tilbage

Land Rover Forum  

Index
93096: startproblemer!!!! (30-01-2010 12:59:44)
Bolette Bækmark #7803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.155)
hej der ude i vintervejret

gode råd modtages m kyshånd.

min td5 fra 1999 synes ikke at ville starte idag. batteriet er ok, startmotor ok, så kører motoren i 5-10-15 sek. og så dør den.

jeg har prøvet i en time nu, same same.

er der nogen der kan et godt fif?

hilsen bolette
Index
93097: sv: startproblemer!!!! (30-01-2010 13:15:35) (svar på 93096)
Jørgen Kjeldsen reg nordj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.22.134)
hvis ikke du har vinterdiesel kan det være parafin i brændstoffilter pga af hård frost. Så skal du have nyt filter og tanken tømt for at komme videre.Prøvede det selv sidste år.
Index
93103: sv: sv: startproblemer!!!! (30-01-2010 16:59:43) (svar på 93097)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Hej Bolette! Jeg frygter at Jørgen har ret!
Ny filter, men du slipper for at dræne tanken, hvis du tilsætter 10% petroleum.
En anden gang, ta vinteren på forskud, og frostsikre din brændstof, specielt i starten af vinteren. Tøm filteret for sediment & vand, (åben den lille hane i bunden, og "pumpe" en kopfuld brændstoff ude,- not a pretty sight!)
Overveje at montere et brændstoffs varmer, (se andet steds her på Forum.)
Index
93104: sv: sv: startproblemer!!!! (30-01-2010 17:03:42) (svar på 93097)
Per Olesen #6671, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.49.171.44)
Bolette Bækmark

Jeg er sikker på Jørgen Kjeldsen har ret i, din diesel bliver til parafin i dit filter.Den danske dieselolie er for ringe.Du behøver ikke tøme tanken. Et gammelt fif: Bland dieselolien op med benzin.Gerne op til 10%.Petroleum er også ganske udmærket, men sværere at skaffe. De er ingen smøringseffekt i benzin og petoleum, men i en kortere og koldere periode betyder det intet.Gør det selv.
per olesen



Index
93105: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (30-01-2010 17:58:09) (svar på 93104)
Bolette Bækmark #7803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 79.142.224.155)
tusind tak for alle gode råd!

jeg fik den faktisk igang efter 1½ times startforsøg.
og har været ude at køre i eftermiddag, men kan høre på jer at jeg skal se på brændstoffilteret og dieslen.

god lørdag aften

venligst bolette
Index
93120: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (31-01-2010 14:51:48) (svar på 93105)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 85.165.150.52)
Glæder mig at du kom i gang, men dette er kun en stakket frist! Kan bilen køre normalt nu, er det fint, så haster det ikke så meget med filter. Dog er det nødvendigt at tilsætte petroleum i tanken, hurtigst muligt. Hellere petroleum end benzin, da benzin er meget hård ved pumpen, og man åbner for evt brandfare situationer, som en diesel bil er normalt fri for.
Dog, kan du ikke finde petroleum, så tilsætte 5% benzin, og gerne et skvat 2takts olie.
Med den herskende vejrlig, så MÅ man ude at køre idag!
Index
93148: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (01-02-2010 00:55:31) (svar på 93120)
Ole Jensen #7456, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.177.22.134)
Tjah... man kan måske bare nøjes med at tilsætte lidt ColdFlow 350 i den superkolde periode, det er additivet Bio-diesel entusiasterne bruger, og deres problemer med paraffin/wax er bestemt mere massivt end det traditionelle diesel. ;-)

De grønne brandstof helt, kender også til smarte løsninger hvor opvarming af deres grønne drivmidler, starter med en elopvarmning der kobles fra når motoren er driftvarm, hvorefter en heat exchanger overtager opgaven, det er billigst i længden.

Coldflow 350 bruges også som additiv til traditionelt diesel i det arktiske område. Men det rigtige drivmidle i kulden er naturligvis gasoline/petrol med et tilskud af ethanol ;-)

Man kan vel med sindsro anbefale Bio95, når nu vinteren har bidt sig fast og der evt. er karburator under låget.

Mv. Ole
Index
93165: sv: startproblemer!!!! (01-02-2010 13:14:22) (svar på 93096)
Peter A. Christensen #2055, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.163.26.85)
Hej Bolette

Se evt. mit indlæg fra 26/1 (check engine)

