanset om du kan lide det eller ej så finders der masser af ok produkter – og de skal nok overleve – også uden bankpakker.

Med respektløs hilsen (simley)
Henning
87182: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 22:02:28) (svar på 87176)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Henning, mener du virkelig, at den eneste vigtige interesse i en evt. misbrugssag skal være din egen? Altså, at bare du måtte få de evt. misbrugte kroner retur og i øvrigt helst ingen ubehag på rejsen, så skidt-pyt med, om dit pengeinstitut måtte tabe flere penge, end de evt. kunne nå at gardere sig imod? Det er sådan, jeg læser, hvad du skriver, så korriger mig hellere end gerne, hvis jeg tager fejl. Hvis du imidlertid fastholder at mene sådan, må jeg gentage, at så er et kreditkort vist ikke noget for dig, for du vil næppe kunne finde nogen kortudsteder, der vil acceptere et sådant vilkår.

F.s.v.a. hvad Jyske Bank og Knuds sparekasse måtte have gjort af krumspring, så må jeg henvise til min redegørelse ovenfor. Det er ikke pengeinstitutterne, der spærrer et kort i misbrugssituationer som beskrevet, men PBS med EFTERFØLGENDE orientering til pengeinstituttet, og både SMS og telefonopringning må således, uanset hvilken opfattelse, man i øvrigt må have fået, ligge efter spærringen.

Kan du i øvrigt give mig et kvalificeret bud på, hvor længe du synes, man skal forsøge at få fat i en evt. kortholder for at orientere om en evt. spærring, hvis nu man tænkte sig, du kunne få det, som du ville? En time, en dag, en uge? Tag her venligst med i betragtning, at det langt fra er alle kortholdere, der har mobiltelefon, og ej heller som husker at orientere pengeinstituttet, når de skifter nummer.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87186: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 22:49:55) (svar på 87182)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Søren, så må du og pengeinstitutterne give en løsningsmodel for, hvad man som kunde så gør, den nat man står nede i Lumumbaland eller Muhammedanien og skal betale for sin billet hjem, med sit kreditkort, lige før oprørerne lukker lufthavnen!

Nu beskriver du jo så fint pengeinstitutternes forfærdende situation i disse lede sager, men du må også vide at kunderne kan komme i ganske forfærdelige situationer f.eks. i udlandet, hvis man i sin naivitet har troet på falske forsikringer om, hvor glimrende og sikre kredit/betalingskort skulle være. Det med Irma er nok til at komme over, men der gives mange andre meget lede og uheldige situationer, kan jeg berette om ud fra egne meget smertelige oplevelser, der lærte mig at man kan kun stole på en ting, og det er KONTANTER.
Det er en viden jeg siden har instrueret flere unge, kloge folk i, men som selvføgelig ikke har troet på mig og slået min snak hen som værende gammelmandssludder. De har siden tørret det hånlige grin af fjæset, og gør nu som jeg har anbefalet. (Der er også en som læser med her! :-) )

Næh, min gode mand, det er bestemt slet ikke kun pengeinstitutternes tarv, der skal varetages, men så sandelig også kundernes, men det er der en større og større tendens til, at pengeinstitutterne totalt glemmer. Bare ærgerligt at kunderne er så naivt tossegode, at de slet ikke stiller krav til deres pengeinstitut og bare totalt fjollet betaler de blodige gebyrer, uden at få noget til gengæld.
At den finansieller sektor så oven i købet vælter sig i afsindige lønninger, bonusser, salgsfremmende incitament systemer osv samtidig med at man blanker kunderne af med aktier i luftkasteller på lejet sky, er så at føje spot til skade, som ikke fremmer forståelsen for de samme institutters småproblemer.

