tilbage

Land Rover Forum  

Index
90397: Start/Forbrugs Batterier (30-11-2009 21:01:14)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 85.165.149.242)
Fra tid til anden, går diskussionen om batterier, herunder spørgsmålet om man kan bruge et forbrugs batteri til start, enda ved lave temperaturer, og efter noget forbrug.
Jeg ville lige dele nogen erfaringer fra sidste week-end, da Jeg måtte endelig skifte batterier på min One-Ton, (24 Volt)
For mig, ville seperat starte/forbrugs batterier, med skille relæ, faktisk betyde at Jeg skulle installere 4 stk batteri i bilen,(den er 24V) og det ville fylde og veje en del!
Selvsagt ville Jeg også gerne bruge olie-fyr, køleskab, arbejdslygter, og diverse andet, enda uden at starte motoren!
Selvfølgelig skal bilen starte som forskrækket ved minus 15C eller koldere dagen efter.
Jeg tog chancen,(da en Serie Bil, som bekendt, har "Manual Backup" på starten!) og installerede 2 stk 73AH, SMF Marine Batterier fra Biltema! Art Nr- 80-4731.
Ved ankomst til Hytten var der minus 2C, og køleskabet fik lov at køre 1 1/2 T under aflæsning og indrettning. derefter en tur på 500m efter vand. Morgenen efter ved Minus 5C startede bilen helt fint.
Derefter en tur på 6.5 Km op til ski turens startpunkt. Dog bliver motoren godt varmt, da turen går godt opad, og noget i lav-område på den røde stang! Efter 4 1/2t nedkøling, mens jeg rendt på ski, startede bilen som på en sommerdag.
Så fulgt hjemmeturen, uden meget motorvarmning, derefter en del brug af lygter og div med standset motor.
Dagen efter (Søndag) var Temp ca minus 12C, men motoren startede igen, som på en sommerdag. Ligeledes efter Ski-Turen, var motor start helt gode, måske enda bedre end man husker med godt nedkølet start batterier.
Min konklusion;- Med 24V kan man godt bruge 1 sæt forbrugs batterier til det hele. Man er fristet til at tro at en Diesel ville også være mindst ligeså godt på forbrugs batterier, her tænker jeg på forvarmning, og evt flere start forsøg.
Jeg er intresseret i andres erfaringer med dette, og specielt om nogen har gjort forsøget med 12V.
Hilsen fra Norge! Herlig Ski-Føre i Tuddal (N-Telemark).
Index
90418: sv: Start/Forbrugs Batterier (01-12-2009 18:57:40) (svar på 90397)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.239.112)
Det handler om Ohm & Volt og om det bliver jul i den flyvende tallerken; en kollega jeg havde for en del år siden ejede en tysk mindre Ford med 6voltsanlæg.
Vintermorgener havde han et fast ritual; sætte vand over til kaffe, kigge ud ad vinduet, var der det mindste der
smagte af frost, fugt og startbesvær ringede han til Falck, og det passede med når han havde drukket sin kaffe var Falck og starte bilen. Hans batteri havde sikkert set sine bedre dage, men problemet med 6voltsanlæg var et stort spændingsfald, omvendt er der ikke meget af dette på 24v. anlæg og ved et evt. 48v. anlæg kunne 4x12v. pæne motorcykelbatterier anvendes. Har selv kun gode erfaringer med Biltemas akkuer; 2x86AH i 24v militærbenziner er måske "overkill" men det var de største der passede i batterirammen og kan så også anvendes i 110" 12v. dieselen.
Index
90419: sv: sv: Start/Forbrugs Batterier (01-12-2009 19:13:31) (svar på 90418)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 95.209.249.112)
Min daværende, herlige Taunus 20MTS med 6-volts anlæg kvikkede betragteligt op, når den en kold vintermorgen lige fik 12 volt at starte på! :-)
mvh
Knud
Index
90425: sv: sv: Start/Forbrugs Batterier (01-12-2009 19:47:07) (svar på 90418)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.242)
Tak for input Verner! Jeh havde umiddelbart ikke spekuleret over at 12, eller 24 volt var så væsentlig.
Videre erfaring:- Nu efter et par dage, med lave temp, og korte ture, samtidigt med en vis strømforbrug ved stansdet motor, er jeg tilbøjeligt til at sige at forbrugs batterier klarer sig absolut bedre under kulde/vinter forhold.
Sådan som jeg brugt (Misbrugt) LR'en idag, skulle jeg absolut have brugt lade apparat, med start batterier, men Marine batterier virkede bare.
Index
90433: sv: sv: sv: Start/Forbrugs Batterier (01-12-2009 20:56:06) (svar på 90425)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.239.112)
LandRover siger, men garanterer ikke- en LR i god vedligeholdt stand skal kunne starte v. 25minusgrader uden hjælp udefra. Det er almindeligt LandRover tester nye modeller, læs, med nye motorer, i Nordsverige/Finland ved
vinterkulde, her fåes også diesel der ikke parafinerer.
Går ud fra at din 24v. 110" har den reglementerede 90AMP.
universalgenerator der sparker røv, har prøvet med to flade batterier, slå igang med startstrøm, herefter sætte alle strømbrugere til, generatoren holdt 28.8v alligevel. Der er iøvrigt høj/lavvoltreguleringsmulighed i laderelæet.
De såkaldte fritidsbatterier er mest til brug i campingvogne og lign.
Index
90482: sv: sv: sv: sv: Start/Forbrugs Batterier (02-12-2009 10:17:31) (svar på 90433)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.149.242)
Rigtig nok! Min Ex-Mil, One-Ton SIII har den "reglementeret" 90 A Generator. Selv med dårlig baterier, er den først i gang, så kører den resten af dagen. En anden sag er hvor meget strøm starteren får efter en kold Norsk nat!
Umiddelbart virker det som at forbrugs batterier har fordelen under disse forhold, ihvertfald vis man har extra forbruger i gang ved standset motor, aftenen før!
Jeg har oplevt mange gang,med start batterier, at hvis man lige tog "toppen af strømmen" aftenen før, så måtte der starthjælp til.
Vi får se hvordan det bliver ved 2 og 3 cifrede kulde grader!
(Forklaring:- 3 cifrede = Temp hvor første cifer er et 3 tal, fex Minus 34C)