tilbage

Land Rover Forum  

Index
88490: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (18-10-2009 10:43:06)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Ja, nu er tiden så tilsyneladende kommet hvor min RR mener at den skal have gaver fra mig - den har sgu ellers ikke fødselsdag eller andet der kunne retfærdiggøre det, men den er jo også så småt ved at nærmesig teenage-årene - ish'...

Anyway - efter nogen tids undren over urolig tomgamg, og en dyblydende småbanken på ca. 30 sekunders varighed i maskinrummet ved kold opstart (dvs. uden brug af motorvarmer) så måtte jeg jo krybe til korset og frekventrere et autoriseret værksted i fredags - Glad i Kalundborg - Flemmeng Larsen,værkføreren lyttede lidt på bilen og sagde så - "du skal vist have skiftet en bøsning ved converteren" - nu har jeg så brugt RIGTIG meget tid ved min pc efterfølgende og det eneste jeg finder er en flexplade/ eller på godt dansk "medbringerplade" som Knud Torp Madsen kalder den.
Denne plade revner tille og roligt med tiden for til sidst at revne helt,eller gå i flere stykker - derved er al fremdrift væk og man kan i stedet stille P-skiven og vente på en gul eller rød "bortslæber"...

Har noget her på forum prøvet at skifte sådan noget - udenlandske fore skriver at man kan "nøjes med" at trække gearkassen tilbage og "lempe pladen ned og en ny op" og så på med gearkassen igen på et par timer - er det realistisk?

Er det overhovedet et DIY job - eller skal man lade fagfolk gøre det - her tænker jeg også lidt på garanti på reperationen - hvis man nu ike selv får centreret det ordentligt - Jeg har ikke selv prøvet denne type reperation før - engang skiftet en kobling på en Fiat 127 og en Citroën CX - men det ligger snart 10 år tilbage - og lysten til at lave denne slags reperationer ligger på et MEGET lille sted - også fordi jeg ikke længere lige har adgang til en lift lige her og nu.... what to do?!

Gode råd - og bud modtages meget gerne
Nogen idé og hvad sådan en reparation koster?! Der er vel tale om max en dags arbejde ikke?!

Thorstein # 7334
Forhåbentligsnart en lyd fattigere (og sikkert også en pose guld)
Index
88512: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (18-10-2009 19:46:27) (svar på 88490)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Det er en lidt giftig lyd du beskriver, alt ære og respekt for Flemming, men hørte han lyden med kold motor?

Du skriver "urolig tomgamg, og en dyblydende småbanken på ca. 30 sekunders varighed i maskinrummet ved kold opstart"

Lyden fra en knækket drivplade er normalt ikke temperaturafhængig,lyden forsvinder ikke efter 30 sek. og giver ikke en urolig tomgang.

Hvis lyden kan lokaliseres til en eller et par cylindre, kan det være en løs forring, det hænger lidt bedre sammen med urolig tomgang og støj der forsvinder umiddelbart efter opstart.

Jeg tror du vil være godt tjent med yderligere fejlfinding med et par gøde øre, før du hopper på udskiftning af converter drivpladen.

Hilsen Carsten
Index
88513: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (18-10-2009 20:05:04) (svar på 88512)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Hej Carsten,

Nej Flemming hørte lyden med varm motor - og der kan jeg også frembringe lyden - med et hurtigt bestemt ryk i speederkablet et par gange - skal ligesom lige finde en "rytme" - så kan jeg "nemt" frembringe den lidet ønskværdige lyd.

Ved opstart er motoren temmelig urolig og det ryster lidt i hele bilen - står man udenfor lyder det meget som om det er omkring forruden længdemæssigt i forhold til bilen - hvilket jo kunne passe udmærket med en flexplade. Men jeg har nu ikke tænkt mig at få den skiftet på udelukkende en formodning - der skulle ifølge min LR-manual være en nedre plade ved "klokken" man kan fjerne og kigge ind - forhåbentlig kan man se et eller andet - men jeg ved det ikke - har du ellers nogle gode råd? Jeg er MEGET LYDHØR!!!!

Index
88519: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (18-10-2009 22:39:51) (svar på 88513)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.88.175.165)
Hej Alexaqnder,
prøv det du selv foreslår i første omgang, når du piller dækpladen af kan du se den nederste del af converter drivpladen, drej motoren langsont rundt os kik efter revner. Lyden du nu beskriver kunne være en revnet drivplade, men det hænger efter min mening ikke rigtigt samme med den fejlbeskrivelse du først lagde ud med.
Hilsen Carsten
Index
88521: sv: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 06:14:59) (svar på 88519)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Det undrer mig at ved kold opstart pludrer den nu - efer denne bankelyd er opstået - noget mere end den plejer - den lyder meget mere "amerikaneragtigt" - sådan rigtig V8 bulder - og det dør ud samtidig med at at denne bankelyd forsvinder - bankelyden er den samme som jeg også selv kan få frem ved varm motor - ja det er lidt svært at forklare - det ville være meget nemmere at vise dig det eventuelt - hvor holder du til verden - evt. ved hjælp af et videoklip med et kamera - man er ikke i tvivl om hvornår lyden er der - desværre.

Jeg har også selv tænkt på en løs foring - hvad er "kuren" for det - Ny blok?! - Og hvad er problemet med evt. at have en løs foring?! Måske dumt spørgsmål, men jeg ved ikke hvad der kan ske....