Egentlig vil jeg ikke angribe dig Søren, som jeg tror at vide, er et udmærket menneske, selv om du er bank/sparekassemand, men du provokerer jo selv en hel del!! :-)

mvh
Knud, som har prøvet en hel del rigtig dårlig service fra pengeinstitutter igennem mange år.
87190: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 23:11:41) (svar på 87186)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Knud, lad mig starte med noget positivt: Blandt dig og en lille håndfuld ligesindede her på forum, for hvem det ofte synes at være blevet livets vigtigste sport at stå i stærk, stadig og til tider dramatisk opposition til myndigheder, lovgivere, domstole, pengeinstitutter, forsikringsselskaber og alle mulige andre i sammenlignelig kaliber; oftest på et ualmindeligt fordomsfuldt og ganske fejlagtigt grundlag; er du den, jeg bedst kan li' - fordi du heldigvis evner jævnligt at være det på både selvironisk og munter vis :-)

Men når det så er sagt, må jeg også tilføje det negative: For jeg bliver simpelthen så umådelig stødt og indigneret over at læse et indlæg som dit ovennævnte. Skuffet og ærgerlig over, at det er sådanne indtryk og opfattelser, du har. Opgivende og magtesløs i forhold til, hvor jeg skal starte eller slutte med at modargumentere. Så jeg håber, du vil tilgive mig det, men jeg vælger ganske enkelt at lade dit indlæg blive stående, blot ført til protokols, at jeg naturligvis ikke kan dele dine betragtninger.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87242: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (17-09-2009 19:38:34) (svar på 87182)
Henning Rogren #6732, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.51.175.40)
Davs Søren

Hold da op noget sludder – Det er jo tydeligt at altid selv er overbevist om dine fortrinligheder og din almægtig viden, med dette har nu nået så latterlige dimissioner som jeg ikke vil spilde flere elektroner i på denne ”dialog”

mvh,
Henning
87245: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (17-09-2009 20:34:47) (svar på 87242)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Kære Henning.

Sikken dog en svada. Var den virkelig nødvendig?

Mon ikke, det forholder sig sådan, at vi alle sammen har nogle ting, vi ved lidt mere om end andre, fordi det ligger inden for, hvad vi beskæftiger os med i det daglige; og andre ting, hvor vi næppe imponerer mange med vores viden?

F.eks. ved jeg stort set intet om, hvordan min bil er skruet sammen, om mekanikken i, hvad der kan få den til at køre, og i hvad der nogle gange får den til at stoppe. Og jeg erkender det gerne. Alt det tekniske er bestemt ikke min spidskompetence - og derfor ser du mig heller aldrig kloge i dét :-)

Faktuelt synes jeg, vi alle har et ansvar for at korrigere, når nogle er på afveje; det være sig såvel inden for mekanikken som f.eks. i denne tråd. Det bidrager jeg i hvert fald gerne med. Og det forventer jeg da også af andre.

Debatmæssigt, hvor man kan synes det ene eller andet, må man selvfølgelig på et tidspunkt slå en streg i sandet, hvis man ikke er enige. Det forstår jeg, at du nu gør. Og fair nok med mig. Herfra kan man vist også kun gentage sig selv.

I håb om, at humøret må blive bedre igen :-)

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

87426: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (22-09-2009 15:27:52) (svar på 87242)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Kære Henning, Knud m.fl.

Vel hjemme igen fra fire dage i Berlin (naturligvis incl. kreditkort) skal denne tråd lige rundes helt af herfra med et par afsluttende oplysninger af naturlig relevans - særligt for de, der måtte være strandet på fjerne destinationer uden mulighed for at komme hjem, fordi et kort er blevet spærret, før man fik besked.

Det typiske aftalegrundlag mellem en kortudsteder og en kortindehaver vil indeholde bestemmelser i stil med de følgende to:

- - -

10.1 Pengeinstituttets ret til at spærre kortet

Pengeinstituttet er berettiget til at spærre for brug af kortet
- hvis den konto, dit kort er knyttet til, er ophævet, eller
- hvis du overtræder reglerne, herunder hvis kontoen, som kortet er knyttet til, kommer i overtræk eller
- hvis kortet er blevet misbrugt eller formodes misbrugt af tredjemand.
I tilfælde af overtræk vil du blive rykket skriftligt, før kortet bliver spærret. Øjeblikkelig spærring kan dog være nødvendig, hvis der er tale om særligt groft og/eller gentagne overtræk.

