42229:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109"serieIII ex mili 1983. vs 109"one ton serieIII ex mili 1983 (29-01-2007 00:04:15) (svar på
42118)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (
ip-adr: 85.165.140.187)
De Norske modeller har godt nok Salisbury bag aksler, og rover frem, men stik akslerne er noget forstærket på foraksel, dog langt fra umuligt at ødelægge! Der er delte meninger om ENV akslernes fortræffeligheder, og de fleste "kunder" valgt Salisbury/Rover combination.
De fleste One Ton er 24 Volt, og FFR udgaven har originale antenne fæste, og en 90 Amp generator. Hjul buerne er skåret noget større, til 9:16 dæk. Bagtil findes der noget som ligner jernbane vogn puffer. De har 2 foremål:- at man kan "nære parkere" flere biler, eller op ad en mur ell lign. 2, at beskytte anhugningen bag til under helikopter lift, eller para drop. De forreste lift points sidder tilstrækkelige langt inde på kofanger fæstet.
De fleste relevant detalier har de andre på tråden været inde på, og beskrevet på udmærket vis (som de plejer).
Det er værd at huske at en Mil One-Ton vil altid være en specielle "Short Serie" produktion, efter kundens specifikationer, og størrelsen af den pågældende forsvars budget, så den færdige "pakke" kan variere en del! Dog er de altid tungere, (i praksis, ca 300kg mere)rammen er ofte af tykker plade, 2.5 på de Norske, med forstærkninger på op til 4 mm. De er 2100 høj. Gearkassen, og full-helical transfer er sikker tegn ligeså. Den smule lyd isolering på normal S3 findes ikke, dog har de ladet "Side air-bags" blive siddende. De fleste, og altid FFR, har en delvis vand-tæt tændings anlæg, (fra Mercedes), derfor ingen vacuum regulering, så tændingen skal stilles nøje, på gehør! Man kan næsten regne med at der er 2 tanke på den, en 88' frem, og en fra en 109 STW bag, i alt 120 ltr.
Den Norske udgave havde en enorm Webasto kabine varmer, på ca 14Kw, men den virker sjældent,og bruger mere brændstoff end motoren! Motor varmer var så en transportabel sag på en sækkevogn, som kobbles til bilen via slange kobblinger foran, evt med flere biler sammen. den virkede ofte!
Britterne havde så "Arctic-Wolf",- den første. Den var som den Norske FFR, men med en effektiv motor varmer, fra Webasto,og full diff-spær. Alt som kunne blive fugtig var fjernet, dog fik vi lov at beholde sæde puderne. Under kold krigen gjørde den udgave tjeneste i Norge, med Britiske enheder, ind mod Soviet. Det vist sig at være alt andet overlegen i extreme kuld, og langvarige terræn brug, dog ikke dør låsene, de bliver underlige ved -20. Kabine varmeren fandtes ikke på Arctic-Wolf, nok fordi det er ikke nogen gode idé (taktisk set) at sove i bilen.