Thorstein - # 7334
jo mere man lærer, jo mere kan man blive forvirret over - eller glemme...

Index
88527: sv: sv: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 09:49:13) (svar på 88521)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 91.198.168.8)
løs foring er lig med ny blok

hilsner

Svend
Index
88538: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 15:35:55) (svar på 88512)
Thorbjørn Nørgård (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.215.250.242)
Hej

Jeg har haft en grim lyd meget magen til den du beskriver. Jeg troede også det var driveplate´n. Lyden blev tydelig, når jeg gik fra N til D på gearvælgeren. Så blev den til en mellemdyb,blød, taktfast klapren.
Den kloge mekaniker hos H. Rasmussen i Brovst beroligede mig med, at min ene katalysator er raslet løs.

Det er nu snart et år siden og lyden er blevet kraftigere og noget jeg lever med. Nu er begge kat´ene løse og rasler, så bilen lyder ligeså dårligt som en diesel- især i tomgang og under acceleration.
Bilen gik dog igennem syn, så rensefunktionen er der endnu.
Nye kats er under bestilling hos Paddocks, for det er træls at lyde som en slidt diesel, når brændstofforbruget tilsiger noget andet!!
Prøv at lytte målrettet på katalysatorerne i tomgang og ved ilægning af D.
Den ujævne gang lyder desværre som noget andet. Bruger du vand? Starter den jævnt på alle cylindre?

Go lyd

Thorbjørn Nørgård . endnu ikke medlem af DKs bedste og mest saglige 4x4 klub., det er fandme også for dårligt!
Index
88539: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 16:55:26) (svar på 88538)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 217.157.187.247)
Mystikken fortsætter.

Bilen stod i garage i nat... ahhhh 14 grader... jeg mente at kunne huske at jeg havde sat min Webasto motorvarmer til, men måske jeg havde glemt det.... den var ihvert fald ikke varmet op anyway - bilen startede som en silkeblød missekat her til morgen - ikke en lyd var forkert - tomgangen var fin og jævn - Bakgear blev valgt . ikke en ting var forkert - afsted på job... gik fint og jævnt.... dagen gik på kursus. Varmer sat til - startede fint og jævnt... kørte 30 km - tankende bilen og - OG SÅ.... wrum pludr... gonk donk.... så var lyden der fandme igen!!!! arghhhhhh!!!

Min vandpumpe sveder stadig en smule og jeg fornemmer at den trækker en smule falsk luft ind der - kan det give dårlig tomgang....

Hvornår har vi tid Svend?! til vandpumpe og forkæde - nu haster det efterhånden meget!!!! Ville meget gerne have det klaret inden andre eventuelle reperationer - for at udelukke disse eventuelt - det man laver selv skal man nemlig ikke bløde dyrt for på en værksted!

Ved et hårdt tråd på speederen i Neutral kan jeg igen få denne "gonk" lyd frem - og stadig fraet sted under "forruden" i forhold til bilens længde - har prøvet at slå på "kattene" men de sagde ikke noget(ud over miauw hihi)...

Oh Lord want you buy me ..... anything else.....
My Rangie went wrong... oh gotta be strong......
Index
88543: sv: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 18:59:30) (svar på 88539)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 79.138.242.134)
Alexander, jeg har jo forklaret dig, at det er motoren der får flexpladen til at skramle og ikke omvendt.
Når motoren går ringe, sikkert som følge af den defekte toppakning, stiger og falder omdrejningerne hurtigt, hvilket er lige så glimrende som hvis motoren hele tiden skiftede omløbsretning. Der sker uafladelige accelerationer og decelerationer og det får pladen til at hugge frem og tilbage i et brud eller pga løs bespænding enten i krumtappen eller i converteren.
Nu startede motoren så OK her til morgen, og selvfølgelig får du ikke lyden frem. Når du står og hiver motoren op i omdr. sker nøjagtigt det samme nemlig acc. og dec. og sluppet i systemet ytrer sig.
Jeg har oplevet det selvsamme på dusinvis af Jaguarer i tidens løb og hver gang skal man igennem en længere eller kortere benægtelsesperiode, for så til sidst at se alvoren dybt i øjnene.
OK, jeg har ikke hørt din lyd, men som du beskriver det, er jeg sikker på at det her er forklaringen.
Og nej, du kan ikke snakke eller skrive dig ud af problemet!! :-) :-)

mvh og en lille smule medfølelse!
Knud
Index
88546: sv: sv: sv: sv: P38 4.6 V8 MY 2000 - flexplade og udskiftning af denne (19-10-2009 20:10:32) (svar på 88539)
Tove Bahn - Sanger #4749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.133.18)
jeg er hængt op i de næste uger med egne ting og sager og er først klar til sådan noget i december og bruger selv min garage - desuden har jeg på fornemmelsen, at den skal op til Glad under alle omstændigheder, og at de hiver motoren ud, uanset hvad det er.Hvis det ender med at være blokken er det unødvendigt at skifte vandpumpen og kæden. Hvis det er flexpladen hiver de også motoren ud for at kunne komme nemt til den. Så tag det alvorlige først.

Når de har den ude kan de lige så godt skifte pakning og punpe samt kæden samt checke foringerne.....

hilsner


Svend