Pengeinstituttet kan desuden forlange alle kort, der er udleveret til kontoen, leveret tilbage.

Når pengeinstituttet har spærret kortet, vil du blive informeret om dette med angivelse af årsag til og tidspunkt for spærringen.

14. Klager

Hvis du har klager, kan du henvende dig til dit pengeinstitut. Får du ikke medhold i din klage, kan du henvende dig til Pengeinstitutankenævnet eller Forbrugerombudsmanden.

Hvis du ønsker at klage over, at dit kort er blevet spærret, kan du henvende dig til dit pengeinstitut. Får du ikke medhold hos dit pengeinstitut, kan du klage til Datatilsynet.

- - -

Som det ses, er der altså flere "myndigheder", man kan rette henvendelse til, hvis man måtte mene, at spærring og orientering er sket i uberettiget rækkefølge. For sidstnævntes/Datatilsynets vedkommende kan der læses mere om emnet her: http://www.datatilsynet.dk/borger/spaerring-af-kreditkort/

Mah Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT






87432: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (22-09-2009 17:38:16) (svar på 87426)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Søren, det er da helt fint, at man har indtil flere klagemuligheder, men mig bekendt er disse klagemuligheder ikke noget man lige får klaret på en times tid.

Vil du ikke prøve at forholde dig til følgende, ikke helt utænkelige, scenarie:

En mand, med en velspækket, måske >30.000 kr., konto hjemme i sin sparekasse, hvortil der er knyttet et betalingskort, som er validt over den hele jordklode, står i en lufthavn og skal købe en rejsehjemmel for måske 10.000 kr.
Manden ved at oprørerne er på vej til at lukke lufthavnen, og det er sidste chance for at komme ud af Lumumbostan, inden alle hvide skal slagtes.

Hans Sparekasse har hørt at nogle fæle karle i England laver fusk med betalingskort, og lukker fluks vor ovennævnte mands kort, lige inden han når frem til lufthavnen.
Vor mand har altså ikke foretaget sig noget dadelværdigt ud over at være så uforsigtig at tage til Lumumbostan.

Synes du stadig det er fuldt ud rimeligt bare at lukke mandens betalingskort og lade ham slagte og efterfølgende blive stegt i den store sorte gryde. Jeg tror ikke man skal kalkulere med at få kredit hos Lumumbostan Flying Airservice.
Jeg ville godt nok i situationen blive bitter over den behandling fra min sparekasse.

Hvad ville du råde kunden til?

Det kan, efter mine begreber, ikke være rimeligt at sikre sig så voldsomt fra pengeinstitutternes side, uden forudgående information til kunderne, når selvsamme institutter så ivrigt opfordrer os til at have disse, måske lidt værdiløse, betalingsmidler.

Det skal gøres meget, meget bedre, evt. via en særlig aftale/forsikring, men man kan ikke tillade sig bare, over en kam, at lukke for et betalingskort. Det kan jo få helt uoverskuelige konsekvenser, for kunderne det går ud over.

mvh
Knud, just hjemkommet fra NVC 09 uden anvendelse af betalingskort, da jeg ikke har noget pt.
87440: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (22-09-2009 21:45:01) (svar på 87432)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Hej, Knud - dit tankeeksempel er (efter min opfattelse) så ekstremt fortænkt, at min første tanke var slet ikke at ville forholde mig til det, men blot henvise til Udenrigsministeriet, som må være rette myndighed at søge hjælp hos i sådanne situationer.

