tilbage

Land Rover Forum  

99402: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (24-06-2010 23:20:57)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Hejsa, jeg har monteret et split relæ (T-Max) men kan i mit hoved ikke helt forstå hvad systemet fortæller mig. Derfor vil jeg gerne måle mig frem til et svar via mit multimeter. Men, jeg er ikke elektroniknørd og kan ikke helt greje hvordan jeg skal gribe det hele an.

Se vedlagte billede mht til kabelføring. Desværre har jeg ikke et diagram over relæ + styreboks.

Relæet har en styringsenhed med 2 knapper ’Manual’ og ’Auto’.
Der er 2 dioder som lyser alt efter hvordan knapperne trykkes.

Mit 'problem' er at 'battery linked' lyset altid er tændt. Både når bilen er slukket og startet. Det virker lidt mystisk. Tanken er derfor at jeg skal måle mig frem til hvad der egentlig sker når bilen hhv slukket og startet.

Hvad skal jeg måle og hvordan? Jeg formoder at det ikke giver mening at måle volt.. ?

Mvh, Lars
99403: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 00:02:48) (svar på 99402)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.199)
Jeg har samme system, min grønne diode lyser kun når mit start batt. er fuldt opladet og relæet kobler, de to batt sammen og begynder at lade på forbrugs batt.


jeg ser frem til at der kommer en el nørd ind over da jeg er lidt i tvivl om det gør det rigtige

jeg mener at have forstået at man kan linke de to batt sammen på knap manuel, hvis man start batt skulle være fladt og skulle have behov for at bruge forbrugs batt til at starte på

Steen sIIa
99406: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 08:23:12) (svar på 99403)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Linked funktionen er beregnet til at give ekstra kræfter til f.eks. et spil iflg. instruktionen til systemet:

Manual Battery Link (override function)
Before using an Electric winch, the main and auxillary batteries must be linked as high currents are required for the winch to operate.

Mit er ikke færdig installeret (men det bliver det i weekenden) Jeg havde forestillet mig, at den lader på begge batterier samtidigt uanset ladestand på startbatteriet... Jeg vender tilbage ;-)

Go’ fredag!
Hans Kristian
#4975
Defender TD5 "The Big Blue"
Serie 1 "The old gray"

99408: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:00:42) (svar på 99406)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.77)
Hej Sten og Hans,

Jeg forventer naturligvis, at der lades på begge batterier så snart der er ladestrøm. Herefter tror at man kan linke batterierne manuelt efter behov (koldstart, brug af spil etc). På Auto formoder jeg at forbrugsbatteriet kobles fra når der ikke er ladespænding.

Men netop grundet den sidste linie undrer det mig hvorfor lyset 'batteries linked' altid lyser...

Kan jeg ikke få en kopi af en af jeres manualer??

Mvh, Lars
99512: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (30-06-2010 12:12:25) (svar på 99406)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Hej
Nu har jeg så fået installeret mit og forbundet alle ledninger og hvad sker der? Intet. Absolut intet.
Jeg har været i tvivl om selve relæet er vendt rigtigt, men har vendt det så det så mest rigtigt ud i forhold til hvordan det var vist på emballagen og så taget det som udgangspunkt for at forbinde ledningerne som vist på diagrammet.

Der er intet sket mens jeg har kørt (intet grønt lys) Så har jeg i aftes sat en lader til og det viste sig, at start batteriet ikke var fuldt opladet. Det er et 110 amp Delphi. Så havde jeg håbet på, at det nu hvor det er fuldt opladet og laderen stadig lader så vill "åbne" for strømmen til forbrugsbatteriet, men nej...

Er der noget, jeg kan have overset..?

På forhånd tak for svar

Hans Kristian
99513: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (30-06-2010 12:49:46) (svar på 99512)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Prøv lige at måle spændingen over de to batterier, med stoppet og startet motor

1270
Paw
99521: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (30-06-2010 17:13:20) (svar på 99513)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Hej Paw
Tak for svar. Med motoren startet er der 14 volt over startbatteriet og 12 volt over forbrugsbatteriet. Ved slukket moter er der 12 volt over begge batterier. Jeg har monteret en enhed, der udlæser alle data fra ECU’en, den fortæller også, at den som regel lader på den anden side 14 volt.

4975
Hans Kristian
99537: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (01-07-2010 07:33:16) (svar på 99521)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Hvis ikke den åbner for forbindelsen mellem batterierne ved 14 volt, så er relæet fejlmonteret, eller der er en fejl på det.

Er du sikker på at du har fulgt monteringsvejledningen ??

1270
Paw
99542: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (01-07-2010 09:24:04) (svar på 99537)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 80.63.55.134)
Hej Paw
Jeg har tjekket forbindelserne 100 gange. men jeg gør det lige igen i aften ;-)
Jeg kan jo have stirret mig blind på noget.

4975
Hans Kristian
99545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (01-07-2010 09:32:23) (svar på 99542)
Jakob Edelvold Scheibye #6318, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.8.86)
Prøv evt. at tage et par billeder af installationen og læg den op her på forum. Så kan det være, der er nogen der kan se om du har stirret dig blind på noget.