Hilsen
Peter
Index
93213: sv: sv: startproblemer!!!! (01-02-2010 20:46:13) (svar på 93165)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.177)
Kan lidt fornemme vores norske udsending har aktier i
Dovreoil n/s sådan som han promoverer brugen af petroleum,
spøg tilside, jeg ville være lidt betænkelig ved at hælde petroleum på en bil med nyere dieselmotor, som eks. TD5,
skulle man gå med livrem og seler, ville jeg satse på Bell-ad ell. lign. Der er stadig svovl i petroleum som "kat" og
"pardfiltre" ikke har det så godt med. Olieselskaberne bruger da også kemikalier til frostsikring. Mht.dieselfilter, er det først lukket af parafin skal det skiftes, det går ikke væk af sig selv, videre kørsel er ikke mulig selv om bilen bliver fragtet til Sahara. Med de nye smidvæk filtre er det svært at konstatere parafinskade, det skal skæres op, med de gamle indsatsfiltre var det nemt at se, det ser ud som det var rullet i halvflydende palmin.
Problemet med startbesvær ligger oftere i ispropper i brændstofslanger, kan undgåes ved, som foreskrevet. dræning
af tank.
Index
93216: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (01-02-2010 20:55:47) (svar på 93213)
Thomas Olsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.58.30.100)
Halløj

Jeg har fulgt med i denne tråd, og undre mig lidt over hvorfor man skal sikre sin Land-Rover enten ved hjælp at tilført noget til brændstoffet eller montere ekstra varme. Jeg har selv en serie III diesel, og har i den forbindelse ikke været ramt af problemer med frost.
Jeg kender en del der kører dieselbil dagligt uden problemer - hvad gør Roveren så specielt, at der skal tilsættes ting i brændstoffet, når andre både nye og gamle dieselbiler kører fint uden i Danmark?

LR hilsen
Thomas
Index
93223: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (01-02-2010 22:33:01) (svar på 93216)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hmm... en af de 'geniale detaljer' ved ihvertfald Defender'en er jo, at brændstoffiltret sidder uden på vangen lige ved siden af højre baghjul - til fri disponering for kaskader af sne, is eller måske endda en underafkølet salt-grød...

Til gengæld er det død-nemt at komme til, når det skal skiftes ;-)
Index
93231: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (02-02-2010 00:30:40) (svar på 93223)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 78.156.223.94)
Nuvel Jens, Landroverejeres veje er godtnok uransagelige,
især de tidligere, men det har nu aldrig været tanken at filteret skulle sidde omtalte sted, det skal sidde på motorrummets bagvæg så varme fra manifold og køler forvarmer og modvirker parafinering; den du har i kikkerten er den såkaldte sedimentor, snavs og vandudskiller, i princippet kan der dog sættes et filter i holderen, men af omtalte grunde ikke optimalt.
Index
93235: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (02-02-2010 08:26:07) (svar på 93231)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Hej Verner,

Det er nu ikke desto mindre sådan det er leveret fra fabrikken i min Defender Td5 MY2000 - og jeg har da set samme design i flere andre biler af samme årgang. I midlertid har jeg da også set beskrivelse af filter med placering som du beskriver; gælder vistnok nyere modeller (MY2002 -> ??)

Kun ét filter, kombineret filter/sedimenter/vandudskiller! Se beskrivelse fra Workshop Manual her:

"A fuel filter is positioned on the chassis longitudial, below the RH rear wheel arch. The fuel feed and return to the engine passes through the filter. The filter also incorporates a water sensor, which illuminates a warning lamp in the instrument pack"
Index
93279: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (02-02-2010 20:05:31) (svar på 93235)
2749 Verner Andersen Reg. SSJ. (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.191.133.165)
Ouch, ja selvfølgelig Jens, der findes jo også et Landroverliv efter One-ten, har tidligere set den betænkelige placering af filterbox på TD5`eren, om det handler om de højrestyredes filter blev opvarmede af lydpotten der sad i HS. kan tænkes og eller der i forb. med liftpumpen er varmeelement?
Har selv morderlig respekt for parafinering af filter
og dermed stop, dog er det aldrig sket for mig; var for år tilbage mekaniker hos Københavns skrald, da der var
udsigt til minus 20gr. var vi to mand tilsagt at møde kl.2 nat og starte biler, da vi havde startet nr 5 bil i rækken døde de første grundet parafinering, en ukyndig pladsmand havde åbnet for tanken m. sommerdiesel; ud med filterindsatsen, der så ud som den var rullet i margarine;
med engangsfiltre der bruges idag havde det været et helvede at få dem ud at køre. Chancen for parafinering er i dag minimal da der kun sælges frostsikret diesel.
Index
93285: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: startproblemer!!!! (02-02-2010 20:27:04) (svar på 93279)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.50.226)
Eneste 'varmeelement' er returledningen fra motoren, som føres forbi filtret på en eller anden måde. Med kold motor er man ilde stedt, så jeg satser på at mit oliefyr monteret færdigt - hvis man altid starter med varm motor, og dermed returnerer varm olie til tanken, så kan det vel ikke gå helt galt, hvis man lige giver den et par minutter inden man trykker speederen i bund og kaster sig ud i salt-kaskaderne ;-)

Spm. er bare, hvor godt er standard-diesel frostsikret? Og hvor hurtigt får stationerne fyldt det rigtige på tanken, når en kuldeperiode indtræffer?

Min Td5'er døde ihvertfald efter en nat med 12-14 graders frost... og igen 14 dage senere med ca. samme temperatur (men da havde jeg faktisk heller ikke fået skiftet filteret endnu...)