Dog ligger pengeinstitutrådet til kortholdere, der måtte agte sig på rejse til sådanne krigstruede destinationer, lige for - man skal naturligvis sørge for at have 2 eller 3 kort med. Da vil den praktiske risiko være lig nul.

F.s.v.a. kortets betingelser om muligheden for omgående spærring uden forudgående varsel, når der er begrundet formodning om risiko for misbrug, så handler det om, at det nu en gang er de vilkår, samtlige udstedere (mig bekendt) af diverse sådanne kort både nationalt og internationalt har betinget sig, at der skal gælde, for at man vil indlade sig på en aftale herom incl. den hermed forbundne, økonomiske risiko for udsteder. Kortudstedere er i øvrigt slet ikke pengeinstitutterne, hvis vi skal være helt firkantede, men MasterCard, VISA og hvad de nu alle sammen hedder. Pengeinstitutterne er kun mellemled og formidlere af kortudstedernes produkter.

Jeg ser og hører udmærket diverse synspunkter om, at man ikke synes, at dette vilkår er rimeligt. Fair nok. Men sludder er det ikke, når jeg skriver det. For det er jo sådan, det faktuelt/objektivt er. Og her er det så, jeg siger, at vil man ikke acceptere det, nytter det jo ikke noget at tilslutte sig vilkårene og så bagefter protestere mod dem. Så må man som du vælge kortet fra og nøjes med kontanter som f.eks. du. For at få ændret i vilkårene tror jeg ikke på, man vil kunne nogle steder. Kender nogle til, at man kan det, hører jeg både i personlig og professionel interesse meget gerne om det.

Slutteligt vil jeg gerne henvise til Forbrugerombudsmandens tilsyn med også sådanne betingelser. Et tilsyn (kontrol), hvor naturligvis forbrugernes interesser bedst muligt varetages. Dog under nødvendig hensyntaget til, at en aftale har to parter. Ikke kun én.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87447: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (23-09-2009 08:21:07) (svar på 87440)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.191.245.249)
Hej Søren.
Jeg er helt med på at mit konstruerede eksempel er langt ude, men efter devisen at overdrivelse fremmer forståelsen, måtte jeg finde på noget begribeligt for at illustrere en for kunden forbandet situation. Jeg har ikke fantasi til at opstille en række grænsetilfælde, hvor man så kunne diskutere frem og tilbage om det nu også var utåleligt eller tåleligt. På den måde kunne vi pindehugge i meget lang tid, indtil jeg kunne få dig til at forholde dig til mit ærinde.

Men godt så. Du medgiver altså, at et betalingskort ikke er et sikkert betalingsmiddel. Så er vi jo ganske enige :-)

Burde pengeinstitutterne så ikke tydeligt informere kunderne om dette forhold? og ikke give indtryk af at det er et fuldstændig sikkert betalingsmiddel, men at det kan medføre nogle uoverskuelige situationer, ikke at medføre kontanter?
Forestil dig at sidde på en restaurant i USA og kortet ikke virker, når der skal betales. Så er der ikke langt til kachotten, som i USA angiveligt ikke er en luksusoplevelse.

mvh
Knud, som efter denne tråd, er langt bedre informeret. :-)
87450: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (23-09-2009 08:56:27) (svar på 87447)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.243.4.11)
Knud, jeg har faktisk ikke indtil nu overhovedet deltaget i diskussionen om, hvorvidt betalingskort er sikre eller usikre, og derfor heller ikke hverken erklæret mig enig eller uenig med dig på dette punkt :-)

Skal man imidlertid alene benytte din meget strikse definition af, hvad der er sikkert, så erklærer jeg mig gerne enig med dig i, at betalingskort som eneste betalingsmiddel på en rejse ikke er sikkert nok. I teorien kan man ganske rigtigt, som du beskriver det, havne i gryden i et kaniballand, hvor enten et spærret kort eller evt. slet ingen elektronisk opkobling (også urimeligt?) natuligvis vil bringe én alvorligt i fedtefadet.