MVH Jakob E S
99758: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (10-07-2010 09:49:04) (svar på 99545)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Hej - og tak for hjælp
Jeg var bare helt sikker på, at jeg ikke havde monteret noget forkert.. og det havde jeg ikke... jeg opdagede hvad der var galt, da jeg ville kontrollere ledningerne op til styreenheden. Med en polsøger prøvede jeg først med multistikket adskilt. Og jo, der var forbindelse. Så prøvede jeg igen med stikket samlet og fik møvet polsøgeren ind til samlingen. Ingen forbindelse..... så opdagede jeg, at stikket var samlet, så den blå gik til den sorte ledning og den sorte til den blå.
Så lavede jeg en lille dukke og kaldte den T-max og stak en par skruetrækkere i den. For (slettet af cencuren) hvor har jeg bøvlet med det og tænkt, at så dum kan jeg da umuligt være. Hverken batteriet eller splitladerelæet var da gratis og jeg var lige ved at gå tilbage til det system, jeg ved virker, nemlig et batterikabel med en kraftig afbryder mellem de to pluspoler.
Jeg måtte lige køre en ekstra tur i går aftes bare for at kigge på det grønne lys i styreenheden og høre det kraftige smæk, når relæet slår til.
God varm weekend!
Hans Kristian #4975 - nu med tændt køleskab i Defenderen
99760: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (10-07-2010 10:47:23) (svar på 99758)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.165.164.98)
Ak ja.

Kineserne giver en mange fornøjelser :-)

1270
Paw
99409: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:03:15) (svar på 99403)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.77)
Steen, du skriver;

'Jeg har samme system, min grønne diode lyser kun når mit start batt. er fuldt opladet og relæet kobler, de to batt sammen og begynder at lade på forbrugs batt.'

Skal jeg forstå det som at 'batteries linked' ikke lyser når der ikke er ladespænding?

Så er der helt sikkert et eller andet jeg har gjort forkert...

Lars
99407: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 08:30:54) (svar på 99402)
Hans Kristian Erbs #4975, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.48.67.199)
Hej Lars
Jeg ved ikke om det har nogen betydning og om du har monteret dit stelkabel som det er vist på diagrammet. Der står i instruktionen, "Make sure both batteries have a good earth connection.
Jeg har givet mit forbrugsbatteri sin egen stelforbindelse med direkte forbindelse til rammen.

Hans Kristian
99411: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:12:49) (svar på 99402)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Har du, som tegning angiver, koblet blå og grøn sammen ??

Et hurtigt blik syntes jeg afslører at der mangler stel til din styreenhed ??

Meningen med skillerelæet er, at når spændingen er over 13 volt/der lades på batterierne, så sammenkobles de. Når spændingen kommer under 13 volt/der ikke længere lades, så adskilles batterierne.
Herved kan man trygt efterlade bilen med køleskab etc. sluttet til forbrugsbatteriet, uden risiko for afladning af startbatteri.

1270
Paw
99414: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:29:13) (svar på 99411)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.136.92.77)
Hej Paw,

Tak for input! der var vist sneget sig en fejl ind i tegningen - så her er en ny. Blå og grøn er ikke koblet sammen. Stelkablet til styreenheden ser du helt ude i højre side..

Det giver mening det du skriver. Det vil altså betyde at også startbatteriet aflades en lille smule indtil det samlede spændingsniveu er lavt nok til at relæet kobler batterierne far hinanden?

En detalje kan være at jeg har målt spændingen på batterierne (koblet sammen) og den var 12,72 volt... og på det tidspunkt lyst dioden 'batteries linked'.

Lars


99415: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:34:58) (svar på 99414)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.178)
Dit nye billede virker ikke ??

Ja, batterierne kan godt være linkede, selv om der ikke lades, hvis der er "høj" spænding på startbatteriet.

Prøv evt. at sætte tænding på bilen, uden at starte, og tænd så blæser, elbagrude, sædevarme, langt lys, etc. og se så om ikke den afbryder linket.

1270
Paw
99418: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:43:41) (svar på 99415)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Så skulle det være der...

Ok Tak Paw - jeg prøver at bruge lidt strøm i aften og ser hvad der sker ;o)

Lars
99419: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 09:45:36) (svar på 99418)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Sorry. Jeg tror ikke at filnavnet kunne accepteres..

Lars
99423: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (25-06-2010 17:34:31) (svar på 99419)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.160.199)
min grønne lampe lyser når motoren køre, (lader) når jeg stopper og tager tændingen fra lyser den stadig, men den slukker efter et lille stykke tid( jeg har ikke taget tid, men der går mere end 5 min)

Steen sIIa
99450: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (27-06-2010 23:02:32) (svar på 99415)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.173.221)
Paw - du har fuldstændig ret. Systemet virker som det skal. Når der har været forbrug et kort stykke tid uden ladespænding - så skiller relæet de 2 batterier!

Tak for hjælpen!!

Mvh, Lars
101073: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (24-08-2010 17:28:46) (svar på 99450)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.161.72)
Nu har mit system fungeret i lang tid, men sidst jeg forlod bilen, glemte jeg at slukke de to pære der sidder i urene, i dag da jeg skulle starte, var begge batt. flade, jeg troede at der altid var strøm på det ene batt.
hvad har jeg lige dummet mig med
bilen har stået stille i over en uge

Steen
sIIa 1962 109"
101981: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Splitrelæ - hvordan måler jeg om det virker og er samlet korrekt? (24-09-2010 22:25:41) (svar på 101073)
Søren Bantz Petersen #8498, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.5.82)
Hej jeg har et Warn battery isolationn system. Jeg har haft rigtig svært ved at finde ud af hvad der er galt med at lade de 2 batterier uafhængigt.
jeg har en Dico 2 V8 monteret med, en Warn Battery- isolator.
Problemet er, at jeg har monterer isolatoren efter diagrammet, og der er ikke en s.... der virker.
Men læste på en engelsk hjemmeside. at generatoren ikke virker hvis den ikke kan se 12 V. Dvs at man er nødt til at sætte en ensretter til den posetive side på generatoren og i forbingelse til batteriet
Ps. kun døde fisk flyder med strømmen.
Vh søren Bantz