I praksis er virkeligheden heldigvis en anden. Jeg har endnu ikke i min 23-årige pengeinstitutkarriere hørt om folk, der har været strandede på øde eller krigstruede destinationer p.g.a. problemer med sit betalingskort af denne art.

Personligt betragter jeg selv betalings-/kreditkort som meget sikre og har stor tillid til systemet - endda selv om jég også har prøvet at få spærret et kort i "utide" p.g.a. anteciperet misbrug. Men på udlandsrejser har jeg nu altid mindst to forskellige kort med incl. lidt håndører på lommen. Helt i tråd med, hvad vi også anbefaler vores kunder, hvis bekymring dog - når den udtrykkes - oftere går på risikoen for at måtte blive standset midt i en seriøs omgang powershopping end i lufthavnet i Lumombustan.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT

87455: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (23-09-2009 11:21:39) (svar på 87450)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Hej Søren.

Hvis du ikke har hørt om folk, der er endt i fedtefadet på grund af tvangsspærrede kort i dine 23 år, så er det da på tide at du gør det.

Jeg har engang prøvet at hæve kontanter i en automat i en lille by i det centrale Sydafrika på en lørdag. Vores kort ville snart løbe ud, så flinke Danske Bank havde været så venlige at sende et nyt kort til vores hjemadresse i Danmark. Derefter havde de spærret det gamle kort, som vi havde med. De andre kort vi havde med var der ikke flere penge på, da der er et maksimum man kan hæve på sådanne kort, så dette var det sidste vi havde, og vores kontanter var næsten brugt op. Det var jo derfor vi skulle have nogle flere. Banken var lige lukket, så da vi forsøgte at bruge det spærrede kort, blev det inddraget af automaten. Bemærk venligst at der stgdig var mindst en måned tilbage på kortet ifølge hvad der stod på det.
Vi var så heldige at fange personalet på vej ud af bagindgangen. De var så venlige at hente kortet inde i automaten, hvorefter vi kunne kontakte døgnvagten hjemme i danmark på en mobiltelefon til ca. 25kr i minuittet (så er det ikke så fedt at få beskeden:"hæng lige på et øjeblik..."). De kunne ikke åbne kortet igen, men det kunne vores egen bank heldigvis om mandagen, til trods for at de ikke må.
Det blev en ret kedelig weekend, da vi kun kunne handle hvor de tog mod Dollars. Dem havde vi jo, for man forlader aldrig Europa uden Dollars!

MVH Jakob E S
87140: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 12:33:05) (svar på 87128)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Citat:
Knuds oplevelse med hans sparekasse (som skulle have spurgt om lov) må således enten handle om noget andet, eller bero på en sproglig misforståelse.
Citat slut.

Min høje alder til trods, husker jeg ganske tydeligt, at sådan var det nu ordene faldt, hvilket også overraskede mig en kende.
Det kan da godt være, at den flinke dame, blot ville lade mig få det indtryk, at det var med min gode vilje, at kortet blev lukket og et nyt ville blive udstedt med en ny kode, som den flinke dame mente jeg ville kunne huske!!! :-)

En af årsagerne til at jeg altid fører kontanter også i det store, farlige udland, er lige præcis det som også nævnes her, risikoen for at igenigenopleve at kortet ikke virker alligevel, når man står og skal have brændstof på sin bil, betale en flybillet, betale vejafgift osv osv.
Kontanter virker alle vegne. Bare ærgerligt, at der findes så åndssvagt mange forskellige valutaer selv inden for EU.

Min organisme og omgivelserne ville lide voldsom skade, hvis jeg stod og fik afvist en betalingskorttransaktion, vel vidende at der selvfølgelig er penge på kontoen.

Var i øvrigt her i formiddag i Aldi og købe mig et nyt televionsapparat, i stedet for mit ellers meget velfungerende apparat, dog af ældre herkomst, der pga påståede tekniske landvindinger inden Statsradiofonien, ikke længere vil være brugbart. Her måtte jeg igen lide den tort at stå og vente i umindelige tider, på at kunden foran mig, sammen med 2 diskenspringere, tumlede rundt med et plastickort.
Jeg betalte mit televisionsapparat på få sekunder med knitrende sedler uden biks og bøvl. DET virker hver gang.

Med bagstræberisk hilsen! :-)
Knud
87165: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 19:20:13) (svar på 87140)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Jeg må sige det samme til dig, Knud, som til Henning ovenfor; nemlig at hvis ikke man som kortindehaver har nogen forståelse for, at kortudsteder har en interesse i at minimere sit evt. tab, når/hvis misbrug opstår, herunder i den periode, der evt. måtte pågå, indtil en orientering på den ene eller anden måde kan nå frem til kortindehaver, hvilket jo i praksis ofte vil kunne tage et eller andet sted fra et halvt døgn til flere døgn (og sådan nogle kortmisbrugsbanditter løber altså rigtig stærkt, kan jeg hilse at sige), så er det nok slet ikke et kreditkort, man skal have.

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87170: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 20:10:14) (svar på 87165)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Jamen Søren, så er vi jo helt 112% enige!! :-)
Og intet er ændret i min opfattelse af, hvad sikre betalingmidler er at regne!! :-)

Således bekræftet i mit bagstræb mvh
Knud :-)
87171: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 20:33:58) (svar på 87170)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.93.125)
Jeg sætter et kryds i kalenderen, Knud :-)

- og tror på, vi faktisk er det oftere, end det lige umiddelbart kan synes...

Mvh Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT
87123: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 09:04:33) (svar på 87116)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.27.217)
Jeg var da også svært meget tilfreds med, at den flinke dame fra Dragsholm Sparekasse ringede og spurgte, rent faktisk, om lov til at lukke mit kort.
Måske din bank skulle stramme op på sin kundeservices omfang?
Som følge af begrænsede åndelige ressourcer kan jeg ikke huske alle disse pinkoder, adgangskoder, brugernavne osv, der i dag kræves for at kunne begå sig og fører derfor kun kontanter i daglig omgang med betalingsmidler. Så undgår man disse pinlige situationer, samt at spærre i umidelige tider for det videre forløb i kassekøen. :-)

Med tilfreds hilsen
Knud
87126: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 09:54:35) (svar på 87116)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.178.112)
Mongoler ? Har du konto i den mongolske folkerepublik, Claus ?
87161: sv: sv: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (16-09-2009 18:11:46) (svar på 87126)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.12)
Min flinke bankrådgiver i Nordea, ringede til mig i dag og imformerede om at der havde været forsøg på hackning af mit VISAkort, deres systemer havde stoppet det og at hun selvfølgelig havde spærret kortet omgående, der skulle så komme et nyt kort om 3 hverdage.
Jeg har selvfølgelig også handlet hos Paddock.
Jeg syntes det er en udemærket service for mine gebyer.
Mvh
Kenneth Poulsen
87202: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (17-09-2009 09:11:31) (svar på 86870)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
Ja, så lykkedes det også mig at få spærret kortet efter handel med Paddocks...der er dog ikke trukket nogle beløb, men fanget i opløbet af PBS. Troede jeg var gået fri, da det var i juni jeg handlede med dem, men sådan skulle det ikke være.
Jeg kan forstå på de svenske og norske sites, at det er ret mange personer der er ramt.
Vink & blink
Bo Helsted
87204: sv: sv: kortsvindel få tjekket jeres kreditkort (17-09-2009 09:50:49) (svar på 87202)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.88.229.40)
Nu fik jeg nosset mig sammen til at checket min konto og godt for det. Siden den 10/9 er der nogle der rigtig har hygget sig med mine penge. F... noget f........ p..!
Paddock har fået den sidste ordre fra mig! Hurra for konto ved de Danske pushere!